DenRöda: Tycker inte hans senaste uttal är förvånande överhuvudtaget. Kan knappast komma som en nyhet för någon att han vill vara en offensivt lagt 2-vägsback. Och han har utvecklats i stabil takt för varje år han har varit hos oss så jag ser gärna att han förlänger, utvecka offensiven utan att offra det defensiva kan mycket väl vara nästa steg i hans utveckling.
Westerlunds senaste uttal i lokaltidningen får mig att tveka på honom. Visst har han varit helt okej. Men att han tror att han ska få en bra roll med större offensiva möjligheter ser jag inte i Timrå just nu. Han kommer dessutom kräva mycket mer i lön. Då är frågan om en 27 årig khl back är mer värt att satsa på om det skiljer 30-40k i skillnad på lönen.
palleparling: Har du på fötterna när det gäller SHL-lönerna och kollektivavtal - el tror du att det är så?
Mig veterligen finns det inget mer än en minimilön för SHL-spelare som ligger runt 25000kr/mån - utöver det skriver alla egna kontrakt med lön. Klart att lönen kan droppa enormt från din prime till när du med nöd och näppe får nytt kontrakt tio år senare. Det kan ju skilja miljonbelopp.
Det fungerar ju inte på samma sätt som på bruket - där kan man inte få sänkt lön.
Rautio blir en bra och billig backup som inte har några problem att nöta bänk. Haft hög högsta nivå tidigare. Dessutom efter vad vi värvat så ska vi väl spela mest i anfallszon kommande säsong. JJ kommer bli grym med ett vettigt försvar framför sig.
Niikeliito: Skulle vara nice,men nog lär han kunna spela till sig nått "billigt" kontrakt i NHL. Mycket om och men där känns det som, Timrå lär ju få vänta hela sommaren på besked där.
Hoppas hellre man går på spår som finns öppna under sommaren istället. Allra helst om det handlar om spets från KHL etc.
palleparling: Jag är ingen expert på just SHL:s kollektivavtal men jag kikade på det nyss och det är uppbyggt på precis samma sätt som ett ”vanligt” kollektivavtal d.v.s. minimilöner är kopplade till unga spelare upp till 21 år. I övrigt verkar inget vara reglerat. Det innebär i min värld att om man är kontraktslös så är lönenivån förhandlingsbar. Sen kan väl nivån rent generellt påverka lönesättningen. Men Rautios ålder gör att han nog inte har så många alternativ, så jag tror att vi fått honom relativt billigt. Men du kanske har tillgång till andra skrivelser än det offentliga kollektivavtalet?
Niikeliito: Jamen herregud - Jobba hem Strålman NU - Kan inte vara kul att harva i ligans sämsta lag. Strålman är 9:a i interna poängligan i Coyotes och dryga 21min i speltid denna säsong.
Stryparn: Min tolkning av värvningen av Rautio är att TIK tror på JJ och kommer ge honom förtroende som förstemålis, med Rautio som en trygg, rutinerad och stabil back up. Inget fel med det i mina ögon. JJ är i sin "prime" som målvakt och bör kunna ta något steg till (sägs att målvakter behöver rätt många år på sig för att bli bra) så jag är helt ok med att man satsar på JJ.
Stryparn: fast det funkar ju inte riktigt så. Så klart är han inte svindyr heller, inte ens topp 10 i ligan. Men det finns ju ett fackförbund för hockeyspelare, där lönerna för olika spelare ligger på samma nivå för alla i samma liga. Sen finns det ju såklart dom spelare som överstiger, men det finns ju ett minimum som man inte kan tjäna mindre än. Och har man spelat i SHL i 16 säsonger, så har han nog klättrat rejält på lönetrappan, och det är väldigt sällan spelare (någon anställd generellt) är villig att gå ner i lön fast man jobbar kvar med samma jobb (i detta fall inom samma liga). Så nej, han tjänar bra, förmodligen bättre än Johansson skulle jag tro. Så ekonomiskt är detta ingen bra lösning, nej. Skulle gissa på ca 95-110 000 i lön. För att jämföra med t.ex Endre i Björklöven, som spelar i HA, så ligger nog han på 30-45 000, skulle man gett han ett SHL kontrakt skulle man kunna gett han typ 60-70 000 i månaden första säsongen, det är en enorm skillnad för en målvakt som har utvecklingspotential. Tror som sagt att man endast utgått ifrån att man ville hitta någon som kan göra ett bra jobb som backup, han ser ju inte direkt att hans karriär går till spillo om han får spela 10-15 matcher.
Stryparn: Det var redan klart sedan tidigare att Rautio skulle lämna LHC. Lite förvånad faktiskt att hans namn gått oss helt förbi i våra spekulationer. Förstår att han inte diskuterats som ett önskenamn men som en rimlig, trolig värvning borde han dykt upp. Underbetyg åt vårt grävande! Vad gäller rykten kring bl.a Stridh hit så kan det ju ha varit det här det handlat om. Kontakter från Timråhåll med Stridh för att reka Rautio...
Olli Hahl: Var lite skeptiskt först med tanke på hans ålder. JJ å Rautio har dock spelat tillsammans i lhc. Rautio kanske kan vara lite mentor åt JJ den här säsongen. Rutin har han ju. Sen när han lärt JJ allt han kan, plockar vi in Oliver Håkanson. Där snackar vi framtidsnamn!
Öppetmål: Ja, jag tror att detta endå är den ”bästa” lösningen sett till kostnad. Jag blev faktist glatt överraskad över denna värvning! Tack för Rautio, Nubben!🙏🏼
Bättre att lägga pengarna på en fin defensiv back!
1års kontrakt, en målvakt med mycket rutin, med laget vi har bör vi hålla oss kvar så tanken är kanske att värva någon ”bättre” målvakt inför nästa säsong och spara in lite pengar på målvaktssidan i år, Det är min första känsla/tanke
palleparling: En 36-årig backup får nog gå ner en hel del i lön om nu hade så spec hög lön i Linköping innan? Så det kan nog vara klokt använda pengar. (förutsatt att han satt på ett utgående kontrakt)
Rautio, alltså?! Den såg man inte komma. Bra el dåligt? Jag går på första alternativet. Bra målvakt som kan stänga ner… bra mycket bättre än Rajja i min värld. Nog tänkt som andre keeper men JJ får nog mer konkurrens om första spaden vilket bara är bra. Hade nog hoppats på ett större namn o bättre målvakt men han lär inte göra bort sig o pengar kan läggas på rätta utespelare. Summasummarum: 👍
Skönt att de verkar satsa på JJ - Han var bra när han väl började få normal hjälp i defensiven. En hård konkurrenssituation mellan två målvakter tycker jag verkar sprida osäkerhet i leden och blir oklart - Det är nått de rika klubbarna kan hålla på med som har råd med två klassmålvakter (och dyr psykolog t den som inte får stå).
DR KAN bli perfekt uppbackning, avlastning och bollplank till JJ.
Ogillar denna värvning, tyvärr. Kan omöjligt handla om "budgetvärvning" heller, då han garanterat lär vara dyrare än t.ex både Brattström eller Endre som nämnts här tidigare. Rautio sitter på en SHL lön, medans Endre huserar i HA och Bratten i AHL/ECHL. Och i Rautio får vi en färdigutvecklad målvakt, som knappast har något att bevisa längre. Visserligen helt okej målvakt, man vet vad man får av honom, men det vet motståndarna med! Jag har sett han en del i LHC och han är ju redan en liten målvakt, men han är även expert på att göra sig ännu mindre då han gärna sätter sig alldeles för tidigt! Så fort han inte ser pucken så sätter han sig ner, ser ut som en pojke till storleken.
Detta handlar endast om att man behövde hitta någon som var villig att gå in som backup, tror inte att en som Bratten som är ung vill gå in som backup bakom JJ. Så på den anledningen är det. Även fast jag hellre hade sett någon yngre oprövad som tar kliv under säsongen. Rautio lär ju inte direkt kliva in i match 7 o dominera och sen bära laget framåt resten av säsongen, utan han lär ju göra ett inhopp kanske var 6e match och kommer väl kanske ligga på 90%, varken mer eller mindre.
Öndulat: Helt ok värvning. Helt övertygad om att Timrå har fått övervägt i frågan om målvakt. Tankebanorna har nog gått som sådant att är det målvakten Timrå står och faller med? Troligtvis inte har man kommit fram till därav en billigare lösning. Fördelar är att Jakob Johansson känner rautio, därav blir han en trygghet samt en mentor åt Jakob. Vi kommer garanterat satsa pengarna på en klassback istället samt rattie givetvis som redan är klar.
Håkkybåkky: Ja JJ har ju visat att han är värd att satsa på och denna värvning signalerar ju att JJ här får en backup av en rutinerad men kanske inte allt för dyr 2a som i a f känns som en upgrade över Rajaniemi. Ok jag svänger väl kappan lite då men nog faan hade Endre varit mer spännande i min värld.
Tycker inte vi ska uttala oss om detta är ett genidrag eller en fyllerekrytering innan vi ser utfallet.
Jag tror det kan vara bra, de (JJ) har varit i LHC samtidigt tidigare i karriären och har säkert en relation sedan dess. Rutinerad pjäs som inte förväntar sig att stå 40 matcher men likväl kan spika igen fullständigt 15 matcher på en säsong.
Men ja, med de namn som vi helt förutsättningslöst spekulerat om här inne före detta så är det ju ett antiklimax - men de andra namnen är ju som sagt spekulation och inte konkreta bud vi nobbat för detta.
OlliJanne: Långsiktigt är det nog bra för oss. Johansson är på inget sätt dålig, och med en kollega med extremt stor rutin från SHL-spel kan han nog växa ännu mer är känslan. För mig känns den här värvningen ännu mer som att vi satsar på Johansson långsiktigt. Johansson kan mycket väl vara den målvakt vi bygger framtiden med, och det känns faktiskt helt okej för mig.
Hellre en målvakt som stannar hos oss långsiktigt och som alltid är stabil, som man egentligen kan sätta vem som helst bredvid och det kommer vara ett okej målvaktspar än någon som antingen är mätt efter att ha tjänat sina pengar utomlands eller någonsom är har hög högsta nivå men låg lägsta nivå t.ex svedberg.
Nu handlar det diskussionen om Rautio och jag är väl okej med honom, han vet vad som gäller. Inga mer åsikter än så. Skuttade inte ur stolen av glädje precis men är inte missnöjd heller.
Jag får smak i käften av att EG och Stridh är påväg nu.. Stridh har nog ett finger i denna värvning också. Rautio är säkert en bra snubbe att ha och göra med.
bar mofftak: Ja det blir ju uppenbart att vi satsar på JJ, vilket jag tycker är bra. Intressant att se om han kan svara upp mot våra förväntingar nu och verkligen bli en SHL-keeper av klass. Bättre center- och backsida(räknar in en hel didde som ett nyförvärv) borde möjliggöra ett bättre försvarsspel och bättre förutsättningar för JJ.
Tycker att man ska komma ihåg att vi gör en satsning över tid, vi behöver inte ösa på allt år 1. Rautio är en rutinerad back-up keeper som kan SHL riktigt bra och som kan agera klok mentor åt JJ, samt göra ett dugligt jobb när han kommer in.
Gooode: Instämmer. Han är nog relativt billig, men har mängder av rutin från SHL. Lite kort för min smak. Minns inte hans spelstil. Är han en sprattelgubbe?
Nisse på Mon or: jag tror att dom tänker rätt. Johansson & Rautio. Knappast en dyr målvaktssida. En med rutin & en på G upp. Johansson kommer vara förste keeper. Nu gjorde man utrymme för dom kulorna som saknas till rattie och nån stabil back! 😎
Jensen_12: Nä nog faan är den mega ANUS nog jämfört med alla de namn som varit på tapeten här inne. Mattsson, Lindbäck, Brattström, Endre etc. etc. och så värvar vi Rautio? WTF????
Jag undrar om vi inte ibland glömmer bort att vi har ett motståndarlag på andra sidan som inte vill att Timrås stjärnor ska åka 8or runt dom. Kan det vara så som Leksands huvudtränare sa inför matchen, att EP och Dahlén är bra ... | Läs mer