”Blir det så att Jonte kommer tillbaka till Skellefteå Kraft Arena i vinter som spelare i Timrå kommer det att bli en hysterisk hatstämning mot honom.”
Per HApps: Vi har ju även Johan Backlund och Fredrik Warg också. Jonathan Hedström lär spela hos oss eller i Luleå, väldigt mycket troligast hos oss av det man hört sedan årsskiftet ungefär.
Joakim Lindström är väl avstängd i Sverige fortfarande dessutom och får hålla sig på andra sidan pölen. Johan Åkerman och Andreas Falk valde HV71. Det är alltså inte bara Jonte bland de med anknytning till klubben som inte vill spela i SAIK i vinter.
De kommer självklart att få kämpa hårt för alla poängen i vinter. Men de kommer garanterat göra bättre ifrån sig än vad Björklöven gjort under deras senaste vändor i elitserien.
En trevlig sak jag tänkt på är att när han nu väljer ett svenskt lag framför NHL lär han ju stanna där han slår ned sina bopålar. Han har ju redan valt bort pengar och spelkvalitet som argument, alltså blir det rimligen svårt för andra lag (FBK ex) att locka honom härifrån.
Ambroo: Tror inte heller vi bara behöver förlita oss på Pärssinen som poänggörare i tik För som Du säger Regin har fina händer och precis samma skrevs i vinter angående Oscar Sund att Han hade St.Johns/lagets "känsligaste Händer". Visst en juniorliga i kanada är inte samma som elitserien men jag tror denne gediget grundtränade kille kommer att poängproducera över förväntan redan i år han har så pass många kvaliteer. Lika bra kondis som Robban o lika energisk spelstil plus styrka o "bra händer" .
Sundh o Regin tror jag vi kan förvänta oss en hel del av..så Tror på ett riktigt bra Tik-år!!
JimmyH: Det är en viss skillnad att jämnföra Jontes val nu, mot det som Backe, Warg, Åkerman och Falk gjort.
Av dessa fem killar var det endast Jonte som var högaktuell, mycket pga honom själv och hans uttalanden. Vilket kanske inte gör situationen lätt för honom heller. Han är juh inte dummare än att han vet vad han sagt om AIK osv.
Warg var aldrig aktuell, och mig veterligen har han inte ens gjort ett skridskor skär i någon av AIK´s lag (från A-lag ner till Björnligan). Han gick väl direkt från Boliden till MoDo´s hockeygym? Så att räkna honom som förlorad för AIK är enligt mig helt fel. Backe, tja vad säger man...var väl lite uppe på tapeten, men han siktar väl på landslaget och dit kommer man inte från båset. Tvivlar skarp på att han skulle lyckas peta Hadelöv, och om han nu siktar på landslaget. Varför gå till en klubb som inte sätter honom som uttalad 1:a? Åkerman..rätt underligt att han valde att lämna den klubb som han så gärna ville se i ES. Kan väl iofs förstå att han på karriärens brant inte kunde tacka nej till att gå till en klubb där han får chansen att vinna SM-guld. Dessutom så kan jag nog nästan lova att han fått ett löfte om att ta över Olaussons plats. Falk är för mig en gåta att han lämnade AIK för HV71, eller jag kanske hellre ska säga att det är en gåta att de ville värva honom.
Men men, än är inte följetongen över. Det enda vi vet med säkerhet är att Jonte inte spelar i AIK kommande säsong. Läste något om säkra källor på kommunen angående dagisplats. Blaha säger jag om det. Fast måste väl erkänna att TIK ligger ruskigt bra till, men än är det inte klart..:-)
Förresten, om nu Jonte tackat nej till AIK. Betyder det att det är löst med ankorna, eller var han bara bussig och sa det nu, så att PeO skulle få iaf en månad på sig att hitta en annan spelare? Någon som har koll?
Per HApps: Ortsbefolkningen hade ju gett upp Jonte redan i April. Så dom gråter nog inte. Möjligen klubbledningen och vissa enögda supporters. men gemene man var inställd på det.
htikare: Får vi Jonathan Hedström så har vi förstärkt laget.
Men precis som det skrivits tidigare här så kan man även hitta fallgropar och vända det hela negativt om man vill och ändå med gott samvete kalla sig realist.
Oscar Sundh och Peter Regin är inga spelare jag räknar med ska producera mycket poäng, de har potential men jag låter det i så fall få bli en bonus om det slår ut.
Annars så har vi bara Pärssinen som målskytt vars karriär bevisligen är på nedgång i siffror åtminstone. Riku Hahl är en ingen producerande förstacenter och Fredrik Warg maxade nog sig förra säsongen.
Vidare så har vi tre skadebenägna backar och en målvakt som endast gjort en bra elitseriesäsong och har aldrig haft en lyckad laginsatsmässig kvalserie som förstamålvakt trots flera försök, ingen vinnarmålvakt.
Nu tror ju jag visserligen att sanningen mer är denna:
Timo Pärssinen har fortsatt mer att ge och kommer att producera, det jag såg under SHG tyder på att han kommer att vara en klar nyckelspelare i laget. Riku Hahl är en allroundkunnig center som vi kommer att massor av nytta av, en ny publikfavorit men trots en del tursamma VM-mål så räknar jag inte med honom som en playmaker eller poäng-görare. Den kunskapen är dock underskattad hos Jonathan, den som playmaker alltså, om vi ni får honom är det bäst att tillägga.
Vad gäller övriga forwards så räknar jag med att de ligger på sin vanliga nivå, eventuella genombrott är en bonus. I min drömvärld så blir Peter Regin vår förstacenter och står för seriens genombrott med 40 poäng i protokollet men knappast något jag kan räkna med, bara drömma och hoppas.
Vidare så ser backsidan mer tryggare ut nu, tyvärr så saknar jag forfarande en riktig klippa, en 30 minuterpermatch-lirare. Något jag alltid saknat under mina supporterår.
Johan Backlund kommer att vara den bästa svenska målvakt vi haft sedan Pekka Lindmark, det behöver dock inte betyda att han är en frälsare och en vägg. Men han lär ligga på 90-92% av skotten i räddande procent, för våran del så är det bara att hoppas att han tar rätt skott, det är W:et i statistiken som räknas som Grant Fuhr alltid sa.
Plats 8 eller bättre i tabellen skulle göra mig nöjd och belåten. Plats 9 eller sämre skulle göra mig besviken och ledsen. Det finns eventuella fallgropar i truppen men jag tror inte att jag kommer att bli besviken över säsongen i stort.
JD: Hrm..lek med tanken att man ska tro säkra källor, vilket jag egentligen inte gör..och dett gör det ännu mindre trovärdigt.
"Har idag fått veta att Jonte har pratat med svalls kommun om dagis platts till barna och det var gjort redan i maj månad o det från en säker källa. inom kommunen. "
Jag menar, om han redan visste i maj vart han skulle ha barnen, varför då vänta tills det bara är en månad kvar till säsongsstart med att tacka nej till en klubb? Dessutom har jag ytterst svårt att tro att Jonte började leta dagis innan han ens visste OM han skulle bli löst från NHL.
Chippen: Nu sa jag inget om att dessa namn skulle likställas med Jonte-affären mer än att de valt att inte spela i SAIK denna vinter trots att de har en koppling till klubben.
Angående Fredrik Warg så vet jag personligen att han har en stark emotionell koppling till SAIK trots att han inte tagit några skär i klubbens färger. Han är ju liksom uppväxt i trakterna och har säkerligen sett laget live besegra Timrå IK (S/T) någon gång i sina ungdomsår och jublat över detta.
JimmyH: Stark emotionell koppling till SAIK? Det motsätter jag mig. Vad jag vet så har han alltid haft ett "hat" till SAIK, och att det är pga det som han aldrig spelat i SAIK. De försökte få honom till j-lagen...men icke...
Chippen: Hehe, nu var väl MoDo Sveriges hetaste juniorklubb på den tiden han var 16 bast så valet var kanske inte så konstigt, sedan så älskar han säkert Boliden mer än SAIK.
Det enda jag vet är att när jag surrat hockey med honom personligen vid typ 2-3 småblyga tillfällen så kommer Skellefeteå i alla fall alltid upp på tapeten och det var inga tvivel om vilket lag han höll på i kvalserien.
JimmyH: Att MoDo var hetast då han valde, är inget att säga något om. Att han sedan höll på AIK i kvalserien finner jag inte heller något konstigt i. han är juh från bygden. Jaja, skit samma. Det var juh länge sedan jag hörde att han inte gillade AIK och deras stil (som de körde då). Han är äldre och visare nu, och AIK har säkret förändrats oxå.
LennartA: Och ni tror på allt expressen skriver? Hoten om vandalisering tar jag med en stor nypa salt.
Men ni får väl förbereda er på "packet" som hälsar på er i vinter. Trots all besvikelse ser jag ändå en liten njutning i det här... Nu kan vi Skelleftebor vara överrens om ETT hatojbekt i årets elitserie.
Rabbe69: Vad skönt att ni har nått att hata... Mycket trevligt, men jag tycker ändå att ni ska rikta ert hat mot de som förtjänar det... Nämligen regeringen som tog bort tvångssteriliseringen....
willysson: Haha det är lite pinsamt hur dom reagerar där uppe, Det är rätt logiskt att Jonte väljer ett annat lag att lira i. Om det blir Timrå el något europeiskt lag återstår att se. En massa hot mot honom är löjligt. Skellefteå är nykomling och inte satsat så jättehårt, Risken finns för ett respass ur Elitserien, Och Jonte kan inte skapa underverk själv, Om han nu väljer Timrå så kanske det finns hopp om Landslagsplats och en kamp i slutspelet. Man väljer ju lag där det finns möjligheter till Slutspel!! Och om Skellefteå lyckas bra i årets upplaga av Elitserien och värvar bättre inför nästa så väljer han kanske Skellefteå nästa år eller näst nästa, men håller dom på att hota honom så lär han inte komma alls. Jag tror inte Timrås Supportrar skulle reagerat så om Jonte valde gå till Europa el Skellfteå!!! Sveriges bästa klack/Supportrar är självklart i Timrå IK.
Att skelleftefansen reagerar är inte särskilt förvånande. Däremot intressant att klubben och lokalpressen spär på med bitterdrypande, anklagande fingrar. Roger Lindströms 'svikar-artikel' t ex. Hur treårigt är det inte att spekulera i motiv som 'människorna i Sundsvall kanske är trevligare än i Skellefteå', eller att 'lokalpressen är mer positivt inställd' ?
En av de viktigaste koderna i idrott är: förlora snyggt. Här har SAIK - och fler med dom - en del att lära. Bilden av en tårögd Peo som undrar 'varför?' vibbar självömkan, och hur frestande den känslan än kan vara får man hålla den för sig själv. Var är stoltheten och självförtroendet?
Bragd-Birger: De tre största orsakerna att Jonte skulle välja TIK är: 1. Chansen att gå långt i ett slutspel 2. Bjuda igen för att Timrå var snäll förra säsongen eftersom han trivs i S-vall 3. Slippa en del av pressen på hans familj som det innebär att spela i SAIK som förmodad frälsare.
Fast säkrast för honom kanske vore att spela i Schweiz...
Tycho: Lägg därtill att det finns ett universitet att plugga på för hustrun, en stad där dom vet att dom trivs , vänner i form av spelare med familj och hus, som inte flyttar efter ett år... Jag hoppas och tror att vi ligger bra till...
Det är ju beklämande att lösa att vissa supportar till min kära klubb ska hålla på och fjanta med att lägga ut adresser och uppmana till vandalisering.
Tyvärr så faller en skugga över alla oss som följer AIK, vilket är rätt ofrånkomligt.
Helt plötsligt så förstår jag hur FBK fansen måste ha känt det då Olausson nobbade TRE ggr....ingen kul sits.
Nåja, det är väl bara att gå vidare och försöka intala sig själv att det löser sig iaf, och att det kanske var bra att han inte gick till AIK. En nykomling, som värvar en stjärna. Det blir lätt att alla förväntar sig att han ska göra underverk varje gång han är på isen. Detta kanske leder till att det AIK blir en bra enhet. Och jag vet...kanske dålig övertalningstaktik för mig själv, men jag måste tro att det funkar. :-)
Om ni hade hälften så mycket hockeyintresse i er stad så kanske ni skulle förstå besvikelsen vi känner! Nu har ni inte det och kommer därför inte att förstå att vissa reagerar starkt, även lokalpressen!
Var är er stolthet? Ambroo med andra tycker det är helt OK att börja trycka upp "he-left-you"-tröjor! Stort och riktigt ödmjukt!!
Visst är det skönt att kunna vältra sig i andras missär!?
keni: Nåja, ponera att Z av någon anledning skulle välja att spela i FBK när han flyttar hem. Skulle tro att tongångarna från många timråfans skulle bli ungefär desamma då.
4EVER: HAHA, du är fan rolig du.. JAg tyckte kanske inte det där med tröjan var så kul förut, men nu börjar den bli en lysande idé. Komik ska kännas, mer behöver inte sägas.
4EVER: Nej! att det blir övertoner just nu beror säkert endast på det längre tjafsande som varit mellan tik o saik supportrar i väntan på detta sedan i våras.
Jag håller också på linjen att ha positiva budskap om sitt eget lag i alla lägen. o inte lägga kraft på monståndarlagen oavsett vilka.
Och JA!!.... vi är inte så få här heller med ett enormt hockeyintresse!
4EVER: Lite löjligt med denna självömkan och detta svikarsnack. Hoten och allt det andra som följer i kölvattnet är inte bara löjligt, det är riktigt, riktigt sorgligt! En massa snack om vad Jonte skall få utstå i Skellefteå under matchen TIK-SAIK om han nu väljer TIK. Som du själv skrev tidigare (när du var så fantastiskt övertygad om att han var klar för SAIK): Sånt är bara tändvätska för Jonte..häckla gärna, då är han som bäst!
Vi vet, i Timrå har han ju som bekant redan spelat seniorhockey serru..
arf: Det finns en viss skillnad... Spelare som Foppa, Zäta m fl, har aldrig spelat elithockey i någon annan klubb.. Zäta kan alltid välja NSK.. Men en spelare som har vandrat runt bland några klubbar. I jontes fall.. Skellefteå, Lule, en sväng till USA, tillbaks till DIF sedan TIK åsså NHL igen.. Han är inte lika knuten till en ES-klubb som Zäta, Foppa, Sundin m fl.. När Coma skulle spela lockoutsäsongen i ES sneglade han mot kaffekokarna i Gävle vilket är fullt förståeligt enligt min mening... Han har ju faktiskt spelat där tidigare...
Sen tycker jag att hela idén med "he-left-you-tröjan" är pinsamt låg... Lägre än Glocalnet... Nån jävla hyfs måste man ha även i en supporterklubb. Jag hoppas verkligen att den inte blir verklighet..
4EVER: Nej, jag känner för er i Skellefteå,tro mig! Däremot ser jag ingen anledning för er att skriva sådana saker om oss i Timrå för att Jonte inte valde er! Han har fortfarande inte skrivit på för någon!! Att Ambroo m.fl. skriver som de skriver bör ni kunna ta med en nypa salt! Att lokalpressen i Skellefteå kallar Jonte svikare förstår jag dock inte! Riktigt DÅLIGT! Jag hoppas att vi får se Jonte i ett svenskt lag denna säsong. Det höjer standarden på elitserien! Oavsett lag!!!
hristo: Stod det inte Skellefteå i den länken tidigare när Expressen skrev att Jonte skulle välja SAIK? Tvivlar rätt starkt på deras källor, känns som de följer det de hittar i kvällstidningarna..
Janken: "Nån jävla hyfs måste man ha även i en supporterklubb"
Nu är ju detta Ambroos förslag och inte Supporterklubbens..
Sen ser ju jag hellre att vi kör på en "hylla" variant av en tröja i rött eller vitt istället för att halva klacken ska stå i en svart/gul tröja.. förutsatt att han nu blir klar ..
Otroligt att publiken buar när Lilja gör mål. Om det är några spelare i Timrås trupp man skulle tro att Luleåsupportrarna kunde unna ett mål åtminstone på försäsongen, så är det ju de som var med och gav dem det efterlängtade guldet för bara några månader sen…
”Blir det så att Jonte kommer tillbaka till Skellefteå Kraft Arena i vinter som spelare i Timrå kommer det att bli en hysterisk hatstämning mot honom.”