1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604108 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Skarin: Kultanen var väl inte så mycket att fortsätta fundera på om han hade skrivit på för en annan klubb... Så tänkte jag iaf... =)

Både när det gäller Nordgren och Hedström så är deras absoluta förstaval i Elitserien att spela för Timrå. Det hoppas jag alla från Domsjö förstår.
Men det betyder ju inte att det blir så. Men chansen är överlägset mycket större att båda hamnar i Timrå än i det där laget från Övik. Önskar jag kunde bevisa detta, men det gör jag inte.

En parentes när det gäller Hedström är ju om Skellefteå går upp. Men det tar vi då.

TIK kommer för övrigt att betala mycket bra för båda två. Jakten går vidare.

Det var heller ingen som reagerade på att Jarno Kultanen erbjöds ett kontrakt ser jag. Jaja, så kan det vara.

Kerstin_k: Jag tror Hedström låter familjen avgöra, så stora skillnader i lön är det inte mellan klubbarna i norrland. Saik är favoriten. Men missar vi Hedström ska vi kunna fixa Nordgren.

Nordgren till Modo? nja... 79:orna är ju i Timrå nu ändåså.

General_Moisio: Ang nordgren så tror jag han går dtt han känner att han uveklas bäst som spelare (och till dom som betalar bäst) Modo har varit ute efter Nordgren förut känn som om chanserna att locka hem honom är större iår än tidigare år.

General_Moisio: Tror inte att man skall vara allt för säker när det gäller hockeyspelare. Det där med hjärta för en förening har sedan länge glömts bort. Money talks heter det numera. Så att tro att Hedström eller Nordgren inte skulle lockas av en större summa pengar hos en konkurent är naivt.

Men, det som talar för Timrå när det gäller Nordgren är väl att han själv sa att om Nubben är kvar kommer sannolikheten att han väljer Timrå öka markant.
Men i slutändan är det ändå pengarna på lönekontot och inte hjärtat för föreningen som spelar in.

Jag hoppas i alla fall att Timrås otroligt schyssta inställning till spelarna (Hedström och Nordgren) inför den här säsongen skall väga över till Timrås fördel. Men säker kan man inte vara förrän deras signatur pryder ett kontrakt.

Frisco: Nej de är roligt att diskutera:P

Modoante: I Luleå har tom spelat mer än en säsong.Med det vill jag inte säga att han väljer Luleå.
Tror att Hedström kommer att välja Skellefteå vid avancemang.
Om Skell missar så lär det nog bli en dragkamp om honom från så gott som alla ES-klubbar.Om han nu väljer att komma hem till Sverige.

General_Moisio: Då vet vi. Vi lägger ner all silly season. Tack.

Modoante: Vi snackade om Nordgren inte Hedström. Hedström kommer gå till Timrå eller Skellefteå.

General_Moisio: Hemström har ju bara spelat en säsong i timrå varför skulle han inte lika väl välja luleå eller dif?

Frisco: Spelar ingen roll vad han har för Moderklubb, han trivs i Timrå, kommer spela här OM han kommer tebax. Enkelt!

General_Moisio: "Därför att hans hjärta finns i Timrå/Sundsvall/Skellefteå"

Lustigt. Jag tror helt enkelt att du är livrädd att någon av de nämnda ska hamna i Modo. Vad har tex. Nordgren för moderklubb?

Modoante: jag tror varken att Nordgren eller Hedström väljer nåt annat lag i ES, deras hjärta finns i Timrå alt. Skellefteå får Hedström, dessutom tror jag inte ens Nordgren kommer hem så.

General_Moisio: Hedström har ju avverkat ett antal eliserieklubbar varför skulle timrå vara mer aktuellt än nån annat lag. vad får det att tro att inte Hedström går till dom som betalar mest om inte Skellefteå gå upp.Ang Hordgren så är han ju från övik så helt otänkbart är det inte att han gå till modo.

Modoante: Därför att hans hjärta finns i Timrå/Sundsvall/Skellefteå, han skulle aldrig gå till en lokal konkurrent. Finns ingen som helst anledning för honom att gå till MoDo.

General_Moisio: Hur kan du vara så säker på det?

Friman SR: Nej inte tror jag den kommer rationaliseras bort, men de kommer säkert en ersättare, lugn bara lugn

Portello: Haha. om nu Nordgren ska tillbaka till Sverige så kommer han inte gå till MoDo, tror dom bara kan glömma honom på en gång. dom ville ha hedström också, kan dom också bara glömma, Timrå eller Skellefteå (om dom går till ES)

Friman SR: Förresten, är det ingen som kan meddela lite Silly Season gällande ersättandet av målvaktstränare Tarvainen???? Oerhört viktig post det!!!!!! Eller det kan väl inte vara så jävligt att en sådan post rationalisers bort hippsomhapp lixom?????

FORZA TIK.........alltid, alltid............

General_Moisio: Är det konstigt att dom vill ha honom? Vem vill inte ha en bra spelare i sitt lag?

haha MoDo vill ha Niklas Nordgren :P

ernie eagle:
Skulle tro att det mesta finns av det du efterlyser..................men det läggs måhända inte ut här på hs.

Tycker du det är dåligt att vara kompis med halva Timrå?

mullen99: Ja, och inte är det Jarno Kultanen. Han förlängde sitt kontrakt med Mora för någon dag sedan. Kultanen erbjöds kontrakt i Timrå men tackade nej. Nubben jagar vidare.

Jag skulle tro att Kultanen var tänkt som ersättare för Svebba. Men man vet aldrig. Svebba kanske blir kvar, trots allt.

Är det ingen skribent som vågar ta nicket "Domustrappan" ??? Jag menar så man vågar tro på någon, hehe.... Seså, ett flertal härligt stansade sanktionerade pressreleaser av www.timraik.nu/ vill vi ha....

Jag sucktar, men jag tyar snart inte längre, seså släpp ett gäng pressreleaser så vi kan släppa puckuschlingen snart...

FORZA TIK..........alltid, alltid...........

Eskas: Jag har för mig att C.S förlängt sitt kontrakt med 2 år..MEN om inte malmö går upp har han rätt att bryta det för spel i elitserien.
Samma sak för deras stabile back Johan Björk..han har också en liknande
klausul..

Vad sägs om Carl Söderberg i Malmö? Jag har blivit lite småförälskad i honom. Borde inte han vara en tänkbar värvning om Malmö blir var i allsvenskan, eller sitter han på långt kontrakt?

Vad tycker ni om Frans Nielsen? För min del får han gärna prova lyckan hos Islanders, han är alldeles för vek i egen zon anser jag. Vi kan inte ha två "ofärdiga" centrar i Nielsen o Regin. Det är en för mycket. Ser betydligt mycket mer utveckling i Regin. Att köra Regin som ytter ser jag inte som något alternativ, han gör sig ju klart bäst som center. We've got one Dane too many :)

RocknRolf2: Detta kommer halv nio på fredagskvällen...kanske en rödtjutare för mycket. Sånt här är vanligt förekommande en fredagkväll.

mullen99: lär väl vara Kokko då

Timrå har skrivit kontrakt med en finsk back, det blir officielt tidigast nästa vecka, jag garanterar att ryktet är 100% riktigt....säker källa.

...plocka hit Kim Staal förresten

actionleif: Detta berodde inte på kompetens i alla fall. Enligt Bendelin vara Strålman bästa juniorback säsongen 2004-05, alltså bättre än fransson m fl som vara ett år äldre. Där gjorde nubben ett bra jobb alternativt sov hv, fbk, vf med flera storklubbar.

0-2 till SSK, två riktigt snygga mål av Kollar. Oj, 0-3! Luktar SSK och SAIK i elitserien nästa år. ...Matthiasson sugen på elitspel igen?

geggelundin:
Svågerpolitik fördes redan på 70-talet, tyvärr är det svårt att undvika på små orter.

Stenkarn: Ernie antyder saker som säkert skulla kunna förbättras, dock är det som du säger "vet han/hon så mycket mer än det vi vet"?
Jag vet att Ernie blåser Nubben på information. Av vilket slag låter jag vara osagt.

Många gånger får klubben ofötjänt mycket skit från en person jag vet är insatt, men hur mycket?

Ernie besitter antagligen mer kunskaper om laget än de flesta av oss. Men ibland blir det obalanserat.

Stenkarn: är det nån som vet om det är nån som är på väg in i trupen eller

ernie eagle: Man kan nog inte bara hux flux ta in en person som har en helt annan filosofi än den föreningen har. En sådan situation skulle kunna ställa till problem som blir svåra att lösa. Det är nog ganska vanligt att filosofin grundas för föreningen i stort och sedan tar man in personer som mer eller mindre delar det synsättet.

Du skriver som om att du har stor insikt i hur föreningen fungerar. Det vet jag inget om, men jag tror att det är bättre att du diskuterar viktiga frågor direkt med föreningen än att du avreagerar dig här så fort du känner för det. Jag förstår att det inte är avsiktligt, men indirekt svartmålar du föreningen när du ibland väller ur dig dina tankar utan att sålla innehållet.

ernie eagle: Har du nånsin skrivit ett inlägg som ryms utan att man behöver scrolla??

250kg kärlek: Naturligtvis har namnen jag räknat upp tidigare gjort värdefulla insatser i föreningen också genom åren. Det skall inte förringas eller tas ifrån dem.

Det handlar bara om att det kanske varit lite för länge inom föreningen och allting blivit slentrianmässigt.

För det får aldrig bli så att jaget går före laget. En person kan aldrig fåett sådant utrymme eller bli så viktig att det äventyrar tillväxten eller föreningens existens med undantag kanske för den ekonomiska biten då. Där är det av naturliga skäl extremt viktigt med kontinuitet för ett långsiktigt och optimalt resultat. Cred till Thomas Johansson och Janne Söderström där. Men det får heller inte bli så att man snålar ihop verksamheterna år efter år och inte vågar ta nya grepp för att finna vägar ut ur mökret.

De måste till lite folk som inte är kompis med halva Timrå och som inte är rädd för att fatta oömma beslut. Som inte tar hänsyn till det som varit tidigare utan har egna idéer och en egen filosofi som denne kör kompromisslöst rakt av även om det kanske till en början kommer blåsa snålt. Men som rakryggat vågar stå upp för sin sak och som är duktig på att entusiasmera och aktivera sina adepter. Få dem till att att anamma det som sägs och alla att dra åt samma håll.

Sen lägger jag mig inte i vem eller vilka som skall flyttas upp.Jag vill bara ha en rakar kommunikation och en tydlig målbeskrivning som det jobbas efter, inte bara på papper utan även i konkreta handlingar och ordalag.

Det får inte bara bli en skrivbordsprodukt som belyses över en kväll på en OH och som sedan hamnar i kontorslådorna.

Därtill kostar det alldeles på tok för mycket mkt pengar och framförallt är det ett enormt och tidsödande energislöseri.

FM: Ska man snacka "vissa kontakter" så tror jag snarare att det är en sak som är hämmande. Jonas Lindström och Oscar Johansson är i liknande situationer som Crippe. Kontakter i klubben vill säga. De måste prestera bättre på något underligt vis, för annars blir det surt och folk tror att de glider på en räkmacka.

ernie eagle: Jag förstår din andemening men knappast ditt resonemang.

Fansen har suktat efter elitseriespel sedan slutet av 70-talet. Klart att balansen mellan avvägnader att lotsa in egna talanger eller att köpa erkänt bra spelare utifrån har präglat den senaste tidens satsningar. Jag har mycket svårt att tro att föreningen gjort något för att jävlas eller att föreningen gjort saker som laget inte haft vinning av.

Måhända finns det personer som kanske inte skulle finnas med i föreningen, om vi ser det - rent kompetensmässigt. Men frågan är om inte dessa människor tjänstgjort och betalt tusenfallt för det de verkligen gjort för föreningen?

Det är en jäkla balansgång, att försöka ge unga egna produkter chansen att lyckas i moderföreningen när man lirar i högsta serien, samtidigt som fansen, sponsorer etc kräver sin del av kakan. Jag säger inte att föreningen gjort allt rätt. Dock vill jag hävda att kompetensen finns där, även om det helt klart finns utrymme att förnya på en del platser.

FM: Det var väl ett förbannade yrande om juniorer hit, och juniorer dit.
Är man tillräckligt bra så får man spela, är man inte bra nog spelar man heller inte i a-laget.
Svårare än så är det väl inte?

Talangscouten: Instämmer med ditt inlägg.
Keep up the good work, Ernie!

Talangscouten: Sanningen som han upplever den ska väl tilläggas.

Jag skojade härom dagen och sa att Sjöstedt var värre än RocknRolf. Skämtet börjar att fastna i halsen nu...

FM:

[Nej jag tycker att det ska finnas i klubbens stadgar o policy att X antal juniorer ska finnas i truppen varje år. Som i Modo.]

Haha, det där var nog blad det dummare jag läst. Ingenstans står det att MODO ska ha ett visst antal juniorer i laget. Det handlare istället om en filosofi inom klubben, men det är inget krav från styrelse eller stadgar, utan ett resultat av nära samarbete mellan A-laget, J20/J18 och hockeygym.

Stenkarn: Okej! Jag kanske går lite väl hårt fram i mina argument ibland.
Det skall medges. Och det är någonting jag kan förbättra.

Men samtidigt så vill jag inte ägna mig åt hyckleri heller. Jag vill ha raka rör och sedan kan det som sagt var bli lite väl fränt ibland.

Men i slutändan handlar det bara om att jag vill Timrås väl och ve. För trovärdighetens skulle måste man göra någonting åt problematiken.

Det går inte bara att stå med armarna i kors och förlita sig på att det ornar sig säkert skall ni se. Dessa tendenser har vi sett på A-lagsnivå och ni vet själv hur det blivit med den saken.

Man måste visa handlingskraft. Men jag tror de är rädslan som övervinner viljan. Så länge man kör med "dolda konstader" d.v.s. pengarna används till resor och material kan man alltid skylla ifrån sig.

Skulle man som jag föreslagit ta in en tränare utifrån på heltid där lönen delvis är synad i taxeringskalendern så blir debatten genast mer högljudd om det är försvarbart med sådana dyra omkostnader.

Men kortsiktigt måste det få kosta pengar, för de betalar igen sig i slutändan.

Man skall givetvis inte bara slänga iväg en massa pengar på ingenting för det kan jag aldrig tänka mig har varit Timrås tanke från början, ändå har det blivit så.

Man måste våga tänka långsiktigt även på juniorsidan och svälja stoltheten och prestigen som tyvärr är alltför frekvent hos vissa ledare.

Ombyte förnöjer som man brukar säga. Nu rullar allting bara på i samma hjulspår och folket som berörs av det hela står bara och gnäller på varandra och kastar skit omkring sig. Snacket på byn är utbrett.

Vill vi bli bäst i landet eller åtminstone tillhöra topp 3 i Sverige så krävs det radikala förändringar.

ernie eagle:

Det är skönt att det finns någon som du som skriver sanningen...

Jag diskuterade nyligen detta med JimmyH på telefon, det här kom vi fram till:

FM: Om vi ser sen typ -99, finns det någon J-20 spelare som varit nära A-laget men inte fått chansen på riktigt och som det senare visat sig att de borde fått chansen här pga att de lyckats jättebra någon annanstans? Vi hittar i alla fall inga i huvudet.

Appropå Modo:
Deras 86'or har mycket större tonårsmeriter (än våra egna 86'or). Däremot har vi bra 88'or och de lär förmodligen få chansen om ett eller två år.

Även om Modos hockeygymnasium är mycket bra så lyckades man ändå inte slussa in alla talanger i sitt A-lag, se Niklas Nordgren och Pär Styf till exempel.

FM: Nu är det en viss skillnad på MoDos och timrås juniorverksamheter då MoDo har riksintag på sitt hockey gymnasium så det blir nog lite snedvridet att jämföra.

friskan: [Om du vill kan ordna "en dag på kansliet" till dig.
Vi kan ta en matchdag....................du börjar kl 08:00 och slutar ca 21:45.]

Det verkar som spelarna börjat sin arbetsdag 18.55.

Stenkarn:
Exact.

« · 697152 · »