RocknRolf2: Där har du pekat på en tydlig sanning..sena värvningar de hinner man inte kolla igenom begrunda så mycket o urvalet rejält begränsat .. Man behöver bara tänka på Sloan...då sent fanns inget annat att välja på i stort sett.
Baker: Okej, ditt resonemang kan jag tänka mig att köpa. Låter sunt måste jag säga.Men nu utgick jag från Luleå-modellen där man krutar på med kapitalet på två vassa femmor, en checking line och en fjärdeline med ungt och hungrigt.
Vid en närmare eftertanke så kommer det nog att värvas en 2st backar till, kanske 3 och så kör man med 10 backar i truppen d.v.s 4 backpar och såMoe och Nyberg vid skador.
Det låter ju åtminstone somom fler juniorer skall få chansen på försäsongen och spela sig in i A-truppen nästa säsong. Tanken är iaf vacker.Men med Lill-Kenta vid rodret kan man inte vara alltför säker på att så blir fallet. Han har väl aldrig varit någon vän av juniorer i A-truppen.
När man t ex lyfter bort dessa efter 3 byten i en serielunksmatch så är det någonting som inte står rätt till.
Om de aldrig får chansen att visa upp sig kan de heller aldrig utvecklas i vår miljö och då kommer ju frågan återigen upppå tapeten.
Om nu juniorerna inte håller måttet varför plöjer man då ner sådana oerhörda pengar på denna verksamhet.
Är det inte då bättre att skrota J20 och J18 och låta Sundsvall Hockey, Kovland, Njurunda och Ånge sköta den biten och lyfta upp de spelare som sticker ut mest i A-truppen. På det sätt sparar man ju pengar och kan lägga dessa på ett slagkraftigt seniorlag likt Färjestad.
ernie eagle: Man får ju också inse att kenta o kenta tillsammans oftast sett våra juniorer tillräckligt mycket för att göra mer relevanta bedömningar av deras olika styrkor/svagheter än vad vi (de flesta supportrarna kan bedöma).
Nyberg tex. har ett mycket bra skott. Men är rel. långsam på skridskorna det syntes tydligt mot Dif. Kommer naturligtvis att förbättras o då blir ju möjligheten större men knappast just nu.
Baker: Konstigt vilken syn alla har på juniorer egentligen... Köper man hit en junior från nån annan klubb så inte faan snackar man om att denne ska vara 9:e back eller 13:e forward då men bara för att de är juniorer från egna leden så låter de som att de ska vara utfyllnad bara. Men de är ju de typiska syndromet nrä de gäller Timrå och egna talagner så de är kanske inte så konstigt...
FM: Exakt! Instämmer helt och fullt i ditt resonemang. Den frågan har jag ställt mig många gånger (erkänner utan omsvep att jag inte har någon större koll på J20) sedan min generation försvann, d.v.s. 83:orna.
Men jag ifrågasätter starkt vad som är tanken bakom att bedriva ett hockeygymnasium om ändå spelarna inte skall bli kvar i föreningen.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg. Om nu juniorerna är så bedrövligt dåliga att de inte anses platsa i vårt fina A-lag. Då måstte man ju sätta sig ner och ta sig en allvarlig funderare och diskussion på varför det ser ut på det här viset och målbeskriva verksamheten.
Det finns väl ingen vinnare på att föreningen bedriver en verksamhet som uppenbarligen inte förmår att förädla talangerna på ett tillfredställande sätt.
Kanske dags att ta in en ny tränare utifrån istället för att rulla runt på gamla spelare och fåin ett nytänkande eller så skrotar man eländet och använder pengarna på ett mer kostnadseffektivt sätt.
För tanken kan väl aldrig vara att vi skall sko allsvenska hockeylag i södra Sverige med våra talanger.
Och till syveneoch sist om denna absurda situation får fortsätta så ställer jag mig frågande till hur vi skall kunna fortsätta rekrytera talanger utifrån till våra J18 respektive J20-lag om det inte finns någon morot att sträva efter.
Spelarna kommer ju istället välja att förlägga sina utbildningar till Luleå, Örnsköldsvik, Leksand, Stockholm och Göteborg i slutändan där möjligheterna att få visa upp sig i representationslagen är betydligt större.
FM: När vi "köper hit" juniorer så är det ju inte vilka son helst!! Strålman tex. 86:a första elitsäongen då är det väl rätt naturligt att Moe 88.A INTE DEBUTERAT TIDIGARE utan fått vänta till först nu i år . Strålman har ju dessutum längden o räckvidden är 185 cm precis som Regin en annan extra högpresterande 86:a o alltså inte heller vilken junior som helst utan en som är självskriven i danska landslaget¨.
Det är ju många fler faktorer som spelar in än att dom just kommer från tiks egna led.
htikare: Det handlar väl inte om bara denna säsong. Den här utvecklingen har väl sett likvärdig ut ända sedan tidigt 90-tal. Några fler juniorer fick visserligen chansen mest beroende på att det vid den tidpunkten inte fanns några pengar att värva dyra spelare utifrån dels därför att Sundsvall/Timrå Hockey, S/T Hockey inte ansågs tillräckligt attraktivt för att kunna locka till sig högoktaniga spelare från andra distrikt.
Men överhuvudtaget har Timrå alltid haft svårt åtminstone så länge som jag gått på hockey, haft svårt att ta tillvara talangen hos spelarna ur egna led.
Man har "misshandlat" framtiden och morgondagens stjärnor som känt sig otillräckliga, tappat suget, börja kröka runt och ägna sig åt fina flickor istället för att helhjärtat ha satsat på hockeyn.
Jag menar hur kul är det att träna, träna, träna och återigen träna när man ändå aldrig blir upptäckt.
Det finns åtskilliga årgångar som gått till spillo p.g.a. Timrås försumlighet.
Idag måste man vara en stjärna redan innan man kliver upp i A-laget för att ens få byta om.
Man ställer orimligt höga krav på våra juniorspelare, man förväntas nästan vara i paritet med Zäta eller Modin för att ens kunna drömma om en karriär på hemorten.
Det har blivit prestige i hela den här grejen och det är idag nästintill en omöjlighet att kunna bli profet i sin egen hemstad om man råkar växa upp i 060-området.
Det bara till att säga adjöss till elitkarriären och proffsdrömmarna så till vida du inte som 16-åring väljer att ta steget fullt och flytta långt hemifrån mamma och pappa och ikläda dig en vuxens roll fastän du bara är en gänlig tonåring fortfarande.
htikare: Eftersom du inte har en aning om vad du pratar om så tänker jag inte bemöta ditt resonemang. Kan bara konstater att du lyckas hitta unga spelare i vart o varannat inlägg som dock inte kommer härifrån. Sett till historien så har de varit så att en junior ifrån de egna leden i princip varit tvungen att kunna kliva in på två femmor för att få en plats medans de varit lättare att vara komma utifrån och vara ung. Kolla hur många från de egna leden vi fått fram på senare år så kanske du förstår vad jag menar... Tycker för övrigt inte heller att våra egna juniorer är "vilka som helst" heller. Vidare så menade jag inte att någon junior (Lindström,Moe,Nyberg,Oscar,Österholm) både fått chansen i år men när de väl är med i truppen så borde dom väl vara där på samma vilkor som de andra . Såg ingen som skrek om att Anton skulle vara nån 9:e backe när han kom hit och desamma gäller Regin.
När det gäller våra egna juniorer så litar jag helt och fullt på Kentornas omdömen, nu har jag, precis som alla andra som det verkar, bara sett 1-2 matcher på hela säsongen. Med Modo-matchen i färskt minne så fanns det inte en enda som jag tror skulle klara av att kliva upp på elitserienivå. Jonas Lindström är den i särklass smartaste spelaren, men där skiter det sig väl förmodligen på storleken.
Både Strålman och Regin var ju värvade som etablerade (nåja...) a-lagsspelare. Regin lirade ju VM i våras t.o.m, så jag kan inte alls dra några paraleller mellan Regin/Strålman och våra "egna" juniorer.
Dessutom så tror jag det kommer urholkas lite framöver, som jag sa för några dagar sen så ska Tommy Lindholm vara klar för Frölunda. Den utvecklingen är riktigt oroväckande. Det känns som att dom som verkligen har möjlighet att komma en bit väljer att sticka så får de framtida Kovlands-lirarna fortsätta i Timrå.
Tror vi skulle behöva en JimmyH för att reda ut detta, men nu är karln på Gotland tills midsommar så vi får bara ta det lite safe tills dess.
Knylan: Ja inte faan vet ja men när de gäller de aktuella backarna (moe och Nuýberg) så är de båda aktuella för spel i JVM nästa år så de vore väl konstigt i mitt tycke om de inte skulle vara aktuella att färga in på 8 backar i Timrå IK. För då ser de verkligen mörkt ut för Svensk hockey måste jag säga. Tycker de låter oroväckande om de skulle vara bland de 10 bästa backarna i Sverige men inte platsa i elitserien.
Beträffade forwards (framför allt Lindström) så tycker ja inte han gjorde bort sig de få byten han fick i år och jag tror inte att han blir sämre över sommaren.
Knylan: Men jag har väl i fel i sak i mina argument. Jag tycker välinte heller att J20-matchen mot Djurgården i tisdags tände något hopp om någon blivande Elitseriestjärna ur den upplagan.
Men vad jag reflekterar över är hela fenomenet kring juniorhockeyn och att detta inte bara handlar om rena och skära tillfälligheter utan att den här rädslan för att låta lillebror prova in kostymen pågått i många många år inom föreningen.
Man vill gärna ge skenet över vilken fantastisk juniorverksamhet man har i Timrå och gotta sig åt alla framgångar i diverse serier, cuper,mästerskap och sola sig i glansen när det går bra, men skenet bedrar.
Utvändigt på fasaden ser allting helprofessionellt och genomtänkt ut men invändigt är synen inte fullt lika upphetsande.
Man måste göra någonting det här nu en gång för alla innan allting självdör.
Man har skjutit sig själva i foten och de håller inte längre att man trycker upp proffsiga broschyrer och beskriver verksamheten som ett lyckokast där ledarna och styrelsen håller varandra om ryggen och går omkring med vackra tankar utan vad jag vill se är konkreta handlingar.
Att man en gång för alla kommer till skott och stakar ut framtiden. Nu befinner vi oss vid ett vägskäl och nu kan man inte längre skjuta problemen framför sig.
Utvecklingen är både oroväckande och alarmerande på alla sätt och vis!
ernie eagle: jo, alltså han är ju inte grym direkt, men han lär prestera bra i förhållande till priset. Har tillhört topp 5 backar i allsvenskan och övertygat i kvalserien.
RocknRolf2: Tror väl iofs att han kommer bli kvar i Mif nästa säsong då de spelar i Elitserien så dåfår vi väl se om han fortfarande håller måttet eller ej.
FM: Varför skulle man uttrycka sig "du har inte en aning om vad du pratar om"..varför ta en sån överlägsen arrogant ton ingen supporter har nån absolut sanning.. inte heller Du.. det är bara olika åsikter o infallsvinklar! från supportrar till samma lag.
Det är ingen tävling..vem som vet.. el. tycker bäst!
ernie eagle: Jag såg oxå matchen mot DIF och vad som märks mest är väl att de spelare vi får fram inte har storleken eller styrkan. tekniken finns där men inte styrkan. DIF:s J-20 lag såg betydligt större och starkare ut.
Så dom som ropar efter juniorer till A-laget bör nog bege sig till arenan och se dom matcha.
Det finns i mitt tycke endast 2 spelare som knackar på dörren till A-laget (Moe & Lindström)men från att knacka till att kliva in i ordinarie uppställningen är steget stort , jätte STORT samt ytterligare 10 -15 kg muskler.
Luleås J-20 lag för 2 år sedan var oxå ett storväxt och tekniskt skickligt lag och hur det gått för några av dem ser vi ju i dag.
kanske har Timrå enögt letat efter lirare, extrema tekniker och glömt bort det där med storleken, styrkan... vad vet jag men att bara lira i sarghörnen är väl inte meningen med sporten...
FM: Alla har vi olika åsikter men jag tycker som Nubben att många av Timrås juniorer är för små och därav min tanke på att "slussa" in dom i A-laget. Sen om man kallar dom 8:e eller 9:e back är väl skit samma? Självklart vill jag att juniorer skall få en ärlig chans att slå sig in i laget, men det antar jag att dom får också...
FM: Ajtuella för J-VM nästa år!! Låt Moe köra J18 VM först. vad gäller Nyberg så kan jag inte uttala mig om nån aktuell plats i J-VM men vem vet.
Det betyder inte att man går in i ett ES lag så där pang på. Många JVM spelare lirar i Allsvenskan och det är väl en lämplig plats att börja på tycker jag..
Laken: Det finns i Tik ett koppel bra lirare som kompletterar Pärsinen på ett suveränt sätt, trots allt vad Modo-freaken säger i ren avundsjuka. Självklart skall inte Laakonen tillbaka hit. Sitter man solo i ett hörn och inte vill delta i det allmänna resonemanget skall man inte tillhöra TIK.
Knylan: Håller med i allt om juniorerna.Regin och Stålman hade ju provat på senior hockey ett år inna kom till Timrå.Det är skillnad på dom och våra juniorer.Det ska var väldans lovande juniorer om dom ska gå direkt in i elitserien.Det bästa är väl om dom får en säsong i gärde innan dom går in i Timrås trupp.
Kan du redogöra, i detalj, hur aktiv Nubben var i detta fall? Och vad han i så fall gjorde fel. Om inte annat så kan du ge Nubben ditt telefonnummer så kan du sköta förhandlingarna med spelaragenterna åt honom.. Med "den rätta insikten"
Det är skillnad på folk och folk. Det är skillnad på Oscar Sundh, Strålman, Regin, Johan Ryno i förhållande till Jonas Lindström, Oscar Johansson, Erik Moe, Nyberg, Österholm. Det skiljer ganska mycket kring dem skulle jag vilja säga. Meriter, kunskap, rutin t.o.m. Våra juniorer håller inte måttet för elitseriespel än. Så enkelt är det.
Skriv kontrakt med vissa och låna ut dem till någon allsvensk klubb för att utvecklas där. När de är mogen och redo för en plats i A-laget så kan de komma tillbaka.
"De är för små"-artikeln i ST säger väl allt i princip.
Skarin: Fattar inte varför du ska stirra dig blind på en massa namn,de är mer principen som jag är ute efter att få fram. För att du som egen produkt ska ha chansen att slå dig i A-lags truppen måste du vara mycket bättre än om du kommer utifrån,de är fakta. Detta är ett syndrom som funnits i Timrå i många år. Det lyser igenom redan i hockeygym då de som kommer utifrån får fler chanser,går före vid uttagningar osv. Sen går de som en röd tråd ända upp till A-laget. De "stackare" som varit i hallen sen barnsben ska mer eller mindre lyfta på hatten och tacka för att de får vara med.
Sen är de ju rätt imponerande att du hinner med så mycket hockey !!! För eftersom du kan göra skillnad på de spelare du nämnde så antar jag att du sett alla spela ? Personligen har jag aldrig sett varken Sundh eller Ryno men de verkar ju blivit rätt upphaussade i tidningarna iaf. Strålman och Regin går inte att jämföra med dom andra såklart men ja tycker man ska ha i åtanke vilken nivå de låg på när de kom hit. Snacka om att de utvecklats,inte minst Anton !! Men så fick han ju chansen att göra de också...
FM: Visst har det varit en fin utveckling på Anton, det får vi inte glömma.. han hade trots allt svårt att få plats på 3 backpar i början av säsongen ..
friskan: Nej,jag är inte någon förälder såvitt jag vet,ej mindre till någon som spelar hockey.
Tycker inte du att det är konstigt att en klubb som Timrå har fått upp 2 "egna" i A-laget de senaste 14 åren då ? Tänkvärt här är att en av dom var Henke Z och han kommer förmodligen bli världens bäste och den andra hade väl,utan att vara elak,vissa kontakter i klubben...
Tycker inte du,som borde vara lite insatt i ungdoms/juniorverksamheten,att detta är konstigt för att vara en så pass stor klubb som Timrå ändå är ? Vägrar att tro att våra unga år efter år ska vara för dåliga/lätta/trötta/långa/korta, ja kalla de vad du vill,för att få en chans med dom stora grabbarna. Näe,min åsikt är att de är andra saker som spelar in men eftersom jag inte är ute efter att dömma någon så tror jag att jag behåller de för mig själv.
FM: Nu är du fanimej ute och cyklar...på hal is. Menar du att Crippe (antar att det är han du syftar på) inte hade talang nog för att platsa när han togs in i A-truppen? Dessutom måste du börja förstå att många av de juniorer som tar en plats i ett elitserielag ofta tagit det steget genom att först spela i en allsvensk klubb, och inte kommit direkt ifrån juniorlagen.
friskan: Ja men är de vekligen tränarens sak att bedömma det ? Ser man de väldigt krasst så har väl en tränare idag inte så mycket egen vinning i att lyfta fran en egen junior. Deras jobb hänger ju ihop med prestationen och kortsiktigt är de säkert bättre att köra på äldre spelare som varit med ett tag.
Kolla på hur Modo har de tex. Där finns det klara bestämmelser i klubben att varje säsong ska X antal juniorer upp i A-laget. Detta är ingenting som nån tränare kan sätta sig över utan de är klubbens policy. Sen är de upp till tränaren som kommer att acceptera detta och ta jobbet eller tacka nej till de. Sen är de naturligtvis han som får bestämma vilka som ska vara med men inte om de ska vara med. O man får väl säga att oftast går de väldigt bra,eller hur. Om du tänker efter så har du säkert förundrats nån gång varför Modo år på år lyckas få fram en massa unga ? Har dålig koll på exakt hur många men visst var de ett halvt juniorlag som spelade kvartsfinal nyss va ?
Stenkarn: Att Crippe var duktig råder väl ingen som helst tvivel på, de var inte detta jag syftade på. Dock så tror jag kanske att han hade lite lättare att få chansen än de flesta andra men de är väl kanske inte så konstigt heller.
En rolig sak i sammanhanget är ju att nu står man och säger att dagens juniorer är för lätta osv. Är ju iosf ett tag sen men jag kan inte minnas att Crippe var så värst välbyggd när han kom upp som junior.
Många juniorer tar såklart vägen genom en allsvensk klubb men vad ska de göra då om de inte får plats i ett elitserielag ? Dålig koll igen men nog har väl de juniorer som Modo har kommit direkt från de egna leden va ?
Enligt en finsk papperstidning är Hurme i stort sett klar för TPS då de gått med på hans lönekrav. Aki Berg har däremot i nuläget krävt mer än vad TPS har råd att betala. Förmodligen landar väl Berg där ändå till slut. Men hoppet kanske inte är helt ute iaf.
Bara Leksand som gjort mindre mål klart det här inte håller med 32 matcher kvar måste ageras annars kommer det bli ras ner till botten. Utan Johansson Dalle Genborg Didde har vi legat där redan i botten. Totala fiasko värvningar på ... | Läs mer
Man behöver bara tänka på Sloan...då sent fanns inget annat att välja på i stort sett.