1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597327 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 15/16

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Jag är nog nöjd faktiskt. Hade väl kanske varit mysigt med något mer etablerat men han har ju gjort en seniorsäsong nu och verkar även ha slutfört den med bravur. Vi får se det som att Robin Persson ersattes med två backar helt enkelt, Bohman och Fernholm, då känner jag mig ändå ganska trygg. Och Strömberg på det. Vi får testa med detta helt enkelt.

Laken: Ha ha ja Äntligen en spelare som är högre än sargen mera sånt Nubben

El Maco: När hade vi senast en spelare av den storleken?

Modano lär väl hoppa glädjeskutt över den nya bjässen...

Herminator: Han och nubben satt och diskuterade ett kontraktsförslag det var nog därför som han inte syntes till, men han bör ju vara en hyfsad förstärkning en riktig sniper iallafall

Redigerad kommentar

El Maco:Appropå Putin, var det någon som såg till honom under VM-finalen i söndags?

jokklas: Snubbens bolag Gunvor höll på att svartlistad av USA och EU för samröret med Putin och hans polare i samband med Krimkrisen.

Knylan: du fick storlek och styrka och det är inte Nevelainen. Lill-Lander tar åttonde backplatsen och sen ska vi fylla på med två anfallare och så är det klart.

El Maco: Frågan är hur mycket pengar han går in med? Om det är en "satsning" eller bara "Hålla AIK under vingarna tills läget är stabilt".

Har inte läst på så noga kring hans inblandning men vet att han har sanslöst med deg.

SuperMupster: 196 cm lång och rörlig för sin storlek enligt EP. Ingen poängkung men om han är så rejäl som det låter känns det jättebra. Bara 21 år så förhoppningsvis bättre i slutet av säsongen än i början i takt med mer erfarenhet.

Corvo: Tydligen så är Simon Fernholm klar nu.

Corvo: det finns pengar i AIK igen. De ska ju få uppbackning av en svensk miljardär som tjänat pengarna på oljehandel med Ryssland.

El Maco: www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/allsvenskan/aik/article19950317.ab

Kylington verkar ärligt talat rätt omogen. Talangen må han ha men han har inte någon karaktär av Anton Landers kaliber direkt.

Han har hunnit representera 4 olika klubbar sedan säsongen 2011/2012. Har han bara inte hunnit hitta rätt klubb ännu eller har han fått för sig någon konstig idé om att den nuvarande klubben inte förtjänar att få ta del av hans tjänster när allt inte går precis som han vill?

I Färjestad så blev han väl tjurig över att han inte ansåg sig få tillräckligt med speltid trots att han var en av lagets sex ordinarie backar och fick speltid därefter? När det blev tal om en utlåning till Allsvenskan så var faktiskt tanken först att han skulle lånas ut till oss. Men efter eget önskemål så fixade det sig med en lösning så att han fick lånas ut till AIK istället.

Att som 16-åring vara ordinarie i Färjestad och bli SHLs yngsta målskytt någonsin till att två säsonger efteråt ha skrivit kontrakt med AIK i Allsvenskan är kanske inte världens mest logiska utveckling som nybliven 18-åring.

Draftad kommer han såklart att bli. Det ska däremot bli intressant att se hur klubbvalet kommer att påverka hans placering i draften. Oliver Ekman-Larsson må ha tagit klivet från Allsvenskan direkt till NHL och är idag en av de absolut bästa svenska backarna som vi har. Men om Kylington kan göra samma resa känns högst tveksamt. Nu har AIK en del platser kvar i truppen att fylla men hittills så är det ingen trupp man imponeras över och det lär inte finnas pengar till att värva spelare av Allsvensk toppkvalitet. Jag tror definitivt att AIK är ett av lagen som vi kommer att ha bakom oss i tabellen efter 52 omgångar.

Skummade igenom Jacob Nyströms artikel "Sveriges bästa 97:or - Spring Edition" på hockeysverige.se tidigare. Där hade Kylington sjunkit till en 11:e placering efter att ha legat på klar förstaplats i höstas. 

Roligt att se att Victor Öjdal rankas som tvåa bland 97:ornas målvakter. Jag är osäker på hur bra koll Jacob Nyström faktiskt har på alla namn som han har tagit med i listorna eller om vissa namn endast kommer med baserat på statistik, meriter och referenser.

Jag har endast sett Victor Öjdal hoppa in och hålla nollan i en avslagen träningsmatch mot Sundsvall. Det må ha varit en avslagen träningsmatch men väldigt starkt gjort att hoppa in och hålla nollan innan han ens har hunnit debutera i J20-laget.

Så absolut, Victor verkar vara en av många talangfulla 97:or i föreningen och lär väl ta förstaspaden i J20-laget till hösten. Jag vet inte om föreningen fortfarande har som policy att man ska anses vara tillräckligt bra för att knacka på dörren till A-laget för att få vara kvar som sistaårsjunior men med en 98:a och två 99:or bakom Öjdal så gissar jag att Daniel Christmansson har gjort sitt i föreningen. 

www.st.nu/ishockey/hockeyallsvenskan/timra-ik-vill-behalla-lander

Filip Lander mot nytt kontrakt. Det återstår väl att se om det kommer att värvas in en back till och om det blir Patrik Nevalainen eller om vi väljer att nöja oss med 7 backar i A-laget där Filip tar den sista platsen.

Kul för Filip att han får nytt kontrakt med A-laget. Extra kul eftersom han är egen produkt rakt igenom.

Lär åtminstone på förhand ses som 7 eller 8 back så det återstår att se hur mycket speltid han får. Lite synd att han blir senior till hösten kan tyckas. Det är visserligen möjligt att han kommer spela en del matcher i J20 som överårig och/eller eventuellt bli utlånad. Fick väl ganska sparsamt med speltid i dom 19 matcher som han bokfördes för föregående säsong. Och när han väl spelade var det ett ganska enkelt backspel. Sarg ut och ett enkelt förstapass upp till forward. Antar att han hade fått order från Forsberg att spela så enkelt som möjligt.

I bortamatchen mot Björklöven i omgång 50 visade han däremot upp ett helt annat backspel. Spelskicklig och spelade sig ur trånga situationer i egen zon flertalet gånger. Det var riktigt roligt att se och förhoppningsvis så är det ett spel han kan fortsätta visa upp i Allsvenskan.

Min gissning var att det skulle värvas in en ny back utifrån,som helst inte heter Patrik Nevalainen, och att någon sistaårsjunior t ex Tim Frölander skulle få kontrakt som 8:e back men som till största del skulle spela i J20-laget. Men det känns helt rätt att Filip Lander blir erbjuden kontrakt och det är bara att hoppas på att han verkligen ges chansen och får skapligt med speltid också.

Marcus Hardegård är tillräckligt talangfull för att få lite speltid i Allsvenskan redan kommande säsong vid skador och sjukdomar. Men han är trots allt junior i 2 säsonger till så det är helt rätt att han får utvecklas vidare i J20-laget i en säsong till samt hinna ta studenten innan han förhoppningsvis har utvecklats tillräckligt mycket för att vara redo att spela Allsvensk hockey på heltid i Timrå säsongen 2016/2017. 

Blir intressant att se hur Mora löser forwardsfrågan. 18 forwards i truppen men bara 6 backar. Ingen vidare balans i lagbygget. Lite som oss föregående säsong. 1 seniormålvakt som stundtals var urusel, 5 backar och 14 forwards. Hade föredragit att Nubben värvade in en helt okej allsvensk målvakt och en helt okej allsvensk back istället för värvningarna av Erik Nyström och Calle Åsell.

Självklart är det för tidigt att redan nu börja fundera på värvningar till säsongen 2016/2017. Men när ändå Mora är på tapeten så vore det kul om vi kunde knycka Erlend Lesund därifrån med tanke på att han har koppling till Timrå då han spelade i J20-laget två säsonger. Har efter det spelat två säsonger i Sparta Sarpsborg där som bekant Roger Forsberg har varit tränare. De har visserligen inte varit i klubben samtidigt då Lesund komt till Sparta Sarpsborg säsonger efter Forsberg flyttade tillbaka till Sverige. 

några som man bör försöka ta in är ju Daniel Sörvik och Jacob Berglund! Får vi in Sörvik på backen så kan vi ha en av allsvenskans bästa backuppsättningar. Sen det kryddat med Jacob Berglund är ju som grädden på moset. :)

Redigerad kommentar

El Maco: Nu va du rolig va

palleparling: Connor Mcdavid var klar, men eftersom han spelat i en Midget-liga som yngre hemma i Toronto gick Modano upp på kansliet och hotade Nubben med stryk. "Vi ska inte ha några fler dvärgar här, hör du det" vrålade han. Så Nubben rev kontraktet och tar in Molinder.

Knylan: Jag har jättesvårt att se substansen i Nevelainen.

Knylan: en text runt Timrå Ik! MEEEERA!

Hade vi inte Peter N för några år sedan? Var inte han en katastrof?!

Lander påväg mot nytt kontrakt, föga oväntat. Frågan är då om det är Nevalainen som är den sjunde backen, om det nu finns någon som helst substans i det ryktet. Jag vill så gärna se lite storlek och styrka. 

MrMorris: hörde något om att Connor McDavid och Jack Eichel iprincip va klara. Isåfall är forwardsplatserna fulla. Men bra att få in dom iaf :)

MrMorris: Morgan Andersen

El Maco: Vilken norsk back är Allsvenskans bästa?

DJ Hemp: Hehe... en annan reagerade inte när jag läste texten. Mobilens 'spökskrivare'är verkligen glädjespridare med alla sina besynnerliga antaganden :-D

Andersson: åh fyfan hundra pannor och "can clear the crease" i beskrivningen, vilken dröm

Eller "likes to hit" bara en sån sak.. 

Redigerad kommentar

AGERA  NUBBEN  ! ! ?

Är det några nya spelare påväg in eller? Typ rykten osv?

Men hur fan gick det här till? En dubbelpost! Mer behövs inte för att en annan ska bli förbannad igen. : (

Redigerad kommentar

El Maco:

Jag har svårt att se hur någon ska toppa ditt Silly-inlägg i dag. "Aplöven" var kronan på verket. Mer behövs inte för att en annan ska börja dra på smilbanden. : )

Jag sitter och tittar igenom konkurrenternas trupper. Det är mycket som är oklart 15 maj. De flesta har strukturen på plats. Vi behöver ju två forwards och 1-2 backar till. Är Molinder aktuell eller avskriven? Han borde bli näste man om vi ska behålla någon mer från förra året.  

Aplöven och Bobbarna har bara sex spelare klara officiellt. Tittar man på tillgängliga allsvenska free agents på eliteprospects så finns det få uppenbara guldkorn kvar. Ska bobbarna växla upp så lär de får tråla efter utlänningar för att få säker spets. Asplöven trollar ju varje år så vi får se vad de landar med.

Mora har däremot 18 forwards... Får se vad de gör med överskottet. Leksand och AIK gör nystarter. Bra namn in men svårt att bedöma helheten. Tingsryd förvånansvärt färdiga för att vara nya. Pantern har många spelare klara men inga målvakter. Oskarshamn tappar visst sin målvakt trots kontrakt. Löven blir nog bättre. Västerås svårbedömda.

El Maco: Haha. Ja han åkte ju ur truppen bara några dagar innan VM började.

hubbenorlen: jag hade missat att han INTE var med i år...

El Maco: Aha. Trodde jag hade missat att han var med i år.

hubbenorlen: ...eh.... Jag menade så klart VM 2014... en match...

El Maco: Vilken norsk back i allsvenskan spelade VM?

Kongo: Sant!

El Maco: Självklart, det har jag inte sagt något om. Gällande haussning så ska det självklart göras till supporterresan till Leksand borta, men den större och viktigare haussningen är till (att få en riktigt bra publiksiffra i) hemmapremiären 13/9.

Kongo: man kan väl se fram mot första omgången även om den är på bortaplan?

söder över: Leksand borta i all ära, det är naturligtvis hemmapremiären 13/9 vi ska haussa!

söder över: Jag har noterat att Allsvenskans bästa back kommande säsong spelade VM för Norge.

Jaha då ser vi fram emot Leksands matchen nu då! Eller nja ett par försäsongs matcher första ja...

Kul att se Lander! Han är sig lik! När det verkligen gäller så är det han som får det gjort! Vilken hjälte vilken vinnarskalle!

Forsbergs dräll med pucken vid offensiv blå stängde hoppet den här matchen! Men han har många år framåt att betala av den fadäsen på!

Vem har våra Timrå representanter siktat in sig på nu under VM då?

Såg ni att Regin återfinns i Jokerit nästa år?

Simmalugnt: Japp, man får hoppas att han inte skriver 15-årskontrakt eller så...

Simmalugnt: tänk att den där förbannade Ekman Larsson promt måste vara inbland i poänglägen...

DJ Hemp: Vi har en gigant på isen i Ostrava nu som varit inblandad i alla svenska mål. Han får gärna göra comeback i ladan när han vill. 

Redigerad kommentar

El Maco:

Frågan är bara NÄR vi får se denne GIGANT göra comeback i "ladan"?!

DJ Hemp: Bulla fyllde väl 65 ifjol. Say no more... Han är rutinerad och kan spela både back och forward.

Knylan:

Han gjorde till och med comeback för en match när han var 69, så visst är det möjligt.

DJ Hemp: Gordie Howe var väl 52 när han slutade. Allt är möjligt.

157620:

Har en 50-åring någonsin spelat ishockey på den här nivån? Fan vet! I så fall känns "Dimmans" medverkan mer realistisk. 42 bast är ingen ålder i sammanhanget - värva!

« · 1686038 · »