1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604906 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Hahl Bundy:
Har du missat linkans uttalande om backsidan?
Man siktar in sig på att behålla Lehtonen,sedan skall det in en ung utvecklingsbar back till.
Vad har vi...
Vi har Moe,sebbe,styf,sonntag,skogs klara..
sen lehtonen eller ersättare för honom samt en back till.
då har vi 7 backar i truppen, tänker man lyfta upp någon mer underifrån?

får inte detta att gå i hop.
men inte f-n ser det bra ut.

Hahl Bundy: Som sagt, det kommer bli bra det här till slut. Det kommer presenteras klasspelare såväl som gedigna es-spelare innan TIK värvat färdigt. Vi kommer ha en trupp som på papperet ser minst lika intressant ut som senaste säsongens. Och det är as good as it get's. Att tro att TIK ska kunna värva ihop trupper som fbk, hv o frölunda är bara korkat. Vi har helt andra förutsättningar och får sätta vårt hopp till att vissa chansvärvningar slår väl ut och blir succéer samt att lagsammansättningen blir lyckosam och fungerar på alla plan, även socialt. Att vi får ihop ett L.A.G. där alla är beredda att offra en framtand el. två för varandra...

TIKbiff: Fel...

"In ska nu två lite tyngre namn (här hoppas man fortfarande på en förlängning av Mikko Lehtonen) samt ytterligare en ung och utvecklingsbar spelare."

Tycho: Nu döper vi om Silly season till Nervous season. Arrgh jag hatar numera ordet avvakta som aldrig förr... )c:

Hahl Bundy: Tydligen så har SkAIK ändå kulor över att lägga på "bredd". Man har tydligen lagt ett betydligt bättre bud på Crippe än vad TIK har gjort.

Ambroo: Jag hoppas att den här killen skriver på för TIK.

Ambroo: Äh...Timrå känner sig väl säkra på att han väljer TIK ändå, att han har ett "Timrå-hjärta".....moohaahahaha...

Någon som vet dennes framtid?

Ambroo: Hur mycket bättre är SAIK;s än Timrås "snålpelle-bud"?

Tikinmyheart: Han har kontrakt

Jacksson 71: Det är en kille vi kan hoppas på innan vm det skulle vara perfekt om man signade en som Westrumsom troligen inte spelar VM och sedanlocka några Vm spelare med att man satsar..

Mackelito: Tror inte att vi har råd med både Westrum och exempelvis Niko Kapanen som det har snackats lite löst om. Då är frågan om vi ska satsa på Westrum som förstacenter, eller om vi kan ha någon bättre på G. Men visst skulle vi behöva något starkt namn innan VM för att locka.

Mathias: Med vem har han kontrakt? Inte Malmö iaf.

mikenomad: Ja, men det är ju positivt. För nu kommer vi har fler framtänder att offra då vi blivit av med Robin Jonsson och kanske även Oscar Sundh. För de var ju redan offrat sina framtänder :)

Tikinmyheart:
St. Louis Blues ? Kanske, han är väl på lån därifrån? eller har jag fel nu?

Mathias: Jag har också för mig att han var på utlåning till Malmö från St Louis ifjol. Men hur långt kontrakt han har med St Louis har jag inte en susning om. Det ryktas om att Niklas Persson, LHC blir ledig. Söderberg har länge varit en favorit och han skulle verkligen kunna gå in som en ledande center i de flesta elitserielag.

Eskas: Niklas Persson ska till KHL.

Carl Söderberg tillhör Boston, inte St.Louis. Om han ens tillhör något NHL-lag alls längre. Calle hade väldigt hög lön i Malmö, över 250 000 i månaden har jag för mig enligt vad som stod i skvallerpressen när MIF rensade kring deadline.

Tikinmyheart: Angående Josefsson vs Sonntag så är inte Josefsson ung och utvecklingsbar till sin status. Han är etablerad och dyr. Du kan alltså inte ställa dessa mot varandra som om Timrå valde mellan dem två till samma plats. Ska Timrå ha Josefsson så blir det på Sannys plats.

JimmyH: Stämmer ju precis som du säger, men han har tidigare tillhört St Louis. 250 000:-/mån är ju nästan värt att betala för en spelare som Söderberg.

Håller helt och hållet med dig i resonemanget angående Sonntag vs Josefsson. Dock tror jag inte Josefsson är speciellt dyr heller. Frågan är om han behövs i Timrå. Jag tycker hans spelstil och storlek påminner väldigt mycket om Sebastian Erixon och min uppfattning är att vi inte behöver någon fler sån spelartyp. Viktigare att få in en ledare i pp och en riktigt stabil defensiv back.

JimmyH: Josefsson dyr? Allt är väl relativt eller hur. Moe och Sebbe är fortfarande under utveckling men har ändå etablerat sig ganska bra i ES. Vi har fortfarande Skogs som leker med våra hjärnor och som jag anser var sämre totalt sett under säsongen än Sebbe.

Vi måste få STABILITET längst bak och jag tycker det räcker med "expriment" på backsidan.

Jag kunde inte jämföra Sonntag med Josefsson. Ok då, men hur i hela friden kan du jämföra Sanny med Josefsson?

Tikinmyheart: Personligen tror jag att Sanny får det svårt att leva upp till den hype som han delvis varit med och skapat själv. Skall sanningen fram så är han ju inte direkt nån gudabenådad hockeyspelare och faan vet om han är värd de 300 tkr/mån han kanske ligger på.
Jag minns iaf Sanny som en riktig krigare som alltid gjorde sitt bästa. Dock räckte det kanske inte alltid till. Säga vad man vill men han är ju den enda i historien som missat hela ishallen när han laddat för en open ice tackling..

Ambroo: Ändå så har Timrå lagt ett seriöst bud på Crippe enl. hans agent.
Hur mycket stålar har Saik egentligen?
Lika mycket som dom har knott verkar det som.

Tikinmyheart: Jag har inte jämfört Josefsson med Sanny. Men det är på Sannys plats han kommer in om han ska in i Timrå. Josefsson har gjort en stark säsong, han har rutin från många säsonger i Elitserien och han är jagad av 4-5 klubbar i serien. Det är klart att han kostar.

Moe och Sebbe har som du säger etablerat sig bra. Därför tycker jag att det vore onödigt att lägga pengar på 4 etablerade backar utöver de vi redan har. Då förstör man även lite för Moe och Sebbe. Det är bättre att satsa på två etablerade och två utvecklingsbara (Sonntag en av dem) som man också bestämt sig för att göra. Då finns det mer pengar kvar till centrar och en bra ytter dessutom.

JimmyH: Ja men vi verkar vara överens då hela tiden har sagt att det måste in två till etablerade backar, samma sak säger du.

Kronwall och Lehtonen är två etablerade backar som vi båda gärna ser i TIK nästa, eller hur? Då återstår en förhoppningsvis utvecklingsbar och relativt billig back.

Och vem har du i sikte där?

Jag är fortfarande rädd att Skogs ska spela lika illa nästa år, och blir det så måste de två s.k. utvecklingsbara backarna finna sig snabbt i ES tempot.

Gör de inte det så har vi kvar 5 backar (Kronwall, Lehtonen) Moe, Styf och Sebbe.

Hoppas du förstår mig hur jag menar. Visst, mitt resonemang är hypotetiskt men inte verklighetsfrämmande.

JimmyH: Jag håller med dig. Strategin som man har utifrån den tilldelade penningpungen verkar väldigt vettig. Däremot tycker jag scoutingen i Timrå vara väldigt underutvecklad.

Wandell, Nygårds fynd. Sonntag, Nygårds igen. Nygårds åker till Usa och tittar på Bergfors, vilken är en gammal adept till honom. Dennis Persson, den får Challe ta på sig. osv osv. I min värld verkar det som att Timrås befintliga scoutingverksamhet till stor del sträcker sig till spelare tränarna haft i tidigare lag. Borde inte Linkan och Carlsson, eller en heltidsanställd scout(?!?!), vara de som gör resorna till nordamerika, nosar upp en ny Peter Regin i Danmark eller en ny Czerkawski i Polen?

Tikinmyheart: Hade jag varit sportchef så hade jag gjort allt för att sparka Skogs. Men det skulle ju ha gjorts direkt efter säsongen så vi hade kunnat legat med i kampen om en sådan som Daniel Sondell istället tex.. 3 årskontraktet på Skogs var det Nubben som snickrade ihop och jag tyckte ju också själv att det kändes klockrent när det var signat.

Ingen kan räkna med att Skogs kommer att vara ett dugg bättre nästa säsong. Men Sonntag är där en bra värvning eftersom han spelar ganska enkelt och kan utifall Skogs ger oss ännu fler gråa hår gå in och göra okej ifrån sig. Det tror jag.

Eskas: Ja, någon scout lägger Timrå inga pengar på. Det är sportcheferna och tränarna som får stå för den biten.

Att vi värvar Stockholmsungdomar beror nog dock mer på att de är enklare att övertyga hit då de känner tränarna. Likväl att vi får hit finnar som känner varandra. Det ger ju en trygghet. Sedan så är jag rätt säker på att man tittar bredare än så. Det är klart att sportcheferna är ute och leta spelare, annars gör de ju inte sitt jobb.

JimmyH: Skogs såg på förhand ut som en vettig värvning ja. Men samtidigt blev han också omotiverat haussad med tanke på att han egentligen bara gjort en bra säsong på elitnivå, och där var han inte ens särskilt framträdande i kvalserien. 3 landskamper i en meningslös höstturnering höjde säkert marknadsvärdet betydligt också. Utifrån det var ett 3-årskontrakt var såklart alldeles för långt och det är därför det blir problem att kicka honom, det blir helt enkelt för dyrt att bara lösa honom (och således inga extra pengar att lägga på t ex Sondell). Men jag tycker att man ska ge honom en sista chans i höst, är han fortfarande lika jävla überkass så förklara för killen att han inte är välkommen längre och sätt honom på bänken tills han ger upp och själv söker ny klubb.

Det pratas mkt om ny arena och mer pengar, men det absolut viktigaste är att förvalta de pengar man har på rätt sätt. Förra säsongen hade vi GARANTERAT varit i minst semi om det inte vore för diverse flerårskontrakt på dyra underpresterande spelare

RocknRolf2: Eftersom Skogs är kvar så får han ju automatiskt en ny chans till hösten. Men det vore fel att räkna med att han ska vara bättre. Han fick ju massvis med chanser förra säsongen utan att visa några som helst framsteg.

Pengarna kan helt säkert användas smartare än under förra säsongen.

Men signa Crippe nu då,

Timrå får bara inte missa honom..

RTS:Linkan och Robban har beslutsångest!

RTS:
Vet inte om han är så sugen på att komma hem...

norran.se/bloggar/hockeyblogg/

JimmyH: Om man verkligen vill bryta Skogs kontrakt, så tror jag inte Tomas sätter sig på tvären.

Skogs har en bra självinsikt och har vid en del tillfällen sågat sig själv vid fotknölarna. Han inser att han inte levt upp vare sig till sina egna eller Timrås förväntningar.

När jag äntligen fick som jag ville (att sätta Skogs jämte Lehtonen) så såg jag att inte ens det hjälpte.

Jag har så jädrans svårt att acceptera att Tomas är så här dålig för man har sett honom många gånger i Mora tröjan där han har varit riktigt bra.

Kanske dags och hålla med Uno Gordon - dalmasar kan inte spela bra hockey utanför Moras gränser.

Ambroo: Japp, det stämmer. Vet inte vad som talar för att TIK ska höja sitt bud på Crippe men om du frågar mig så känns väl den chansen som mycket liten.

Vart tog alla pengar vägen? Det köps alldeles för lite korv i Tallnäs.

Tikinmyheart:
Skogs kanske till och med har så god självinsikt att han skänker den gångna säsongens lön till välgörande ändamål.

Självklart går det att lösa hans kontrakt, men det görs inte gratis.

Jaha , två etablerade backar ska in...
Bäst vore om Lehtonen stannade , och Kronwall kom...
Intressanta Offensiva Backar
Anssi Salmela
Sami Lepistö
Mattias Karlsson
Mikko Lehtonen
Intressanta Defensiva Backar
Josef Boumidienne
Staffan Kronwall
Nån fler ??

Crippe i Norran bloggen:

"Christian Söderström gjorde sin bästa säsong i elitserien i vintras. Men inget nytt kontrakt är påskrivet. Och han vet inte när det ska skrivas heller.

- Min agent sköter allt. Jag är bara intresserad när jag ska skriva på. Och det vet jag inte när det blir. Det kan ta en månad, eller mindre, säger Chrippe.

Vad vill du själv?

- Jag vet inte. Skellefteå är ju alternativet i Sverige. Så käns det i alla fall."

2 frågor: Bestämmer inte Crippe var han ska spela eller är det agenten som bestämmer det?
Låter det inte som om det är Saik som gäller för Crippe om det är i Sverige som han ska spela?

Hahl Bundy: Klart att Chrippe själv bestämmer var han vill spela. Det där säger han för att sätta mer press på de lag som vill vara med och buda, Timrå IK och Modo bl.a.

Idag är det Skellefteå som av det jag har hört lagt det bästa budet. Ett bud som är bra mycket bättre än det Timrå kontrat med.

Det som är positivt i kråksången är att Chrippe själv sagt att han "längtar hem litegrand", något som säkert skulle kunna innebära att Timrå inte behöver slanta lika mycket pengar som t.ex. Skellefteå. Däremot tror jag att T.J får lätta liiite mer på lädret om vi skall få se Chrippe i Timrå redan säsongen 09/10.

Hahl Bundy: Fråga två kan jag svara på. Jo, det låter som han väljer SAIK om det blir Sverige. Timrå kan nog glömma Crippe. Men det blir bra det här, snart trillar klassbackarna, klasscentrarna och klassyttrarna in. Visst då HB, visst är det så? Säg att det är så! Snälla...

mikenomad: Absolut.. Tror jag......kanske.....

Ähh jag skiter i allt men det skiter jag i!

250kg kärlek: Var får Skellefteå alla pengar ifrån?

mikenomad: Tycker det ser bra ut hitills förutom att Sundh inte fått nytt kontrakt då. Bara Lehtonen signar och en till ganska bra back tillkommer så kan vi ju ta upp Sean-Michel Sunnqvist som 8de back.

Moe, Erixon och Styf är givna namn för första/andra backpar. Skogs får nöja sig med tredje/fjärde. Sonntag känns likadan som för Skogs förutom att han är mer spännande.

Då det gäller frammåt är jag inte orolig, ge Linkan/Robban tid (som när de plockade Sonnenberg) - ser hellre vi tänker ut spelarna ordentligt än att signa någon bara för signandets skull för att supportrarna har panik.

250kg kärlek: Hörde idag att Chrippen tjej lirar innebandy med Skellefteå:s damlöag och dom har gått upp i elitserien så om hon vill spela i ES så kanske Chrippe stannar kvar i Sk-eå.

Hoppas han kommer hem.

I övrigt vet jag inte hur man skall ta denna tystnad från TIK, har de nåt på gång eller håller vi på att göra en MoDo? jag är jävligt orolig inför framtiden.

Yellowcard: Har Sundh inte blivit erbjuden ett kontrakt eller?

Hahl Bundy: Ingen aning. De kanske jobbar efter samma epitet som min polare gjorde då han inte fick fart på sitt företag. Han resonerade som så "det går inte att bromsa i en uppförsbacke". Kanske har de en övertro som kan visa sig ödesdiger längre fram? Vad vet jag.

Däremot tycker jag att det är roligt och se hur man verkligen fösöker satsa. Mer sånt i Timrå IK tack och inte uttalanden om att man ska minska spelarbudgeten med 10-15%. Mer självsäkra och offensiva uttalanden, mer aggresivitet!

liston: det är en "njaaaaaaäääe"... Kolla länken.

Yellowcard: Linkan måste vara en jävla tomte, hankan väl inte vänta på att serien skall börja innan han säger nåt, antingen ger man grabben ett kontrakt eller säger att man inte vill ha han.
Sundh är en spelare som behövs, även om han inte gör så många ,ål så är han pesten själv för många lag med sitt slit.
Tänker Linkan sätta ihop nån jävla frökenkedja eller vad händer?

Han kan ju övertala Micke Andrsson i Löven att börja spela igen om det ska vara så.

FRUSTERANDE var ordet.

liston:
Skulle kunna tro att linkan är lika frustrerad som alla oss andra.............

Hahl Bundy: "Var får Skellefteå alla pengar ifrån?"
Frågan är ju vad Timrå gjort av sina?
Känns som sagt inte bra det här, känns som om Timrå gör allt för att visa HockeySverige att man inte behöver ett dyrt eller namnkunnigt lag för att lyckas.

Per HApps: Kan ingen i styrelsen plocka bort TJ som är den stora bromsklossen o som alltid ska ha sista ordet i allting?

Kan Modo så kan väl vi?

« · 1153839 · »