söder över: Jag skulle önska att någon gjorde några intervjuer i TIK-TV med några utav spelarna, tränarna eller sportchefer(na). Om hur försäsongen går och hur det känns i truppen!
hubbenorlen: Har inte följt med i vad som diskuterats kring Hannu Pikkarainen på forumet och vet därför inte om jag kommer med några nyheter ... men jag har hört från hyfsat initierade källor att anledningen till att Pikkarainen inte är tokhet på svenska marknaden är att han ifjol hade ett artistkontrakt med MoDo. Detta innebär att om en klubb i Sverige vill ha honom nästa år måste man betala skatt för lön han tjänade i MoDo, alternativt själva bara använda honom som artistspelare. Har han dessutom haft en kalaslön i MoDo kan jag ju förstå att många tvekar.
Knylan: Låter som en rimlig spelare för Timrå i dagsläget. Kan knappst klassas som "spektakulär". Spelare på den här nivån är väl vad vi kan förvänta oss som mest.
Edb: Precis. Att lyckas i khl är inte bara beroende på talang. Det man läst om tränare och klubbledningar i den ligan vittnar ju inte om gott ledarskap direkt. Och själva lagmentaliteten i landet är minst sagt annorlunda. Det finns många exempel på bra spelare som misslyckats i khl, och långt ifrån alltid har det handlat om brist på hockeykunskap. Netiks siffror i tjeckien är ju dessutom bra mycket mer imponerande än Vampolas
Johnny Bravo: Netik och Vampola i samma kedja - där har vi våra Hlinka/Hlavac. Tror att det skulle vara en grym värvning, sedan garnerar vi duon med Max Friberg så blir det åka av :-)
Slänger in ännu ett osannolikt namn i den tråkiga silly season. Är det någon som kommer ihåg på Dennis Persson? Han imponerade väl inte direkt när han spelade i Timrå, men nu har han gjort två säsonger i AHL och han har utvecklats en del enligt vad som går att läsa.
Han blev till och med upplockad till Buffalo under Stanley Cup, men fick trots allt inte spela. Han är också en av topp tre Europeiska free agent backar i AHL poängmässigt (Dock inte särskilt många) senaste säsongen . Tror att han är restricted free agent nu och borde kunna passa in i Timrås budget profil.
Poängen är att det känns tveksamt att Timrå kommer få någon icke-nordamerikansk offensiv back av högre kvalitet om man tittar till tillgång och efterfrågan. Det känns som det skulle vara mycket enklare att hitta en riktigt bra forward istället och kanske fokusera på någon mindre bra back. I annat fall så finns det nog risk för att vi kommer att stå med en trupp med ett par hål i i början på säsongen ännu en gång.
Timrå Icon: HV o Modo skriver tidningarna om. Inte ett ljud om klubben han spelat för o som ska värva en 1:e back o som han själv sagt att han vill spela för igen.
Dessutom så kunde man läsa igår att Linkan pratar mycket med pappa Svensson.
Johnny Bravo: Det är väldigt få som är intresserade av att läsa om Timrå, så därför skriver inte tidningarna så mycket om klubben. MoDo å andra sidan är ett av Sveriges populäraste lag och tidningarna vet att nyheter om laget säljer lösnummer.
Wayne Gresky: Visst är det så. Allt är relativt men vid en jämförelse med Modo och andra eteblerade es-lag så hamnar antagligen TIK långt efter i en popularitetstävling. Detta ska man ha i åtanke vid diverse rankingar som skräpposten älskar att sammanställa vid nyhetstorkor. Sammanställningar där Modo och andra lag många gånger rakar in omotiverat höga betyg som säkert bottnar i tiddigare nämnda världsordning. För TIK:s del krävs i betydligt högre grad upp till bevis för att utomstående skall höja på ögonbrynen.
RubinCarter: Förutom Lander tycker jag vi förstärkt på samtliga positioner. Men en sån som Lander ersätter man inte heller. De måste skapas i Timrå från grunden....
Mackelito: Precis. Det känns lite som Sundsvall Hockey. Plocka en kille från gatan, vilken som helst, och han gör jobbet bättre. I vilket fall inte sämre.
Berglund: Förmodligen samma sak som med pikkarainen. Niinimaa hade artistkontrakt med Luleå, vilket betyder att vi också måste skriva artistkontrakt, för att undvika skattesmäll. så det är nog inte aktuellt
hubbenorlen: Ja det är nog inte aktuellt. Drömmen är ju Strålman men det måste ju vara 1% chans eller nått sånt. Annars så borde vi väl kunna hitta nån tjeck som kan pola med Vampola tycker jag.
Berglund: Klart att det här är bra spelare. Men jag är ändå lite skeptisk till ryssar. Den sociala biten spelar stor roll, och att ha många olika nationaliteter är inget jag gillar. Främst beroende på att svenska ledare inte är så bra på att hantera en sån situation. Tänk bara på förra säsongen när Perra krävde att spelarna endast ska snacka svenska.... Jag gillar för övrigt inte den grejen...
T T: tveksamt, men gör han det så vinner vi, det är ju en hockeyestetisk naturlag.
Gött med uppehåll, men mysigt att det drar igång igen. I synnerhet på bortaplan, mot en motståndare som på alla sätt bör betraktas som "bättre än oss". Läs mer
Hade vare grymt intressant!