Bragd-Birger: Att vi (inkl.backarna) inte släppt in så mycket mål tror jag också delvis beror på att dom haft hyfsad hjälp av en del forwards..vi har några slitare.. som jobbar bra typ Robban, O spec Manderville som hjälpt till oerhört med sin checking ..i år har han varit bättre än någonsin!! Backarna har också "slitit" bra det är inte där bristen är utan nog har de varit arbetsvilliga! men de har inte räckt till rent spel o skicklighetsmässigt. Därför behöver backlinjen 06/07 kraftigt förnyas o förstärkas.
Talangscouten: Skulle gärna se Niklas D. på ena sidan och Timo Pärssinen på andra kanten o en ny stabil förstacenter emellan dom. Två Riktigt tekniska yttrar som skulle hitta varandra perfekt..
htikare: Samma Danielsson som floppat hårt två säsonger i Brynäs i en förstafemma? Föredrar nog Gunno/Hedström eller liknande klasspelare brevid isf. Du verkar ha en förkärlek till allsvenska spelare, men ska man bygga ett stabilt slutspelslag/topplag så är iaf jag tveksam till allsvenska spelare i toppfemmor.
Frella: Förstår din tanke väl.. men sett honom några ggr i år och hans offensiva kvaliteer syntes mycket väl även i går i viasat 1 sändningen A-tuna mot AIK Och även Tommy Boustedt + reporter på plats berömde honom rejält och för just hans tekniska färdigheter ..förmågan att täcka pucken..svårt att ta den av honom..skridskoåkningen o FARTEN vid orädda inbrytningar mot mål!
Jag tror han kommer att bli en succe nästa år tyvärr för enligt elite prospeckts sida avd. ruomors..kommer han att välja Djurgården. Tyvärr Jag tror han kommer att vara minst lika bra som M. Månsson (f.d allsvensk) varit i Brynäs Tycker att många utländska importer varit alldeles för dyra i förhållande till prestation. Därav delar jag till viss del Boorks linje att plocka guldkornen ur allsvenskan för att utvecklas ytterliggare i TIK. I brynäs var han 18-19 år.. Nu är han 21 på väg mot 22 under stark utveckling.
htikare: Vad gäller utländska utfyllnadsspelare kontra allsvenska/junisar så delar jag också den uppfattningen. Men tror knappast att sportceheferna tänker sig den där dyra utlänningen som en utfyllnadsspelare när den värvas. Ett lysande exempel är väl Sloan som förmodligen skulle ha svårt att dominera i supporterderbyt. Men de meriter han han hade i bagaget samt att han ifjol under lockoutsäsongen agerade kapten i Grand Rapid Griffins skvallrade väl om en redig karraktärsspelare och det var väl inte för intet som han jämfördes med Manderville.
Nu floppade Sloan hårt och kunde med lätthet ersatts av någon ur J-20 eller någon billig allsvensk spelare. Att köpa transatlanter innebär nästan alltid grisen i säcken köp. Även europeiska spelare floppar såklart, men där har Timrå klarat sig lindrigt i modern tid. Kanske just pga av god scouting, något som är svårt då det handlar om transatlanter.
Frella: Håller med dig helt i detta..självklart så menade jag inte heller att N.D MÅSTE" vara i 1:a linen där ser jag naturlitvis jag också gärna vår egen Niklas.. "Gunno" tills. med Hedström på sidorna om en riktigt bra center. Om ..OM!! nu Gunno kommer hem o inte Saik går upp för då lär väl Hedström välja den hemmaplan.
Men jag tar hemskt gärna en 2:a kedja som den jag föreslog! Huvudsaken vi får ihop ett kanonlag.
Frella: Vore verkligen en REJÄL förbättring mot i år!!'
Visst In med Oscar som 13 forward och spelintelligente Moe som 8:e back förutsatt att vi då får in kanske 3 nya o riktigt starka backförvärv. Där är det ju svårt att ha koll på den utländska sidan. Men en Powerplayback för första kedjan måste ju iallafall hålla en riktigt riktigt hög nivå. Vi får vänta o se! Fast hellst vill man ju ha lösningen redan imorgon sån är Silly season..
BÖR STANNA (i bokstavsordning): Kontrakt till: Anton Strålman 2006/2007 Fredrik Warg 2006/2007 Johan Asplund 2006/2007 Kent Manderville LÄMNAR??? Pavel Rosa 2005/2006 Per Hallin 2006/2007 Peter Regin 2006/2007 Pär Styf 2005/2006 Robert Carlsson 2006/2007 Sanny Lindström 2006/2007
TVEKSAMMA (i bokstavsordning): Frans Nielsen 2006/2007 Magnus Nilsson 2005/2006 Marko Jantunen 2005/2006 Mattias Wennerberg 2006/2007
BÖR LÄMNA (i bokstavsordning): Adam Svoboda 2005/2006 Blake Sloan 2005/2006 Carl-Johan Johansson 2005/2006 Christian Söderström LÄMNAT!!! Johan Svedberg 2006/2007 Kalle Koskinen 2006/2007 Kristian Gahn 2005/2006 Mats Hansson 2005/2006 Mika Oksa 2006/2007 Peter Ström 2005/2006 Teemu Aalto LÄMNAT!!!
kerosene: Ska vi gå på plus/minus statistiken så ser det dystert ut då endast 4 st inte ligger på minus.. Robban (0) Ström (0) Karl den nionde (1) Styf (1)
Är det nån som har koll på nedanstående frågor ? Någon som vet hur länge NHL spelar... När måste deras spelartrupper vara spikade... Vilket datum gäller för övergång från Sverige till NHL...
Angående alla listor som presenteras... Är det rena spekulationslistor så... OK! Men.... Om det är ÖNSKElistor som presenteras så måste det föreligga nåt slags kollektivt järnsläpp bland många av skribenterna.. Bara tanken på att en sann suppotrer VILL byta ut alla utom 8-12 spelare är befängd.. Herre min skapare!!! Vi kan väl inte räkna med att värva 15 topplirare och klara en normal elitseriebudget. När det gäller grovjobbare och utfyllnadsspelare i 3:e 4:e linan så är det väl ändå bättre att behålla såna som Hansson, Wennerberg, Svebba m fl än att börja tokvärva! Jag ser att man har Jantunen, Nielsen, Nilsson och Kalle K bland de man inte vill se i laget... För mig är det en gåta.. Bort med de dåliga spelarna o behåll de hyfsade som har potential..
Jag ser hellre att man har kvar basen i laget, bort med de som är direkt dåliga och inte håller klass för en tredjeline. (Nämner inga namn) och kompletterar med spets i både försvar och offensiv. Men varför byta ut dussinspelare mot nya dussinspelare? Det är för mig en gåta???
För övrigt är jag inte så förbaskat säker på att vi skall släppa Svoboda... Han gör sina tavlor, men det gör alla målvakter.. Även Lunkan o Norrena. Med ett bättre lag på isen och med stabilare försvarsspel torde man ha råd med detta.. Förutom de rena missar han gör så tycker jag att han håller hög klass. Skulle TIK ha spelat bättre, producerat framåt och haft stabilare försvar över säsongen skulle ingen göra så stor affär av de "tavlor" den gode Adam då hade stått för. För det första hade de varit färre till antalet och för det andra skulle dom inte ha haft så avgörande betydelse/förödande konsekvenser.
Jag litar på Nubben... Jag tror att vi drar en HV! Missar slutspelet i år och kommer tillbaks som topplag nästa år!
ES 2006/2007 kommer att präglas av följande..... Jonte kommer till hösten. Warg blommar ut.. Nielsen blir kvar i toppform.. Regin står på isen 8-10 kg tyngre... 2-3 hungriga Junisar med vässade rovdjurständer i 3:e o 4:e femman.. Strålman RULAR som elitseriens vassate back... Rosas fru föredrar att vara småbarnsmamma i Timrå/sundsvall hellre än i Moskva.
Janken:Jag litar också på Nubben.. när han säger att det är naturligt med STÖRRE förändringar efter en säsong som denna.
Hansson har bevisligen stått mycket stilla i utvecklig Svebba arbetar hårt men blir bortgjord av motståndare ofta precis på det sätt som beskrevs igår kväll på Brynäs Svenska fans hemsida. Som beskrev matchen Brynäs-Tik..
The Fat Bastard: Vek finnarna ner sej i OS? Visst dom gjorde ingen dunder match men svenskarna drog ner tempot så finnarna inte kunde utnyttja det starkaste vapen dom hade... farten. Kan dock inte hålla med dej om att finnarna brukar vika ner sej nått speciellt när det gäller... :)
Ja, vi kanske skulle värva Matt Nickerson från Ässät, han viker definitivt inte ner sig...Sedan kan vi krydda med vår "vän" Robert Schnabel från HIFK då har vi fått ett par STABILA backar...
JD: Tack! Med de nya hårdare reglerna mot spelförstörande element så blir det nog allt viktigare att en back kan röra på fötterna snabbt än att vara bara stor o rå!
Baker: NHL Slutspelet börjar 21:a April sen kan du ju lägga dit 12-28 matcher för lagen i finalen Deras trupper blir ju inte riktigt spikare förrens trading deadline ju , men restrikted freeagents får inte signas efter 1:a dec 15:e juni är gränsen för övergångar från europa till NHL nästa säsong
Baker: Ett tillägg som jag missade spelare som draftas i draften 2006 har förlängd deadline till 15:e aug att signa med laget som draftar dom , men vet inte om ni har nå spelare som förväntas gå högt i draften och som NHL klubbarna kan vara intresserade av ta över direkt dock
General_Moisio: På tal om kontrakt så kanske det finns några el. något enstaka namn frå kvalserielagen som skulle kunna vara aktuella. Då från lag som inte går upp.. Någon som vet nåt om ev. TV sändningar från kvalserien o i såfall vilka el. vilken TV kanal som då säder ??
Frella: Daniellson sägs nu vara klar för Djurgården pga. att deras tränare lovat honom rikligt med speltid..Nu lovar de tydligen Johan Ryno detsamma och även Bofors målspruta Johan sjödel/viklander.
Skall vi låta Djurgården plocka rubbet av guldkornen i a-svenskan för att de lovar istid..då får nog även vi lova dem det..medans tid är..känns inte rätt att det spricker på det då Kenta Johansson verkligen inte varit rädd att ge dom yngre spelarna istid förutsatt att de är tillräckligt bra.
Bra ibland att ha is i magen.... men vi vill inte heller STÅ KVAR på stationen när tåget gått!! för att tex. Dif lovar något som sedan lätt går att ändra för dom och ändå ha dessa spelarna kvar då kontaraktet är påskrivet.
htikare: Måste man som spelare från allsvenskan kräva istid så är man nog fel ute. Istid förtj'nar man och det blir bara löjligt om man lovar istid. Förmodligen grinigt senare också om man som spelare inte får den utlovade istiden.
Frella: Precis o förhoppningsvis inser de förslagna spelarna också det..att det är en uttryckt KÄNSLOTAKTIK gentemot spelarna från Djurgården att gå ut med att just dom nu har 2st !! tränare som verkligen "gillar"att satsa på o utveckla yngre spelare. Som dom uttalar i DN sport idag.
Janken: Måste säga att jag håller med mycket av det Janken skriver. Det mesta faktiskt :) T.ex. tycker jag också att de ska jobba att få behålla Svoboda. I sina bästa stunder en riktigt bra målvakt som jag tror kan bli ännu bättre om han får vara kvar. Sen behövs ett par stabila backar, riktiga Rajamäki typer, dvs defensiva ankare som gör jobbet. Berg i fjol var en sån back.. En pudelklok center som slår pass som får Krykov att se ut som en junior skulle jag också vilja se.. Att börja tokröja i årets Timrå är inte rätt. Visst finns det platser där det måste till förstärkningar och framförallt en tydlig "ledare" skulle behövas i detta lag. Nån som även visar vägen framförallt på isen men också utanför. Men det viktigaste är att behålla nån slags stomme, annars kommer det inte bli vårt lag längre utan ett lag utan själ.
George: Sanny, Robban, Styf, Pelle..ja de som säkert blir kvar bär tillräckligt mycket av Timrås själ o anda... o har stor del i den uppenbart goda stämmning o sammanhållning som råder o som Nielsen vittnar om i ST att han aldrig trivts bättre också vid sidan av plan.. De kommer säkert att föra den goda känslan vidare till de nya som tillkommer i år ÄVEN.. om dom nya blir relativt många till antal.
Laken: Precis min tanke..att inte nu fortsätta i för lika SPÅR--- som tidigare utan ge de kvarvarande spelarna i stommen känslan av att Nu börjar något NYTT , något vassare än i fjol! Våga värva!
Ann: Tycker spelarnas positiva reaktion gentemot klackens avslutande sång sista hemmamatchen gav en bra känlsa iallafall.. en bra avslutning på säsongen ...känslan vi älskar timrå ALLTID i med o motgång FAST vi supportrar också uppenbarligen..har "svackor"..det skall vi inte förneka..
Laken: Om jag sticker ut hakan och påstår att vi borde byta ut varenda en av Timrås spelare tills nästa säsong har jag då förstått mest av alla..?
Alla har vi olika syn på hur vi skall vända detta till framgång, alla har vi olika sätt att värdera de befintliga spelarna. Men till syvende och sist är det ändå Nubben och styrelsen som bestämmer vilka som skall ingå i truppen nästa år.
Kerstin_k: Nej. Däremot kan vi LÄRA AV HV71 som var i en liknande situation efter förra säsongen (missat slutspel). För att i denna säsong vinna serien.
Självklart är det Nubben och styrelsen som bestämmer det...
Vidare så vet jag att HV71 har betydligt större resurser än vad Timrå har men det är just själva hanteringen Timrå kan lära av. HV71 rensade ut i truppen vilket även Timrå bör göra. Trotjänare som Sanny, Robban, Styf, Hallin o.s.v. ska så klart stanna!
Laken: Nu hade väl HV71 ett rätt hyfsat lag redan innan, fjolårets fiasko kan väl snarare tillskrivas en övertro på det egna laget jämtemot NHL-proffsens inverkan. Hannula, Melin och Petrasek är väl egentligen HVs värvningar inför denna säsong. Timrå lär nog behöva värva fler än tre nya bra spelare till nästa år =)
Frella: Timrå hade nog även de en övertro på sitt lag denna säsong... Självklart behöver Timrå rensa ut lite i truppen vilket även Nubben själv påpekar.
Slutlugen ett citat ifrån Fredrik Söderberg på Dagbladet ang denna säsongs lag: "Dålig struktur på laget. För mycket bredd och för lite klass."
Kanske ingår en jumbotron i Silly Season, det har ju varit på tapeten inför tidigare säsonger.... Enligt Dagbladet :
"När det gäller köp av en Jumbotron eller mediakub så har klubben bestämt att en sådan ska hänga i taket på arenan i höst. – Vi har inte handlat upp någon än, men vi har bestämt att vi ska ha en sådan i höst. Vi ska åka på en del studiebesök och sedan ska vi ta in offerter från olika företag. "
som jobbar bra typ Robban, O spec Manderville som hjälpt till oerhört med sin checking ..i år har han varit bättre än någonsin!!
Backarna har också "slitit" bra det är inte där bristen är utan nog har de varit arbetsvilliga! men de har inte räckt till rent spel o skicklighetsmässigt. Därför behöver backlinjen 06/07 kraftigt förnyas o förstärkas.