Dream Team: Danne I var in här tidigare och citerade precis samma sak som du fastnat för. Låter ärligt talat jäkligt oroande med tanke på kontraktsläget för många av våra tunga pjäser...
Dream Team: Hm, ja, såg citatet nu och det ser inte så roligt ut. Jag skulle vilja att det fanns något av en offentlighetsprincip a la god demokrati även i hockeyvärlden. Som det är nu ska vi bara svälja att vi ständigt (ofta iaf) blir förda bakom ljuset.
Jag tycker det är BRA att affärer som den med Nubben kommer ut! Skriver man kontrakt med konkurrenter under säsong - låt dem stå till svars för det. Fansen måste visa lite mer kurage ibland
Visst är det så men har Timrå visat god vilja genom att släppa honom så borde han visa lite känsla tillbaka och ta det lugnt med att försöka värva spelare från Timrå.
RocknRolf2: Samtidigt vet vi ju inte den utlösande faktorn mer än den föreningen och Nubben har gett sin version av, varför Nubben väljer att lämna. Visst, jag håller med dig i det du sagt tidigare, att Nubben fått en budget som ändå varit relativt hög för att köpa spelare. Därför torde inte skälet vara att han inte fått köpa in fler spelare nu när läget blivit mer prekärt. I så fall kan jag också tycka att det luktar lite dagisfasoner om det hela.
Men så länge ovissheten finns om vad som hänt är det svårt att ta ställning i frågan (om man nu måste göra det). Frågan är om gemene man någonsin kommer få reda på vad som egentligen hänt.
250kg kärlek: Näe, men eftersom det är väldigt populärt att föra oss fans bakom ljuset så får vi helt enkelt bedömma situationer utifrån det vi faktiskt vet. Och i det här fallet är det ju att Nubben skrivit på för Frölunda mitt under säsongen - till både klubbledning och fans stora förvåning och förtret.
Så har Nubben någonting att säga till sitt försvar så får han väl göra det då - Annars är det bara en jävligt osmaklig övergång i mina ögon.
RocknRolf2: Tänk om du hade blivit erbjuden ett jobb, kanske bättre betalt. Kanske även en ny utmaning efter 14 år i samma förening. Men att den chansen försvinner om du inte gör klart direkt utan då tar någon annan jobbet. Hade du då inte tagit det jobbet direkt?
Sedan är det klart att jag säkert resonerat likadant om det gällt Frölunda men i den här branschen kan man inte vara långsint. Det finns inte så mycket "klubbkänsla" kvar längre.
FreddanVF: Jag kan inte sätta mig in Nubbens kläder, jag har ingen aning om hur jag hade agerat och det är inte heller relevant.
skurknnn: i "shinzawai"s fall är efterbliven en diagnos jag står för. Det är helt hopplöst att argumentera mot nån som saknar fundamentala hörnstenar - "Micke Andersson" ? "en tränare kan också förstöra för sitt eget lag!!1" osv. I rest my case.
RocknRolf2: Jag skulle ju vilja påstå att läget var än mer delikat i kvalserien förra året då Bobo Simensen förhandlade med Malmö samtidigt som han skulle coacha Rögle upp i elitserien på Malmös bekostnad.
RocknRolf2: Haha... vadå inte heller relevant? Blir man utköpt och Timrå går med på det så är väl allt i sin ordning eller? Hade Timrå sagt blankt nej hade det väl inte blivit någon deal?
FreddanVF: Du har inte heller fattat märker jag. Vad fan ska Timrå göra då? Förstår du inte att det är en total intressekonflikt att ha kvar en sportchef som har skrivit på för en konkurrerande klubb? Hur skulle Timrå kunna säga nej? Timrå var ju tvingade att göra sig av med Nubben direkt!
FreddanVF: Jag håller med dig, det är som det är i den här branchen och att klubbkänsla skulle gå före möjligheten att klättra rejält på karriärsstegen är väl mkt begärt. Det går ju inte till så någonstans annars i yrkeslivet så varför skulle sportvärlden vara ett undantag. Visst kan man vara bitter men det tjänar inte mkt till.
Har man ambitionen att vara en (med svenska mått mätt) storklubb kan man inte vara så sårbar att avhoppet av en person i ledningen riskerar stjälpa hela laget. Visst blir det kännbart men nu måste klubben agera. Spelare måste kontrakteras, gamla som nya och en ny, handlingskraftig sportchef handplockas. Om man inte är en simpel bonnaklubb vill säga och de senaste årens framgångar bara var ett luftslott....men då var det iaf bara en tidsfråga innan det skulle rasa.
RocknRolf2: Jag vet inte hur det fungerar när man har skrivna kontrakt men skulle Timrå tvingat Nubben att fullfölja sitt kontrakt så skulle han väl fått sitta till 2012 eller hur långt han nu var kontrakterad. Annars om det är som i arbetslivet så kunde han ju bara skitit i att komma till Timrå, åkt ner till Göteborg och börjat på sitt nya jobb. Sagt upp sig helt enkelt utan lön. I och med att han får ny lön från maj och säkerligen en liten bonus för han skriver på.
Finns inget som någon klubb kan göra egentligen om man inte kan tvinga med kontraktet. Som du själv säger så blir det nog bäst för Timrå att få en ny sportchef och man måste ju se om sitt hus som Frölunda gör. Och vill man då värva Norberg så är det väl bättre att Norberg är öppen istället för att i hemlighet sitta på två stolar?
Jaha, nu börjar jobbet att leta efter ny sportchef. Jag satt och funderade på vilket namn jag gärna ser utifrån de förutsättningar som finns.
Mats Näslund lär väl aldrig bli aktuell. Finns det ingen sorts "svikarstämpel" på honom efter att han valde bort Timrå när han kom tillbaka från sin proffsessior?! Han är säkert duktig, men nje.
Vi ska ju bygga vidare på Challe och Nygårds. Kanske skulle man söka en sportchef som har erfarenheter av dem tidigare. Jag kommer osökt in på Arto Blomsten. Han skulle passa kanon som sportchef. Jag tycker att han visat prov på många goda egenskaper och dessutom besitter han mycket hockeykunskaper. Han är väl den som gjort bäst intryck på mig i Canal+ studio.
Klart det finns många alternativ men Blomsten känns bra för mitt vidkommande. Om han sedan finns tillgänglig är en annan femma.
Tror alla Nubben sticker pga osämja med styrelsen? Finns stora anledningar för en sportchef att byta klubb precis som vilken arbetare som helst. Efter 7år i timrå kanske han behöver en ny utmaning? Han kanske ser chansen att bli riktigt framgångsrik i det lag som har bäst förutsättningar i sverige? Han kanske tycker dubbelt så stor Lön är rätt skoj att se ramla in på kontot? Fast det sista kan ju inte stämma för har man timrå hjärta jobbar man hellre här för halva pengen.
250kg kärlek: Varför inte gå hela vägen och ta någon som verkligen kan den finska marknaden, det är ju ändå där ni hittar era spelare. Valeri Krykov vore väl ett bra namn?
Wayne Gresky: Det kanske är dags att tik försöker hitta någon med hjärta för klubben denna gång, ni har en hel jävla spelartrupp som går runt och drömmer om andra lag, en tränare som drömer om att få stå i difs bås igen, så hur vore det med en tikare på sportchefsjobbet åtminstone.
RocknRolf2: Får du inte ont i arslet av att rina den där principen in i döden? Medans ALLA andra diskuterar känsligheten hakar du upp dig på att det inte är en sportchef och därmed är det ointressant, oavsett om de fall vi tar upp är minst lika känsliga och sensationella. Och sen kallar du mig efterbliven. Humor! Det intressanta är ju sveket/sensationen, inte exakt vilken titel vederbörande råkar ha. Gör du skillnad på en ICA-butikschef misshandlar en kund eller om en ICA-lagerchef gör det? Ja, det kanske du gör, med betoning på DU.
Känns det här igen Rolf? Du är den i rött med nr 8 på ryggen.
shinzawai: Krykov var nog den smartaste spelaren tillsammans med Mikael Lind men jag tror de blir lite svårt, iofs var han i hallen för ett tag sen men ändå.. blir nog svårt...
shinzawai: Men vaf! Det var ju just det att det är en unik övergång, pga av det är en SPORTCHEF som var min poäng! Jag har väl aldrig förnekat att det skett kontroversiella övergångar i hockeySverige eller? Det är en fundamental skillnad mellan en sportchef och tränare vad de har för uppgifter osv, äpple vs päron – men det verkar du ha jävligt svårt att fatta med dina patetiska jämförelser som ”Micke Andersson” och ”Roger Melin”.
Rögletränaren som ”Wayne Gretzky” tog upp är ett bra exempel på en kontroversiell övergång, men som sagt, när har jag förnekat att sådana skett tidigare? Återigen: poängen är att det är tämligen unikt att en sportchef - SPORTCHEF – byter till konkurrent på detta sätt!
shinzawai: Suck. Och hur kan du jämföra en assisterande tränare med en sportchef? Känns som en avsevärd skillnad. Framförallt när det gäller att knyta åt sig nyckelspelare.
Vad har en ICA-butikchef/lagerchef med det här att göra?
Uppmaning till alla Timråfans(inklusive undertecknad) : Nu tar vi å spottar i nävarna, kavlar upp ärmarna och brister ut i "Vi är Timrå o vi ger aldrig upp!". Det är nog med självömkan bland oss fans. Titta t ex på björnarna i norr som dränerats på spelare till andra elitserielag varje säsong senaste 6-7 åren. Att tappa mer eller mindre egna produkter som Ledin&Hento (FBK) och Fransson& Fabricius (VF) plus spelare som blommat ut i föreningen som Mange Nilsson&Hynning (TIK), Jonas Nordqvist(VF). Som lök på laxen försvann Renberg i år under värsta tänkbara omständigheter. Lite bonus på det är Kronnackens(Är han sportchef?) osmidiga "hostande".
Så det är klart att vi kan gå vidare. Lätt överdrivet är våran situation inte mer än lite starkare bris i Luleå. Även i en klubb som Brynäs skulle denna turbulens inte heller kategoriseras som mer än styv kuling. Vi har ju (tack å lov) förskonats på några större motgångar senaste 5 åren.
"Ur varje nederlag, ska det komma en seger. Som en man som ett tåååg.......", jäpp.
Vad är det som skulle vara så unikt med att en sportchef lämnar för en konkurrent. Fan, det värvas nyckelpersoner i näringslivet dagligen.
Klart som tusan att det är surt för er att bli av med en viktig pjäs i ert "företag" men en sportchef är en sån viktig del i en elitserieklubb att det borde räknas som affärskritisk och kapitalbildande resurs och därför bör försvaras med både vattentäta avtal (samt patent och andra varuskydd om det vore innovationer i ett "vanligt företag") och förutsättningar för nyckelpersoner att göra ett bra jobb och därmed en vilja att stanna längre.
Timrå har misslyckats med det uppdraget, tyvärr.
Ett sätt är att lära av sina misstag och revidera övriga delar av företaget. Vad är affärskritisk och kapitalbildande resuser i företaget etc. och hur skyddet av dessa ut? Hur ser kontrakt ut, hur mår medarbetarna mm mm.
bisterfinnen: Jag tror att huvudknuten i allt detta virrvarr av funderingar om hur, vad och varför är de 14 år som Nubben varit i vår organisation. Som både spelare, tränare och sportchef finns nog risken att man en eller annan dag faktiskt tröttnar på att gå till sitt jobb. Det kanske inte känns lika självklart som det gjort i alla år längre. Det som hände i just den här situationen hade inte kunnat undvikas. Om Nubben inte kände sig motiverad i sitt arbete, ett arbete som väl ställer synnerligen höga krav på att man till 110% gör sitt jobb, gärna lite mer, nej, då får vi tacka för den tid som varit och gå vidare. Alla parter var tvungna att göra detta. Så vari misslyckandet har skett får du nog försöka bevisa för mig ytterligare en gång.
bisterfinnen: Så kan det väl vara,men om du ger dig tid till att lyssna och analysera vad många supportrar känner o tycker,så är det många som känner att det är underligt sätt att lämna klubben mitt i säsongen, visst vi förstår att han kanske vill ha en nytändning men inte mitt i säsongen,nejdu gubbe lilla här ligger en eller några hundar begravna.
Kanske är det inte ett misslyckande utan en naturlig utveckling. Vad vet jag.
Vad jag vet är att fler härinne borde hylla det som varit istället för att måla ut honom som något slags Judas. Låt stormen bedarra och låt Gordon eller någon annan med insikt skriva en hyllande krönika över en historisk pjäs i Timrås stolta historia. Kanske hamnar ett erkännande i någon jubileumsbok om några år. Det vore värdigt.
Den andra delen, där ni kanske misslyckats är att kontraktet kunde ha skyddats Timrås investering bättre. Jag menar att ni kanske hade kunnat fått ut mer ekonomisk ersättning för kontraktsbrottet alternativt hindrat honom från att bryta det (vilket kanske inte varit så lyckat när allt kommer omkring.)
Ofta är ju affärsmässiga kontrakt utformade så, man ser det ganska ofta inom fotbollen, där det går att lösa spelare från kontrakten, men det kostar en rejäl slant.
bisterfinnen: Fantastiskt kul att du tar dig tid att berätta hur vi ska agera i denna svåra stund. Låt mig vända mig till mina medsupportrar;
Lystring alla! Vi borde alla hylla Nubben och inte måla ut honom som något slags Judas! Vi måste vara värdiga! Lyssna på vår modolidiske vän, han vill oss alla väl!!1
Per HApps: Hade man kunnat fixa någon av Näslund eller Manderville hade det vart guld. Men det finns nog inte mkt som talar för att näslund flyttar från sin villa i Malmötrakten och släpper Tre Kronor-jobbet, än.
Bragd-Birger: Det är märkligt att ni som säger er ha fler ögon än oss kan ha så dåligt synfält att det bara är de sista timmarna som kan ses.
I alla andras ögon står det klart att ingen nubbe=ingen elitserie för er. Han har gett er den status ni har, och ni skriker åt honom som en judas/hora..
Pricken över i.et skulle vara att läsa era moralpredikningar till skaikarna efter deras docka på e4.
Om ni värvar folk utifrån till höger och vänster, kan ni ha så svårt att förstå att det bara är deras plånbok ni attraherar, och plånboken kan andra också attrahera. Så se till att folk på de positioner ni tycker är viktiga har hjärtat där också så slipper ni dessa saker i framtiden.
bisterfinnen: Det ÄR tämligen unikt att en sportchef lämnar såhär ja, om inte får du gärna ge exempel på en liknande övergång (kom bara inte dragandes med Micke Andersson eller nåt likt modotöntarna). Övergångar inom sportvärlden kan inte helt likställas med övergångar inom näringslivet. Därför har också nordamerikanerna tydliga regler mot sånt här.
Jag lyckas i alla fall sätt ord i munnen på Kent. Hoppas att ni såg det. Det betyder att han läser härinne och att han gillade det jag skrev om värdigt avslut.
Tack för att du tar dig tid att översätta det jag skriver från "modolidiska" till "!!111!"-iska.
haggen: Manderville gjorde mer än bara gick på mål.. Helt unik spelare i mina ögon, väldigt glad över att ha fått möjligheten att se han spela i Timrå.
spud: Återigen ett fantastiskt inlägg. Förstår att det är högtidsdagar nu för er, supportrarna som trots ett nytaget SM-tecken ägnar största delen av tiden till att oroligt mäta snopp med timråiter.
Jätteintressant att alla ni (modolider + er intellektuelle överman Ros) tycker så om Nubben och att du tycker så om vad vi tycker om Nubben. Extra cred till dig för att du också vet vad många andra inte tycker om Nubben, fast det så klart är tvärtom jämfört med vad dom skriver eftersom det stärker din tes om att du inte bara är en patetisk modolidfjortis.
Slutligen tackar jag dig för dina tips. Det är samma känslor som inför bisterfinnen: oerhört starkt att ni orkar er in här i denna svåra stund. Jag hoppas att jag kan återgälda de fina gesterna när (Gud förbjude!!1) ni själva står i en tid av svårmod.
Det som är unikt i dina ögon behöver inte vara det från andra synviklar, från människor med andra värderingar.
Jag har till exempel hört om folk i Lycksele som svimmade av skräck när dom såg sin första "nigger". Folk från New York finner nog det beteendet som unikt, medan Lyckseleborna tyckte (med rätta) att det var den den stackars mörkhyade mannen som var unik.
Sluta älta detta nu. Unikt ellerr inte är ointressant tycker jag.
Oavsett hur unikt det är så kan vi konstatera att 1) ni kunde skyddat era tillgångar bättre och att 2) det är en naturig utveckling att han söker sig vidare efter många goda och framgångsrika år i Timrå.
Pucken: Nej vi ska inte byta namn till Sundsvall IK men vakna upp och se verkligheten. Vår ”satsning” att etablera oss på övre halvan i SHL har redan strandat. Idén att locka till sig unga talanger är fin men i förlängningen så kommer ... | Läs mer