1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601857 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 2022-2023

Sv: Silly Season 2022-2023
Olli Nomadinen : Tack Rattiie för ett bra år! Det räcker så.

Om ingen får gå nån annanstans kan vi ju aldrig värva nån heller….

The great one: Nu håller man bara tummarna för att ryktet om sopan Gustafsson var en 🐸

Hassan: nähä.

{9386}: Det sa jag inget om. Han får såklart göra som han vill. Det var motiveringen ”skulle inte du byta jobb” som jag inte gillade

Dubbeld: Jaja, vem skulle kunna motstå den lönen? Det var säkert frugan som bestämde dessutom. Tror ändå det kommer kännas lite dåligt i hjärta och mage när han spelar i NHC nästa gång. Och för skit-cluben Linköping dessutom!! Hade fattat bättre om det varit Rögle! Jag gillade verkligen Rattie. Gillade…

The great one: Timrå värvar TRE hemvändare av toppklass och förlänger med lagets bästa center: folk är glada i två dar.
LHC värvar en toppspelare från Timrå: Domedagen är här, ställ in säsongen 😅

Vad tror folk, att vi ska ha råd med ett dreamteam av landslagsspelare och vinna sm-guld?

Dubbeld: Vill inte jinxa för mycker men även...
Uppladdat:

500x0-screenshot-2022-04-23-114104.png

Sputnik:Bättre lägga pengarna på att försöka få in tex en Anton strålman och nån hyffsat rivig forward i hyffsad ålder.. Borde gå att få betydligt billigare än rattie och gå att lösa ekonomiskt. Speciellt eftersom man ju inte verkat ökat pengabudgeten på målvaktssidan iaf.

bar mofftak: Känns som LHC är rätt bra på plocka spelare från oss. Dom var väl på Wedin med

Det enda Rattie kommer se framför sig nästa säsong.
Uppladdat:

500x0-download-10.jpg

Sputnik: Jag är mest förvånad över hur LHC värderar Rattie. Han är värd mycket för oss eftersom vi har en omgivning där vi vet att han kan producera främst i PP. Han fungerade t.ex. inte alls med Åberg. LHC chansar på att de kommer kunna återskapa succén.

The great one: Tycker mest det är intressant hur folk verkar agera som att Rattie är SHL bästa forward i princip.
Vi klarar oss utan honom, gott så.

Hade det varit Hanzl som gått till LHC så hade jag haft åbgest däremot. Sådana centrar växer inte på träd. En aom gör sina medspelare bättre på isen, Rattie inkluderat.

Dubbeld: Nej exakt och precis. I dagsläget är forwardssidan för tunn, sett till spets som sagt.

Men nu har silly knappt ens börjat och LHC verkar gått all in på Rattie av nån anledning. Tror inte de har supermycket att lägga på övriga topp 6 sen heller.

Jag tror att Nubben kände att det inte är värt att slänga dom pengarna på Rattie med vad som finns på marknaden trots allt.

Sputnik:

Vad så kallade "experter" sagt eller inte sagt är för mig ointressant, man gör väl en egen bedömning. Efter att man sett flertalet matcher live och resterande framför teven denna säsong så känner man att man har bra koll på vad Rattie gjort på isen och inte. Sitter man enbart hemma framför teven så missar man många detaljer i spelet.

RasmusVS:
Är det nån unns av sanning så är han absolut inte värd så mycket pengar.
Visst har han varit bra och viktig.. Men..hur många chanser och skott per mål har han inte behövt? .. Målprocent måste väl ändå vara en bättre värdemätare än antal. Mål... Till en viss gräns naturligtvis..
Ser både Hanzl och Lander som betydligt bättre och värdefullare egentligen.. Där kan vi kanske ha bland de bästa i hela shl..

Tror de mesta av supporters oro kring detta ligger även på att Timrå inte har gått ut med en ny forward/back.

Tänker inte räkna med junioren då de var mer en uppflyttning än värvning.

RasmusVS: Twitter och nån uppgift på 4.5 mille per säsong tror jag det va. I min bok så ser jag alla dar i veckan nån annan spetsspelare för runt 300k i så fall.
Vad gäller bäst betald är det väl Söderberg på 400k.

The great one: Jag är besviken över att Rattie lämnar, men vid det här laget har man lärt sig att hockeyn ser ut på det här viset. Och det är väl inte direkt konstigt att det inte finns pengar att matcha LHC-budet, med tanke på att det gjorts några riktigt tunga värvningar redan.

Min konklusion om Rattie är att han en högklassig offensiv spelare som är sylvass i PP. Men jag ifrågasätter om han är värd det höga priset. Jag menar att en spelare som är värd en topplön också är en spelare som alltid spelar i pressade lägen. Under förra säsongen var Hanzl en spelare som spelade oavsett om det gällde att kvittera ett underläge med tom målbur eller försvara en ledning i matchens sista skälvande sekunder. Det är en toppspelare för mig.

Jag vet att det låter som rationalisering delux, men jag försöker se någon fördel i besvikelsen. Och min slutsats är att det inte är värt att riskera ekonomin för en spelare som inte är någon klippa att luta sig mot när det stormar som värst.

The great one: Exakt, många här inne som beter sig som modoiter just nu...

The great one: Uppfattar det som att majoriteten tycker att han är en bra spelare men att Timrå inte står och faller med honom. Ser gärna att det kommer in en spelare som bidrar i alla zoner från omgång 1 och framåt.

The great one: En bra spelare givetvis men aldrig för dom pengarna. Jag har aldrig känt att Rattie är oersättlig.
Man har ju mest hört experter under säsongen säga han är osynlig under matcherna. Var mest under kvalet som Sanny och CO såg det stora i Rattie. Men nu skall vi ju som sagt inte möta DIF i 52 omgångar.

Jag försöker verkligen inte förringa Ratties betydelse, men var tidig med att säga jag tycker vi passar på Rattie vid hög budgivning som sagt. Med spelet som är i SHL idag så ser jag hellre en spelare som kanske kan nå kring 40 poäng med bidra mer över hela isen.

Det vi Timråsupportrar fastnade extra mycket för var ju hans inställning när övriga mestadels åkte och gömde sig.

Skulle nån ens påstå att man väljer Rattie före nån av hemvändarna eller Hanzl till exempel?
Hanzl som var poängkungen i kvalet och inte inne på ett mål bakåt i 5vs5 spelet.

Jåkkinen:

Det är väl bara läsa kommentarerna senaste dygnet där flertalet skriver att Rattie är överskattad och är värdelös i 5 mot 5 spelet osv. Samt att han inte är ett dugg vassare än exempelvis Henrik Törnkvist...

Sputnik: Alltså vart kommer det här 375k i från? Han skulle isåfall bli ligans bäst, eller näst bäst betalda spelare (jmf med förra säsongen, vi kanske får se fler höga kontrakt)

The great one: PP är såklart viktigt. Men ska man verkligen åka runt och lalla i hopp om att en motspelare hakar en?

The great one: Vem har sagt att han inte är en bra spelare?

DenRöda:

PP lika viktigt eller viktigare än 5 vs 5. Är oftast där matcherna avgörs.

The great one: I en tragisk händelse försöker en människa hitta ljusglimtar i vardagen.

Äsch, förlora Rattie och? Joo visst, det är lite surt att vi förlorade en grabb som såg ut att fira mest vid målen. Men helt ärligt gott folk; I slutet av grundserien så var han i princip osynlig, för ALLA lag har läst vart han skjuter ifrån.

Som någon annan påpekade här inne var han farligast i PP i mitten av grundserien. Folk fattade att han bara kan skjuta från en sida, markerade honom och vipps så var han mållös i PP.

Enda jag riktigt surar över är hur han bara kastade Lander åt sidan. Pratade bra om Lander och hur han ville spela med honom nästa säsong etc etc för att sen skriva ett 3 års kontrakt med Cluben. Nä fan dom kan ta honom.

Som Jonte Hedström säger "Ska man spela i Timrå ska man ha hjärta för klubben."

DenRöda: Just det att Rattie behövde PP för att glänsa. Nu säger jag inte att han är dålig, han är sjukt bra. Men det är i 5v5 vi ska vara bäst, inte förlita sig på PP. Vi har Europas bästa center nu, vi har Emil och Wedin som kan göra många mål i 5v5.

DenRöda:

Fast han spelade ju även fram till 26 mål även...

Lite humor att alla vill framhävda att Rattie inte var en bra spelare nu.

Rattie var en bra PP-spelare hos oss. 5v5 var han helt okej, inget mer. Vad var det. 14 mål kom i PP och då 7 mål i 5v5. Hartmann gjorde mer mål i 5v5

Bragd-Birger: ibland verkar det som vissa fått storhetsvansinne här inne. Att Timrå är guds gåva till hockeyn . (Vilket jag iof tycker☺️) men verkligheten måste få råda. Vi ska vara jäävulskt tacksamma att vi fått hem Sundsvallstrion. Och vi har lalle, Didde i sig är ju som ett nyförvärv. Generalen Skägget kvar. En Hartmann som garanterat kommer bli giftigare nästa år. Han har mycket mer i sig den grabben. Och vi kommer vi in en ersättare till Rattie för en billigare peng. Klarar vi oss från kval är då jag nöjd. Vi ska bygga ett slagkraftigt SHL på sikt. Det är viktigast i nuläget.

Olli Nomadinen :

Var någonstans har jag antytt att som du skrev: " tragiskt att du byggt hela din tro på Timrå kring en hockeyvagabond" ?

Rattie ett tungt tapp helt klart, plus han var en spelare som man gillade skarpt. Men att vi står och faller med EN spelare har jag aldrig nämnt eller trott. Däremot hade vi blivit ett vassare lag med Rattie, helt klart. Vi får dock se vem ersättaren blir.

Sitter Ni och stickar offerkoftor ältandes att en hockeyvagabond vandrat vidare ?

Han gjorde sitt jobb och höll oss kvar i SHL vilket banade väg för Wedin , Lander Pettersson osv. Och det tackar i alla fall jag honom för.

Nu är Rattie är enbart vatten under bron i min backspegel. I framrutan ser jag Lander som Lagkapten och hans farsa som dom som ska bygga det nya Timrå IK.

{9386}: nä, svårt att onda på Rattie. Snubben har spelat en säsong i klubben, och dessutom slagit sitt poängrekord som 29-åring. Att i det läget erbjudas ett 3-årskontrakt med betydligt högre lön, och en förmodat liknande roll som han hade i Timrå, så...tja. Förståeligt att det frestar, även om det handlar om en så osexig och menlös klubb som LHC.

Att få hem Lander, EP, Wedda, förlänga med Hanzl, Lalle o c h Rattie kändes väl lite som det visade sig vara - för bra för att vara sant. Reality-check på den.
Dessutom: Rattie föregående säsong var snuskviktig. En snubbe som sköt på allt och producerade trots att spelet hackade.
I år lär vi inte ha riktigt samma behov. Vi har Wedda (i majoriteten av matcherna, förhoppningsvis) och vi har EP. Plus att vi har två riktigt bra tvåvägscentrar. Det bör gå att hitta ett billigare, bidragande alternativ på rightskjutande forward med lite målsinne.

Lite trist att Lööke drog, ändå. Lite nyfiken är man på vad han kunnat prestera i en "Rattie-roll" med bättre omgivning. Men han är lite för vek och grubblande kanske för SHL-nivån.

Ska bli intressant att se hur Rattie lyckas. Var årets målskörd starten på en late-bloomer-karriär som stormålskytt, eller en one-season-high?

{9839}: det fattar väl du oxå att det inte är samma sak. Rattie är en stjärna, du och jag två rövhål som sliter för smågrus. Du måste hålla isär verkligheten.
Jag vet inte vad du jobbar med..men du skulle knappast säga nej tack till nästan dubbel lön..Rattie är en professionell hockeyspelare, men oxå en människa som tänker på sitt, sin framtid, sin trygghet..precis som du och jag.! Tyckte du te x att Pontus Åberg var en hora som valde Timrå istället för Djurgården i vintras??

{9386}: Som sagt, jag förstår helt och hållet att Rattie väljer pengarna, tror mer eller mindre alla här hade gjort exakt samma sak. Men du tycker alltså att jobba på ett bygge är samma sak som att spela för en stor elitklubb?

vonDöbeln: 😂🤣

The great one: Tragiskt att du byggde hela din tro på Timrå kring en hockeyvagabond som formar sin succé kring ett enda vapen: Skottet och skottviljan där han behöver bli serverad macka efter macka tills den sitter. Nä, bryt ihop och kom igen

{9386}: man börjar ju undra vad för klientel som sitter och skriver i den här boken egentligen..

Heltid på Samhall - 8500kr i månaden. Fullständigt KOKAR över de rövhålen som tar jobb i kassan på ICA och får förmodligen typ 100.000 i månaden!!! Money talks!!! Vart är samhallshjärtat!!!!!

Sen vad gäller crazy fans i LHC. Ja de är ju väldigt många med lätt utvecklingsstörning på plats i Saab Arena så det är ju i viss mening sant

{9839}: tror du att Timråfansen betyder så mycket för Rattie att han tackar nej till dubbel lön? Haha..

The great one: crazy fans in Saab arena....hahah fyfan vad dåligt 🤣

{9386}: Vad jag vet står inte flera tusentals fans på byggen varje arbetsdag och sjunger och hejar på en. Byggarbetare berättar sällan för tusentals personer som älskar bygget om hur han hemskt gärna stannar och om hur mycket han trivs. Jag förstår helt och hållet att Rattie väljer pengarna, det är så det funkar men folk ska fortfarande få vara besvikna, men satan vad trött man är på att folk ska jämföra sport på denna nivån med nåt jävla bygge eller mataffär eller vad fan nu folk använder.

Hassan: jaha, jo man kan se på saken ur sitt egna egoistiska perspektiv. Det har jag full förståelse för. Varför ska Rattie tacka nej till nästan dubbelt så hög lön?? För att han spelat i Timrå 1 år?? Har Timrå varit hans drömklubb sen han började med hockey?

{9386}: Jerebko fick ju en del skit när han gick till ett annat bygge.

Självklart inte jämförbart rakt av men att bara säga att ”skulle inte du byta jobb om du dubblade lönen” är att förenkla.

Sputnik: Och Framförallt.. Rattie är på intet sätt oersättlig.. Speciellt inte för den pengen.
Som sagt.

Barkborren: lägg ner det där jävla fjantsnacket. Om du flyttade till ett främmande land och jobbade på ett bygge 1 år och blev erbjuden en jävla massa mer lön på ett annat bygge..skulle du säga, nä tack..jag nöjer mig med det jag har här..? Vi ska väl för fan tacka Rattie för hans tjänster istället. Han är trots allt en legoknekt som 97 procent av alla i den här proffscirkusen.

thorwald: enligt vad jag hört stod det klart rätt tidigt att Timrå inte kunde matcha budet från LHC (direkt efter match 4). Men man hoppades Lander och trivsel skulle väga över. Men man ville inte gå ut med det. Han skulle ju dessutom få mindre istid och mindre roll. Att då gå upp i lön funkar inte riktigt. Han kom lite stukad, spelade billigare ån sitt värde, visade det och var med och skapade framtidstro. Nu går han vidare. Win win skulle jag säga. Tack Ty. Break a leg.

Om det stämmer att han får nära dubbelt upp i lön i LHC nog fan är det klart han tar det budet. Tycker Rattie verkar vara en bra snubbe, men han har varit i Timrå i en säsong ska man verkligen förvänta sig att han har ett Timråhjärta som bortser från lönen? Som jag sa tidigare hade vi velat behålla honom får man visa det med ett förmånligt kontrakt, eller någon typ av bonus om vi t.ex går till slutspel. Men givetvis är han inte värd 375k i månaden.

« · 2336590 · »