1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612907 inlägg · 6214 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Uno Gordon:
Ja vi har ett sparkapital i Styf, men glöm inte att vi tappar en back strax
då sebbe skall till VM, en back ut, en back in.
vilket innebär att vi kan stå där med skägget i brevlådan vid en eventuell skada.
Vår försteback Lehtonen spelar ju inte mer än varannan match sedan han dök upp.
Att inte lägga eventuella pengar på att förstärka backsidan ser åtminstonde jag som att det skulle vara rent idiotiskt av våra sportchefer.
Vi har med problem defensivt än offensivt.
Wahlbergh är inte och kommer inte att vara den förstecenter som timrå KANSKE letar efter.

Spanarn:
Lehtonen är ett exempel på spetskompetens.
Styf är en stabil elitserieback. Timrå behöver fler stabila elitseriebackar, eftersom man inte har sex stycken av tillräckligt bra standard.

Ingen här har väl pratat om att varva en back som "x-tra backup"?

Kongo:

"Lehtonen..." : Ja.
"Styf..." : Ja.
Men jag tror inte det räcker med Styf-klass (=stabil) för att reda ut det här.
Det droppas kontinuerligt div obskyra namn med ex. AHL-bakgrund men det skulle inte göra någon skillnad, det skulle bara bli "bredd" / back-up / kalla-det -vad-du-vill.
Jag tror (hoppas jag har fel) att det kommer att behövas mer defensiv spets.

Kongo: Laken är väl inne på att ersätta DP så det måste väl ses som en "x-tra backup"? =)

Spanarn:
Reda ut och reda ut.
En stabil elitserieback skulle innebära att t ex Persson skulle kunna matchas oerhört sparsamt, vilket skulle höja laget.

Frella:
Haha, ja. Ska man e r s ä t t a DP så :)

Nån som vet vfr det inte går att tippa matchtips?

Hallå? Är det ingen som vet?

TIKbiff: Jag tycker det har gått lite inflation i våra tankebanor. Defensiven är inte längre katastrofal. Som jag skrev tidigare så har Wahlberg defensiva kvalitéer och är en hårt arbetande forward i alla zonerna. Plocka bort Jesper Samuelsson. Och stoppa in Wahlberg. Antingen är Wahlberg förstecenter eller så är Bagarn det. Beroende på hur pass arbetsvillig han är. En Bagarn VM-form är ju given förstecenter!

Spanarn: Så du menar på fullt allvar att du tror att Wahlberg bara skriver ett kontrakt för resten av säsongen med Mif om han nu väljer att gå tillbaka dit?

Bestämmer han sig för Mif igen så är det för gott. Det är nu eller aldrig som vi har chansen attt få hit Wahlberg sedan har tåget gått.

Spanarn: Sedan får man ju rätta munnen efter matsäcken också. Det är klart som korvspad att jag också skulle vilja ha hit en kanonback till Timrå. Men marknaden ser väl inte så välbeställd ut. Och att hålla på och dregla över AHL-spelare hit och fit ger jag inte mkt för. Det kan bli vad fan som helst utav sådant. I det här läget har vi råd att värva en ny Blake Sloan som blivit upphaussad i media för att FBK var med i budgivningen. Vi måste satsa på säkra kort och folda till vi får en stark hand att bearbeta. Det är inte lönt att blixtsyna med 9-4 off och hoppas på bingo.

Uno Gordon:
Beror väl lite på om MIF går upp eller inte...

Uno Gordon:
Just nu foldar vi i varannan match... Den starka handen du pratar om att vi skall "få"...?
Hur då? Tur...? Köpa...?

"Och att hålla på och dregla över AHL-spelare hit och dit ger jag inte mkt för. Det kan bli vad fan som helst utav sådant."
Där håller jag med. Men var det inte du som droppade Tyler Donati för några veckor sedan? En 22-åring med förflutet i OHL och AHL?

Uno Gordon: år bagarn en given första center ? ok .. de var som fan .. en offensiv klippa menar du ja jag minns den där omröstningen inför säsongen om den rollen och vad förvånad jag var över att så många ville ha han som första center .. så olika man kan se på roller

Spanarn: Det var jag som länkade till honom, ja. Fick nys om honom via en av mina källor. Men jag skrev vidare att han ville till Europa. Jag skrev aldrig rakt ut att Linkan till varje pris skulle signa honom.

Och sedan avfärdade jag honom lika snabbt igen!

Hur än oglamourös Mikal Wahlberg må vara så anser jag att han är det bästa vi kan få tag på i skrivande stund. Vi vet vad vi får i honom. Han är välkänd av den svenska hockeypubliken och behöver inte 5-10 på sig för att komma in i det hela. Han stämplar in på kontoret varje dag. Och även om han inte kommer att ösa in poäng så kommer han att höja trivselfaktorn i omklädningsrummet och balansera upp formationerna. Wahlberg är en ledaartyp som knäpper på sig hjälmen och bara tutar och kör. Som inte känner efter så förbannat mkt. Jag tror även det skulle vara en vitamininjektion för Bagarn att få assistans på grovjobbet. Polletten skulle trilla ner och tillsammans skulle man hetsa varandra till att bara mörsa i rinken. Först in, först ut. Start,, stopp. Inga jävla bromsspår. In i trafiken och kötta.

Uno Gordon: bagarn är en av dom bästa defensiva sentrar jag sett då han är i form .. men någon produktiv center i loket vet jag inte om han är ..

superfalle: Är han i form så kommer poängen också.

Uno Gordon: absolut .. ingen tvekan om de .. men är han en vettig första center som ska axla ansvaret offensivt ..

Uno Gordon:

Jag kan bara konstatera att vi (kanske) har samma åsikt om problemet men helt olika åsikter om lösningen.

Wahlberg hade varit bra vid säsongsstart.
Wahlberg skulle vara bra vid nästa säsongstart.
Men nu har vi typ 6 centrar och jag tycker dom generellt gör ett bättre jobb än backarna gör på sitt.

Uno Gordon: Fattar jag det rätt att du vill värva någon för 150k i månaden för att lira i fjärdelinan, är ju där Samuelsson lirar? Eller hur hade du tänka att Centeruppställningen skulle se ut?

Uno Gordon: Precis som för Jonathan Hedström och Tony Mäkiaho.

KniveN: Helvete vad insnöad man kan bli då! Varför är ni så fruktansvärt stereotypa?! Är det per automatik sagt att Bagarn är nummer, Bogg nummer 2 osv. Är de det? Har Bogg de införhandlat i kontraktet att han får rankas som sämst andrecenter?

Bara för att plockar bort Samuelsson så innebär ju inte det man absolut MÅSTE STOPPA IN den nya spelaren i fjärdeformationen! Wahlberg kan lika gärna vara förstecenter i nuläget för Bagarn har ingen VM-form och då är Wahlberg inte ett dugg sämre än honom.

Uno Gordon: wandell då

Anonymous: Vad för slags effekt vill uppnå med den där kommentaren då? Jag orkar inte gå i polemik om det där för jämförelsen var den mest bakåtsträvande jag hört på länge. Fick du rävgift iblandat i kaffet ditt?

superfalle: Är väl så gott som förlorad?! Han blir i vartfall inte kvar efter denna säsong. Bagarn kan också vara förlorad. Att då knyta upp Mikael Wahlberg på ett flerårskontrakt kan vara ett lyft både kortsiktigt och långsiktigt.

Spanarn: Där ser man. Jag tycker det är kul med debatt. Men ibland blir man sååå trött när det blir kretsloppstänkande över hela organisationen. Jag räknar inte med allas medhåll, bara lite förståelse hur jag tänker...

Uno Gordon: ganska viktigt med tygliga roller

Uno Gordon:

Ibland är det, som vanlig dödlig, lite svårt att hänga med i dina tankegångar. Man frestas tycka att du skjuter vilt i alla möjliga riktningar.

Du tycker uppenbarligen att Wahlberg skulle färga in i 1:a eller 2:a kedjan.
Wandell flyttar man knappast längre ner än 2:a vilket gör att någon av Bogg och Bagarn får 4:e. Rätt så långt?

Du tycker dels att : "Wahlberg kan lika gärna vara förstecenter i nuläget för Bagarn har ingen VM-form"
men en timme innan skrev du att: "Antingen är Wahlberg förstecenter eller så är Bagarn det. Beroende på hur pass arbetsvillig han är. En Bagarn VM-form är ju given förstecenter!"

Det kanske finns logik i ditt tänkande men just nu känns det grumligt.

Hur som helst så anser jag fortfarande att det är backsidan som skulle behöva åtgärdas om vi skall överleva den här säsongen.

Uno Gordon: Jag gav exempel på killar som kan vara väldigt bra på topp. Båda två är VM spelare också. Allvarligt så förstår jag inte alls hur du kan sätta Bagarn i en förstakedja, det övergår nog ditt förstånd.

Spanarn: När jag läser mitt inlägg som jag först så inser jag att meningen blev luddigt formulerad. För mig var det glasklart men den kan faktiskt tolkas som så att jag syftade till hur pass arbetsvillig Wahlberg var. Men jag syftade till Bagarn!

Alltså: Höjer sig inte Bagarn ett par snäpp framöver så är han andrecenter i fast han kan lika gärna falla så djupt ner som till tredjecenter beroende på om Wandell sticker eller ej. Men om Wandell stannar och Wahlberg ansluter så rankar jag dem såhär.

Wandell,Wahlberg, Andersson, Bogg.

Klarnar det någonting?

Anonymous: Du menade väl mitt och inte ditt hoppas jag?

Spanarn: Just det, Bagarn har ingen VM-form för närvarande. Dock får vi hoppas att den kommer snart.

John K: Jag har just fått höra att Jussi Niemi och Nolan Pratt skall tydligen TIKvara intresserade av..

Mackelito: Har Pratt varit skadad eller petad? Står endast registrerad för tre matcher med Chabarovsk i år på eliteprospects. Har han varit skadad låter det som något för oss =)

Vad gäller Antti-Jussi Niemi så har jag oerhört svårt att se att han skulle vara intresserad av att gå till TIK. Men skulle knappast tacka nej om han nu vill röra på sig.

Har Linkan semester eller finns det inga spelare ute på marknaden.
Man börjar ju så smått undra om det pågående anställningsstoppet gäller idrottsklubbarna i kommunen också.

Skulle sitta väldigt fint med ett namnstarkt nyförvärv innan nyår.

-Gurra-: Håller med, känns iskallt på denna front, inte ens att man börjat omförhandla med någon, Snart är det ju dags att börja bygga för nästa års trupp... Men men det kommer senare.

Nej det har varit väldigt segt vad det gället backförstärkning och jag tycker det är konstigt att man inte skyndade på detta lite då man fick reda på att styf blir borta ytterliggare en månad, han har lixom varit borta i snart 2 månader. Visst vill vi ha en stjärn back men, skulle gått och väl nöja mig med en i Styfs klass, etablerad elitserieback. Som vet vad det är som gäller och som är tuff att möta.

Nej det är så dags nu, verkar som det kommer bli en center istället.

Frågan om man inte försöker vänta så länge som möjligt för att slippa betala månadslön under november och december, nej kommer det bli något Nyvärvärv kommer det komma i slutet av Januari, för då är det bara 3-4 månadslöner som ska ut plus att man kan ta in dem som artister...!!!

Det är skrämmande lugnt på ryktesfronten nu. Antingen så har man lyckats hålla media och övriga utanför ev värvningar eller så gör man ingenting.
Media brukar ju ha lika god kontakt med agenter som sportcheferna...

Wandells vara eller icke vara är ju bara så typiskt för denna säsong. Finns det nåt annant lag i ES som är eller har varit i samma sits med sin 1:e center??

Finns det ingen här inne på HS som hört nå't överhuvudtaget om ev värvningar??

Artistskattespelare kan man ju ta in när som helst nu.

Timrå - HV 71 3-2!!

För er som hoppats på Kontiola kan jag i varje fall meddela att han inte kommer till Timrå..
Han ska enligt min källa ha valt att åka tillbaka till Finland , Kontraktet med en finsk klubb troligtvis Ilves, blev klart idag och Timrå hade inte ens hunnits ringa Kontiolas agent....

Alla som kräver källa kommer få se att Linkan litar på att Wandell kommer tbks efter nyår och Erik Andersson kommer kalla tillbaks fram tills dess...

Dock har man förgäves sökt en Defensiv back men man har inte hittat någon så just nustår det helt still på värvningsfronten..

Mackelito: Jaaa, där blev min första del konfirmerad ...
ERIK ANDERSSON ÅTERKALLAD...

"...vi följer marknaden." Säger Linkan idag i st ang. centrar, har han inte sagt att han följer marknaden sen i somras, men inte mycket har hänt sen dess :|

Mackelito: Stämmer det du hävdar kan jag inte se någon annan lösning än att Linkan entledigas per omgående. Maken till handlingsförlamning har jag aldrig varit med om i såfall. Ett vedträ hade gjort ett likvärdigt jobb...

Jag hade verkligen satt mitt hopp till Kontiola!

Mappe: Det är ju det som är det stora frågetecknet. är det Linkan som inte har koll? eller är det styrelsen som säger att dom ska hitta spelare som nöjer sig med en veckopeng på 20 spänn? det finns nog många teorier om vad som kan vara flaskhalsen i detta. Nubben kan ju faktiskt ha lämnat pga styrelsen. inte vet jag, men helt klart är det någonting som inte stämmer. någonting vi inte vet. sparas alla pengar tills nästa år då vi har som mål att nå en final?

Mackelito: Har man missat Kontiola är det rent bedrövligt.

Mackelito: Jag vet inte vilken tidszon ni har i Ö-sund, men 14:02 skrev ST att Erik kallas till Timrå.

varit lite off idag... fick just höra på ppv att Wandell lämnar efter den här matchen... herre gud..

Yellowcard: Man är mer off än vanligt.....det blir en spännande tid framöver.

MB: uhmm iofs bara tänkt fram till 19de decmeber. Vill ju att han ska lyckas i NHL därför det förtjänar han - men nu hoppas jag verkligen att han får lite speltid osv så han kommer tillbaka..

WOOOHOO föresten=P vi spelar ju ut HV=)

Yellowcard: Hoppas Wandell blir vår Jönsson, harvar lite nu till och från denna säsoong kanske nästa utan genombrott men kommer sen tillbaka till Timrå. Iofs så måste ha ju ha trivits bra så att inte SSK lockar mer eller så kan väl SSK ramla ur iår så slipper vi det problemet

jonmannen: SSK ratade ju Wandell? Tror absolut det är Timrå som gäller i eliten om nu det som du säger skulle inträffa!

« · 1094346 · »