Kevin O Shea: Om jag minns rätt så var det väl Ambroo som för ett tag sedan sade att man var överens med Ducks, men att det återstod att komma överens med NHL om villkoren för att släppa Jonte. Eller så har jag drömt alltihop.
ernie eagle: Det skulle ju också kunna vara så illa att han inte får spela detta år då har räknas som "retiered", möjligtvis i Ryssland som inte har något fungerande avtal med NHL...men så illa ska vi ju inte hoppas att det blir. men med detta tvetydiga NHL-avtal som ingen verkar kunna hålla reda på, så är det kanske fortfarande ett stort "?" vad gäller Jontes framtid.
ernie eagle: Med NHL kan man aldrig riktigt vara säker, deras jurister behöver rastas med jämna mellanrum. Så vem vet, Jonte kanske får vänta ett tag till innan han vet var han ska parkera flyttbilen.
ernie eagle: Det återstår ju att se vad villkoren för att bli retired i NHL är ju , jag har ju svårt tro han får gå direkt och börja spela i europa efter det ju .. och i så fall vad straffen för bryta dom villkoren är
Sifredi: Jag står fast vid det skrivit tidigare .. det måste uppfyllas villkor för en spelare ska få bli retired .. och jag antar att ett av dom är spelaren inte har en ny klubb klar iaf .. dock är NHL´s regler ganska luddiga och inte säkert innefattar spel i europa , men jag misstänker han inte får spela alls dock på ett visst tag för klassas som retired , och bryts det kommer säkert ankorna få upp hans lön mot lönetaket hur som helst
Dream Team: Han borde väl vara fri att göra det men det hela beror på vad uppgörelsen är med Anaheim innebär. Och framförallt innebär Retired bara Retired from NHL.
Ska bli intressant att se och antagligen är väl Hedström Sveriges mest jagade intervjuobjekt för tillfället.
Dream Team: nja, rent hypotetiskt behöver han inte alls vara fri att välja vilket lag han vill för det. Det beror helt på villkoren för att släppa honom. Det KAN, rent teoretiskt alltså, vara så att Anaheims villkor för att släppa honom är att han inte spelar hockey alls kommande säsong (om Jonte på eget bevåg bara skulle vägra spela så skulle kontraktet fortfarande gälla nästa höst så det skulle inte funka - i alla fall har det varit så tidigare för spelare som har spelvägrat), men om det är så har jag förstås ingen aning om. Det hela lär väl klarna inom de närmaste dagarna.
LL: Har Jonte gjort något som skulle göra att Anaheim kan kräva detta, menar du? Nu kan vi bara gissa om upplägget här, jag vet, men jag gissar att det är en rätt fair uppgörelse som man kommit överens om. Sen om det är "no strings attached" helt och hållet, det vet jag inte, men varför skulle Ducks göra på det viset?
Dream Team: jag pratade bara rent teoretiskt och menade att bara för att man är släppt från ett avtal innebär det inte med automatik att man är fri att göra vad man vill, eftersom villkoren för överenskommelsen att bryta ett avtal vanligvis innebär eftergifter för den part som initerar avbrottet. Jag tror inte att Anaheim har något intresse av att jävlas med Jonte, men däremot skulle jag inte bli förvånad om NHL sätter käppar i hjulen. Är det något NHL är livrädda för så är det att släppa ifrån sig makt till europeisk hockey, och att släppa en spelare utan motprestation bara för att han inte vill spela i NHL längre vore en rätt stor prestigeförlust för NHL, och det skulle också kunna öppna för att fler spelare sticker när det inte passar längre. Dock skulle jag personligen gissa att Jonte har fått slanta upp en rejäl peng för att bryta kontraktet och att han efter detta är fri att göra vad han vill, men jag blir inte det minsta förvånad om han tvingas ta ett sabbatsår.
Per HApps: Jag har inte på nått sätt nämnt ankorna .. utan det jag har sagt är han måste ju rätta efter sig vilka regler NHL har för att en spelare ska bli retired .. sen är ju frågan vad dom reglerna säger om spel i europa ..
LL: Väl skrivet LL. Och jag är helt med dig i detta. NHL måste vara livrädda för detta scenario. Det är bara att hoppas för oss hockeyfans att det trots allt är en lösning som ger oss möjlighet att se Hedström lira hockey i år - oavsett om det blir Timrå, Lugano eller något annat lag.
Uddan: Åter igen, detta är saxat ur dagbladet, med Jontes agent som intervjuoffer.
"Inga pengar diskuteras Men det har dragit ut på tiden, och anledningen till det är inte – som det tidigare påståtts – pengar. – Nej, någon diskussion rörande några pengar har aldrig funnits. Anaheim tittar bara hur de ska kunna lösa det rent tekniskt eftersom det inte står nedskrivet i det nya avtalet, säger Strömberg."
Dragan 2k: fast å andrasidan så har ju NHL en väldig dragningskraft. Vilka är det som inte vill prova på NHL spel? För en bråkdel passar det inte så jag tror i och för sig inte att NHL är rädda för att bli av med spelare.
LL: Jag hävdar fortfarande att ett sabbatsår är helt uteslutet och det styrks knappast med dina spekulationer. Hade så varit fallet så hade det läckt ut i media för längesen.
Ambroo: läser du lite noggrannare så ser du att jag inte heller tror att det blir ett uppehåll för Jonte (jag diskuterade enbart utifrån vad som är teoretiskt möjligt), men att jag inte blir förvånad om han tvingas vila ett år. Jag köper dock inte din teori om att det borde ha kommit ut i media, för vad vet vi egentligen om villkoren för kontraktsbrottet? I media har det ännu inte framkommit några detaljer alls, egentligen. Och det har faktiskt spekulerats i ett sabbatsår även i media och Jonte har också själv sagt att han tar ett om det krävs för att komma loss från kontraktet. Det var iofs redan i våras någon gång, men i alla fall.
LL: Det var just därför jag använde mig av ordet spekulationer... Menar du på fullast allvar att det inte skulle ha läckt ut till media? Med tanke på att TIK för en dialog med såväl agent Strömberg som media så skulle det garanterat vara känt om så vore fallet. Har det inte framkommit något alls om detaljer? Strömberg har tidigare upplyst just media och TIK om hur det ligger till och varför det drar ut på tiden. Han har bl a sagt att det inte rör sig om någon som helst ovilja från Anaheims sida att släppa Jonte. Det som har varit har legat på NHL:s bord. Ja, men det sas mycket i våras, bl a att han skulle spela för SAIK...
Uddan och LL: Ducks har aldrig velat jävlas med Hedström, de har noll och inget att vinna på det. De vill i dessa lönetakstider inte ha en omotiverad spelare under deras vingar, en spelare som isåfall gör ett dåligt jobb men fyller upp lönetaket.
Att NHL ska sätta krokben, nja, det är isåfall mer troligt. Men i detta fall var det bara teknikaliteter som behövde lösas pga NHL-avtalets ofullständigheter.
WesleyS: Jag tror inte att ankorna är ute efter att jävlas utan det hänger mer på hur reglerna tolkas och vad som gäller.
OM det är så att Hedström måste vara retired helt från hockeyn för att ankorna skall kunna tillgodoräkna sig den summa pengar Hedström skulle ha tjänat så kommer ankorna att göra allt för att se till att han blir retired.
Dock så tror jag att det mest troliga är att han är retired från NHL och kan alltså inte skriva på för någon annan NHL-klubb. Detta skulle i mina ögon vara det mest logiska, men NHL är NHL och de har troligen bestämmelser och regler för affärer av det här slaget. Detta skulle ju kunna missbrukas av lagen om det inte fanns regler.
Hur det verkligen ligger till låter jag vara osagt men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det är en massa datum och svårtolkade regler involverade i den här affären.
JonteD: Även om det är försäsong och tidigt tycker jag man kan se redan nu att Genborg kommer att ta en ordinarieplats i SHL från start. Vi får avvakta fler matcher men han gör en mycket fin debutmatch. Roligt att se!