DenRöda: det är oerhört viktigt att vinna tekningar, speciellt i egen zon i andra perioden då man har långt till båset för att byta. Det har ju även timråspelarna och ante tagit upp hela kvartsfinalserien.
Saxat ur David Hellsings krönika i Nerikes Allehanda...
"Där kvitterade Timrå till 2–2, regelvidrigt efter en tillsynes solklar offside dessförinnan, och domarna har tydligen redan hunnit be Niklas Eriksson om ursäkt. Precis som jag hoppas att Timrålägret fick en sådan efter att Mathias Bromé tappat benen i andra perioden. Absolut, Joonas Lyytinen var på honom lite, men ska det föranleda ett sådant fall? Mathias Bromé bedyrade att han var oskyldig men bilderna talar inte till hans fördel."
{297}: Det är för att Örebro har bra varianter på tekningarna. Låt säga att Hanzl eller Lander förlorar tekningen, vad gör dom efter det? Flera gånger har en Örebrocenter kravlat sig loss eller bara rent kan glida in mot JJ för att screena. Våra centrar måste låsa fast dom. Brottas lite. Dom är ju snabbare på tek så låt oss vara starkare då? Det är lite det vi gjorde bra i 3e perioden. Vi vann såklart väldigt många tek i offensiv zon, men i defensiv zon så har vi läst Örebros tekningar lite nu också. Dom har 3-4 inövade varianter.
tjobba: vid biljesläppet till fösta matcherna stod det redan efter en halvtimme "biljettypen är slutsåld" men det fanns biljetter kvar långt senare. Tror många är inne samtidigt och biljetterna kanske ses som reserverade när man kollar runt i arenan för att välja biljetter i olika delar av arenan.
DenRöda: kommentatorerna klagade mycket på Lander gällande tekningarna men det är faktiskt Hanzl som tekar dåligt i senaste matchen. Lander vinner 7 och förlorar 9. Hanzl 12 och torskar 19.
Sputnik: Seriöst så skulle det varit nice med arena för ca 7000 åskådare. Fler loger för fler intäkter etc. Men det skulle kräva en tät extern sponsor som går in, Timrå Kommun är ju för liten och har inte ekonomiska resurser tyvärr. SCA har kanske lite pengar på hög..
roger_sundsvall: Frölundas tränare tar tydligt avstånd från förstärkning medans hela Örebro stoppar huvudet i sanden. Hopppas så överjävla mycket att vi fullständigt mördar dom imorgon, knäcker deras moral helt och att dom börjar svandyka konstant i match 7 men att domarna är vakna på det.
Till nästa säsong måste det bli krafttag mot filmningar, tillåt situationsrummet kolla på dom och ta beslut efter nästa avblåsning. Kombinera det med avstängningar i flertalet matcher så det verkligen känns. Straff på isen och straff i efterhand krävs för att få bukt med den här skiten.
DenRöda: Det finns ju två sätt att torska en tek på. En ren tekdär puck går rakt bak till back, eller tek där pucken jobbas fram i andraläget. Scenario 1 är ju rena katastrofen(Hardegårds mål) medans det andra inte är bra, men mindre skadligt initialt.
Herregud vilken skön känsla man vaknade upp med imorse. Vi var så värda att vinna just den här matchen också efter bl.a Bromés svandyk. Blir så less att filmningar kommit till hockeyn.
Var det någon förresten som la märke till att en Örebroare slashade Pääjärvis klubba vid avgörandet varav hans egen klubba gick av? Haha, karma på hög nivå. Nu vänder vi detta!
KulltorpsOlli: Nordström i FBK. 2 sekunder kvar på klockan. Hagos (?) torskar teket klockrent och Färjestad gör mål och kvitterar för att sedan gå vidare och vinna matchen och slutspelsserien. Värsta tekningstorsken jag varit med om. Tror inte ens Örebro VenomVipers var påtänkta på den tiden.
Synd att det inte är avstängning för diving i SHL. Kanske nästa steg att ta första gången böter sedan avstängning 3 matcher. Är nog det enda som hjälper för som det är nu så är dessa bötesbelopp pinsamma för en spelare som tjänar kanske runt 100 - 150 K i månaden.
{297}: Den tekningen är ju skräckexemplet på hur man som lag inte får agera i en tekningssituation i egen zon. Ett av målen som Hardegård gjorde tidigare påminner mkt om detta. Man ska väl lära av sina misstag sägs det. Bara att hoppas man tar detta på största allvar.
Dubbeld: Trots att Bromé fälls fortsätter han med att hävda sin oskuld.
"Timrås back nummer sex jagar mig bakifrån. För att komma ikapp drar han mig i byxan, samtidigt som hans skridsko träffar min häl. Detta gör att jag tappar skäret och balansen. Jag är framåtlutad och i en låg åkposition, när vi får kontakt med varandra tappar jag därför skäret vilket gör att jag faller framåt. Jag har ingen avsikt att förstärka eller filma i situationen och det hoppas jag framgår av bilderna”, säger Bromé i sitt yttrande."
{297}: nja, var det så det gick till? Vi kanske tänker på olika matcher, men den jag tänker på valde Hagos att försöka låsa pucken vid sargen i egen zon istället för att lägga ut den. Han blev av med pucken, Nordström fick den och gjorde mål med några sekunder kvar.
Hemsk situation. Satt precis i hörnet ovanför, och jag och farsan skrek på Hagos "ut med den förihelvete!!!".
Rip Kirby: Han väver alltså in sin första förklaring (dra i byxan) med sin andra förklaring (fastnar med skridskon) för att neutralisera båda lögnerna. Bromé borde sluta med hockeyn och bli försvarsadvokat.
tjobba: Ett tips till många här inne inför nästa säsong. Bli medlem i klubben!! Då har ni förtur på biljetter när det vankas slutspel osv. Var med och stärk Timrå IK som klubb.
Greven: Mäktigt! Det jag direkt reagerar på är att det var ju inte direkt superupplyst på den tiden. Dagens arenor är ju som en operationssal i jämförelse :)
{297}: man undrar ju om han tänker att det är bättre att komma med en sån där förklaring än att helt sonika pudla och be om ursäkt? Det är ju inte så att vi behöver gå på hörsägen och att ord står emot ord. Alla kan se situationen, och alla kan se att det han påstår inte stämmer. Han filmar. Punkt.
Resultatet blir att Bromé nu betraktas som a) filmare, b) en lögnare, samt c) ryggradslös. Och vi bör nog lägga till d) korkad.
Hoppas domarna håller ögonen på honom i morgon. Det bör krävas blodvite för att han ska få en tvåa med sig.
Bragd-Birger: Egentligen kan jag tycka att det är bättre om domarna håller extra koll på Öberg och den där hockeymördaren Larsson. Dom är ju iallafall lite farliga offensivt och filmar minst lika mycket. Bromé har ju varit kass men filmade betydligt mer uppenbart.
Angående situationen med Nordström så är det nog som du säger, jag har förträngt en del av det även om resten följer med livet ut.
Minns den situationen som igår, hela dåvarande Sydkraft arena stod upp och hade tagit ut segern i förskott, förgäves kändes det som man var den ende i arenan som hade kvar fokuset. Kl stod på 19:54 när tekningen skulle ske. En hemsk upplevelse. Sedan den dagen tar man aldrig ut något i förskott.
{297}: ja, huvudfokus ska så klart ligga på domarna. Dom har e n arbetsuppgift i fallet med Bromé: att visa ut honom 2 minuter. Om dom tagit ut Lyytinen o c h Bromé hade det varit fel, men ändå på något sätt begripligt. Att dom enbart tar ut Lyytinen är fanimej tjänstefel på arbetsgivarvarningsnivå.
Och håller med i övrigt. Örebro har uppenbarligen internt sanktionerat filmningar och anser det vara ett ok sätt att skaffa sig fördelar. "Det är ju slutspel, höhö".
Har inte så mycket för Rönnberg, men viss skillnad i hur han bemöter Borgmans förstärkning. "Han sätter mig i en jobbig situation när han ligger kvar på isen, måste nog ha kvartssamtal med honom". Rakryggat och tydligt. Eriksson säger åt sina spelare "bra jobbat, men nu är domarna arga och känner sig lurade så se till att spela med marginaler annars åker ni ut".