1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581993 inlägg · 6215 ämnen

Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28

« · 2620910 · » Till forumet


Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Turkiska Tiken : När du beskriver hur det gick till så minns iallafall jag båda situationerna. Det känns idag faktiskt helt verklighetsfrämmande att vi skulle kunna få se samma saker hända igen. Vilket såklart känns redigt jävla pissigt. Främst för honom själv, för om du som spelare inte är beredd på att ta risker, helt enkelt för att ditt självförtroende är nere på noll, ja, då vågar du heller inte utmana dig själv - våga för att vinna. Ett klassiskt exempel på loserbeteende, 1.0.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Jari Kapanen: Hans produktion är om vi ska vara ärlig, inte speciellt bra. Sett till förväntningar och lön. Han har nu ett snitt som gör att han landar in på 33 poäng, det är inte ens topp 30 i poängligan. Samtidigt som han är topp 5 bäst betald i ligan och mer vältränad än någonsin. Han har gjort 6 st (SEX!!) assist hittills, det är helt sjukt faktiskt. Saknar han målskyttar bredvid sig? Har heller inte sett några klassiska Dahlén aktioner som han gjorde förra säsongen. Borta mot Malmö när han bestämmer sig för att ta sig in på kassen i pp och ba kötta in den, hemma mot Frölunda när han accelererar förbi en back och lägger den mellan benen, eller Malmö borta där han gör sin gubbe med den klassiska höftöppningen och serverar en fri Lander som ba kan lägga in den. Vart har detta självförtroende och aktioner tagit vägen?

Om någon vill se dom situationer jag menar kan jag försöka leta upp och länka.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Rico01: I "fallet Jonte" får vi nog vackert bara konstatera att bristen på fysik såväl som ödmjukhet från huvudpersonen ifråga medför att vi inom överskådlig tid aldrig kommer kunna förvänta oss en sådan förändring.

Dahlén har väl en historik med hjärnskakningar? Det, plus att hans fysiska värden, eller snarare bristen på detsamma, är ju orsaken till vad vi tvingas genomlida varje gång det är match.
Man spelar ishockey främst med hjärnan och om den serveras med impulser att fly då närkampsspel kommer upp på agendan, då har man det nog jävligt svårt att hitta en roll som passar fullt ut.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
neutral: bästa jag har läst på länge! 👍
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Jag kan bli vansinnig på Dahlén emellanåt då det verkar som att vi får spela 4 mot 5 i egen zon, ser ut som boxplay långa stunder när hans kedja är inne. Samtidigt vill jag inte bänka honom eller något sånt, och för mig är han redan en ikon för klubben.

Då tycker jag det är ärligare att ge EP en känga för det sanslöst dåliga försvarsspelet innan 2-0 igår precis som någon annan var inne på här. Man såg dock att han själv insåg det när pucken gick i mål.

Båda två har en uppsida som gör att de måste spela, men bättre defensivt spel skulle inte skada.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Ahpl: Sanslöst starkt att få med alla tre poäng mot Ske.eå. efter den inledning man hade. Många bra insatser varvat med mindre bra. Spelet man visar upp är verkligen upp och ner. Måste säga att jag har lite svårt att förstå helheten i hur laget uppträder på banan. Jag tror att man behöver försöka hålla ihop lagdelarna bättre över hela banan. Backarna får mycket skit men handen på hjärtat, ibland är hjälpen från forwards noll. Varför envisas man med att kasta in puckar in i anfallszonen istället för att vända hem. Dom gånger man kommer in i zonen så hinner inte alltid backarna upp till motståndarnas blå och då får man inte tryck. Då kommer det lätt en kontring och backarna får jobba häcken av sig om det upprepas gång efter annan.
Egen zon. Tycker man är rätt så samlade men forwards är alldeles för snälla. Är man närmast pucken så försök för i hel....te att få tag i den. Screena bort motståndarna, haka en sekund så motståndare tillfälligt blir störd utan att det blir en 2:a Våra motståndare spelar mycket "fulare" än oss med fasthållningar och styrspel genom att manövrera ut oss. En del forwards spel i egen zon är "obra" då man trots att man är närmast pucken inväntar backen. Verkar som att man är tillsagd att agera på ett visst sätt men det ser onekligen lite korkat ut många gånger.
Ett tips kan vara att under en träning låta forwards (inga namn) spela backar och några backar spela forwards. Kan vara ett sätt för speciellt forwards att se egen zon från en annan vy. Kanske det kan leda till att man får mer förståelse för varandra och hjälper varandra mer. (förlåt men jag tänker högt) Slutligen så är det så att dom fem som är på isen samtidigt måste samarbeta och jobba hårt tillsammans hela tiden. Och då menar jag ALLA.
Tror på en grinig match imorgon som TIK tar hem med sisådär 4-1 :-)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Sputnik: ja Wiken var inte riktigt mjuk mot vår mjuke Dahlén igår.

Om jag nu när affekten släppt lite så kanske jag ska säga att jag vet att hemvändarna är människor och människor kan fela.

Min upplevelse är att Dahlén fått för fria tyglar att vara offensiv bara…

Jag uppskattar det man upptäckte kring Leksand igår där Hrivik tog en tok spurt i hemjobbet med inte jättemycket tid kvar av matchen och en stor ledning.

Jag gillar arbetarestämpeln på Timrå.
Krav på resultat ska man ha i all elitverksamhet men identitet och kultur skapar trygghet.

Jag vill inte ha primadonnor som är ansvarsbefriade på isen.

Jag var otäckt nöjd med den där streaken när vi vann!
Höll motståndaren på utsidan och bjöd på världskrig framför Juel. Juel kunde fokusera på skott utifrån och vara en jävla stjärna. Försvarare var verkliga försvarare.
Tog bort kroppar eller klubbor för motståndaren och stod parkerade mellan egen målis och motståndaren en hundradel av en sekund efter varje avblåsning…

Det var knegarhockey kryddad med vassare förvaltat anfallsspel.

Utan att vara någon Wikegård så tänker jag ändå att vår offensiv blir mer effektiv när spelarna inte tar för givet att dom ska rulla offensiv i 60min.

Det är lättare att etablera en högre desperation i offensiven om fokuset ligger i defensiven.

För det andra verkar gruppen faktiskt uppskatta det defensiva med. Erixon var ju nästan gråtfärdig av njutning över att känna igen spelet från tidigare år.

Lander stod sig bättre i den defensiva grunden med. Vilket är viktigt för helheten. När kaptenen levererar bidrar även det till trygghet.

Ur Dahlén får vi aldrig någon som slänger sig framför Pudas slagga men får man honom att jobba med klubba mellan puck och JJ/Juel troget och noggrant istället för symboliskt så får vi vara nöjda.

EP missade det så in i helvete på 2-0 igår.

Tight försvar kommer ge omställningar och vi har fan riktigt bra spelare på det området, Hållander, OJ, EA, Wedin, Dahlén och Pettersson är alla spelare som med fart på rören riskerar att ge vilken försvarare och motståndartränare som helst i ligan blodtryck i riskzonen. Dahlén, Lander, Hanzl, Forsmark mfl har allt dom behöver för att sätta igång en spelvändningar med…

Jag ser ingen annan lösning på spelidén för laget som skulle ge mer…

Ok, lite tråkigare är att virvla runt och ta lite mer risker i offensiv del av banan men vi har lirat en stor del av serien nu och kommer inte upp i effektiviteten man vill med den idéen.

Jag tror det skulle göra hemvändarna och Dahlén mer rättvisa samtidigt som våra defensiva formationer också kan skölja iväg offensivt!

Undantaget när man vill se lite kladdande i offensiven är när det ger långa byten i motståndarnas zon i andra perioden för det ger en mumsig mjölksyra på motståndarbackarna.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Jari Kapanen: ja det är ju inte bara att han fuskar lite med defensiven och det fysiska. Just nu känns det som han fuskar med allt
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Bragd-Birger: Jonte har iaf inte blivit snabbare av sin viktnedgång, vilket är lite underligt. Då inte denna effekt har kommit (eller lär komma?) är det bättre att gå upp i vikt igen. Hockeyspelare ska väga mer än genomsnittet enligt mig.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Sputnik: Jo så kan det vara, känns som väldigt strukturella fel i defensiven överlag, nånting som gör att vi gång på gång står fel i banan eller inte gör jobbet. Det som jag saknar mest från dagens upplaga av Timrå
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Ahpl: Just det här med Jontes defensiv tror jag fick fart "bara" för att Wikegård specifikt tog ut videosekvens på Jonte igår.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Bragd-Birger: Ska jag vara helt ärlig så ser det ut som att han har tappat självförtroendet helt. Dock tycker jag den här diskussionen av att Jonte inte jobbar defensivt är överdriven. Tycker arbetsmoralen defensivt har varit betydligt bättre de senaste matcherna och ska jag vara ärlig så är det mer Hanzl som är sjukt loj defensivt i den kedjan. Sen tror jag Jonte tappar enormt på att det inte finns några tydliga riktlinjer i in och utgångar ur egen zon, väldigt sällan vi får komma samlat med fart som ett lag, något som man till exempel kan se på hur Skellefteå alltid anfaller tillsammans
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Jari Kapanen: Jonte ser ut att kraftigt otrivas i den roll han förväntas ha. Eller så har den där dietomläggningen fått helt motsatt effekt.
Kan på rak arm inte påminna mig en enda match den här säsongen där han varit bäste forward. Hyfsat anmärkningsvärt.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
JanneH: Gällande Jonte så är det väl naturligt att det går upp o ner i målproduktionen.

Det som inte är ok att han är fullkomligt ointresserad att defensivt arbete. Den lyxen har man inte råd med i Timrå IK. Producerar man inte, kan man iaf kämpa o bidra till laget. Handlar inte om att han ska tackla mest eller hårdast. Vinn nån närkamp per match så är det bättre än nu. Så hoppas vi det lossnar framåt igen!

Stark seger igår o grymt för lagmoralen!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Pyrret: fortsätter Jonte som igår är jag nästan beredd att hålla med "trollet". Men bara nästan
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
tekarn1968: Är det du Lodin?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
tekarn1968: Troll.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
söder över: Man saknar Rattie, det gör man. Fortsätter Dahlén att vara så här beige så är de bara att tacka han för allt han gjort för våran klubb och ta in 1 riktigt bra back istället.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Zäta75: man blir ju fundersam vad han går igenom…

Han har ju alltid levererat och varit ett hot.
Nu bara allmänt blek.

Han är ung och bygger sig fortfarande men fan…

Det svider att inte få mer ur honom när det behövs alltså!

Mm ok han får hitta sig!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Pinaceae: 3,20 gånger insatsen
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Sputnik: Instämmer helt med dig. Det hårda jobbet ska vara lika för alla.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
söder över: Jonte måste hitta självförtroendet igen och hur han ska spela i Timrå upplaga 23/24. Visst han ligger i topp i målligan och har gjort det bra. Men som vi vet har han så mycket mer i sig som han inte får ut. Öppna höfterna,åka runt mål eller bara trycka in pucken på ett lätt sätt. Hoppas det kommer framöver

Kommer Jonte och Wedin mfl igång ännu mer framöver blir vi farliga trots lite svag backsida
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
russkiy medved blyat: Nej, inte nu längre när blålinjen verkar tillhöra den zon som gynnar anfallande lag.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Tycho: ingen Offside vad jag ser, vad snackar Wikegård om
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Zäta75: vill även lyfta Albin Lundin där när SAIK hade oss fast i ett byte i 2a och han och Svensson var överallt medan lagkamraterna stod som fast naglade i isen
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Tom Topp: så sant!

Någon jävla satans gång måste vi väl få lite jävla flyt med oss!

Som sagt så spelar JJ upp sig efter inledande spelet med och är en kugge som ska nämnas efter matchen med. Hoppas att JJ hittar sig själv igen.

Men Dahlén…

Han fick en smäll på handen/handleden vid Wedins första balja men herre min skapare så off han är nu alltså!

Törs man bänka honom? Det går inte att flytta ner honom i formationerna eftersom han inte kan användas i en formation som ska spela tätt hemåt…

Men nu börjar hans brister bli svåra att leva med.

Ante är lite helig för han har verkligen varit enormt viktig för vart Timrå är idag…

Så även Dahlén men… ja…

Vad säger man. Han duger inte nu.

Ledningens sätt att använda backarna i spelet… särskilt offensivt…

Det duger inte 2023.

Jobba in backarna i spelet mer än dumpar…

Annars så!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Zäta75: Vi har ju redan en Olle Liss, det är Hartmann. Åker runt och halvjobbar 80% av tiden och blixtrar då och då till med ett slagga i krysset.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Zäta75: Nästa säsong behöver vi en offensiv teknisk och rörlig back . 3-i-1 - lösning
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Sputnik: Tänk att ha Olle Liss i Timrå på blå i PP med hans skott. Säkert en rätt billig lösning. Vad tycker ni? Bara en tanke som kom upp. Men vi behöver en riktigt stabil tvåvägsback först och främst
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Zäta75: svänger fort i hockey... 0-2 och ett formstarkt Lif i nästa match, man riktigt kände hur Ante vinkade adjö. 5-2 seger och hela organisationen går på moln.
Tror inte Lif får det lika roligt på lördag som det först såg ut. Panu Mieho använde kropp för en gångs skull och vips stänker OJ upp 2-2 i kryllan. Mera sånt tack!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
eltifoso: Hur mycket vann du?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
jå1: Ja och helt rättmätigt så skall vi ha de kraven på våra spelare. Vi Timråsupportrar har alltid värdesatt att våra spelare ger allt på isen.
Ingen kan glida, oavsett vad det står på tröjan eller vad man gjort tidigare i karriären.

Om den bäst betalda spelaren i laget har frikort och kravlöst aldrig behöver ta fullt ansvar, varför skall övriga behöva göra det?
speciellt inte importer som struntar fullkomligt vad Jonte gjort tidigare i Timrå historiskt sett.

Det blir liksom rätt uddlöst om Ante kommer med enskild kritik om bristfälligt ansvar i försvaret om det inte är samma krav på alla spelare som sagt.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
eltifoso: Vi ligger 5a i tabellen nu. Toppmatch på lördag. Leksand 48p vi 46p
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
JonteD: Man bör nog sköta övriga uppgifter på isen också om man vill undkomma kritik dock
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
russkiy medved blyat: Sluta klaga på Jonte han gör de han har till uppgift att passa o göra mål!!!!!!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
eltifoso: som sagt .. säsongens klaraste oddsvinst
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Olle: kan bara hålla med, verkligen något att bygga vidare på detta trots mkt tveksam start!!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Andersson: Wedin tystar belackarna (jag) ikväll. Grym match!

Det här kan ha varit säsongens skönaste seger. Förbannelse och allt det där skiter man väl i men med den trend vi har haft, med ante-gate. Ligga under mot Skellefteå borta med 2-0 och vända till 2-5, det är TUNGT.

Var det fler än jag som noterade att vi gjorde en sak som vi sällan ser? Vi spelade FYSISKT. Det bara small i sargerna. Sexfingrarna från Skellefteå såg ofta stressade ut och det var ju bara för att det small i sargerna hela tiden. Mer av detta tack. Och OJ’s mål, det må ha varit ett misstag från Skellefteå men han åker på en riktig smäll men studsar upp och går rakt på mål och han blir belönad. Jäkla inställning på den grabben.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Hahl Bundy 2.0: Rån känns mer vinst på övertid efter sen kvittering. Fem obesvarade är något annat.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
russkiy medved blyat:Närmaste jag hittade...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Jag vidhåller att vi rånade Skellefteå… men vad gör det? Vi har blivit rånade många ggr också.
Rättvisa i längden!
Nu får Wikegård sluta sura.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Ni som bytte kanal, hur har det sett ut mot Tyskland?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
mikenomad: Tror ja skrev förut att vi vinner men jag är liiite påverkad av alkohol 🏝️🏖️
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Så går de när man krigar i 60min
Hatten av, grattis
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Pinaceae: newer mind att målisen satt och mumsade varmkorv…
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Zäta75: Den frekvens EA och OJ har när de checkar fast motståndarna är svårslaget. Helvete vad de jobbar
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
SMÅLAND: +/- 0 i målskillnad nu också
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
SMÅLAND: Wedin grym ikväll! Han växer mer och mer. Kan det lossna på riktigt nu efter 2 mål?

Per Svensson, EA, OJ och Mieho också mycket bra ikväll.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
We kör All in fö Ante resten av säsongen för ANTe sä Wedda 💪💪💪
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Jag tycker att alla i detta forum kommer överens om att Wedin's målskytte bara ökar efter detta , nu är han igång
Låst ämne

« · 2620910 · »