1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607303 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
T T: ganska roligt för jag har alltid fått en bild av honom (i intervjuer, inte bästa källan direkt) att han är ganska små grinig och allmänt loj och trökig, men tji fick man där, gillar kung Lander honom (utan media påtryck som med corso) så borde han vara en ganska reko kille.

Dock vet jag inte om det hjälper oss att göra mål men va fan, skit samma, orkar inte gnälla nu.

T T: Tänkte detsamma men det säger inget om spelaren Hynning. Jag är böjd att hålla med Jimmy H.

T T: Haha, hur vet du allt? Hynning for president, eller nåt sånt :)

När Pääjärvi var i stan före VM så skulle han träffa brorsan och - Hynning.

När Lander skulle fira kontraktet så bjöd han hem - Hynning.

Han verkar poppis. Vår nye kapten?

Spanarn: Vi har ju ungefär 1 pp-formation och 3 bp-formationer. Vi har fem defensiva backar och två offensiva, vi har tre poängplockare (pikkarainen, hirscho, pärssinen) och nio defensiva eller totalt oprövade forwards och vi har två målvakter som båda har en hel del att bevisa.

Om perra får ut max av alla spelare så kan v i självklart nå ett slutspel men det är många som ska överprestera. Ok att det är lite tidigt att skrika på kvalserien men även den gladaste lallaren måste väl inse vad det är för spelartyper vi sätter vårt hopp till här?

Den som längtar efter fartfylld "timråhockey" får nog vänta en säsong till. Skulle vi få in en Klasen istället för hynning och en Lehtonen istället för Laatikainen så är jag beredd att ändra åsikt.

Har Linkan somnat i solariet och fått solsting? 

Men för fan, HYNNIG ????

Bragd-Birger: Jag är inte överförtjust i den här truppen, men jag kan ändå uppskatta att den består av få glidare och lirare och desto fler krigare.
Jag gillar kanadensisk hockey; enkla, snabba pass och rakt på.
Kan man skapa en spelidé utifrån de premisserna, som AIK gjorde förra säsongen, så finns det visst hopp.
Försöker man, likt förra säsongen, att föra spelet trots att man inte har kunskap till det, så kommer det gå åt helvete.

hubbenorlen: Nä, jag har också svårt att tro på den metamorfosen. Hade man svårt att få till ett vettigt PP t ex förra säsongen känns det som att knappast blir lättare nu när Hagos och Bagarn ska stå för flippmackorna.

Annars är det som tidigare skrivits så klart fånigt att skriva om kvalserien redan nu. Likväl är det svårt att inte få dom bokstäverna dansande på Gula Fläcken när man ögnar spelartruppen. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att det var en roster för SSK säsongen 09/10.

Men det ska som bekant spelas om det. Och visst, får alla återvändande spelare en Lidnersk knäpp samtidigt som våra potentiella förmågor blommar ut på max så...kan det så klart bära långt. Till stabil slutspelsplats, t o m.

Det hoppas vi på, och så slänger vi in lottoraden på samma gång. Man vet aldrig!

ersson: Skillnaden är väl att Luleås tränare hade en spelidé som lockade fram det bästa ur truppen
Det vi såg av Timrå förra säsongen var ju raka motsatsen.
Kan inte riktigt se att Perra helt plötsligt blir en fantastisk taktiker till nästa säsong.

Hynning hit och dit men har inte Per-Clas något att säga till om angående värvningar eller.....vill man göra en riktig Bea-sås ska det vara på Vinäger-dragonreduktion, ägg o smör, ingen jävla pulver, Va fan är det för kockar wermlandspöjkarna?

Spanarn: Jag håller med dig att det är en överdrift att skrika KS redan MEN, det är det enda jag håller med om för i övrigt så är det precis som Olle skriver. Ingen kunde ha lyft fram det bättre än vad han gjorde i sitt senaste inlägg. Vi har för att vara ärlig inte en ENDA spelare som man har ett förtroende för, det finns inte någon jag känner att "Han klarar av att vara en av de bärande spelarna"

Men å andra sidan så är det uppenbarligen inte nu misstagen begåtts utan det började väl i stort sett när Nubben lämnade(Ponera att jag inte är den typen av person som ser Timrås gamla lag som något som alltid är bättre än nuvarande) man har ju på något sätt försnilla en herrans massa pengar på ren skit.

Bara att konstatera att vi i år bygger en trupp för att undvika kvalserien, för målet kan knappast vara slutspel iaf.

Jag tror vi kommer att få slita hårt hela vintern för att inte landa i KS, med tanke på den trupp som blir kvar, vilka som försvinner och vilka som tillkommer. Klarar vi oss undan KS är säsongen godkänd, slutspel är en stor bonus i mina ögon.

Förlusten av Erixon men framförallt Lander kan inte underskattas! Lander har inte ersatts i form av ledaregenskaper och kampvilja. Erixons kreativitet och skridskostyrka har inte heller ersatts.

Sist men inte minst, två Timråhjärtan kan man inte ersätta med resterna från HV ala 2010...

Olle, mfl: Jag måste ta upp ett exempel på att man kan klara sig utan "stjärnspelare", Luleå Hockey anno 10/11. Hur många i det laget, på papperet, anser ni vara god för topplacering i poängligan? Det blev en jäkla dyster känsla på forumet tack vare en artikel om Hynning! Han är väl inte än på långa vägar klar för Timrå IK?      :)

EDIT: Ni får bläddra in på förra årets rooster om ni vill se hur förra årets Luleå såg ut på försäsongen. Ungefär likadant som vi har det nu skulle jag säga!

Elias Fälth = Marcus Högström
Janne Niinima = Arto Laatikainen
Fredrik Styrman = Jesper Dahlroth
Pierre Johnsson = Oscar Hedman
etc. :)

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Olle:
Nu har jag svarat dig, Skarin, RR2, Mackelito och nu dig igen. Vet inte om jag orkar utveckla mer. Det kanske är så enkelt att jag generellt har någon slags gammaldags gilla-läget/ vi får jobba med det vi har/inte ge upp i förtid-inställning som kanske kolliderar med en mer "Fan det här ser ju skitdåligt ut, det kommer att gå åt helvete!".

Jag tycker att de flesta resonemang kan vändas på.
Förstår jag dig rätt att du tycker större delen av laget är felbyggt, att Hirscho och Pikken var så medelmåttiga förra året att det finns skäl att misstänka att de inte kommer att vara bättre nästa säsong. Att ny fystränare förmodligen inte gör någon skillnad för de tidigare skadebenägna spelarna och att de därmed borde ha sparkats. Att en ny försäljningschef inte har någon påverkan på budget/ekonomi. Att det inte finns någon struktur att tala om.

Struktur på laget, definieras det helt och hållet av spelartyperna? Hur bra spelarna är tränade och spelidé/taktik borde väl också ha betydelse för strukturen? Återigen, att dissa laget redan nu tycker jag är för tidigt.

Mackelito:
Jag har en annan uppfattning. Att gapa om KS i nuläget även om truppen skulle bli som den ser ut att bli (om du fattar vad jag menar..) upplever jag inte vara en "analys" av en trolig tabellplacering. Det kallar jag mer ett skrik i panik. Dels har vi drygt 4 månader av träning och försäsongsmatcher som inte är oviktiga för det slutliga resultatet. Dels (och viktigare) definieras ju ett lags tabellplacering av hur ANDRA lag lyckas/misslyckas. Alltså tycker jag inte att det är ett dugg klokt att skrika KS redan i maj.
Men visst, jag kanske har fel. Majoriteten härinne verkar ju vara överrens om att det mesta är helt åt helvete redan så då kanske det är så att vi redan nu kan se att det blir KS. Tråkigt isåfall.

Spanarn: Alla lag måste ha ett par spelare som faller under kategorin "bärande pelare". Vilka har vi inför nästa säsong? En hirschovits som kommer från en tämligen svag säsong och en Pikkarainen som man definitivt bör kunna förvänta sig mer av. På backsidan då? Halonen och Granath kanske. Resten är oprövade. Målvaktssidan? Två svajiga värvningar där. En måste ta ett rejält kliv framåt.

Faktum är att den enda i laget som med säkerhet kan sägas går en ljus framtid till mötes, det är Friberg. Pärssinen, som tillsammans med hirscho, är den enda spelaren vi har som har en teoretisk möjlighet att hamna topp-10 i poängligan är i princip hockeyinvalid. Hur mycket man än vill att han ska ösa in poäng i år så är det inte speciellt troligt att han spelar mer än halva säsongen.

Visst, laget behöver inte fyllas med en massa mätta stjärnspelare men det måste finnas någon sorts struktur på det hela. Det du pratar om är förbättringar som inte direkt rör spelet på isen. Det blir säkert bra med en ny fystränare men inte fan kommer han att göra pärssinens rygg till stål, Robinsons fysik till hulken eller bagarns skridskoåkning till Flash Gordon.

Vad ska försäljningschefen göra? Dra 1000 fler åskådare i snitt under säsongen? Grundtanken med lagbygget är god, slutprodukten ser knappt ut att hålla ES-mått. Inget ont om Hallin men även om fystränaren lyckas med bedriften att hålla hela truppen skadefri hela säsongen ut så kommer varken han, Önerud, Larsson eller bagarn att göra 30 pinnar i år.

Hela mitt inlägg dryper av negativ inställning men i mina ögon är det inte bättre än så här. Hynning blir spiken i kistan. Vill det sig illa så har vi han och Pärssinen på läktaren från match 5. Jag hade gärna sett ett mellanting mellan "dyra stjärnspelare" och "billiga brunkare". Nu har vi bara billiga brunkare, ja om inte Murley "blommar ut" dvs.

Och jag tänker verkligen inte köra med något "vad var det jag sa". Jag står för att jag (på förhand) tyckte att förra årets trupp såg ut att kunna nå topp-5 och jag står för att årets trupp ser ut att, i bästa fall, slåss om ingenmansland.

Fredrik Hynning - nej tack!
Dåligt kroppsspråk och skadedrabbad...

Spanarn: Analysera truppen och lägga fram en trolig analys kring en tabellplacering är ju helt på sin plats om laget blir som det ser ut. Dvs (+ Hynning/Arto) Om det är den fulla truppen (vilket vi kan anta) så är det ju lika klokt att göra en bedömning om placering nu som dagen innan försäsongsmatch nummer 1.

Skarin:
"Det glädjer mig att du tror stenhårt på det här utan någon som helst oro."
Fjantig kommentar, det har jag aldrig sagt. Däremot är jag INTE beredd att redan nu totalt såga truppen och gapa om KS. Varför är det så bekvämt att nischa in allting i svart eller vitt? Typ Guld eller Död.

"Du inväntar Laatikainen och Hynning först innan du vill kommentera ett lag förstår jag."
Fel, jag tycker truppen ser om inte spännande ut så iallafall positivt med mer bredd. Mindre slitage, mer konkurrens, förhoppningsvis färre skador.

"Men hur skulle det se ut om det inte resoneras negativt kring saker och ting och med debatter om vad som är rätt eller fel? Till att börja med hade vi inte varit en elitklubb."
Att vi är en elitklubb kan man knappast tacka de negativa debatterna för.
Nej jag vill inte hindra att lyfta saker som är fel men ibland går det överstyr. Gapa om KS i början av maj är ett sådant tillfälle. Där önskar jag lite mer balans, lite mer sunda analyser. Men att efterlysa balans i ett hockeyforum är väl kanske ett idiotiskt uppdrag redan från början så varför ens försöka.

PP-back? Ja, det är ett absolut måste! Hur många sköna poäng försvann väl inte förra och förr-förra säsongen på den sorliga ursäkten till PP som uppvisades. Det var en ren och skär plåga att se.

Hynning? Se mitt inlägg nedan till RR2.

Simmalugnt: Överlever vi ens vintern? Det är frågan det. Vi kanske blir tvångsdegraderade i november redan.

Ta det lugnt grabbar. Detta ska nog kunna gå på något jävla vis. 

Majkii: Det är en given succé det där med att värva spelare som är för dåliga för NHL. Blir guld varje gång.

Majkii:

Nä, men de har ju varit nere i Kvalserien och sett döden i vitögat. Det är vad som kommer att krävas innan vi får någon ordning också. Frågan är om vi överlever en Kvalserie.

Ser ut som att MoDo inte kommer få så dåligt lag heller:
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/modo/article12977486.ab

RocknRolf2:
Nej, Hynning passar inte alls in i den bilden. Såvida inte den brutna foten är helt hundra och ljumskarna känns bättre än nånsinn och han får någon typ av märklig nytändning och samtidigt genomför en problemfri försäsongsträning och spelar samtliga försäsongsmatcher utan problem. DÅ blir det nog bra.
Men samtidigt vill jag inte dissa HELA lagbygget bara för Hynnings skull. Jag tycker som sagt att det tagits många sunda beslut hittills.

Redigerad kommentar

Skarin: Själv var jag till en början väldigt positiv till hur vi satsade nytt o ungt sen blev det inte alls som jag hoppades när det gäller kvaliteten på truppen. Allraminst om kvalitetsforwarden är Hynning.

Nä man kan inte påverka nånting. Jag är inställd på en ytterst svår säsong. Det blir till att Perra får till allt men jag är tveksam till hans kompetens med tanke på hur det såg ut på isen o i strukturen överlag.

T T: SLUTSPEL var det ja, enligt Linkan. Ja det gäller ju att ha höga mål. Svettigt värre.

Skarin: Om Hynning tackar nej kanske erbjudandet går vidare till BS...

Men vi siktar på slutspel!

Spanarn: Det glädjer mig att du tror stenhårt på det här utan någon som helst oro. Hur du kan känna så är rent ut sagt fantastiskt. Iofs är det ju bara 4 maj än. Du inväntar Laatikainen och Hynning först innan du vill kommentera ett lag förstår jag. Ok då.

Däremot håller jag med dig fullt ut i ditt inlägg för en liten stund sedan. Ligger mycket i det resonemanget. Men hur skulle det se ut om det inte resoneras negativt kring saker och ting och med debatter om vad som är rätt eller fel? Till att börja med hade vi inte varit en elitklubb.

Det vi behöver är två offensiva kvaliteter i form av en pp-back och en ytterforward. Kan inte riktigt se Hynning passa in i den bilden. Men det kanske är som det är med vår förening för tillfället.....

Berglund: Så klart vi gör två storspelande målvakter som måste upp i 92-93% för att ens vara påtänkta som båsöppnare, en poängspruta till back som tar oss hela vägen till Le mat, en tok rahabad Timo med sin på nytt födda Hirso med en blodtörstande Pikk som inte fått se blod på flera månader. Lägg till en ex modoit som gör allt för att känna på guldsmaken och en super stjärna i Friberg, Då har vi inte ens kommit till ex norska stjärnan Larsson som känt på ES spel i ett år, han kommer blomma ut och ligga på 40p, Hynning får special täning och kommer ha så lite ljumsk problem så han inte ens kommer kunna stava till ljumske! två revansch sugan ex HV:iter som gör allt för att visa att dom är värda 25-30min! vi kommer bli SÄMST 5:a i tabellen!

Fan det där lät ju bra ;-)

RocknRolf2: Du glömde Glaslirare :] Signas Glaserik kommer jag personligen hänga ner min timrå replica ifrån väggen

Spanarn: Fine, men var kommer Hynning in bilden?!

Spets? Knappast
Hårt jobbande? Knappast
Skadesynpunkt? Uselt alternativ

Jag sticker ut hakan och säger att vi når slutspel med några poängs marginal kommande säsong!

Olle:
Jag. Jag säger att det finns en "klappa-sig-själv-på-axeln"-tendens så fort det börjar gå dåligt. Typ "Titta nu, vi ligger på kvalplats, det sa ju jag redan förra året att det inte skulle gå! Jag bifogar mitt gamla inlägg så att alla kan läsa!"
På något sätt får man större acceptans av gnäll än tvärtom. Jag menar med detta INTE att man därmed skall hålla en Lallande fånar-attityd till allt.
Jag tycker att många bra saker gjorts inför nästa säsong. Organisationen har stärkts med "extra" sportchef, bättre (?) fystränare, ny försäljningschef. Laget kommer förhoppningsvis bli bredare och därmed mindre skadebenäget. De senaste åren har konceptet varit dyrt, spetsigt och smalt med klent på gränsen till katastrofalt resultat. Nu provas billigare, "gråare" och bredare. Sunt tycker jag, något nytt måste ju provas.

Redigerad kommentar

Taurus: Du har fel! Utan en bra organisation kan du värva nästan vilka spelare som helst utan att lyckas. Jag tycker de är på rätt väg även om man hade hoppats på lite mer namnkunniga spelare. Timrå är det lag i ES som har lagt störst procent av sin omsättning på spelare sista säsongerna och det har inte fungerat. Det var klart bättre när vi var ett lag med sämre spelare och en mer sammansvetsad omgivning.

Så kan vi ta ett par hundår "stjärnmässigt" och stärka upp organisationen så finns det större chans att Timrå är kvar i ES om 10 år än om pengarna skulle satsas på spelare. Så är det bara!

Taurus: Ja fast samtidigt får man väl ca 5 fystränare för priset av en Hynning. Frågan är väl hur många rehabtränare som går på en Hynning...

Olle:

Tycker det låter lite knepigt då man har råd att förstärka upp på sidan av isen?? Till syvende och sist så är det grabbarna PÅ isen som ÄR Timrå!!!!!! Fungerar det inte där så kan man ju sitta med samma ledning och ledare i Allsvenskan om det är nåt att se fram emot???

Spanarn: Vem fan har sagt något om att "klappa sig själv på axeln"? Förra säsongen kändes truppen helt ok, det blev katastrof. I år känns truppen både felbyggd och svag. Vissa här inne blir glada bara ett namn presenteras, vem spelaren i fråga är och hur han kommer att passa in i organisationen? Det skiter man fullständigt i.

Nu kan det vara som Östrandsnisse säger och det är beklagligt i så fall. Helhetsbilden är än mer beklaglig och snudd på tragisk, är det så att man måste kontraktera spelare för att man inte har råd att betala skulderna till dessa då har man nog halva foten i kvalserien redan på förhand.

Hur var lagmoralen ifjol? Inte speciellt bra. Hur bra kommer den att vara med ett gäng spelare som inte ens fått betalt? Knappast bättre. Det är en sorglig situation man satt sig i men det är bara att knyta näven och köra på. Det ser dock inte ut att räcka så långt, så här på förhand.

RocknRolf2:

Håller fullständigt med dig!! Han har inte hållit ES klass de sista 2 säsongerna

Pätr: Det beror till största delen på benskydden. Får han såna som han hade i
Timrå, alltså med hål i, så fortsätter han på den inslagna vägen.

mikenomad:

Han började vissna efter Luleå

FH - avdammad:

Så är det väl med hela truppen!! Dom duger väl för att hamna i KS. Det här läget man hamnat i nu beror på inkompetens av värvningar föregående år då det fanns ekonomiskt utrymme!! I brist på kompetens kan det bli ytterligare en sånt tillskott i truppen som det verkar

RocknRolf2: Blir ju mer spännande så ju, alltså om de håller för en 15-20 matcher mm!?  Tänk om att hålla på en klubb som FBK eller liknande, konsekventa, stela, tråkiga, proffsiga och vinner jävligt ofta, hur kul är det?   ;-)

Redigerad kommentar

FH - avdammad: Men varför med alla skadeproblem vi har haft satsa vidare på en så skadedrabbad spelare? Varför????

En riktig lågbudgetskapelse.... men samtidigt så är ju detta resultatet av vårat finansiella läge. Till skillnad mot vad majoriteten tycker härinne så tycker jag att Hynning är en helt ok hockeyspelare. Absolut ingen stjärna och säkert inte heller värd den lön han hade tidigare. Men om vi prutar ned hans lön rejält och han får vara skadefri,så duger han i min bok. Det blir en käka taggtrådssäsong utan andingspauser.

Skarin: Jag tror att Hynning kan blomma ut kommande säsong. Frågan är om det inte blir säsongen då han är helt utblommad och vissnar för gott....

Skarin:
Jag håller inte med. Att gorma om kvalserien redan den 4:e maj känns otroligt fjolligt. Det är verkligen att göra det lätt för sig. Om det går dåligt nästa säsong kan man klippa in sitt gamla citat, klappa sig själv på axeln och utropa vad-var-det-jag-sa! Om det däremot går bra så är det ingen som kommer ihåg ens gamla gnäll. Fegt!

Redigerad kommentar

Olle: "Ligger vi så fruktansvärt pyrt till ekonomiskt att man chansar med en sån här otroligt svag trupp för att kunna göra en nödvändig sanering bland skulderna?"

Ja, så är det. Dessutom kan det vara som ÖstrandsNissen är inne på... Att man är skyldig spelare pengar, pengar, pengar.

Men det vi nog alla med timråanknytning åtminstone kan vara överens om är väl att ingen kan sticka ut hakan och hävda att det absolut inte blir tal om någon kvalserie kommande säsong. Eller liksom mena att det är lugnt......det blir slutspel, vi klarar det. Ingen kan vara så dum.

Det står kvalserien i pannan på TIK.

Välkommen till verkligheten igen, supporters.

Tycho: Ja, även om han håller sig frisk. Nytt kontrakt med Hynning så har vi ett tungt bevis på att man fullständigt skiter i skadehistorik. I exakt alla sammanhang med ens en gnutta förnuft och logik i borde det vara omöjligt med lagets skadehistorik...

Eller så resonerar man så här: "Hynning är ju en riktigt bra spelare, så bra att han är värd att satsa på trots några skador här och där (bara otur)"

Redigerad kommentar

Olle: i morse när jag möttes av nyheten så var min första spontana känsla att Timrå IK måste vara skyldig Hynning pengar och att man på så sätt förhalar utbetalningen med att erbjuda honom nytt kontrakt. Men så illa kan det väl inte vara, tänkte jag.

Ser nu när jag läser Hamrins blogg att han är inne på samma tankegångar. Kanske att det ligger något i detta ändå.

RocknRolf2: Vänta, va? Hynning? Herregud. Den spontana känslan är att vi är helt körda i år. Det har känts tunt hela vägen men man har behärskat sig i väntan på den där spetsvärvningen som ska binda ihop truppen på ett logiskt sätt men nu är det ju bara misär.

I stort sett alla spelare i truppen måste endera förbättra sig avsevärt eller ta ett rejält karriärkliv om det här ska gå vägen (nu syftar jag på nytt kontrakt). Oddsen är desto lägre för kvalserien. Vem är det tänkt ska göra mål i det här timrålaget? Pikkarainen/hirscho och sedan ska resten av laget ställa upp på egen blå och köttmura i sann ssk-anda?

Ligger vi så fruktansvärt pyrt till ekonomiskt att man chansar med en sån här otroligt svag trupp för att kunna göra en nödvändig sanering bland skulderna?

« · 1379522 · »