RocknRolf2: Ja, Hagos är ett dyrbart misslyckande på alla plan. Men hela centerstrategin är, i mina ögon, obegriplig. Defensiv-Haggan värvades direkt efter att man redan värvat defensiv-Bagarn. Sen plockar man in två centrar till under säsongen, defensiv-Molinder och defensiv-Robin.
Räknar man bort Bagarn, och tänker sig att vår centeruppsättning denna säsong består av Larsson-Hagos-Molinder-Boyce-Lindqvist, så...blir man alldeles matt. Av ovanstående var det e n (Larsson) som lyckades göra mer än 12 poäng på hela grundserien.
Nej, som sagt. Jag förväntar mig att man jobbar klart det här, ända in i kaklet. I annat fall kommer det att bli inte bara en ödslig, utan även förlamande speldum, vinter i Eon-Arena...
Bragd-Birger: Det här Linkan vs Nubben tycks vara den viktigaste frågan på ditt bord, gällande det mesta...
Du vill alltså veta om Nubben övertalade Linkan att värva Hagos för att veta var du vill lägga ansvaret i ett slags "blame-game"?
Blir inte det lite kladdigt?
Den som är ansvarig sportchef får stå för sina beslut, anser jag. Både gällande bra och dåliga värvningar, så klart.
JimmyH: Hehe. Ska vi snacka 'blame-game' är väl konsensus härinne att allt ont som hände förra säsongen berodde på Linkan och Perraz?
Jag ifrågasatte lite milt påståendet att det var Linkan som kukat ur när det gäller Hagos, eftersom jag hört att Nubben lobbade stenhårt för honom. Som du säger - det fråntar inte Linkan ansvar, eftersom han var sportchef och allt det där, men...nog anser jag att det kan vara en befogad sida av det berömda myntet att snabbt flukta på.
Men visst. Det är jättekladdigt, och jag förstår att det irriterar.
En liten djupdykning i nuvarande trupp ger i a f mig en viss förhoppning (jaja, jag vet att jag är överoptimistisk ibland). Det som saknas behöver inte kosta hur mycket som helst. Och om inte Jonte räknas in bland de två förstärkningar Nubben pratat om på forwardssidan, så finns det bra förutsättningar till ett LAG. Mr Hamrin har varit inne på det några gånger i sin blogg och påpekat att det inte måste vara ett stort namn, utan det viktiga är att man hittar en "playmaker" med fina handleder. En som kan hålla i och styra ett PP främst, men även kan leda en förstakedja.
Om man dessutom får in en stark pjäs i försvaret så tycker jag mig se följande:
1. En målvakt i Bellissimo som absolut kan visa sig vara en "hit".
2. En backbesättning med stor utvecklingspotential, där några borde kunna ta nästa steg i o m förtroende och speltid.
3. Hårt jobbande forward med karaktär och med offervilja. Kommer att garantera hård back-checking.
Kan man sen krydda detta med den önskade "playmakern" och ytterligare en stark back-pjäs....ja då kan det bli intressant...
...men som sagt....jag är kanske i vanlig ordning....lite väl optimistisk. Samtidigt är det betydligt skönare och roligare att tro och hoppas på TIK!
Alltså detta är lite underligt.... i flera år har skribenter här på HS suckat o stönat över att man inte lyckas "plockat hem" Crippe och nu när Crippe äntligen vänder hem så börjar alla sucka o stöna över vilken usel värvning Nubben gjort.... vad är ert problem egentligen??? .... har ni ett visst behov av att gnälla eller nåt?
Välkommen hem Crippe!!!!
BlackBay: I mitt fall hänger det väl ihop med att Crippe gjort en katastrofal säsong, och att han förmodligen inte skulle ha fått stanna i Skellet ens om han spelat utan lön.
Crippe har väldigt mycket att bevisa i min bok. Tills han gör det kommer jag att vara jävligt icke-pepp över det här treårskontraktet.
Thornet: Din motpart (inte sagt att det är jag dock) skulle nog se det så här:
1. En målvakt i Bellissimo som inte dög i KS, kan visa sig vara en flopp.
2. En backbesättning med unga, oprövade backar som inte platsat i ES-lag tidigare.
3. En forwardsbesättning utan poängskapande och lata, humörspelare som inte gör jobbet ordentligt när det går tungt.
Men visst. Det kan likväl gå vägen. Men nån som kan styra lite offensivt behövs allt för att det ska kännas nära i alla fall. Hoppas att Nubben har ett ospelat kort och att Montén är monstertränaren personifierad. Då KAN det gå.
BlackBay: Håller med dig till viss del. Det jag är mest irriterad på här är dels att man fortfarande tror på det här med "hjärta" och dels att man tror att allt var så mycket bättre förut och gärna ropar på "gamla" tidigare spelare.
Nu när Crippe och Hagos gjort sina år i andra klubbar och haft sina bästa säsonger bakom så är det ju ett perfekt tillfälle att varva ner i helt med ett treårskontrakt hos den enda intresserade elitserieklubben.
Tyvärr verkar Nubben ha blivit insnöad på "det var bättre förr" spåret...
Kerstin_k: Haha, så ser de (inte sagt att du tillhör dem...) säkert situationen!
Ibland upplever jag oss supportrar lite väl negativa. Kanske är det helt enkelt så att det är lättare att se fel och brister än möjligheter. Hur som helst är det tydligt att Nubben bygger: Svenskt, utvecklingsbart (även på ledarsidan) och samtidigt med viktiga pjäser med lokal förankring. I mina ögon är det helt enkelt spännande, intressant och nytt (...och vågat).
Noterbart är att det inte finns en finsk spelare (ännu) i truppen...TIK som var känt som finska legionen inom hockey.
Redigerad kommentar
KORITFW: Om man kollar på AIK:s trupp 2011 så var den inte mycket bättre än vår nästa säsong, rent poängmässigt. Bäste poängplockare var Oscar Steen på 28 poäng. Bästa målskytt var Gynge med 12. Inte så imponerande siffror på papperet.
Men alla minns ju hur de spelade: Hög forchecking och en jävla energi. De hade förvisso Fasth, men han deltog ju inte i anfallsspelet.
Truppen har ganska stora likheter med vår nuvarande: En mix av yngre förmågor och äldre rutinerade. Och jag antar att tanken är att det är så vi ska spela nästa säsong.
Om vi lyckas hänger nog mycket på försäsongsträningen och hur bra våra tränare lyckas få ihop laget.
Jag tror dessutom att det här laget kommer att komma ut med en underdogmentalitet som kan vara nog så viktig när det gäller kämpaandan.
Så jag är försiktigt hoppfull, trots allt.
Mycket hänger nog på hur Belissimo klarar av uppgiften. För AIK hade ju trots allt Fasth i målet, även om han inte deltog i anfallen och forcheckingen.
hubbenorlen: Det som känns jobbigt på förhand är ju att det inte finns speciellt många som har en offensiv förmåga i sitt grundspel. Ska väl vara Friberg och Önerud, till viss del Larsson också. Men utöver det har vi notoriska sargnötare och skottäckare. Nån gammal rinkräv med rutin har vi också och en spelare som kan göra det oväntade med pucken men kanske inte bära ett lag.
Vi har många oprövade spelare. Spelare som helt plötsligt måste ta nästa steg och även börja producera offensivt fast man aldrig tidigare varit en sån spelare.
Därför tycker jag att det vore skönt att få in en forward av hyffsat offensivt snitt. Alltså; ingen stjärnvärvning. Men likväl en spelare som är van att producera offensivt, att vara ledande. Behöver absolut inte ha spelat på ES-nivå. Men typ AS eller FM-liga. Då skulle jag känna mig lite lugnare. Därför hoppas jag att Nubben trots allt ordnar fram en till forward.
Jag tror ju nånstans ändå att Timrå IK anno 12/13 kommer att vara ruskigt vältränade och ett hårt arbetande lag. Det kan bli bra. Det kan bli jävligt roligt. Men för att man ska känna sig säker krävs det en jääävla massa av alla spelare. Och realisten i gemeneman säger att det kanske är lite väl mycket att hoppas på.
Kerstin_k: Dessutom borde vi väl ha förtjänat lite flyt nu med hur värvningarna slår ut. De senaste åren har våra värvningar verkligen inte motsvarat våra förväntningar. Och jag minns i fjol när vi satt här och spådde vilka som skulle kunna "ta ett steg uppåt i karriären". I stort sett var det ingen som levde upp till de förväntningarna.
Så det är på tiden nu.
superfalle: för att starta Sonnie köret, om Nubben inte tänkt plocka in en till transatlant såå... ptja varför inte större comebacks har skett.
Lär ju inte kunna utkräva någon skräckinjagande lön nu.
Redigerad kommentar
Hahl Bundy:
Vi har väl haft nog med Scandellar, f'låt skandaler de senaste åren?
Blizzard: Visst han hänger väl inte de där 40 poängen men tror fortfarande han skulle bli ett ruggigt kap sett till prestation.
Man kan inte låta bli att älska honom än idag.. :
Redigerad kommentar