1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606481 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 12/13

Sv: Silly Season 12/13

Timrå Icon:

Vem hejade på Modo?

Mackelito: Ja så är det. 40-50 papp/månad extra tackar de flesta ja till om man inte heter Lander i efternamn

Redigerad kommentar

yngwie: Bremberg...Dicken spelade ju då :)

Hahl Bundy: Nä det var en annan. Yngre. Skit samma

yngwie:

Känns väl som att det är Oscar Hedman?

Hahl Bundy: Ja kom över på den ljusa sidan :-)

Timrå Icon:

Hedman såklart, han är ju Modoit. :)

Timrå Icon:Yngre än Bremberg? Ja, då återstår resten av laget då :)

Nikki Nine: Fel igen

Nikki Nine: Kan inte vara Hedman för jag vet vad han sagt om Modo :)

Timrå Icon:

Molinder, men alla är ju Modoiter så kan ju iofs vart vem som helst.

Förstår inte detta upprörda tillstånd över Torp. Under hela grundserien hade de flesta som tillbringar tid inne på hs. sålt Torp för en burk Bullens pilsnerkorv. Så dålig ansågs han vara, sedan gjorde han en helt ok. kvalserie, dock mot svagare motstånd. Hade Torp lämnat för Linköping t.ex. hade inte upprördheten varit en bråkdel. Om man läser en del kommentarer verkar det som om vi tappat hjärtat i föreningen och Europas ledande back. Så är inte fallet. Gör inte Torp större än han är. Att Modo går all in på Torp kan man förstå utifrån att Tollefsen lämnade för FBK. Där kan man snacka om prestigeförlust, lagkaptenen som lämnar till en konkurrent. Lagkaptenen som inte vill spela i hockeyhjärtat. Det finns inte många backar på marknaden så därför är Timrås beslut väl förankrat att inte vara med i en budgivning på Torp. Vi skall sanera ekonomin i år en gång för alla, så detta kommer att bli ett tufft år. Lita på att Nubben och Nolander vet vad dom gör. Jag hade varit mer orolig om det hade varit Linkan, T Johansson och C. Eriksson som stått för framtiden.

Tänk om en gnagare skulle ertappa nån av AIK-spelarna på en pub hejandes på DIF. Då hade det förmodligen blivit ett jäkla liv.

Mackelito: Nu tror jag iof inte att näslund lägger några våldsamma pengar på en back av torps kaliber . De är inte linkan vi pratar om utan en kille med ett helt livs hockeyerfarenhet . Och modo badar inte heller i pengar även om dom har mer än timrå

Nisse: Tack!

Burkmat: Nej, jag är och förblir Timrå troget. Det är viktigt att minnas att Timrås ekonomi är ansträngd och att klubben inte har samma ekonomiska muskler som flera av sina konkurrenter i Elitserien.

Det är just därför Nubben passar som sportchef. Till skillnad mot hans företrädare på posten som sportchef har han visat tidigare att han besitter förmågan att bygga ett förhållandvis bra lag utifrån en begränsad budget.

Mycket talar för att både den sportsliga och ekonomiska prövningen fortsätter även kommande säsong. 

Har ingen insyn i vilken ersättning Torp hade under sitt kontrakt i Timrå men det känns säkert att påstå att han gav mer för pengarna än vad en spelare som Hagos gjorde under den gångna säsongen.

Den ökade rörligheten bland ishockeyspelare speglar arbetsmarknaden i stort. En ung spelare som gör en bra säsong drar ögonen till sig hos konkurrenterna precis som i de allra flesta andra branscher. Konkurrenterna bjuder över varandra för att knyta spelaren till sig och när spelaren till slut når en överrenskommelse med en av klubbarna har dennes värde satts och marknaden sagt sitt.

Det går inte att blunda för det faktum att Timrå inte kan vara med och konkurrera om de allra bästa spelarna varken på sportsliga eller ekonomiska grunder. Det man istället kan erbjuda är en utvecklande miljö för unga spelare som vill framåt i karriären. Klubben är en språngbräda för spelare vilkas målsättning är att spela någon annanstans längre fram i sin karriär. Någon kan tycka att spelaren inte ska värvas om den inte brinner för klubben och jag håller absolut med. Någon sådan konflikt förekommer inte med unga spelare som gör sitt yttersta i varje match för att dra på sitt uppmärksamhet och komma vidare i karriären. Däremot är risken uppenbar om man kontrakterar äldre spelare som i själva verket visar sig vara mer intresserad av att dra in de sista pengarna innan karriären är över och inte har den rätta drivkraften längre. 

Torp är en ung spelare som kom till Timrå för att få mer istid och utvecklas som ishockeyspelare. Han har höjt sitt marknadsvärde  och förmodligen förhandlat sig till en bättre ersättning hos sin nya arbetsgivare. Inget konstigt med det. Samtidigt förstår jag att många blir upprörda då det är just rivalen Modo som lyckats ro i hamn värvningen.

Men det är bara att gå till sig själv. Föreställ dig att du är en ung och ambitiös person som gör ett bra jobb hos sin nuvarande arbetsgivare och är på väg uppåt i karriären. Dina framgångar får ett konkurrerande företag i samma bransch att bli intresserade och en dag ringer telefonen. Rekryteringsansvarige hos konkurrenten har uppmärksammant dig och lyssnar om du är intresserad av en liknande tjänst med mer ansvar och högre ersättning hos den framgångsrika konkurrenten. Hur många av er skulle avstå det erbjudandet med motiveringen att arbetskläderna har fel färg?

Med det sagt behöver jag knappast tillägga att jag också helst hade sett att Torp som jag tycker tillhörde en av mest framträdande backarna blivit kvar i Timrå men att klubben i dagsläget inte hade möjlighet att tillmötesgå spelaren krav.

Jag vill önska Torp lycka till i Modo samtidigt som jag hoppas och tror att Nubben hittar en ersättare.

Kattgubben: ja, där drog du ju upp hjärntrusten...

Samtidigt var ju Torp en del av en dominoeffekt...

Frögren: FBK --> KHL

Tollefsen: Modo --> FBK

Torp: Timrå --> Modo

Vem ersätter Timrå med?

Laken: Spanar in Silly Season i Norge. Nej, just ja, Linkan är inte kvar...

bisterfinnen: Inte då. Jag pekade bara på hockeysveriges... mångfald bland supportrarna och hur olika man reagerar i olika hockeykulturer ;)

Johan J: man är väl för gammal helt enkelt, en annan är född på goda 60-talet, då ordet, sosialsm var det rätta. som jag oxå drog i mej i bröstmjolken. Tragiskt att pengar är allt idag. Kommer bli människans förfall, därför har jag svårt att respektera folk som anser att det är det rätta, men jag fattar vad du menar. Men jag ser Timrå som en arbetarklubb, som hela Sundsvallsregionen. Hårt arbetande folk. Sveriges ryggrad. Så vill jag Timrå ska se ut. En hårt arbetande klubb med trogna workers. Jag kanske är helt ute, men det är min syn på saken.

Laken: Martin Sevc och sen Sean Avery som "bad guy"

Hahl Bundy: Alltså det är ju helt makalöst och sjukt skruvat vilka vändningar kommentarerna på Jimmys blogg tagit de senaste TVÅ TIMMARNA efter inlägget om Torp. Man blir ju tamefan alldeles matt över vart denna värld tagit vägen.

"I grund och botten är inte en enda TIKare äkta". Goddag yxskaft!

Det kommer aldrig någonsin i helvete att finnas en fredlig lösning på dilemmat Timrå-Modo. Läget är lika hopplöst fastlåst som i striderna mellan Israel och Palestina.

Vi hörs till hösten Nichlas och Du - akta knäna!

Det lär smälla rätt jävla rejält!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

Redigerad kommentar

Nisse: Jag kan nog hålla med lite. Nog för att Timrå gärna sett att Torp stannat men det KAN ju faktiskt vara lite mer invecklat än att modo bara bjöd över. Torp är klart sämste back i +/- och näst sämsta utespelare totalt i årets Timrå. Hade vi hamnat i ingenmansland i år så hade få supportrar reagerat på att Torp stack till Modo. Det var ju i stort sett bara i kvalserien han utmärkte sig. Mot elitseriemotstånd har han fortfarande allt att bevisa.

Nu har jag ingen aning om vad nubben bjöd på torp men jag skulle inte ta det för en omöjlighet att man anser att Torp inte är värd pengarna. Han är så långt ifrån oersättlig man kan komma och det vet så klart nubben också. Modofans kan ju försöka skoja bort det faktum att Torp hade en sån usel statistik med att han spelade i säsongens sämsta lag men alla som sett Torps idiotiska tjurrusningar i mittzon vet var hans brister finns. Han är en lite mer tacklingsvillig Högström som träffar motståndare med sina satsningar alldeles för sällan för att det ska vara godtagbart. Täcka skott kunde han också iofs men det var bara häftigt för att pygmen är en tvärhand hög till att börja med.

Prestigeförlust? Självklart. Sportslig förlust? Knappast.

Burkmat: Torp har ingen annan koppling till klubben. Ta spelare som Lander och Erixon, med Timrå som moderklubb eller Zetterberg som förvisso inte har Timrå som moderklubb men fick sitt genombrott där. De har alla tre en stark anknytning till klubben och regionen gemensamt och tro mig, jag skulle bli riktigt upprörd om någon av dem valde att spela för en konkurrent till Timrå.

Anledningen som jag ser den, till varför Torp byter klubb, är hans kommentar i Dagbladet. Han vill spela i en klubb som har som mål att gå till slutspel och i alla fall försöka kriga om guldet. Detta är inte Timrås mål för kommande säsong. Timrås målbild är, vi måste gå med vinst om säsongen är slut om 55 omgångar. Timrå bygger ett lag som ska klara av en 9 och 10 plats, och det är inte ett misslyckande att hämna där, då tyvärr inte ekonomin klarar av mer. Det skulle istället vara en enorm bonus att få spela ett slutspel. Så här tror jag Timrå skulle vilja resonera inför stängda dörrar, för att på sikt komma ut med en god ekonomi igen, så att vi kan få en kontinuitet där spelare vill stanna. Hypotes: Timrås trupp kommer inför säsongen vara byggd för att komma sist igen, sedan kommer man värva lite nytt senare, runt 31 januari för att ta så låga kostnader som möjligt och hålla tummarna för att man klarar Kvalserien igen. Sedan nästa säsong kanske Timrå kan satsa på att bygga ett lag som har som målbild för att nå slutspel. Klart som korvspad att Timrå kommer få problem att värva spelare. Vi ska vara glada för de spelare vi har under kontrakt, resten kommer fyllas på med potentiella spelare som man kan utveckla, till att eventuellt blomma ut och juniorer. NJA; Vi supporters kommer inte känna oss nöjda med kommande säsongstrupp, när den väl står klar, är vad jag tror

Johan J:Hela klubber måst först komma på fötter med det som varit.. är väl mer konstigt att någon vill vara kvar ,,

Det där med Timrå- hjärta.. Modo-hjärta det var förr  på 60-70 talet ,  hur många spelare finns det i ES klubbarna nu förtiden som kommer ifrån lagen,nu värvas det spelare ner till 16års ålder, titta på J18 J20 i alla klubbar som ligger i ES !

En klubb nu är inte en klubb, det är en kommun med en klubb iallafall för oss .

Johan J:

Det var så nära att Z:a lirade i Modo för många år sedan. Det hade varit något.

Anklagade Bremberg oss nyss indirekt för att ha dålig/ingen klubbkänsla i twitterflödet?

KORITFW:

..och Hedman anklagde i sin tur Modo att ha dålig klubbkänsla. :)

lungan: Jag begriper inte varför i stort sett ALLA skribenter och supportrar sätter något slags jävla likhetstecken mellan framgång och världstjärnor och undergång och budget. Varför måste allting vara så onyanserat och fult. Vart tog moralen vägen? Är alla som skrävlar härinne gifta och nöjda med detta? Har ni fått det ni vill ha eftersom inte anser att KAMP och KÄMPAGLÖD kan ta ett lag till slutspel. Blir bara så jävla trött på den utbredda pessismismen som råder ständigt och jämt. Förankra era självbilder gott folk och höj blicken surkålsnackar!

Laken: nån avdankad div1 spelare!!!!!!

Nybbe: Exakt, det handlar om att sanera ekonomin och att få det att gå runt.  Det är ingen enkel situation Nubben har att hantera. Modos ekonomi ser något ljusare ut än Timrås men man är också tvungna att se över verksamheten på samma sätt.

Det är få spelare idag som stannar i en klubb större delen av sin karriär. Det speglar samhället i stort. Utbytet med omgivningen ökar i takt med att kommunikationerna blir bättre.

Satsningarna når längre och längre ned i åldrarna. Det är galet med utslagningen men sunt på något vis att klubbarna förstått vikten av en få fram spelare. Osagt om detta sätt att bedriva ungdomsverksamhet är det bästa för sporten i längden.

KORITFW:Jag tycker Bremberg mer och mer börjar låta som en framtida Boork i sina uttalanden. Förnumstig och  beskäftig :)

Burkmat: Lika missriktat sur som vissa är här inne tror jag modoiterna är när det gäller missriktad skadeglädje över Torp också.

Dom är nog mer skadeglada över att ha snott en spelare från oss än vad dom är glada över att få just Torp, som spelare, till sitt lag. Med all rätt.

Johan Harju kanske kan vara något för oss? Lite revansch sugen? :)

Magnus Rövarn : Två scenariot emot varandra. Alt 1: Spela i en klubb som går ut i meda och förklarar Hundår och målbild minst 55 matcher, och Tjäna 100 000:-, med en risk om att sänka sina aktier på marknaden om kollektivet går dåligt. Alt 2: Spela i en klubb som går ut i media och förklarar Stabil ekonomi och målbild slutspel, och tjäna 110 000, med en risk om att i kollektivet stärka sina aktier om man själv kanske inte är bra, men där kollektivet presterar bra resultat. Skulle utfallet bli dåligt här har man i alla fall tjänat 120 000:- mer på en säsong. Detta kortsiktiga tänk kan man aldrig komma ifrån då man väldigt sällan ser kontrakt som skrivs på mer än 2 år. Vad skulle du välj: Magnus Rövarn?

lungan: Tycker Hedman har en bra poäng i sin senaste tweet också. Kan ju vara så att TIK bortprioriterar klubbkänsla i det här fallet och låter en populär spelare inom gruppen gå då man inte anser det vara värt att gå i budgivning för den typen av spelare.

lungan: Då tror man helt enkelt inte tillräckligt hårt på produkten helt enkelt. På vems axlar vilar det ANSVARET? Föreningens givetvis. Se för fan till att ANSTÄLLA hungriga och drivna människor däribland jag som har en förmåga att övertyga massorna om varför man skall spela i detta lag.

LHC var bara ett mediokert brödgäng vid namn BK Kenty de också en gång i tiden precis som Växjö Lakers. Felet ligger även hos oss supportrar som verkar ha tappat bort oss själva någonstans längs vägen och mestadels sditter och gnäller numera över hur jävligt allting är istället för att AGERA!

Res er upp och våga ta ställning! Bara en sådan sak skulle ge och göra hur mycket som helst!

VI MÅSTE BÖRJA TRO PÅ OSS SJÄLVA ATT VI ÄR KAPABLA TILL TAMEFAN NÅGONTING MER LÅNGT STÖRRE ÄN INGENMANSLAND!

It´s now or never!

Burkmat: Torp var medioker i grundserien och höjde sig till kvalserien men någon spelare som inte går att ersätta är han inte. Punkt.

Förstår egentligen inte vad det är att vara upprörd över. Timrå kunde inte matcha vad Modo erbjöd. Klubben har ansträngd ekonomi och har precis klarat sig kvar i Eltiserien genom spel i kvalserien. Det ekonomiska läget kommer inte att ändras över en natt och just nu arbetar Nubben med att bygga ett slagkraftigt lag efter de förutsättningar som finns. Det är naturligtvis alldeles för tidigt att spekulare i det sportsliga utfallet nästa år men med den nyss avslutade säsongen i färskt minne har Torp bättre utgångsläge om han vill spela i ett vinnande lag om han väljer Modo istälet för Timrå.

Sedan kan vi hoppas att han har fel och att han skulle ha stannat i Timrå. Men det får de spelare som bildar laget nästa säsong bevisa.

Om upprördheten gäller valet av ärkerivalen Modo så ok, förstår jag om du känner dig förd bakom ljuset. Men jag vill påminna dig och alla andra supporters återigen att inte bli godtrogna och inte stirra sig blinda på deras egna hängivenhet och passion till Timrå.

Olle:jag är inte missnöjd över att Torp gått till Noladjungeln. Det jag reagerar på att fanskapet går ut o fjollar att han vill stanna o sen går till Modo, dumfan är ju ung iof.

Torp är en medelmåtta på sin höjd. Det han gav i KS var var hans sätt enbart att få sitt namn attraktiv på marknaden..Torp en hel säsong vette fan, jag tror inte att han kommer rosa marknan som våldsamt i Nola. Jag skiter i Torp ärligt, vill bara han ska få veta vem han är då han kommer till Eon. Men jag kan hålla med dej i det du skrev.

Johan J: Jag vill sätta in ett litet "VILLE" med ett frågetecken inom parentes där du skrivit "KUNDE" i meningen:

" Timrå kunde inte matcha vad Modo erbjöd."

Varför tar alla för givet att ledningen, med näbbar och klor, slogs för att behålla vår statistiksämste back?

Burkmat: Ja alltså...Torp har haft fyra hela säsonger på sig i Elitserien och han har ännu inte presterat ett dyft. Han har gjort en bra kvalserie och det är allt. Jag tycker att man ska ta det i beaktande innan man fäller tårar över den här värvningen.

Johan J: du har väl inte passionen till Timrå. Du pratar som en råbyråkrat i fårakläder.

har du inte fattat än vad jag vill säga? du pratar om pengar hela tiden, jag pratar om ryggrad. Torp som spelare skiter jag i, han är inte värd en plats i Timrå IK. För mej är han bara en hora.

Magnus Rövarn : Du ..vi som har varit med sen 60talet har både sett-hört fått varit med det mesta med denna klubb,

men fortfarande håller vi på Timrå

alla vi har nog ett Timrå-hjärta eller hur även ni som är yngre , att vi skriver här betydet det tror jag.

Olle: Sant! Vi har haft våra duster, men där håller jag med dej:-) Men jag stör mej som fan på folk i allmänhet som säger en sak, men gör det motsatta. Det Torp gjort som skrev på för Modo, han har pissat oss supporters rätt i fejjan. Det är det jag vill han ska få veta i höst i Eon. Vi måste markera det!

vad kan de bero på att alla i brynäs har kraftiga balans problem .? Kan de va slipningen på skriskorna

superfalle: tror inte det riktigt!!! kanske kan vara så att det eväldigt påfrestande att spela ett slutspel!!bara en tanke=)

Burkmat: Jag kan förstå dom som tar det personligt, jag kan förstå dom som känner sig lurade. Det gjorde även jag när jag läste nyheten men sen slog det mig..."det är fucking Torp jag lackar över".

Jag tycker att man ska se på Torp som man ser på en föredetta flickvän som dessutom var dvärg:

Hon sa fina saker, vi hade fina stunder tillsammans men sen stack hon med någon bonde som lovade grönare gräs. Första känslan är att man känner sig lurad men snart lugnar man ner sig och accepterar att det faktiskt är ok att den kossan går på grönbete någon annanstans.

Burkmat: Kan försäkra dig om att passionen finns där men försöker se objektivt situationen. I mina ögon är Torp bra men inte tillräckligt bra för att jag garanterat kommer att minnas händelsen om tio år.

Torp har inte uttryckt något hat mot Timrå. Han ville förmodligen stanna i Timrå men klubben kunde/ville inte matcha budet från Modo som fick sista ordet.

Nubben har med säkerhet med Torp som med alla andra spelare noga avvägt vad man är beredda att betala med förväntad prestation och jag lovar dig att du skulle bli ännu mer förbannad om Torp blivit en överbetald spelare som underpresterar.

Torp valde Modo framför Timrå.

Nu blickar vi framåt.

« · 1493800 · »