1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600104 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Skarin: Helenius måste man bara scanna av, allt annat vore konstigt. Kan även tycka att Tarvis bör ha bra kontakter och fin koll på den finska marknaden i övrigt. Ridderwall borde väl annars kunna vara ett alternativ?

Hahl Bundy: Jag har riktigt svårt att tro att Åke kommer att kunna ta en förstaspade i ett elitserielag. Han är på tok för ojämn och verkar inte ha psyket för det. Dessutom så är han ju heller inte direkt ung och lovande längre. Även om målvakter rent generellt utvecklas senare och i regel är som bäst efter trettio så ser det mörkt ut.

Edit: Tarvainen har förmodligen full koll på detta hoppas jag och då ska det nog mycket till om det blir Eriksson/Åkerlund. Ett alternativ kan ju vara att man plockar in nån rutinerade keeper, gör sig av med Åke och värvar Eriksson för framtiden.

Redigerad kommentar

250kg kärlek: Bra nyhet om Sonnie, hade kännts rent ut sagt förjävligt om en ev. fortsättning i TIK praktist sett blivit klar för låt säga 1-2 år till och allt skulle brista för ett trasigt knä i sista jävla matchen!

Ambroo: Jag instämmer.
Han skapar inget förtroende hos mig i allafall.

Ambroo: När Åkerlund kriga mot Back tykte jag han såg bra ut och hade bra framtid, så innan denna säsong var jag inte så där jätte förvånad om han skulle slå igenom lite grann, men de förhoppningarna sjönk som en pannkaka när Lindbäck gick sönder, Åkerlund simmar på tok för mycker efter isen och säljer sig själv äckligt lätt i frilägen, dock bra efter isen när det är grötigt. Men öppen yta för motståndaren och det är kört!

Vad händer med juniorerna som representerat A-laget i vinter, är det någon som kan vara aktuell

Limpan: Det ska väl vara Micha då, men jag skulle tippa på S-vall där. Owuya är junis ett år till och det är lovande. När det gäller forwards så är det stendött...

Ambroo: Har Sundsvall kontrakterat båda eller någon av de 2, va e de för fel på de andra då, kan inte Huss komma in bakvägen

Limpan: Sundsvall får nog först och främst försöka kontraktera sig själv i allsvenskan nästa säsong innan de börjar göra klart med truppen.

Intressant skulle vara Backe med Eriksson/Riddervall som backup. , rutinerat blandat med hungrigt.
De brister Backe hade har han förhoppningsvis slipat bort den senaste säsongen.

Dock skulle jag vilja ha en målis som är bra med klubban men inte många av dem hamnar i elitserien.
En jag inte vill ha är en ny Liv som låser pucken varje läge, lika roligt att se som icingpuckar.

El Maco: Vilken annan klubb skulle vara aktuella som farmarklubb till Timrå?

Limpan:

Kooovvvvlllaaaannnnnnddd;)

haggen: Samtidigt skulle det kännas lite onödigt att lägga 200k i månaden för Backlund när Eriksson inte borde vara särskilt långt efter skicklighetsmässigt. Jag räknar med att Eriksson är betydligt billigare än Backlund trots allt.

Hur ofta har det hänt att ett lag haft två högerplockare som målvakter?

haggen: Låter inte som ett bra alltenativ

Frella: Ska man ha en bra målvakt så måste det få kosta :)

Frella skrev:"Hur ofta har det hänt att ett lag haft två högerplockare som målvakter?"

Förmodligen inte speciellt ofta, men knappast unikt.

HV71 03/04-04/05. Bosse Ahl och Magnus Åkerlund

Limpan:

Hur smakar Hudiksvall då;)

Et tu Brute: Om vi sållar än mer då och bara kollar 1a och 2a målvakt. För Åkerlund var väl utlånad mestadels den perioden?

haggen: Illa, riktigt illa, det är väl ett lite för stort hopp mellan serierna

Frella:

Han var väl mest bänkvärmare. Men gjorde ändå 25 matcher i HV, inklusive EC och 15 i Skövde. Desto mer J20 SuperElit.

1:a och 2:a blir nog svårt. Frågan är väl om det ens funnits någon "framstående" ES-målvakt före Bosse som ju kom i början av 90-talet? 

Redigerad kommentar

haggen: Frölunda skickar spelare till Borås, Färjestad skickar spelare till Bofors, Oskarshamn lånar spelare från HV, Brynäs, Linköping och Djurgården.
Mora lånar spelare från Djurgården och Brynäs, Almtuna från Djurgården och Luleå, Sundsvall från Timrå, Modo och Brynäs

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Frella: Vi hade Bosse och Manne 98/99.

Limpan: Nej. Det är inget fel på de andra mer än att de inte är tillräckligt bra.

Ambroo: Du har säkert bättre koll, än vad jag har på den punkten.

T T:

Och Hirsch och Åkerlund förra säsongen :-)

Limpan: Det är bara att titta till kvaliteten som J20 hållit de senaste säsongerna så förstår man. Forwardssidan är på tok för tunn, tyvärr. Det finns i dagsläget ingen därifrån som ens är i närheten av A-laget. Att ta en tröja i S-vall blir t o m svårt för de flesta.

Et tu Brute: "Om vi sållar än mer då och bara kollar 1a och 2a målvakt"

Ambroo: Tittade på lagets interna poängliga, skrämmande att en back är poängbäst, så visst håller jag nog med dig utan att ha sett laget spela

Limpan: Mattias Enroth är forward och har gjort mest poäng, men sedan kommer Sunnqvist.

Mackelito: Ok, du har säkert rätt, gäller det alla tävlingsmatcher serien och kvalet, jag räknade väl fel

www.eliteprospects.com/team.php?team=467&status=stats

Tycho: Fast han har lirat i förstakedjan också.

Limpan: inkluderat med slutspelsmatcher så har Sunnqvist dock gjort mer poäng :)

haggen: ja backe låser ju inte pucken i varje läge om man säger så .

250kg kärlek: Angående Sonnebergs skada: Intressant att man kan få en knäskada och en lårkaka av en enligt den samlade (HV) expertisen perfekt klassisk höfttackling...

...men vafan vet jag?

Dagbladet 2010-03-31:

MILJONÖKNINGEN SOM SKA LEDA TIMRÅ TILL FRAMGÅNG

Klubben satsar mer pengar på truppen: "Rör sig om ett par miljoner kronor"

Timrå tänker satsa mer pengar på sitt lag kommande säsong.
Klubben kommer att öka sin lönebudget med några miljoner kronor.
- Vill man hänga med i Elitserien så gäller det att ha ett bra lag, säger Thomas Johansson, klubbdirektör i Timrå IK.

TIMRÅ IK FÅR ELITSERIEKONKURRENS I JAKTEN PÅ NIKLAS NORDGREN

Att Niklas Nordgren lämnar Schweiz och Rapperswil är helt klart.
Allt talar för att han återvänder till Elitserien.
Timrå fortsätter arbetet med att få Nordgren till klubben, men har fått konkurrens av tre andra elitserielag.
- Vi vet var vi har varandra, säger Niklas.

LAURITZEN NOBBAR TIMRÅ - STANNAR KVAR I BRYNÄS

Sebastian Lauritzen nobbar Timrå IK.
26-åringen från Njurunda stannar i Brynäs.
- Brynäs har tagit hand om mig på ett bra sätt, säger Lauritzen.

DJ Hemp: Angående Laritzen så var det synd men absolut inte oväntat, och Nordgren vill ja absolut ha hem till Timrå IK.Sen Johanssons uttalande om att mer pengar läggs på truppen känns väldigt bra.

DJ Hemp:

- Det som vi tappade på publiken täcks inte upp med de pengarna som vi sparade på lönerna. Det blir en minusaffär i alla fall och det går inte att snåla sig till framgång. Säger TJ..

TJ?! Vad har hänt?

ersson: Tja, kanske att din bild av dumsnål-TJ fått sig en liten törn?

Bragd-Birger: ... sent ska syndaren vakna!

Komma med hö när märra är dö.

Baker: Om syndaren ska vakna lika tidigt som Agera!!1-falangen på det här forumet är han död av sömnbrist inom två veckor på sin post.

Bragd-Birger: Själv tycker jag att det var ytterst positivt det som TJ säger idag om än efter det som många sa när säsongen började.
Men skit i det, tycker att det känns bra.
Fast vi får väl se ijentligen, vi har ju inte sett lagbygget än.

Hahl Bundy: Sen är det knappast spenderbyxor: på!, som signaleras av TJ. TV-avtalet gick som bekant upp rejält, och att då fortsätta på förra årets snålbudget vore helt mongo.

Hursom. Kronor och ören i all ära, lagbygge handlar i stort om smartness. Man kan få ut samma resultat av ett billigare lag med rätt balans jämfört med ett dyrare felbalanserat.
Däremot är det jävligt svårt att nå SM-final om du inte har rejäla muskler bakom och, dessutom, får till rätt balans och kemi.

Kontentan: jag tror att Timrå fick ut betydligt mindre av säsongens relativa budgettrupp än man kunde och borde ha fått. Hur mycket skuld som ligger hos Challe/Nygårds, fystränare, allmän organisation runt laget osv låter jag vara osagt. En underprestation vill jag dock hävda att det rörde sig om.

Nu får vi in en ny tränare. Förhoppningsvis innebär detta att de värsta mongotendenserna i spelet därmed kan åtgärdas (BP, PP, försvarsspel, anfallsspel...hm. Ok: hela skiten, rakt över). Åtminstone ryckas upp betänkligt från det ohyggliga spel som man uppvisade i första hand fram till jul.

Sen vill jag se ett smartare lagbygge. Kan man byta ut Corso mot en annan förstecenter är jag den första att skrika Agera!!1. För nej: jag tycker inte att han är den härförare vi behöver. Poäng, jättebra. Men hans spelartyp är för vek. Undantaget i tidningarna då.
Piros får gärna stanna, men jag blir heller inte utom mig av smärta om han drar till HV. Skön puckbehandling, snajdig men ineffektiv. Stack ut på ett positivt sätt i ett stelopererat Timrå, men egentligen inte en spelartyp som jag går igång på.

Pääjärvi blev mer och mer irriterande ju längre säsongen led. Om hans utveckling fortsätter så här kommer han snart att ha förtvinade vridmuskler i nacken. Blir alltmer endimensionell, ungefär som Hagos blev under sitt andra år i timråtröjan.
Men, givetvis vill man att han ska stanna. Inte så mycket för vad han är nu, men för vad han förhoppningsvis blir.

Annars: Pärssinen, Björn...nja. Rätt ospännande. Björn kan jag def se i en tredjeformation, men var ska Pärssinen in? Återsignas han ska det vara för att man är hyfsat säker på att han kommer att kunna revanschera sig och återta en plats i någon av de första två formationerna. Möjligen att det finns skäl till varför man skulle dristas att tro något slikt. I s f: förläng, till reapris.

Backsidan intressant överlag. Flesta platserna fyllda, och Caslava drar givetvis. Hur gör man med Moe om han kandiderar till sista backplatsen?
Han är en av säsongens allra största besvikelser. Vore han inte egen produkt skulle han få kritiken mot Skogs att framstå som hyllningskväden.
Nu sägs det som bekant att han inte direkt legat sked med Challe mellan träningarna, och att det så klart kan haft en negativ effekt. Men...fan trot. Jag är väldigt skeptisk och vinglande till en förlängning. Känslomässigt: ja. Logiskt: nej.
Hursom ser backsidan rätt tveksam ut nästa säsong, om nu inte Styfen går i barndom igen, och Skogs, Granath och Karlsson fortsätter ta kliv framåt.

Målvaktssidan: Här vete faen. Åkerlund som backup känns väl ok. Men då krävs det en riktigt vass förstemålvakt. Han leksandsmålisen är en chansning. Kan bli en jävligt cool sådan, men kan också bli Modo. Blir jävligt intressant att se hur Linkan & co resonerar. Jag har själv ingen jävla aning.

Bragd-Birger: Ja jag tycker du sammanställer det hela väldigt bra, som jag tycker mao.

Dock ska jag sticka ut hakan o undra varför vi inte gör oss av med Åkerlund?
Värva Eriksson som 2:e målis o tex Helenius som 1:e i 1 år för att sen slussa in Eriksson i ES detta år o låt honom bli 1:e målis år 2.

Bragd-Birger: Håller med dig om målvaktssidan. Ett lag som slogs för sitt liv för att slippa Kvalserien bör nog inte riskera en klar försämring på målvaktssidan. Så Eriksson vore en chansning tycker jag precis som du. Frågan är vad det finns för alternativ.

Helenius har nämnts. Han har visat att han håller bra klass. Men han är ung så han kanske fortfarande hellre fortsätter i AHL och hoppas få en chans i Tampa i framtiden.

I Tampa finns annars Nittymäki som nog var tänkt som backup till Smith innan säsongen men har i stort sett delat på förstaspaden. Men han börjar få några år på nacken så kanske börjar det bli dags för honom att söka sig hemöver och göra ett stopp i Timrå. Tyvärr har väl sämre målvakter än Nittymäki fått lukrativa förslag från KHL.

För att komplettera den finska trojkan så kanske Tarvainen har koll på Hannu Toivonen som nu, om jag förstått det rätt, tillhör Chicago. I så fall kan det bli svårt för honom att slå ut någon utav Niemi och Huet om inte någon av dessa skulle bli tradade till en annan klubb.

Tror att samtliga av dessa herrar skulle vara goda ersättare till Lindbäck. Men allt handlar ju om pengar i slutändan så det måste kanske sättas i relation till hur mycket Lindbäck tjänade denna säsong.

Sedan önskar jag, som de flesta andra, att Lindbäcks blir kvar. Blir intressant att se hur Nashville tänker om detta. Pekka Rinne spelar utomordentligt för tillfället och får väl ses som förstemålvakt nästa säsong. Kan Lindbäck konkurrera med Ellis och bli backup, vill Nashville att Lindbäck ska lära sig den nordamerikanska spelstilen i AHL eller vill de att han ska få mer erfarenhet i Timrå där han garanterat får stå 90% av matcherna? Ja, det kommer att bli intressant att se. Något svar kommer väl inte förrän efter nästa säsongs training camp. Har Timrå råd och tid att vänta så länge kan man fråga sig.

Hahl Bundy: Med största sannolikhet blir det Roffes grabben som tar plats mellan stolparna nästa säsong i rödvitt. Det mesta tyder på det. Men jag håller inte med dig om att man borde göra sig av med Åkerlund. Han är en solid Elitseriemålvakt som dessvärre kom lite snett in denna säsong. Han fick ingen ordentligt rytm i prylarna. Och sedan är det ju bara att lyfta på hatten åt Anders Lindbäck som toppade formen i exakt rätt skede och spelade överjävligt bra. Det är svårt att diskutera emot Challes uttagningar på den punkten. För att inte säga hopplöst. Men jag tänker inte ens försöka även om jag är en varm förespråkare av Åke Lund.

Han kommer vara enormt revanschsugen nästa säsong. Han har då ett utgående kontrakt och måste spela på toppen av sin egen förmåga för att även fortsatt vara intressant på marknaden.

Att krydda det med en tjurig Stockholmare tror jag kan vara rätt melodi. En Kung och en Riddare kan bara inte bli fel.

Synd dock att Mattias Ekholm hamnade i Brynäs. Det hade varit bra komplement på backsidan.

Antti Halonen har jag ingen uppfattning om alls då jag inte har en susning om vem det är. Bara hoppas att Linkan träffat rätt?

Men nu lämnar ju Kokko Brynäs. Vore det inte på sin plats att slå honom en signal?

glenninski: Det finns ett NHL-avtal numera. Vilket innebär att Lindbäck måste sticka före 15 juni då han inte blev draftad denna säsong om jag tolkat avtalet rätt?

Uno Gordon: Jaså du tror på Ridderwall? Ja inte mig emot.

Själv är jag väldigt osäker på Åke eftersom jag tycker han har stagnerat.
Han var på väg mot nånting när Backe var här men sen blev det pannkaka o jag känner ingen trygghet i den killen, Tyvärr!

Hahl Bundy: Jag köper din oro. Men se Åkes säsong som ett mellanår. Det är svårt att toppa en hysterisk form två säsonger i rad. Det finns några få undantag som lyckas med detta. Får man ingen kontinuitet och ständigt får släppa in skitpuckar när man väl får chansen så uppstår en negativ spiral. Det är precis som med poker. Vissa kvällar kan du kasta in korten och vinna ändå. Medan du ofta får gnida som satan för att skrapa ihop några kronor. Inte ens AA är en given hand i alla lägen. Häxprocesser är inget att leka med.
Det är ett jävla fanstyg.

Uno Gordon: Så kan det säkert vara. Allting ger sig väl förhoppningsvis utan att Timrå ska stå med skägget i brevlådan :).

Ridderwall är nog en stabil målvakt som skulle kännas som ett säkrare kort jämfört med Eriksson. Är det din egen åsikt att det blir Ridderwall som tar över efter Lindbäck om han drar eller har du så kallade "säkra källor" som säger att det är i stort sett klart?

« · 1253713 · »