1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597225 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 15/16

Sv: Silly season 15/16
hubbenorlen: Det är inte guld och gröna skogar, som Kvinnaböske sjunger, utan snarare det här:

hubbenorlen: I övrigt har TAIF två femmor som spelade i ettan förra året.

Knylan: Man börjar bara bli lite less på att vara beroende av att unga våra spelare ska nå upp till sin fulla potential. Det är en vinglig väg att vandra och mycket ansvar på så unga axlar.
Därför vore det skönt med en rutinerad poänggörare. Om Tingsryd har råd med två norska poängkungar så borde väl vi åtminstone ha råd med en spelare av den digniteten?

hubbenorlen: Att TIK ska kunna värva en spelare med hög dokumenterad produktion på allsvensk nivå vet jag inte riktigt om man ska våga tro på. Vi jobbar ju så att säga i förädlingsbranschen numera. Men det vore önskvärt, som alltid. Dock vill jag oavsett vad ha Molinder, vilket jag vet att även Roger vill.

Vi ska komma ihåg också att vi, faktiskt, har potential till höga poängantal från en sån som Dahlén. När han väl kommer spela så kommer han göra det i PP, det är jag fullkomligt övertygad om. Att han skulle kunna matcha och till och med överträffa Robin Kovacs siffror från föregående säsong (17+11) är definitivt ingen omöjlighet. Det skiljer ett år mellan de två, Dahlén producerade nästan dubbelt så mycket poäng i J20 som Kovacs gjorde i samma ålder. Vi har nog årets posterboy i Dahlén, skulle jag gissa. Om han äter mycket gröt i sommar det vill säga, vilket jag förutsätter att Uffe ser till.

Redigerad kommentar

Knylan: Jag tycker det vore vansinne att he honom den sista forwardplatsen. Där vill jag ha en producerande spelare.

hubbenorlen: Höggradigt seriöst skulle jag vilja säga. Samma person skvallrade när Molinder blev klar för oss första gången efter att han fick gå från LHC.

Intresset kvarstår i alla fall. Men det gäller ju att jobba ner hans löneanspråk. Han ska vara betald som en center med elitserierutin, dock några år bakåt i tiden. Idag är han för dålig för SHL. Den lön han haft fram tills nu har varit för en SHL-spelare som kliver ner på allsvensk nivå, då kan man förvänta sig bra pröjs, nästan likvärdigt med det han hade i SHL. Det är väl här själva dilemmat ligger gissar jag. Men jag ser gärna att han blir kvar. Man ska inte underskatta den där sortens center som man kan slänga in i slutskedet av matcher osv. 

Mr Madhawk tycker vi har gjort en bra silly

dr-nix: Hittade inlägget. Det måste väl ha varit ett skämt, med tanke på att det blev grönt.

hubbenorlen: fan jag tänkte ju samma sak igår ikväll. Vet inte vad jag fått det från dock.

El Maco: Har jag drömt att någon för några veckor sen skrev att Molinder hade fått förlängt?

JobbaPuck: Gissar att Molinder inte är avskriven.

På bobbarnas forum kan man läsa att Nubben kontaktat deras dansk som enligt dem var en av deras viktigaste spelare. Någon som såg honom live i vintras och har en uppfattning?

JobbaPuck: isf hoppas jag på röd prislapp

cally47: Något säger mig att den där "NY" kommer att heta nåt gammalt, som Molinder...

Äntligen så kan man klura på formationer till säsongen

50 Mattsson (60 Ohre)

25 Westin - 7 Johnsson - 8 Hallin
9 Strömberg - 51 Nilsson

21 Marklund - 27 Lindgren - NY
18 Westin - 3 Fernholm

32 Dahlèn - 19 Öhrn - 57 Wedin
33 Bryhnisveen - 2 Bohman

46 Johansson - 22 Berglund - 23 Boyce
58 Lander - 8 Brändström

Hur skulle ni satt ihop laget?

Knylan: Då är Wiklund, jag och SCA-cupen lika gamla. Jag känner mig ung.

El Maco: Om du vill känna dig gammal så kan jag meddela att den funnits i över 40 år nu, den jubilerade 2013. Vi får hoppas på att tonen sätts för kommande säsong i SCA-derbyt helt enkelt. Något yxhugg som sedan skapar spänning under hela säsongen. Oklart dock om vi har någon spelare som ballar ur, det får kanske bli Sundsvalls ansvar att hushålla med en dåre, likt Wiklund.

Knylan: Bara positivt!

Sen slår det mig när jag tänker på fyra derbyn med bobbarna att SCA-cupen känns lamare än någonsin. Bara tre lag, Modo ska bli kul att möta så klart men charmen med att möta Sundsvall på försäsongen är ju kraftigt avtagande när man har fyra "riktiga" matcher i serien istället. I år är det ju intressant för att se var de står någonstans kvalitetsmässigt men prestigen i mötet är ju begränsat jämfört med när vi var i olika serier de senaste 15 åren. Sist vi var i samma serie på 90-talet var ju cupen bättre med åtminstone fyra lag. Lite humor att bobbarna aldrig vunnit sin egen cup trots att den funnits i över 30 år, där har man ju en målbild i och för sig.

Rip Kirby: Mycket bra av spelschemafolket att lägga derbyna på två lördagar och en fredag (och en onsdag då), kan bli riktiga fester. Det hade ju kunnat bli tre måndagar och en onsdag också, nu har man aktivt tänkt till. Kul!

Spelschemat för hela säsongen ligger nu uppe. Första lokalderbyt att vänta lördag den 10 oktober.

hubbenorlen: Exakt och precis. Sen handlar det väl inte om nån direkt lönepost oavsett.

Ändrar mig angående Dahlen. Har dels tänkt till själv och även bollat vidare min åsikt i annat forum. Naturligtvis en uppsida att binda upp honom redan nu. Fanns garanterat förfrågningar utifrån. Med Pettersson hamnar vi som sagt i ett annat läge.

hubbenorlen: exakt! Någon som har fattat. :)

The great one: Pettersson kommer få sin chans. Han är trots allt född 1998 och jag tror att även han själv känner att han kanske inte riktigt platsar fysiskt ännu i hockeyallsvenskan. Men han kommer utan tvekan få chansen någon enstaka match i vinter. Men ett kontrakt nu? Nej.

Jag har sett honom spela och det räcker för mig. Hade hoppats på att han o Dahlén skulle få lira i samma kedja. Men han lär ta chansen när han får den, även om han väger in på 56 kg, han är för bra för j20. Hur som helst, en kommande stjärna.

JobbaPuck: Elias går väl kvar på hockeygymnasiet nästa år? I så fall kan man väl lyfta upp honom hur mycket man vill utan att offra en lönepost?

The great one: Han är född i mitten av november -98 och har inte fysiken. Är man klok och har tålamod från båda håll så går man försiktigt fram och låter honom först och främst matcha med J20. Möjligheter till spel med de stora grabbarna finns och kommer garanterat att ges ändå.

Lill-Lander var lika väntad som att sommaren kommer.

Dahlen Jr ska ha och har alla chanser till A-lagsspel i vinter, men att ge en väldigt sen 97:a ett A-lagskontrakt redan nu... Hade hellre sett tyngd och rutin där, och att han fortsatt att vara junior en säsong till. Kan iofs ha varit ett "krav" för att stanna eller så är det pääängaaarrrnaaa det sitter i. Sista pjäsen in nu måste ha kilon och någorlunda spets.

Fernholms brorsa tror jag hårt på. Där kan vi ha gjort ett riktigt fynd.

Kommer inte Elias Pettersson erbjudas kontrakt när Dahlén jr får det är det ju mycket märkligt.

Eller har jag missat något?

El Maco: Jag tror att Emil Pettersson är den enda av de fyra du nämner som kommer att saknas och är svår att ersätta. Där kan man snacka Bang for buck.
Johan Persson räknar jag med spelar för oss stora delar av säsongen. Kan inte se honom ta en plats i Färjestad.
Hult klarar jag mig gärna utan. Han påminner mig om Vampola; det ser bra ut men det händer för lite för sällan.
Ludvig Nilssons skor lär fyllas av någon i den nya truppen.
Slutsats: vi behöver en offensiv härförare. Någon som både spelar fram och gör mål.
Nog fan borde det väl finnas pengar till EN prestigevärvning?
I så fall kan vi nog utmana om topplaceringar.

Knylan: shit, vi är verkligen två lallande fånar du och jag.

Får jag passa på att dra en lans för Boyce när vi ändå är igång? Han gjorde 13 mål för två säsonger sedan men bara 4 mål i vintras. Jag tror inte han blir sämre defensivt där hans styrka ligger (förutom huvudlösa icing i slutsekunder...) men är hyggligt säker på att han producerar mer framåt med oförändrad speltid. Vi tappar våra topp fyra målskyttar men bara två av dem har gjort mer än 13 mål i vinter...

Det jag vill säga är att ett par av våra nya forwards med stor sannoliket har potential att matcha eller överträffa kvartetten Emil-Ludde-Hult-Johan Persson, samtidigt var målgörandet relativt svagt hos spelare som har potential att öka produktionen rejält utan att det är en skräll. Ogge är ju en annan sån spelare.

palleparling: Inget annat lag hade någon Emil Pettersson eller Andreé Hult förra året heller, och ändå slutade nio lag före oss i tabellen. Tio lag summerade säsongen på placeringar före oss i PP-ligan.

Emil gjorde en bra säsong, framförallt under hösten. Sen bleknade han när Modo kommit in i bilden på allvar. En bra säsong från att året innan ha varit petad stundtals. Jag tycker inte att det finns någon plats att fylla här, vi har inte behövt värva någon för att ersätta specifikt Emil Pettersson. Han gjorde en bra säsong och jag hade dödat för att få behålla honom, men det är inte så att vi har ett enormt tydligt lagbygge där vi tappat en kugge med en utpräglad roll som MÅSTE fyllas för att hela maskineriet ska rulla. Man hade förhoppningar om att Pettersson skulle ta stora steg inför föregående säsong, och det gjorde han.

Ludvig Nilsson är också en spelare som man inte absolut MÅSTE ha i sitt lag. Vi råkade ha en Ludvig Nilsson, och det var ju bra, men världen går ju inte under utan honom. Skulle den det så finns Jesper Wiberg i J20 som är en identisk spelare men som faktiskt har lite bättre teknik.

Poängen är att det inte är några avgrundsdjupa hål som ska fyllas med nya spelare, tvärtom så har ju Nubben försökt göra förändringar i år. Vi har varit enormt spretiga tidigare säsonger, vilket är en naturlig följd av att han inte kunde bygga ett lag utan fick ta allt som fanns av värde från J20 först och främst. Inför 13/14 så slängdes ju allt möjligt in och sen var det bara att hoppas på att några skulle ta steget, vilket så även blev fallet med de som nämnts. Hade vi värvat en Ludde Nilsson eller Emil Pettersson inför föregående säsong och vi hade slutat topp tre och de stuckit så hade det varit en annan sak, då skulle vi ha något att lita till, tydliga hål att fylla.

Knylan: gunnarsson är inte i närheten av klar, om du läser artikeln som mr.madhawk delade. Endast Andrén är klar och han är endast klar muntligt, vilket inte heller är helt 100. Sen tror jag absolut att Johan Johnsson kmr bli bra. Men tänk så här nu, vi har ingen Emil P o ingen Hult som kommer över 30 poäng. Visst Jo.Westin kan nog han oxå, men fortf. Top 5? Nej tyvärr. Det är iaf min åsikt... Ska även tilläggas att vi INTE har någon Ludde Nilsson framför mål som ser till att andra får in pucken och även att han själv producerar.

Knylan: Jag är riktigt nöjd med lagbygget hittills. Boyce stör jag mig lite på när jag kollar igenom truppen. Han har mycket att bevisa iår. Fantastisk i boxplay dock. Centersidan ser bra ut. Johnsson är en underskattad spelare, kan mycket väl göra 35-40 poäng. Lindgren väntar på sitt genombrott, jag tror det kommer komma denna säsong bara han får hålla sig frisk och hel. Ledde trots allt Brynäs interna poängliga på försäsongen 14/15 innan han blev skadad, inte för att man ska lägga så stor vikt vid det men... Marklund spelade center i stort sett hela säsongen men har spelat på vänsterkanten tidigare i sin karriär. Jag anser att han är "för bra" för att centra en tredjekedja då jag ser Johnsson och Lindgren som våra två första centrar. Vänsterforward i andrafemman känns logistiskt. Wedin och Öhrn i tredjekedjan och Boyce-Berglund i fjärde.

Mattsson (Ohre)

Westin-Johnsson-Hallin
Westin-Bryhnisveen

Marklund-Lindgren-NY
Strömberg-Nilsson

Johansson-Öhrn-Wedin
Fernholm-Bohman

Dahlèn-Berglund-Boyce
Lander-Brändström

Och sen så tror jag inte på en placering runt topp fem för att vi har en särskilt bra trupp, utan för att serien överlag är så jävla gyttjig. Riktigt brun på förhand. Nykomlingar som t.ex. Tingsryd får jag någon form av vibb kring att de kommer kunna överraska. Så även Pantern, i kraft av att serien på förhand är så svag. Pantern står för övrigt nu med ett av seriens absolut bästa målvaktspar. Viktor Andrén (som tog upp dom till allsvenskan) och nu värvade man Jonas Gunnarsson idag, som jag tyckte att vi skulle värva som förstakeeper hit innan vi tog Mattsson. Det kan de komma långt på.

El Maco: Du skrev vad jag tänkte skriva. Det är svårt att hitta lag som är givna att landa före oss i tabellen, förutom Västerås då. Sen kommer väl både Leksand och AIK kunna trycka på ytterligare när det gäller att värva meriterat. Mora har lånat ihop mycket av sitt lag och det hoppas jag kör i diket. Jag förstår att målsättningen är topp fem, skulle vi missa playoff så är det ett monumentalt misslyckande.

Skillnaden är precis som Maco säger målvaktssidan, blir den bra (vilket jag tror) så har vi enormt mycket vunnet där. Hade den fungerat bättre förra säsongen så hade vi slutat nånstans 4-6 tror jag. Sen har vi då tappet i dokumenterad produktion.

Johan Persson får vi se hur det blir med. Tar inte han en tröja i FBK så är tanken (som jag förstått det) att han ska spela med oss. Hult tror jag faktiskt att vi kommer kunna klara oss relativt väl utan. Han ser bra ut, och är även bra så klart, men han har varit den ledande spelaren i två säsonger nu och utav detta har vi fått två placeringar såväl i botten på tabellen som i PP-ligan. Inte bara hans fel givetvis, men vi måste försöka hitta ett grundspel offensivt med rätt spelartyper. Han har sina handleder men det har inte varit effektivt. En spelare som kan stå för individuella prestationer men när man summerar säsongen så har vi ännu ett år varit usla i PP. Skulle dock gärna se att han återkommer om något år men då till en andrakedja i så fall. 32 poäng gjorde han förra året. 32 poäng kommer någon spelare i kommande års lag garanterat göra också. Johan Johnsson kan nog KANSKE leta sig upp mot en 40 pinnar också. Det vore kul.

palleparling: Om du tycker att vi saknar en målskytt så är Simon Olsson helt fel spelare. Han är en framspelare av hög klass och utrustad med en underbar teknik. Sedan så tror jag att vi med största sannolikhet får se Johan Persson i Timrå till vintern. Med det lagbygget FBK har (seriens bästa om du frågar mig) så ser jag det som väldigt svårt för han att ta plats. Det finns ju som sagt en överenskommelse med Färjestad att Persson, om så behövs, kan få speltid i Timrå.

palleparling: Jag tycker det är svårt att bedöma. Det har hänt så mycket i serien med fyra lag utbytta och inget annat lag är lika klart med truppen. Vilka fem är givna att vara före oss? Västerås, Löven, Leksand...? Bofors, Mora, Hästen lär vara bra som vanligt. AIK vet vi inte vad de får ihop. Vi saknar rutin och givna poängsprutor. Men alla lag i den här serien har svagheter, ingen är komplett.

Nyckeln är målvaktsspelet. Får vi bättre utväxling i målet så plockar vi fler poäng. Visst har vi tappat flera av våra spetsar till SHL men det har å andra sidan flera av lagen. Man fyller alltid på underifrån i någon omfattning.

cally47: tycker verkligen inte att Timrås lag borde nå topp 5 om man bedömmer truppen... det vi saknar är en målskytt i hög allsvensk klass för att vi kan räkna med oss i toppen. dock är det skillnad ifall någon växer fram och sprutar in mål i år, men vem isåfall? en värvning som skulle va kanon hade varit Simon Olsson! 

här inne sover folk som vanligt.. .:)

"Byggt ett lag för topp-fem"

Knylan: tack herrar maco och knyla för ett gott skratt...nekrofil, jo jävlar

El Maco: Mycket riktigt.

Vad ska Mr. Gunno göra kommande vintersäsong mån tro? Får han förlängt med Modo? Vi skulle kunna skrapa ihop till ett pendlarkort annars så kan han få åka runt och hålla uppe flåset hos oss i väntan på Italienkontrakt.

Knylan: Boyce blinkade förbi på C More Talentsklippet va?

El Maco: Det vore ett väldigt problematiskt smeknamn att förklara ursprunget till i alla fall, om det nu skulle få fäste. Inte minst för honom själv. Jag skulle nog behöva ta fullt ansvar, precis som du säger.

Knylan: Nu är det ju du som tänder på ett lag som du betraktar som ett lik. Projicera inte dina lidelser på den här stackars storväxte 21-åringen.

Lite surr med Nekrofilen. Eller det kanske inte bör bli hans smeknamn ändå. glöm det. Skyll på Maco.

Knylan: vi har precis shippat 3 spelare till shl klart vi är attraktiv för unga spelare

Knylan: han kanske är nekrofil?

cally47: Nubben bekräftar att det varit lite huggsexa också. Kul! Det kanske finns lite sexighet kvar i det här liket vi kallar Timrå IK ändå. 

Trojas assisterande sportchef på Twitter: Grattis Timrå som efter en ganska stor dragkamp lyckades signa Simon Fernholm! Övertygad om att Simon kommer spela i SHL om ett par år.

Knylan: Vi har en lovande men ung backuppsättning. Inga gamla vrak. Jag är silly-optimistisk i maj. Tänk om en av kidsen visade sig vara ett riktigt offensivt vapen från blå. Jag ser inte riktigt det men det kan och ska blommas ut i vinter ju.

« · 1686430 · »