1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604376 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
RocknRolf2: Har man lägsta lönebudgeten i elitserien då får man värva som Timrå gör, någon eller några (högst 2 toppspelare), några medelelitseriespelare samt resten utfyllnad ( i år är bl.a Björn Svensson, Linus Klasen, Andreas Falk, Oscar Sundh och S Lauritzen aktuella) och hoppas att de skall lyfta sig. Allt annat än kvalserien synes vara utopiskt, förbered er på det redan nu.

Är någon backplats ledig, Tomi Källarsson och Jesper Jäger står utan kontrakt.

eloff: antar att du inte är särskilt seriös. men... Självklart har inte Timrå lägst lönebudget i elitserien, det har man inte haft på flera säsonger. OM man nu skulle ha det, mot förmodan, skulle det vara vansinne eftersom Timrå knappast är ligans fattigaste klubb.

RocknRolf2: Jämförelsen med 02/03 är adekvat eftersom det var då de egenförädlade spelarna (Nordgren, Matthiasson, Lind, Carlsson) slog igenom på allvar. Dessa utgjorde en stor del av den stomme som förde laget till framgångar nästföljande säsonger. Men: ingen värvades med dessa kvaliteter på papper.

Utan att köra en silly-05-revisited kan vi konstatera: de som drog till NHL var till 2/3 värvade som ickestjärnor, därefter förädlade och flygfärdiga.
Att man misslyckades med att värva ersättare till dessa är en sak, men min poäng är snarare att the Nubben-way to do it är att värva ersättare innan de ska ersätta. Dvs lovande spelare som man ser potential i.

Detta är dock inget annat än ett jobbigt substitut för egenfostrade, laglojala spelare. Vill man bli en stabil toppklubb måste man ha en riktigt bra stomme att bygga runt. Kolla FBK, t ex. Hur länge har Jönsson styrt lagets förstafemma?
Att värva spelare av denna kaliber är, för Timrå, i princip omöjligt. Man måste istället fostra spelare som kan vara klubben trogen före och efter NHL-karriären. Annars blir det Hagos-situationer: guldkorn som förädlas, slår igenom, drar till NHL...och återvänder till en annan klubb. Tror knappast han har några större band till klubben. Förståeligt nog. Timrå fick betalt genom att rida på hans talang.

Sluta tjata om Ström och C-J nu. Du vet likväl som jag att de inte värvades som några stjärnor, och det var inte dessa två som var orsaken till den miserabla säsongen. Witehall suger, likväl lirar Frölunda final.

eloff: Det enda överraskande med ditt inlägg var att du använde en redan befintlig tråd. Grattis.

RocknRolf2:

Och varför skulle jag vara oseriös.

För ett tag sedan fanns det förespråkare (från hockeligan) att införa lönetak i elitserien. I samband därmed uttalade man sig om lönenivåerna och Tik tillhörde de 4 i botten, de skulle få höja sina löner med storleksordningen 4 mkr, de som betalde mest (HV, VF, LHC och FBK tror jag det var) skulle inte få höja sina löner över huvudtaget och så fanns mittenskicket som skulle få höja 2 mkr. Skillnaden mellan högsta och lägsta var i för sig inte så stor som man tro (drygt 30 mkr jämfört med ca 20 mkr), men det motsvarar 2,5 Jörgen Jönsson.

Sedan är det väl så att om man betalar låga löner så inte blir man fattig utan tvärt om, intäkterna obeaktade! Det behöver inte vara vansinne att bygga upp eget kapital, det kan ju bli sämre tider även i Timrå. De som var med på åttitalet vet vad det innebär att stå med tiggarbössor utanför OBS, det kanske du har glömt men det tror jag inte Thommy Abrahamsson har gjort.

eloff: Ursäkta frågan men varit bortrest ett tag !
Är Jantunen och Rosa helt avskrivna?

Bragd-birger: Fel. Laget 02/03 hade en lång och stabil stomme i grunden, något som inte direkt kan sägas om dagens trupp. Matthiasson gjorde 27 mål säsongen innan, Lind hade varit tongivande i laget sen 96 och Carlsson grovjobbare och bra målskytt länge. Visst, de var inte värvade som stjärnspelare, men hade visat stora kvalitéer under många år och dessa spelare hade aldrig status som ersättare för förlorad kvalite. Det är skillnad.

Av de som drog 05 till NHL hade väl i princip samtliga stjärnstatus och marknadsmässiga löner. Just därför var det särskilt förvånande att man knappt lyckades få hit en enda vettig ersättare.

Jag förstår vad du menar med ”Nubben way to do it”, men min poäng är att hela planen spricker om laget tappar långt fler spelare av kvalite än vad man lyckas producera. Då blir resultatet ett långt mindre slagkraftigt lag. Nubben way har ju i princip alltid genomdrivits när det funnits en hyfsat slagkraftig stomme i laget.

Misslyckandet med ”Nubben way” var ju det vi såg ifjol. Därför sved det när man förstod att det fanns mer pengar att spendera men som man av någon anledning fegade med. I panik hostdes sedan upp miljoner i slutet av säsongen, som ett kvitto på silly-misslyckandet. Så dags, men bättre sent än aldrig.

Du efterfrågar själv en förstecenter plus två producerande forwards på det här laget. Varför behöver vi dem om the Nubben way egentligen är den enda möjliga taktiken för Timrå att skapa ett slagkraftigt lag? När har det brustit i rytmen och varför?

Ström och CJ värvades inte som några stjärnor. Men vilka värvades som stjärnor då? Ersätter man etablerade spelare med mindre etablerade spelare är det en grundläggande förutsättning att det i alla fall finns några tunga namn kvar i laget sen tidigare. För annars, varför måste vi fylla en hel förstaline med kvalitetsspelare nu? Och dessutom sparka målis osv?

eloff: Jag tror inte Timrå har den lägsta lönebudgeten i elitserien. Har du någonting som styrker ditt påstående? Mora till exempel lär nog ligga lägre.

eloff: Vet du verkligen vad du snackar om med löneläget? I ditt tidigare inlägg hade ju Timrå MINST lönebudget.

eget kapital kan man såklart bygga upp även med höga och marknadsmässiga löner. Varför gjorde Timrå rekordvinst 04/05? Det viktigaste är att få ihop ett så slagkraftigt lag som möjligt. Det gagnar ekonomin både på kort och lång sikt

TIK lär knappast ha den lägsta lönebudgeten i ES, man har dessutom om jag inte missminner mig ökat lönebudgeten med några miljoner till kommande säsong.

RocknRolf2: Matthiasson, Lind och Carlsson hade varit i klubben en lång tid och hade - garanterat - lägre lön än deras marknadsmässiga värde. Skälet: lojalitet. Något som byggs upp under lång tid.

Hagos hade lika garanterat ingen marknadsmässig lön (=landslagspelarpröjs). Han värvades på två år från allsvenska AIK:s andrafemma. Jag var jävligt tveksam till den värvningen, dumstrut på mig.

Agerandet kring silly season i allmänhet och Nordgren/Hedström-affären i synnerhet har du och jag ältat i spaltkilometer. Jag har svurit på att inte vandra den vägen en gång till, så där kommer jag inte att förirra mig. Men: det fanns fan inte mycket godis i mitten på sommaren (om vi antar att Nubben var lika dum i huvudet som jag och fortfarande levde i förhoppningen att Hedström skulle stanna). Klart att man kunnat agerat annorlunda och, till exempel, bjudit över på Pavlikovski och Pardavy. Något jag är tacksam över att man inte gjorde.

När det brustit i rytmen? Ungefär från 03/04, när Lind påbörjade stommens uttåg. En generationsväxling från den allsvenska tiden som påbörjades. Därefter har extremt lyckade värvningar (Krykov, Hagos t ex) klarat täcka upp luckorna, men den långsiktiga lösningen har lyst med sin frånvaro.
Den höga omsättningen - t o m jävligt höga - har gjort att värvningsmarginalen är väldigt smal. En felvärvning - såsom exempelvis Nielsen som vi gemensamt trodde mycket på - gör att slagsidan ökar.

Detta kommer vi att få leva med, tills dess att vi får till en kontinuitet av bra, lojala och prisvärda spelare. Något jag anser att vi faktiskt har på backsidan. Offensivt, och i synnerhet på centersidan, är bristen på kontinuitet ett stort problem. Skulle behövas två riktiga kanoner (Krykov/Lind) under en period av sisådär fem år.
Problemet återigen: dessa är icke lätta att värva. I synnerhet inte när man dessutom behöver täcka upp för två skickliga och - återigen - egenförädlade målskyttar (Nordgren/Matthiasson).

En hel del mörker, m a o. Tack och lov har vi ett stort ljus i tunneln i form av Nubben. Jag vet att vi har olika åsikter i ämnet, men är det någon jag tror kan styra timråskutan genom detta virrvarr av omöjliga ekvationer är det han.

RocknRolf2: Minst tillsammans med tre andra ja. Om man har höga löner krävs höga intäkter. Eon-arenan är tyvärr i minsta laget för att generera större publik- och sponsorintäkter. Dessutom är Sundsvall-Timrå "en avfolkningsbygd" och det påverkar också storleken på intäkterna. Styrelsens långsiktiga målsättningen är att vara med och kriga om en slutspelplats utan att äventyra ekonomin, det vekar vara en sund inställning. Att det då inte blir slutspel varje år är ingen katastrof så länge som det egna kapitalet inte minskar.

eloff: när exakt är dina uppgifter ifrån? Eon-arena har visat sig tillräcklig för att leverera mångmiljonvinster efter varje säsong vilket bör vara en god förutsättning för ett slagkraftigt lag. Dessutom snackas det ju om utbyggnad.

För övrigt är Sundsvall inte en avfolkningsbygd. möjligen Timrå.

FH - avdammad: Ser man allt i svart och vitt som du gör så är det klart att Andreas Falk inte betyder ett skit för en sån som dig.

Det är bara landslagsspelare som duger numera för somliga supporters! Hur jävla fartblind får man bli egentligen?

Såg du överhuvudtaget någon eller några matcher med SAIK denna säsong? Andreas Falk är en stenhård kille som likt Sanny Lindström är fostrad i Huddinge!

Den här killen är en riktig talang och han har utvecklats riktigt bra i SAIK nu tar han nästa steg i TIK.

Vem trodde på Sanny när han kom? Vem trodde på Gunno? Vem trodde på Strålman?

Du glömmer snabbt att TIK är klubben som värvar sk "nonames" som sådana som du väljer att se dem så till Timrå och utvecklar dem.

Andreas Falk är helt rätt för Timrå IK! Hellre enb hungrig 20-åring än en trött 35-åring!

JKeep up a good work Nubben!

ernie eagle: farblind eller inte. jag med fler tycker väl att det är logiskt att satsa fullt ut NU istället för SEN.

Eller vill du ha ett rännande efter spelare hela nästa säsong också?

Falk kan säkert funka i en fjärdeline (ingen annanstans), så vi behöver ändå en förstecenter.

eloff:

Det finna 12 lag i Elitserien. 8 går till slutspel. Mer än hälften. Jag tycker det är dåligt om man missar slutspel. Timrå IK är ett etablerat Elitserielag, går man inte till slutspel är det ett misslyckande. Tycker man annat så förstår jag inte vitsen med hela säsongen, om man är nöjd över att missa slutspel bara för att ekonomin är i balans.

RocknRolf2:
Ek är väl ca 5 mkr efter 3 år i Eon, det är inte kattskit men inte så mycket heller. Det är dags att omförhandla vissa sponsorkontrakt nu så vad det blir av detta efter denna mindre lyckade säsong är oviss. De 4 stora har en omsättning som är 50-100 % högre än Tiks. Nu kommer Modo och Bif med stora fina hallar. Malmö får en jättearena inom kort och SAIK bygger också om, konkurrensen hårdnar. Timrå har inte ens en jumbotron (men kan nu köpa Modos avlagda?). Vad är potentialen i Eon, förutom en jumbotron och att köket måste flyttas? Hur många nu sittplatser kan klämmas in för en investering på 5 mkr?

Gå tillbaka 20 år och se hur många invånare sundsvalls kommun har tappat. Den negativa trenden har väl brutits några gånger då flyktingar tagits emot i större antal.

RocknRolf2: Falk är betydligt bättre än så.

ernie eagle: OM han nu utvecklas rejält från tiden i allsvenska SAIK ja, där han aldrig var mer än 3-4 center.

ernie eagle:

Falk är nog en ersättare för Nielsen. Sedan räcker inte det enbart med sådana förvärv. Man måste ha klasspelare också. Annars gör vi samma misstag som ifjol.

Men får vi typ Riku Hahl så ser det lite bättre ut ( på centersidan). Men i så fall är han den enda etablerade centern i laget. Kan bli tungt om vi åker på en skada...

eloff: med runt 6500 pers i kapacitet i en högmodern arena kommer man långt. konkurrensen hårdnar ja, so what? varför skulle Timrå bli distanserade?

1986 hade Sundsvalls kommun 92795 invånare med 1992 utländska medborgare. 2005 94044 invånare, med 2881 utländska medborgare.

Däremot är backsidan riktigt bra. Svedberg som 7:e back. Då har man en bra backuppsättning

RocknRolf2: Falk har varit förstacenter (beror på hur man ser det) under i stort sett hela säsongen med Skellefteå. Men på papperet är han sämre än Öberg och Harkins. I verkligheten är han också något sämre än dem............offensivt.

Skarin: Ok, men det är väl offensiv kraft dagens Timrå behöver?

Om nu Frans Nielsen drar borde vi väl få en del pröjs för han?

RocknRolf2: Ja, både och. Men Falk är ett bra alternativ till Frans Nielsen. Falk är inte ett skvatt sämre än Frans. Snarare klart bättre. Han är tuffare och är en ung lovande tvåvägsspelare. Bra i boxplay dessutom. Det är inte Frans. Falk skulle passa rätt bra här som tredje- fjärdecenter.

RocknRolf2:

Ja, självklart får vi pröjs. Snacka om en vinn vinn situation! Nielsen Ut Pengar In.

Däremot oroar målvaktsidan. Kan TIK ha givit Oksa ett för bra kontrakt i fjol? Är så fallet så kanske Oksa vill stanna för att han inte får något bättre kontrakt i någon annan klubb.

Oksa får inte stå i mål nästa säsong. Vi kan inte ha målvakter som är osäkra o skapar kaos!

Falk får nog ses som ersättare till Gahn och ingen annan. Sen om han spelat i 3:e eller i en 4:e femma så brukar defensiva centrar spela just i dom femmorna. Avsaknaden av en riktigt defensiv eller tvåvägscenter som det också kallas märktes mer än väl under säsongen som gått.

Där var Hagos enormt viktig fast han spelade i 2:a eller 3:e femman, ja till och med 4:e femman ett tag.

vad återstår då på önskelistan:

En center till första linan kanske en till 2:a oxå

Minst 2 forwards till ovan nämnda

2-3 unga hungriga forwards till 3:e och 4:e linorna

Manderville med C:et på bröstet

Målvakt av högsta kvalitet

Sen får vi se om somliga här fortsätter tjata om mindervärdeskomplex, inkompetenta sportchefer, klubbdirektörer m.m.

Nu ser backsidan bra ut - gläds åt detta och se vilka fler nyförvärv som
trillar in till årets lagbygge, för det är ju det som gäller, att bygga ett lag - ett slagkraftigare än senast.

Teamreux: "Sen får vi se om somliga här fortsätter tjata om mindervärdeskomplex, inkompetenta sportchefer, klubbdirektörer m.m."

...ingen risk så länge man håller sig borta från avdankade sopor.

Annars håller jag med dig om vad laget behöver

Vi får vara glada över att backsidan ser bättre ut. Orosmomentet är väl skaderisken. Styf och Lotvonen hade ju som bekant stora skadebekymmer ifjol och de rankar jag som Timrås kanske bästa backar.

Forwardssidan ser väl jämn ut, med Pärssinen som lysande stjärna. Inga som direkt faller ur ramen som ifjol (möjligtvis Wennerberg), och det är en hyfsad stomme att bygga på. Så två tunga forwards så är iaf jag klart nöjd.
Oksa i mål känns däremot inte som ett alternativ. högsta prioritet där!

ernie eagle: Känner Du mig ?...njaaa tror inte det... Ungdomlig entusiasm är i vilket fall lovvärd.
Birger : Glad att Du håller fanan högt och självklart hoppas jag att Du har rätt. Lidande, kval, hopp och gläderus är ack så viktiga livselexir.

Talangscouten: Tror det helt enkelt är nödvändigt byta ut Oksa...
Hela fjolårssäsongen symboliseras av otrygghet bakåt...Vi måste få in känslan av att nu är förutsättningarna radikalt förbättrade och för att känna det måste man börja med att man har en stabil keeper inte dessa
konstanta upp o ner hela tiden...

En ny målvakt känns helt enkelt nödvändigt för en "ny Start"! Även om man får betala ekonimisk mellanskillnad för att lösa problemet..

Ja allt börjar falla på plats.

Backarna är klara och det ser ju ortoligt bra ut med Kokko, Lotvonen, Styf, Lindström Koskinen mfl. Tänk på att både Koskinen och Styf va borta mkt denna säsong så jag är hel nöjd här.

Forwardssidan ser ju inte så dålig ut den heller speciellt nu när det verkar som om Neilsen försvinner, tråkigt verkar det ju som om Regin inte blir center nästa år eller? Blir det Halh Warg Falk och Regin tro? Ser för mig väldigt bra ut i alla fall, sedan kul om vi skulle få hit Sundh och Svensson dessa två med Falk i fjärde linan kommer bli den nya "dagiskedjan" som kommer skapa underverk nästa säsong. Ja en Förste center som halh och 2-3 fina forwards skulle göra laget klart, Nästan.

VI MÅSTE ERSÄTTA OKSA och det är nu Krizan snälla ta honom bjud de han vill ha snåla inte....

Talangscouten: Inte för att sticka ut hakan, men Timrå gör allt för att bli av med Oksa. Rätt eller fel? Rätt så klart. Men han lär ju kosta en slant att lösa ut också. Han är inte direkt gratis.

Så svaret på din fråga är ju ganska enkelt. Oksa blev dyr när han kom hit.

Som jag ser på det hela så är chanserna 97-3 att vi får se en annan målvakt till hösten.

Skarin: Kommer vi att få se en etablerad förstemålis från start i år, eller kommer det (som vanligt de senaste åren) att behövas värvas under säsongen ?

JD: Troligtvis blir väll Oksa utlånad igen och vi får satsa på en chansning, men fattar inte finns ju tre grymma målvakter som Nubben borde titta över, Dels Corey Hirsh sedan Carol Krizan och Peri Vehanen, Varför pratas det inte om dessa ingen av dessa har kontrakt över nästa säsong.

Backlund vill jag inte se.....!

JD: Det är alltid lite mer känsligt, svårare att värva duktiga målvakter nu för tiden. Men......vi går mot bättre tider. Tro mej, tro mej.

lungan: Krizan har kontrakt med modo över nästa säsong.

lungan: Med facit i hand så är Vehanen ingen målvakt att satsa på. Den saken är klar! Hirsh? Tja, han är bättre än Oksa. Men inte tillräckligt bra för att skriva kontrakt med. Tycker att han är lite för stel och kantig för det första. Krizan skulle inte smaka fel. Men att få hit honom känns mycket långt ifrån realistiskt. Backlund är bra. Men vi kommer nog få vänta ett bra tag innan målvaktsfrågan är löst är jag rädd.

Skarin: Vad har du för facit att Vehanen inte är något att satsa på? Om du frågar mig så skulle jag tro att han inte riktigt kommit in i elitserien på ett bra sätt. Kika bara på hans stats från lockout-säsongen i SM-liiga

RQT: Nu är nu. Eftersom jag följer elitserien väldigt nära och noga på TV och Live så har Vehanen inte imponerat ett dugg på mej denna säsong. Hur han har agerat i den finska ligan vet jag inte.

Nej, absolut ingen Vehanen i Timrå för min del.

RQT: Ser dessutom att du håller på Mora. Då borde du om någon veta att Vehanen inte är något att ha som förstemålvakt i en klubb som satsar mot betydligt högre placeringar.

Skarin: Mot TIK hade han då inga problem denhär säsongen ;)

RQT: Det har du rätt i. Men Ström och company var nära några gånger.....typ. Eller inte...

Skarin: Klart dom var, men det stod en kille i vägen! :D

Men jag håller med dig, han har inte sett vidare stabil ut denhär säsongen. Han har spelat bra mot bottenlagen men inte topplagen. Får väl se om det blir en fortsättning i MIK.

Riku Hahl är han inte aktuell längre.

Mr pesemist: Har någonting annat sagts eller?

Mr pesemist: för dyr eller?...

Mr pesemist: hv är ute efter honom

« · 706447 · »