Håkkybåkky: Jag tror att de flesta vill ha kvar Rattie och handlar det om att det saknas pengar så tycker jag vi borde ordna en swishkampanj. Tror lätt att vi får in de pengar som saknas då. Älska Rattie! Han behövs i Timrå IK!
Sputnik: Det kan ju även vara så simpelt att det inte är officiellt pga praktiska omständigheter. Han kan ju rest hem till Kanada efter säsongen tog slut och därefter ska det väl faxas över lite papper fram o tillbaka. Är han o Nubben 100% överens så känner väl kanske ingen av dom samma panik som vi att det måste vara officiellt redan efter nån vecka. Samma sak gäller säkert också Laleggia.
Synct: Jag hörde att det är 80% vs 30% chans att han kanske spelar hockey i sverige.
Det kan bli Timrå, men också LHC, men 60% vs 50% åt Rögle. Mest lutar det dock åt Schweiz, men de betalar bara 5000 kr mer i lön. Där hänger det på om han fick med sig en Rolls Royce i bonus..
bar mofftak: Då går man en unconditional waivers först. Dvs att inget lag snappar upp spelaren på 24h. Och då kan spelaren ifråga få välja att avsluta ett kontrakt eller spela i farmarlaget för en mindre slant. Det är vad jag fick reda på i vintras. Sen kan det vara sjukt mycket andra detaljer som jag ej vet.
bar mofftak: När det kommer till NHL's kontraktsstruktur och regler för RFA/UFA så är jag nästintill analfabet, men, redan förra säsongen så fanns det inte på Jontes radar att gå med på ett tvåvägskontrakt och enligt vad jag har hört så gör det inte det nu heller.
Jag har också hört att han ska vara klar för att ansluta till Timrå från flera olika källor, men det tar jag med en nypa salt. Skulle vara för bra för att vara sant om det redan var klart.
RasmusVS: Det finns lite missförstånd vad ett envägskontrakt innebär. Det innebär bara att det är samma lön oavsett om man spelar i AHL eller är utlånad. Men om Dahlén ska lånas ut så måste han gå genom waivers också, eller hur är det med lån till europa?
För oss finns ju alltid hoppet att han helt enkelt vill komma hem och ha fantastiskt roligt med oss istället för att fortsätta tjäna massa pengar i USA.
Håkkybåkky: Blomman, Hartmann och Walli som är rightare under kontrakt va? Får vi nu inte behålla Rattie så ser jag gärna att det tas in en ny rightare. Vad som avgör Ratties vara eller icke vara känns mer om hur dom trivts rent allmänt i Sundsvall/Timrå, inte minst frugan. Att Rattie själv har trivts väldigt bra i Timrå som organisation går ju inte att ta miste på. Hoppas innerligt att han blir kvar!
Vad gäller rightare så hoppas jag att Westerlund får/vill förlänga samt att ryktena kring Eronen stämmer. Annars krävs det värvning av ytterligare rightare på backsidan. Hoppas på något fint besked idag!
cloon: unnar pojken verkligen all framgång . Hoppas han kan överkomma sina svagheter och utvecklas till sin fulla potential. För alltid en Timrå hjälte . Skörda framgångar på andra sidan pölen nu pojk och kom hem och fira SM guld på karriärens höst .
Nu är man sjua på boll, men oavsett om Rattie kräver 250k eller 350k så kommer totalkostnaderna ligga mellan 4 och 5 MSEK. Givet att man redan knutit upp en del deg i Lander, Wedin, Pettersson och ökat på lönerna för Hartmann, Hanzl och JJ ( och kanske även har stegrande löner för de unga spelare som redan var på kontrakt, typ Walli och Lundin) så känns det som att löneutrymmet är ganska så skralt.
Om pengar finns så signar man Rattie, om inte så tvingas vi klara oss utan honom. Detta vore såklart tråkigt, men inte förödande. Känns som att poängproduktionen kommer bli lite jämnare fördelad kommande säsong, och beroendet av Råttan desto mindre.
Dock skulle jag verkligen sakna honom pga hans målskytte, spelsmartness och oerhörda glädje. Dessutom skulle det bli jäkla tomt på rightfronten om han drar, då Lööke redan sagt tack och bock.
bar mofftak: Det är ju inte helt osannolikt alls! Förhoppningsvis är han skadefri nästa säsong samt att han får på riktigt testa sig fram i första kedjan med Couture och Meier.
DenRöda: Min gissning är att Dahlén får ett 2-års kontrakt på runt $1.5m. Hans siffror har varit för bra för att Sharks ska ge upp helt på honom.
Eftersom cap hit begravs med $1,125,000 på AHL/utlånade spelare nästa år så förlorar Sharks inte särskilt mycket på ett sånt kontrakt om Dahlén inte skulle platsa i laget under nästa säsong.
Tonymontana: Hur det än blir med Rattie så är han för alltid ett hjälte i mina ögon. Utan honom hade vi inte spela i SHL i höst. Och inte haft Lander, Wedin och Emil i laguppställningen.
Enligt Clas Elefalk så kommer Dahlén skriva på nytt. Och han vill stanna kvar i Sharks. Clas skulle förlora feta pengar om Dahlén väljer Timrå istället för Sharks såklart. Vill höra vad Dahlén själv säger om detta.
lungan: Kan knappast tänka mig 400k i månaden för rattie. Det är något som är helt tagen ur luften😂 tex Pontus Åberg hade 250k i Timrå, någonstans där lär väll rattie också ligga på.
Jåkkinen: du har helt rätt, vi får lita på att klubbarna agenterna och SICO, hittar en bra nivå på toppspelares löner. Som varken ger spelarna för lite men samtidigt inte äventyrar klubbarnas ekonomi.
Sedan får Timrå IK utifrån sin ekonomi lägga sin budget på A-laget från det.
Det jag vet som etsade fast sig i huve på mig är att Petr Tenkrat inte kunde fortsätta hos oss för att artistskatten gick ut. Om det var någon artikel som kan ha blandat till det, det vet jag ej..
DenRöda: okej, då var ju ung vuxen och ekonomi kring spelare och hur det var uppbyggt då tänkte jag nog inte på på den tiden. Men det jag kunde googla fram var att fram till 2010 betaldes det inga sociala avgifter, vilket gjorde att lönerna kunna vara 31.42% högre då.
För klubbarna är det inte spelarens bruttolön de måste stirra dig bild på utan den hela lönekostnaden och då reglerna ändrat har även spelarnas bruttolöner sjunkit men inte för det behöver klubbarnas kostnader minskat bara en flytt av pengar där man tagit från spelarens del och betalt till stadskassan istället.
lungan: Om jag inte är helt fel och cyklar så var väl artistskatten på 2 år? Därefter slutade det att gälla på just den personen vilket gjort att den importen drog sig vidare till något annat land. Danmark hade så också fram tills nu. Det är så jag uppfattade det då på den tiden. Sen blev det som du säger 6 månader enbart vilket gjort att våran liga försämrades någorlunda och andra ligor höjdes nämnvärt.
DenRöda: jo absolut 6 mån kontrakt är bra mycket högre, men räknar man om det på tolv mån. 1 maj till sista april så blir det ungefär samma.
För en utländsk spelare är väll dessa kontrakt guldvärda får vara hemma med familj och vänner 6 mån om året och sedan åka iväg 6 månader för att dra in sin årslön.
Men för laget och för teamkänsla är nog vanliga kontrakt bättre och det är nog vad Timrå ser helst, en Rattie som kommer in 1 nov för att kunna spela till sista april, nej en spelare som Rattie behöver laget från dag ett.
400 000:- läser jag att det ev kan finnas på vissa men då pratar vi absoluta topp skiktet, och runt 300 000:- verkar vara det normala för topp spelare.
Rattie kom top 10 i poängligan och i ett topplag hade han mycket väl kunnat spottat in lite fler poäng, och kanske vunnit.
Ryan Lasch vann på 66 pinnar några fler än Rattie och har florerat i ligan i många år och visat sin kapacitet flera säsonger i rad. Han verkar ligga runt 300 000:-
Rattie har spelat en säsong och skulle nog behöva spela några år till för att nå sina 400 000:- för det kan han mycket väl vara värd.
Signa med sig in bonus och lön på runt 300 000:- och en ytterligare bonus om laget når final. Det är vad jag ser som rimligt utifrån att vi redan fått hem tre starka spelare!
250 000:- sägs det att Dahlén hade sist hos oss. Då klubben matchade budget som Växjö tänkte ge honom som SHL spelare. Förra säsongen. Ska Rattie efter en säsong då krävs 400 000:- det är lite väl högt i min bok nu efter en del surfande.
The great one: Jag tror nog att allt jag skrev går att ta fram. Du kan se taxerad inkomst från 90% av alla SHL-spelare spelare (även om det trollas med pensionsfonder ger det en indikation), du kan räkna ut lönerna på de som blivit bötfällda, sen tror jag att om du googlar ”snittlön SHL” så får du någonstans mellan 110-125k som svar.
Kan varken säga bu eller bä om Hedströms lön, men det som har hänt sen dess är en form av löneutjämning i SHL där skillnaden mellan en gubbe i fjärdelinan och en stjärna i förstalinan inte alls är lika stor som då medan topplönerna i princip har stått stilla.
Jonte Dahlén började säsongen hos oss förra säsongen med 250k i månaden (gick sedan ner i lön som alla andra under pandemin), det var Timrå som matchade budet Örebro hade gett honom som tänkt toppspelare i SHL.
Sen är det bara att räkna på det. Ponera att en klubb har 40 miljoner i spelarbudget och toppspelarna vill ha 400k. Det ger en lönekostnad på 6.5 miljoner med avgifter per spelare, efter 6 stycken är det slut på pengar och i en trupp behöver du åtminstone 20 spelare.
I vårat fall skulle isåfall: Lander, Wedin, Pettersson, Rattie, Hanzl, LaLeggia käka upp de 40 miljonerna själva.
Spock: Trams. Man blandar inte ihop sin trosåskådning med vilket vilka sympatier man har i sporten. Hockeyklubbar eller fotbollsklubbar väljer man på helt andra grunder.
Löneanspråket som någon hade hört på 400k kan kanske vara den totala lönekostnaden, altså inkl soc. Det skulle ge en lön på 270k innan skatt, låter lite mer rimligt. Känns lite lättare att gå efter den totala kostnaden än lönen, speciellt om en del avsätts pension.
T T: tveksamt, men gör han det så vinner vi, det är ju en hockeyestetisk naturlag.
Gött med uppehåll, men mysigt att det drar igång igen. I synnerhet på bortaplan, mot en motståndare som på alla sätt bör betraktas som "bättre än oss". Läs mer