Tycho: ST vs Dagbladet... haha alltid olika, jag gissar nog på att Dagbladet har rätt som vanligt....
Men snälla, snälla Linkan, värva inte Peter Nylander för helvete.. Och btw man kan ju gissa vilka han menar "Vissa har funnits där hela hösten" hehe en av dessa som funnits länge lär vara Mika Hannula och jag tar han alla dar i veckan före Peter Nylander OAVSETT matchträning.
Tycho: Jag tycker inte att det räcker med en spelare. Det borde redan ha varit klart med en med tanke på att man som sagt släppt Anger. Ambitonen skulle i det här läget ha varit att hitta en ersättare för Lander/Pääjärvi. Istället för att som tidigare spela Anger/Starkov så "tvingas" man nu förmodligen att köra Samuelsson/Starkov och det håller inte. Vi har sett ett TIK som bokstavligen gått på knäna i de senaste matcherna och det mesta har handlat om att man inte har haft tillräckligt med kvalitativ bredd. Att lyfta upp nån från J20 alt. låna in nån från IFSH är heller ingen lösning på det problem man nu står inför.
PEAP: Egentligen står det ungefär samma sak i båda artiklarna, skillnaden är att Maria och Blöjan (Henrik Sjöberg), väljer att vinkla det lite olika. Journalister vill alltid skriva lockande rubriker, och Maria sätter en lite hockeymelankolisk rubrik, medan Blöjan slänger in en mer hoppfull.
Det Linkan säger är knappast överraskande. Man ska inte värva för värvandets skull, utan letar en spelare som faktiskt kan tillföra något, vilket är klokt tänkt. Sedan ger jag inte ett ruttet lingon för han försök att lägga ridåer kring ett eventuellt nyförvärv. Han sa under försäsongen att sista forwarden skulle bli en billig lösning, sedan kom Anger...
Skarin: Jag hoppas verkligan att det är en av Linkans berömda dimridåer eller att man helt enkelt skämtar med oss. Jag förutsätter iaf att man under veckan åtminstone gör klart med minst en forward nu när man släppt Anger:
Mackelito: Om det stämmer så tycker jag det var stort av Anger att bryta kontraktet utan kompensation. Ännu större av Hedström när det begav sig, då det handlade om så mycket mer pengar.
Det här sätter ju föreningen i en mycket bätte ekonomisk situation. Nu är det upp till dem att göra vad de vill med pengarna.
Mackelito: Google translate har lite roliga ordval, men såhär blir översättningen:
"Den 32-årige svensken Niklas Anger är tillbaka i Basel. EHC Basel Hajarna har begått anfallaren fram till slutet av säsongen. Ilska har redan spelat i säsongerna 05/06 och 06/07 för EHC i National League A, i 97 matcher och gjorde totalt 66 poäng. Sedan han flyttade tillbaka till sitt hemland, där han var på Djurgården under innevarande säsong på Timra i den svenska Elitserien under kontrakt.
Vrede var det release Timrå och i går avslutade sin sista match. Han kommer att träna på måndagen för första gången med laget och ge bort spel på tisdag mot EHC Olten sin debut."
Wayne Gresky: Nej, jag har fått uppgifter om att det handlar om en viss Radek Phillip, jag är fortfarande förvånad över hur man kan vara efter en back. Men förhoppningsvis stämmer detta inte, men det skulle ju kunna vara ett av två nyförvärv på gång..
Anger lämnar troligtvis ett utrymme för ett nyförvärv. Det har även innan talats om att förstärka truppen med ytterligare ett namn. MPS o Lander lämnar för JVM. Mycket talar för att vi får se ett eller två nya namn i början på veckan. Vilka eller vilken spelare har linkan överst på sin lista tro? Peter Nylander kan vara ett namn. Annars känns väl någon ur finska ligan trolig eftersom dom vid den här tiden (om laget är avhängt i serien) brukar spara kapital genom att dumpa nån eller flera dyra spelare.
Skarin: Linkan jagades väl rätt hårt i vevan när Piros och p3 värvades? Skulle bli förvånad om man legat på hårt efter det. Har man det finns det så klart stålars att shoppa för, och då antar jag att det kommer att landa något runt juletid.
Annars vet jag inte. Ska man försöka bygga om laget i det här skedet krävs det rätt snygga manövrar. Få bort Anger utan att det kostar något, och ersätta med en uppgraderad och bättre version för lite deg ytterligare. Det scenariot ser jag gärna. Frågan är om det är möjligt, med den ickereklam han gjort för sig.
Jeppe och Starkov, tja. Deras avlastning i fjärdekedjan torde knappast vara skillnaden mellan slutspel och kval. Jag skriver borde, för visst finns det ett par matcher där man svurit på motsatsen. Det går att få ut mer av truppen. Bitarna börjar falla på plats, men än finns det ett antal spelare som måste och verkligen bör prestera mer. Jag ser gärna att Linkan så snart som möjligt siktar in sig på nästa säsongs lagbygge och åtgärdar de brister vi i år får dras med.
RocknRolf2: Det vore mer än coolt. Slutspel hade varit bombsäkert och där hade inget lag vågat välja TIK (som vanligt). Topp 4 hade kanske inte varit en omöjlighet heller. Bröderna brothers är luriga. Men framförallt duktiga.
Skarin: Jagade man Linkan tidigare så borde man väl kunna styra upp en sån som Nylander utan att klubbens ekonomi rasar som ett korthus. Peter OCH Mikael Nylander är väl däremot en annan femma... även om det vore hur coolt som helst
Bragd-Birger: "I vilka lägen är det rimligt att tänja på ekonomin och beta av ytterligare på ett (troligt) underskott?"
I sådana här lägen då vi slåss om en slutspelsplats, precis lika mkt som att undvika en kvalserie. Det har ju gått rätt så knackigt denna säsong även om vi samtidigt är på rätt väg. Men forwards som Anger, Jeppe och Starkov känns inte riktigt rätt på något sätt. Lägg till att Lander och MPS försvinner, samt de skadeproblem vi återigen nu har.
Jag ondar iaf inte på Linkan och TIK. Jag vill bara deras absoluta bästa.
Linkan jagade Linkan väldigt hårt tidigare. Det tolkar jag som att man inte riktigt är nöjd och vill ha förstärkning. Kan detta uttalande därför vara en mörkning? Jag kan inte tro något annat.
Skarin: Du glömde: - Men bara 10-11 av hyfsad eller bra elitserieklass. Så det där med att det räcker är ju bara ett skämt, men det tror jag att alla förstår... Vi måste naturligtvis värva och det nu, fortsätter han.
Jag har redan pratat med Peter Nylander och det kommer garanterat att lösa sig innan veckan är slut. Han kommer t o m att kunna spela mot RBK på lördag. I övrigt så letar vi frenetiskt efter en powerforward med målsinne, gärna en rightare, avslutar Lindqvist.
Bragd-Birger: Instämmer. Det är förvisso två tunga pjäser som försvinner - men som det ser ut kommer vi ju ändå ha Pärssinen, Gabbe och Menuier i stridsdugligt skick efter att julklapparna har utdelats. Idag kommer vi spöa Luleå trots att dessa stålmän eventuellt inte är med.. Det finns andra lag som också blir av med fina spelare till J-VM (lycka till Brynäs..).
Men det är ju f-n att en av de mest spelintesiva perioderna i elitserien ligger precis under J-VM. 5 jäkla elitserieomgångar kommer man att hinna avklara mellan den 26/12 t o m 5/1 (när småkronorna spöar Kanada i finalen). Å andra sidan skulle inte jag palla med ett uppehåll från den 12/12 t o m 7/1 bara för att BÅG skall lufta ett B-lag i Channel One Cup och junisarna skall pissa på resten av världen.
Jag har svårt att onda på Linkan och Timrå för att man inte värvar någon ytterligare forward i dagsläget. Förutsatt att prognoserna på de skadade spelarna är sådana att man kan ställa upp med fyra kedjor, så...tja. I vilka lägen är det rimligt att tänja på ekonomin och beta av ytterligare på ett (troligt) underskott?
Hotet om kvalserien är betydligt mindre nu än det var för ett par veckor sedan. Då agerade man och värvade Piros, som absolut blev en puff i rätt riktning. Nu vill man nog avvakta så långt som möjligt innan ytterligare en värvning - med tillhörande ökning av minussaldot - blir nödvändig.
Vinner vi mot Rögle och behåller ett skönt avstånd till kvalstrecket tror jag inte man värvar. Och det tycker inte jag att man ska göra hellre. Kissa på sig är skönt, men jag vill inte frysa ytterligare nästa säsong. Men, är hockeygudarna onda och Timrå torskar mot Lule & Ouägle, så...blir läget genast lite brunare. Då kan det vara befogat att offra en del framtid för att rädda nutid.
Timrå har det ganska tufft just nu. Jämfört med i fjol har publiksiffrorna droppat med 600/match. Det är feta pengar det, att addera till ett redan mer ansträngt ekonomiskt läge som aviserades innan seriestart. Den här säsongen måste räddas (=undvika kvalserien), sedan måste fokus inom föreningen ligga på att göra ett uppsving nästa säsong.
Mackelito: Frågan är hur bra Jonas Andersson är, egentligen. Inga hard feelings mot honom, jag tror att han är en bra värvning, samtidigt som jag har fått känslan av att Corso höjer spelarna i sin omgivning. Förra säsongen var Sonnenberg hyfsad i mina ögon, i år är det bara att erkänna att han varit en av de bästa i TIK. Och nog har Corso del i det.
Berglund: Det skulle jag inte ge mig fan på! LHC har inte en spänn ytterliggare. Snarare är det väl så att de sitter lite ekonomiskt trångt just nu. Det skulle i så fall vara att de skramlar bland sponsorerna, men mitt tips är att sitter nöjda även om Persson vänder hemåt
När det gäller Westfält så måste jag säga att jag känner mig oerhört trygg när han är på isen. Han kommer nog aldrig bli någon poängmaskin, men han gör inga misstag heller! Vinner puckar,tar bort spelare och bäddar för lagkompisar!
Men snälla, snälla Linkan, värva inte Peter Nylander för helvete.. Och btw man kan ju gissa vilka han menar "Vissa har funnits där hela hösten" hehe en av dessa som funnits länge lär vara Mika Hannula och jag tar han alla dar i veckan före Peter Nylander OAVSETT matchträning.