{9566}: Hur pass allvarlig är wedins skada? Blir han borta länge fattas en viktig pusselbit. Då måste väl en till in som är riktigt bra..... Känns oroväckande att det inte sägs nåt
OlliJanne: Angående Johan Persson, är han fortfarande rapp på skridskorna? Tycker det var ett av våra största problem i början av säsongen som var, att vi var alldeles för långsamma. Och han börjar ju bli till åren nu JP. Han kan säkert göra ett bra jobb i PP, men jag är lite tveksam till hans möjlighet som "komplett SHL-spelare".
Reid Gardiner i JYP hade kunnat vara en intressant winger, rightare är han också. Synd bara att JYP hade ett 1+1 kontrakt som de valde att utnyttja för att sen låna ut honom till HIFK som gick till slutspel medans JYP missade det.
Knylan: Å hade jag orkat scrolla ner tillräckligt långt så hade jag inte behövt skriva mitt inlägg utan hade kunnat nöja mig med att trycka Gilla på ditt, då du i princip sammanfattar mina tankar... fast bättre!
Zäta75: Oavsett så tycker jag att Johan Persson är ett jävla intressant namn att diskutera kring. Å ena sidan har vi "titta vad han åstadkom i Mora denna säsongen" och sedan kan man ställa det mot argumentet "Lööke var ju också bra i HA...". JP kommer mest troligen inte kunna producera på Ratties nivå vid spel i SHL men han kan å andra sidan bidra med hårdare check och jobbar garanterat flitigare. Skulle ju lätt fylla Löökes skor så min förslag är att om vi kan få loss JP till Löökes löneläge så borde vi slå till.
Och bara för att ingen ska tro att han är uppe på bordet i verkligheten så vill jag ju understryka att hela den här JP tråden är väldigt hypotetisk... men kul
Sputnik: Jag tror att det finns en enorm marknad därifrån, men att det är alldeles för dyrt. Får känslan av att Schweiziska lagen också har svårt att signa dessa spelare pga priset.
DenRöda: Brynäs ser ut att gå efter 2 finnar från Liiga som sin spets. Frågan är om marknaden verkligen är så späckad med KHL lirare trots allt. Verkar mest vara hemvändare till olika lag som går hem pga det osäkra läget med KHL.
Jag känner mig nästan säker på att vi kan smälla in 2 rightare som är under 24 år. Pärssinen och någon till spännande spelare. Har faktiskt hellre utvecklingspotential än färdig spelare som är på g ner kärriärsmässigt. Vi har ju trots allt bättre poängspelare kommande säsong än förra. Vad gäller backar så är jag lite inne på en spetsig 2vägs back som också är lite på uppgång ändå. Har inte följt liiga-slutspelet något kopiöst eftersom mitt andra lag kärpät åkte på rövpisk, men Eronen som vi värvat har visat på extremt bra försvarsspel i slutspelet. En annan spelare som just nu spelar final är och som jag skulle kunna tänka mig är Mikael Seppäla. Ruggigt bra i Tappara.
{7043}: Jomen i en tredje kedja, tror jag definitivt han skulle vara intressant, även om jag gärna ser någon yngre som Stakkestad, men topp 2 kedjor behöver vi spets, eller spets med stor potential.
Sputnik: Ska vi satsa på kval så är han definitivt ett alternativ. Tycker vi behöver mer spets i våra 2 topp kedjor än Johan Persson. Rattie ska ersättas, men tror ärligt inte JP har mer än 20 poäng i sig, tycker han är alldeles för enkel som spelare
Knylan: Vet inte hur han ser på att komma tillbaks till Timrå? Visserligen är varken Freddan eller Nubben kvar nu men känns som han gjort Timråsvängen lite och hamnade lite i ett fack här? Luktar lite som han kanske vill testa på utomlandsäventyr kanske?
Om han vill komma hit igen är han dock mer än välkommen. Han var lite av en personlig favorit. 👍
Bragd-Birger: Jag skulle definitivt inte vilja påstå att Persson är avfärdad som duglig SHL-spelare, även om det möjligen kan framstå som det om man bara utgår från hans produktion 18/19. Den säsongen kom han in väldigt sent efter att (som vanligt, under åren här…) ha missat stora delar av grundserien pga av någon skada (avdragen hälsena, tror jag?) på försäsongen.
Sen åkte vi ur och det kändes väl inte så hett att förlänga med honom där och då. Efter det har han då blivit en målskytt av rang i Mora, dessutom har han hållit sig mer eller mindre helt skadefri. Det faktum att han fortfarande går kontraktslös tänker jag skvallrar lite om att något kan vara på gång för honom och det vore intressant att få se honom en sväng till, i en lite mer offensiv roll då.
Jämförelsen med Rattie är inte dum alls, Persson får även han väldigt mycket att hända i offensiv zon. På ett eller annat sätt resulterar i stort sett alltid hans offensiva byten i avslut mot mål. Det var exempelvis något som Lööke hade stora problem med under den här säsongen, Persson kommer inte fastna på utsidan på samma sätt.
Villervalla: fan vilken resa han gör Lundin . Det trodde man inte när man blev likblek över vissa ingripanden i höstas . Men karln har vuxit i kostymen och hittat ett spelsätt som fungerar för honom . Så roligt att se och att få vara med på den resan .
OlliJanne: Mycket, men även om de inte fixar det helt ut så tror jag att bägge två kan växa med resan de gjort i landslaget. Jag räknar ju inte in någon av dem till nästa turnering ändå men peppar, peppar.
Jokerit meddelade att man inte spelar i finska ligan först säsongen 2023/2024 2022-04-20. Fanns det någon mer än Jensen och Lindbäck som vore intressant där? Philip Holm ryktas väl till Djyrgårn? Jordan Schroeder Rightare som producerat helt ok i KHL och AHL senaste 4-5 säsongerna? Alex Grant Rightare stor och poängstark back i KHL senaste åren spelade även OS med Kanada?
{7043}: ja jag tänkte exakt samma när jag såg att DalleTIK satt ihop Wedda, Hanzl, Hartmann. INGEN av de grabbarna har knappt gjort en enda dålig match i TIK-tröjan, alla 3 har hur mkt hockey, attityd och inställning som helst i sig och att sedan sätta alla TRE i samma kedja... 🤯🤯🤯
{7043}: Vaknar efter ett nattskift och hoppades på att åtminstone få en hint av någon ny eller en förlängning, men icke.
Man får glädjas åt att Hartmann och Lundin fått fortsatt förtroende i Tre Kronor. Jag hoppas att det uppdraget ger dem blodad tand och fortsätter att utvecklas, nu har de blivit etablerade på riktigt i SHL. Hartmann tar förhoppningsvis stora steg och blir den största retstickan i SHL och Lundin blir en av de bättre tvåvägscentrar i SHL och är påkopplad direkt när SHL börjar. De är så väl värd att få och ta den chansen.
DalleTIK: Kedjan med Hartmann - Hanzl - Wedin kittlar rätt mycket faktiskt. Alla 3 är extremt starka på pucken och både Wedin och Hartmann är väldigt snabba på rören. Den trion skulle nog kunna bli seriens jobbigaste och svåraste att möta.
Niikeliito: Rätt säker på att han ska åtalas i sommar för någon form av sexuella övergrepp han begick för några år sen (kommer inte ihåg detaljerna) så han kan du nog glömma. Annars hade jag gärna sett den typen av spelare.
Som ni ser hoppas jag på att vi kan bli av med Liljegren. Albin Carlsson känns given som 7:de back. Edfeldt kan spela j20 och i A-laget vid behov. Jag tycker vi ska gå in i säsongen med 13 forwards och sedan under den värva.
Detta är min drömspelare som en ersättare till Rattie. Någonting säger mig att han är ”tajt” med bröderna Pettersson. Spelade i Vancouver med Elias för att sedan dra till Spartak Moskva och Emil när han inte längre platsade i NHL. 186cm lång och 103kg tung rightare 👍🏼
DenRöda: stämmer den nettolönen borde 375 som det hintades om här allt som allt stämma hyfsat bra . Linköping fansen tyckte det var en fantasisumma som timrå forum lagt fram
Niikeliito: Johan nämnde även i podden att det är vågat av cluben att skriva ett så långt kontrakt med Rattie. Då han endast varit i SHL ett år etc. Men att det var just det som var haken.
OlliJanne: är väl inte bara pengarna som spelar in kanske, dom kände väl några personer i Linköping med. Sen är ju staden i sig jäkligt fin. Men fansen som tidigare nämnt är inget man hänger upp i granen
Apropå Rattie, ekonomi och ersättare: nog fan leker man lite med tanken på vad vår egen HA-Rattie, Johan Persson, skulle kunna göra i en renodlad sniper-roll med bra omgivning? Långsammare än Rattie, mindre finurlighet och förmåga att själv skapa bra lägen, men: rightare, extremt skottvillig, tung. Har visserligen hunnit fylla 32 nu, men 29 mål och bäst i HA i ett tämligen mediokert Mora är rätt hyfsat.
Men, möjligen är det spåret redan testat och avfärdat. Har sett för lite av Mora i vinter för att ha någon tydlig bild av hans totala spel. Möjligen är det fortfarande så att tempot/utrymmet blir en avgörande, negativ faktor ungefär som för Albin Carlsson. Eller Lööke. Å andra sidan - en sån som Persson skulle ha större möjlighet än exempelvis Lööke att just ta den mer endimensionella ligg-rätt-och-skjut-direkt-delen av Rattie-rollen. Åtminstone känns det som att han skulle grubbla mindre.
Med den kvalle vi nu har på centersidan (+ Stanley Cup-Wedda och EP d ä) borde vi hursom kunna komplettera med billigt-men-spirituellt på åtminstone någon av platserna i de två spetsformationerna. Vi har OJ, men där är väl frågan huruvida han är mogen att gå in och ta seriös istid redan i år.