Tycker f.ö. att det är sjukt, med tanke på Coronatider och de förutsättningar det var med statliga bidrag, hur det tokvärvas överallt. Borde kanske vara läge att dra tillbaka vissa föreningars bidrag?
Rip Kirby: håller med, men då kan ju Nubben likaväl säga "vi ska ha in två breddspelare till dead line. Hur skulle #backa Nubbeninsamlingen gå då? Och vad göra när Löven och SSK steppar upp truppen? Bredda? Har BIK breddat än?
Nisse på Mon or: Epitetet "klassback" kan vara svårt att leva upp till. Iaf för vissa som kanske inte riktigt har det där lilla extra som man kanske kräver av en back med riktigt gott renommé. Dör egen del kommer jag ihåg "klassback Robert Jindrich. När var det i tid? Jamen säg mellan 10-15 år sedan. Han hade goda vitsord från den tjeckiska ligan, men det lossnade aldrig riktigt vill jag minnas.
Villervalla: På ett tidigt stadium kommunicerade Nubben om planerna att förstärka truppen innan dead line 15/2. Det har fortsatt och har gällt en back och en forward. Åtminstone backen har i.a.f. jag uppfattat skulle bli en "klassback". Nu är #backa Nubben i gång, knappast för att bredda med någon från HA. Det skulle bli, tycker jag, ett riktigt antiklimax.
Nisse på Mon or: Man får nog räkna med att signa med det bästa i HA eller sämsta i SHL och sådant som är i andra ligor. Då tycker jag nog att topparna i HA håller väl s god klass som bottenskrapet i SHL. Det blir nog svårt att få en etablerad SHL-spelare då borde det vara en gammal bekanting som vill hem och det är tveksamt.
Lite fundersam angående Wood .....på nhl.com står det 6'5 (196 cm ) på eliteprospects står det 6'7 (201 cm ) Båda sidorna verkar dock överens att han väger in runt 107 kg
Villervalla: nog vill jag ha mer namnkunniga spelare än bredd från HA. Bra SHL, AHL eller Liigaklass...Om det gäller 3? månader till att börja med, och en eller två...
Hörde något löst om utköp, ska man gå på det spåret och fundera på kandidater så har ju många lag det lite svårt och inte mycket att spela för. Svensson i Tingsryd är väl ett namn kanske.
Tydligen har Frankfurtssportchef Franz-David Fritzmeier varit i Nordamerika förra året och scoutat Kyle live. Han har till och med sett ett flertal matcher med Kyle och Grand Rapid Griffins.
Franz-David är väldigt nöjd med att köpet gått i hamn.
I övrigt säger artikeln samma sak som Knylan redan skrivit/saxat om honom. Tilläggas att det nämns att han är allround och biffig! :-D
På tyska:
Löwen-Sportdirektor Franz-David Fritzmeier
Ich habe Kyle letzte Saison auf einem meiner Scouting Trips in Grand Rapids mehrfach spielen sehen und bin sehr froh, dass es jetzt mit der Verpflichtung geklappt hat.
Spock: Haha, ska jag tillåta mig att gissa så tror jag att det möjligen kan vara så att det dök upp information (på svenska, ska tilläggas) om att någon/några finska klubbar sänkt sina löner och att det fanns ett tillägg i det om att spelarna då var fria att lämna om det inte passade. Det kan även ha stått att fler klubbar väntades följa samma linje. Utifrån detta kan det då ha omskrivits här som att det var något ligagemensamt beslut som i princip innebar att alla spelare i Finland fick göra precis som de ville.
Sen kanske våra fördomar (framförallt mina fördomar) spelat in, om att ingen svensk spelare egentligen vill spela i Finland och att spelare som Galló och EK19 inget hellre vill än komma "hem" till Timrå igen. Vi har då sett frågan om Karlsson som en no-brainer och att han egentligen bara sitter och väntar på att Nubben ska komma för att "lösa ut" honom från kontraktet i Kookoo. Egentligen tror jag att han har det ganska bra där, Kookoo har gjort en resa från att vara ett bottenlag till ett topplag under hans tre säsonger och han verkar ha fått ansvaret att centra andrakedjan större delen av tiden. Kontraktet går ut i vår, men varför han skulle komma hit i det här läget förstår jag inte riktigt. Karaktärsspelare och en sån som blir bättre i slutspel, och Kookoo ligger trea just nu. Det är lite som att vi skulle klippa Liljewall nu bara för att han inte producerat ens i närheten av det han gjorde med SSK ifjol, utan att ta någon som helst hänsyn till den roll han har i vårt lag kontra rollen i Tälje.
Nisse på Mon or: Vet inte riktigt, har försökt hitta de där artiklarna som skrevs om just det tidigare under säsongen men vet inte riktigt när det var? Har mest hittat texter där det framgår att vissa klubbar sänkt sina löner, precis som det fungerat i Sverige. Men jag känner också igen det hela, precis som du beskriver det.
Hassan: Håller med till 100%. Men inte att jag INTE vill ha en amerikan. Tycker bara att det är lite konstigt att det har pratats så mycket om en transatlant och att det automatiskt betyder mycket bättre back än en SHL spelare som ligger på gränsen. Tänker att även om den amerikanska spelare ser ut att vara en bättre spelare på papperet så kan andra saker utanför isen spela in väldigt mycket. Kan vara svårare att komma in i gruppen osv. Kolla bara på löven.
Jag hoppas också att vi får in en så bra spelare som möjligt. Ifrågasätter bara hypen kring att en ”transatlantisk spetsback” är det absolut bästa som finns.
Hassan: Såg förresten detta igår, vilket eventuellt kan gå att koppla till det där Erik Karlsson-snacket:
"Hur ser det ut på den finska marknaden?
– Det är svårare än vanligt. Det brukar vara rätt många som kommer lös från Finland vid den här tiden, men de har förlängt sin transferdeadline i år till sista februari. Det påverkar. Och de har haft ett uppehåll i ligan så de har spelat färre matcher än vanligt, vilket gör att lagen vill fortsätta att satsa på att ta sig till slutspel. Det är sämre än vad det brukar vara vid den här tiden.
HV71 lyckades värva landslagsforwarden Miska Siikonen från Jyp.
– Ja, det går ju. HV fick lös en. Vi får väl se. Ju närmare den 15 februari vi kommer så kanske det kan öppna sig. Just nu är det ganska tunt där."
Timråhej: Håller med dig faktiskt. En transatlant kanske har svårare att smälta in i gruppen och inte har samma klubbhjärta som en annan spelare. Men kan gå hur bra som helst om det är rätt person. Det beror alldeles på vem det är. Vi har ingen transatland nu till skillnad från löven och de flesta andra lag. Så kan vara bra att få in lite annat blod också kanske? Men föredrar som du en spelare från SHL eller Finland. Allra helt en med tidigare Timråanknytning.
Zäta75: Det har varit mycket snack om en transatlant. Finns det någon sanning i det eller bara rykte? Jag personligen ser hellre en spelare som fått lite för lite speltid i SHL eller Finland. Förstår inte vad som ska bli bättre för att spelaren kommer från usa? Känns snarare som en nackdel?
Nisse1: Tankefel där. Lundeström är center inget annat. Tror Nubben tycker att vi bör ha en backup för Per Svensson och vill ta in en storväxt back. Offensiv har vi ju så det räcker. Blir intressant de närmsta dagarna att se vilka han väljer att plocka in. Hoppas på Erik Karlsson, han vore mycket bra för oss.
Perreman: vet inte vad som händer efter 15 000 gränsen, om man uttökar BackaNubben alltså. Däremot är ju målet 50 000 stödisar för hela säsongen och att komma ur den med ekonomisk bra balans. Så vi får mata på med stödisar framåt med oavsett tycker jag. ☺️
Blir spännande att se vad Nubben hittar på för kulorna minst sagt. 😃
Sputnik: Drog just 3 stödisar, har själv ingen fet börs men ger vad jag kan. Utamanar er Tikare som KAN ge, att ni matchar budet och höjer om ni så vill. 😉☺️👍
Sputnik: Borde kunna pytsa in en hyfsad slant nästa vecka. Ska sälja av en del optioner i företaget jag jobbar på så bildbevis nästa vecka då för min del
Bara 1500 stödisar kvar till målet på 15 000. Vad säger ni boys and girls skall vi öppna lädret en sista gång och spränga magiska gränsen. Alla bidrag är ju viktiga stora som små. 💪😎
Blake Slåhan: Du tycker alltså inte spelare som Freij som nyss signat ett NHL kontrakt ser spännande ut? Eller Sundin som Frölunda ville behålla? Sen är ju Svensson, Hardegård, Forsmark, Nässen rätt tydliga topp6 backar.