Redigerad kommentar
Växjö verkar slå till med en monstervärvning.
De däringa smålänninga ha mycshe päninga.
Kan denna herre vara något för Nubben?
Laken: Har haft honom i åtanke tidigare.
Berglund: Som jag ser det så är fyra forwards givna i första- och andrakedjan, och det är Hallin, Hundertpfund, Hult och Molinder. Sedan hoppas jag att sista värvningen kommer vara ytterligare en spelare som känns given. Magkänslan säger mig att det kommer att bli en transatlant från college, men samtidigt så såg jag att någon föreslog att det skulle kunna bli en spelare som är på gränsen till att platsa i AHL. I så fall skulle Mathieu Roy kunna passa in.
Fast det här med de transatlantiska ligorna är svårt. Jag menar Abbott-tvillingarna kom från föga glamorösa CHL och gjorde succé i Norge och senare i Sverige. Blake Sloan kom från AHL, sedan gick det som det gick.
Redigerad kommentar
Timrå Icon: Väldigt få sportchefer åker över till USA för att scouta och träffa spelare. Dom går mest på rekomendationer.
Och i vissa fall endast EP. Det är i alla fall vad jag har hört från mycket initierade källor.
Klart det fanns beslut innan 2008 också som påverkat. Arenabygget, kommunen, pantbrevet och hela den biten har ju t ex en central roll.
Det enda jag menade till dig var att de sportsliga satsningar som gjordes innan 2008 hade man råd med eftersom klubben växte. De man gjorde efter hade man inte råd med eftersom tillväxten stannat av. Det är fakta. Likaså att det inte är sportchefen som sätter budgeten. Vill man mäta sportchefernas insats måste man betänka att de jobbat under olika förutsättningar. Nubben jobbade i en klubb som växte, Linkan i en klubb som stannat av och Nubben jobbar nu i en klubb som krympt. Skillnaden i attraktionsvärde blir enorm och konkurrensen på marknaden är mycket tuffare. Att enbart belasta eller kredda sportcheferna för tillväxtens status är nog att göra det för enkelt. Det är klart de sportsliga resultaten påverkat men det finns många fler faktorer. Det har med andra ord blivit svårare och svårare att vara sportchef i Timrå IK och det beror på mer än bara sportchefernas egna insats.