hubbenorlen: Att TIK ska kunna värva en spelare med hög dokumenterad produktion på allsvensk nivå vet jag inte riktigt om man ska våga tro på. Vi jobbar ju så att säga i förädlingsbranschen numera. Men det vore önskvärt, som alltid. Dock vill jag oavsett vad ha Molinder, vilket jag vet att även Roger vill.
Vi ska komma ihåg också att vi, faktiskt, har potential till höga poängantal från en sån som Dahlén. När han väl kommer spela så kommer han göra det i PP, det är jag fullkomligt övertygad om. Att han skulle kunna matcha och till och med överträffa Robin Kovacs siffror från föregående säsong (17+11) är definitivt ingen omöjlighet. Det skiljer ett år mellan de två, Dahlén producerade nästan dubbelt så mycket poäng i J20 som Kovacs gjorde i samma ålder. Vi har nog årets posterboy i Dahlén, skulle jag gissa. Om han äter mycket gröt i sommar det vill säga, vilket jag förutsätter att Uffe ser till.
Redigerad kommentar
hubbenorlen: Höggradigt seriöst skulle jag vilja säga. Samma person skvallrade när Molinder blev klar för oss första gången efter att han fick gå från LHC.
Intresset kvarstår i alla fall. Men det gäller ju att jobba ner hans löneanspråk. Han ska vara betald som en center med elitserierutin, dock några år bakåt i tiden. Idag är han för dålig för SHL. Den lön han haft fram tills nu har varit för en SHL-spelare som kliver ner på allsvensk nivå, då kan man förvänta sig bra pröjs, nästan likvärdigt med det han hade i SHL. Det är väl här själva dilemmat ligger gissar jag. Men jag ser gärna att han blir kvar. Man ska inte underskatta den där sortens center som man kan slänga in i slutskedet av matcher osv.
Mr Madhawk tycker vi har gjort en bra silly
Knylan: Bara positivt!
Sen slår det mig när jag tänker på fyra derbyn med bobbarna att SCA-cupen känns lamare än någonsin. Bara tre lag, Modo ska bli kul att möta så klart men charmen med att möta Sundsvall på försäsongen är ju kraftigt avtagande när man har fyra "riktiga" matcher i serien istället. I år är det ju intressant för att se var de står någonstans kvalitetsmässigt men prestigen i mötet är ju begränsat jämfört med när vi var i olika serier de senaste 15 åren. Sist vi var i samma serie på 90-talet var ju cupen bättre med åtminstone fyra lag. Lite humor att bobbarna aldrig vunnit sin egen cup trots att den funnits i över 30 år, där har man ju en målbild i och för sig.
Knylan: shit, vi är verkligen två lallande fånar du och jag.
Får jag passa på att dra en lans för Boyce när vi ändå är igång? Han gjorde 13 mål för två säsonger sedan men bara 4 mål i vintras. Jag tror inte han blir sämre defensivt där hans styrka ligger (förutom huvudlösa icing i slutsekunder...) men är hyggligt säker på att han producerar mer framåt med oförändrad speltid. Vi tappar våra topp fyra målskyttar men bara två av dem har gjort mer än 13 mål i vinter...
Det jag vill säga är att ett par av våra nya forwards med stor sannoliket har potential att matcha eller överträffa kvartetten Emil-Ludde-Hult-Johan Persson, samtidigt var målgörandet relativt svagt hos spelare som har potential att öka produktionen rejält utan att det är en skräll. Ogge är ju en annan sån spelare.
palleparling: Inget annat lag hade någon Emil Pettersson eller Andreé Hult förra året heller, och ändå slutade nio lag före oss i tabellen. Tio lag summerade säsongen på placeringar före oss i PP-ligan.
Emil gjorde en bra säsong, framförallt under hösten. Sen bleknade han när Modo kommit in i bilden på allvar. En bra säsong från att året innan ha varit petad stundtals. Jag tycker inte att det finns någon plats att fylla här, vi har inte behövt värva någon för att ersätta specifikt Emil Pettersson. Han gjorde en bra säsong och jag hade dödat för att få behålla honom, men det är inte så att vi har ett enormt tydligt lagbygge där vi tappat en kugge med en utpräglad roll som MÅSTE fyllas för att hela maskineriet ska rulla. Man hade förhoppningar om att Pettersson skulle ta stora steg inför föregående säsong, och det gjorde han.
Ludvig Nilsson är också en spelare som man inte absolut MÅSTE ha i sitt lag. Vi råkade ha en Ludvig Nilsson, och det var ju bra, men världen går ju inte under utan honom. Skulle den det så finns Jesper Wiberg i J20 som är en identisk spelare men som faktiskt har lite bättre teknik.
Poängen är att det inte är några avgrundsdjupa hål som ska fyllas med nya spelare, tvärtom så har ju Nubben försökt göra förändringar i år. Vi har varit enormt spretiga tidigare säsonger, vilket är en naturlig följd av att han inte kunde bygga ett lag utan fick ta allt som fanns av värde från J20 först och främst. Inför 13/14 så slängdes ju allt möjligt in och sen var det bara att hoppas på att några skulle ta steget, vilket så även blev fallet med de som nämnts. Hade vi värvat en Ludde Nilsson eller Emil Pettersson inför föregående säsong och vi hade slutat topp tre och de stuckit så hade det varit en annan sak, då skulle vi ha något att lita till, tydliga hål att fylla.
El Maco: Du skrev vad jag tänkte skriva. Det är svårt att hitta lag som är givna att landa före oss i tabellen, förutom Västerås då. Sen kommer väl både Leksand och AIK kunna trycka på ytterligare när det gäller att värva meriterat. Mora har lånat ihop mycket av sitt lag och det hoppas jag kör i diket. Jag förstår att målsättningen är topp fem, skulle vi missa playoff så är det ett monumentalt misslyckande.
Skillnaden är precis som Maco säger målvaktssidan, blir den bra (vilket jag tror) så har vi enormt mycket vunnet där. Hade den fungerat bättre förra säsongen så hade vi slutat nånstans 4-6 tror jag. Sen har vi då tappet i dokumenterad produktion.
Johan Persson får vi se hur det blir med. Tar inte han en tröja i FBK så är tanken (som jag förstått det) att han ska spela med oss. Hult tror jag faktiskt att vi kommer kunna klara oss relativt väl utan. Han ser bra ut, och är även bra så klart, men han har varit den ledande spelaren i två säsonger nu och utav detta har vi fått två placeringar såväl i botten på tabellen som i PP-ligan. Inte bara hans fel givetvis, men vi måste försöka hitta ett grundspel offensivt med rätt spelartyper. Han har sina handleder men det har inte varit effektivt. En spelare som kan stå för individuella prestationer men när man summerar säsongen så har vi ännu ett år varit usla i PP. Skulle dock gärna se att han återkommer om något år men då till en andrakedja i så fall. 32 poäng gjorde han förra året. 32 poäng kommer någon spelare i kommande års lag garanterat göra också. Johan Johnsson kan nog KANSKE leta sig upp mot en 40 pinnar också. Det vore kul.
cally47: tycker verkligen inte att Timrås lag borde nå topp 5 om man bedömmer truppen... det vi saknar är en målskytt i hög allsvensk klass för att vi kan räkna med oss i toppen. dock är det skillnad ifall någon växer fram och sprutar in mål i år, men vem isåfall? en värvning som skulle va kanon hade varit Simon Olsson!
El Maco: Mycket riktigt.
Vad ska Mr. Gunno göra kommande vintersäsong mån tro? Får han förlängt med Modo? Vi skulle kunna skrapa ihop till ett pendlarkort annars så kan han få åka runt och hålla uppe flåset hos oss i väntan på Italienkontrakt.