1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598507 inlägg · 6213 ämnen
« · 2205382 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2021-2022
Veteranolle: Jonte Hedström kanske? Fast han var ju knappt iväg innan han vände tillbaka ;) Finns säkert några till också. Mats Näslund valde Malmö efter sin Schweiz och NHL-karriär. Fast då var väl Timrå iofs i kaos med sammanslagning osv.

Rip Kirby: Jag trodde att Lander var nått som han inte var så nu är det bara och gå vidare. Vi ska ha spelare som verkligen vill vara i Timrå IK. Vi har allt i egna händer, tillsammans kan vi övervinna allt. Kämpa Nubben!

KulltorpsOlli: Känn lugnet. Det har gått en (1) dag av vår silly. Ifjol höll folk på att kasta in handduken på dirren direkt när Sebbe Ohlsson skrev på för Modo. En KATASTROF nästintill, sen visade det sig snarare att det förmodligen inte ens var speciellt aktuellt att förlänga med honom. En brunkare med hans löneanspråk… njae, det blev roligare med Lodin på den där platsen i andrakedjan.

Lander och Hardegård är givetvis av en helt annan dignitet nu, och att båda rinner oss ur händerna denna första dag är ju absolut inget roligt. Men, ja… jag kan förstå båda två. Uppenbarligen har Lander fått en bra deal som fungerar med hans familjesituation, och än så länge har jag inte sett något som antyder att den där Schweizsvängen blir längre än ettårig. Han har inte varit med på den resa vi gjort på senare år, och den resan kommer få ett helt nytt delmål bara vi överlever kommande säsong med SHL-statusen intakt. För det kommer det krävas en hel del, men framförallt kommer det krävas att många spelare slår personliga rekord. Där hade han varit enormt viktig som någon form av ledsagare, men nu är det bara att släppa honom och gå vidare.

Hardegård är givetvis ett prestigetapp, men precis som många redan varit inne på så tror jag nästan att det är så att Nubben propsat på att Harde måste testa något nu. Förra säsongen var han påväg till Luleå (sades det) och nu har han haft intresse från flera håll hela säsongen. Jag är mer nyfiken på att se vad han kan få ut i en etablerad klubb än vad jag hade varit om han stannat här, för vi kommer ofrånkomligen behöva förstärka på just de positioner där han huserat nu under senare år. För mig har det inte varit helt enkelt att se var vi ens skulle placera Hardegård, och nu löser sig den biten av sig självt. Optimalt att han drar till en så intetsägande klubb som Örebro också, det är en sån där klubb där spelarna är inhyrda konsulter i stort sett.

Nä, det blev ingen klang och jubel-måndag detta. Men de enda som är det minsta förvånade är förmodligen vi supportrar, hade ex. Hardegård varit vårt absolut enda offensiva hopp på backsidan så hade Nubben givetvis låst in honom i källaren hemmavid. Det går att säga väldigt mycket om Hardegård, men att han är en sån som är supersugen på den stora vida världen och att fly tryggheten så fort han får chansen tror jag i c k e. Det här har han blivit peppad till, och det är enklare i dagsläget att se vad såna som Westerlund, Svensson och Carlson ska bidra med i nästa års lag. Om nu de två förstnämnda blir kvar.

Men visst fan vore det väääldigt tacksamt nu om vi fick se en puff om en nära förestående livesändning. Mest bara för att få ett hum om vilken riktning vi är påväg att ta detta. Varenda signal man hör är positiv, men man längtar ju efter att få se konturerna av det som komma skall.

Veteranolle: Gräver djupt... Bulla, Finn. Lite grundare Linkan haha, Anders Vikberg (fast det var väl till ST?) Tjobba

Patrick Polly: Jag lägger min röst i att i Anton Landers fall så går mig familjen före exakt allting. Beslutet om att spela/bosätta sig i Schweiz är säkerligen voterat, anammat och klubbat i familjerådet. (#SAMCRO)
Schweiziska alperna krossar förmodligen Norra Lundvallen som bostadsort.

thorwald: sitter och funderar på hur många hemvändare som verkligen har kommit tillbaka under årens lopp. Och kommer det någon så är dom i slutet av sin karriär och kanske inte är så hungriga och bidrar med så mycket. Jag kanske har fel men kan någon ge mig några namn på hemvändare till Timrå .

Alla är sig själv närmast... även om en spelare har hjärta för en klubb... som Anton. Välkommen tillbaka förresten när det är "dags".
Egentligen är det både rätt rörande och patetiskt att de enda som förblir trogna en klubb livet ut är vi fotsoldater… vi dumma, idiotiska fans.

Vi är lojala in i döden. Vi är trogna hundar. Vi är löjliga lallare, romantiska dårar som faktiskt tror på en spelare när han säger att han älskar klubben han är i. Vi allihop.
Vi är många ggr lättlurade stackars fans med snorren i vädret och tomma plånböcker.
Löften är alltid tidlösa. Allt annat är skam.

Dahlén insåg vad vi fans alltid insett (och ibland tvingats inse), nämligen att klubben, färgerna, laget, staden går före allting. Vi kan inte värvas. Ingen supporter skulle sälja sin kärlek för pengar.
Ingen jag känner skulle sluta hålla på Timrå och börja hålla på Modo bara de fick mer betalt. Så fungerar inte kärleken.

Återigen ta Dahlén. Han är unik. En utrotningshotad art.
Han är en ljuskälla i allt det här gråa som vi försöker bluffa upp till julstämning,… allt det här svarta som vi försöker linda små gnistrande, tvinnande ljusslingor runt… när vi i desperation kastar spadertvåor omkring oss under hysteriska skratt och försöker bluffa upp dem till hjärteress.

Dahlén tar sina Supportrars förtroende på allvar och förvaltar det… får det känslomässiga kapitalet att växa… så att man känner att man får tillbaka det man satsat… nämligen sitt Timrå hjärta.
Jag hoppas att du stannar!

Timrå IK ja… Man får vara väldigt luttrad och ha ett stängt hjärta för att inte förlåta och försonas med det som varit. Ränderna går aldrig ur. Kärleken sitter djupare än ett snedsprång. Trohet mot denna kärlek är det ultimata testet, den fullständiga kärleksförklaringen.
Den sköraste står alltid kvar, när de hårda faller.
Timrå IK är fortfarande kapabel att vrida om skallen på vem som helst… bara så ni vet.

En skön sak med att bli äldre (de sköna sakerna är inte så många) är trots allt att man faktiskt sett och varit med om grejer som de unga bara kan drömma om.
Jag var där. Jag stod där. Jag var med. Inte så dumt faktiskt.

Timrå IK..Vi kommer alltid att vara den där ditmålade flugan i pissoaren. Ständigt baktalad, ständigt pissad på… vi vet det… ingen skulle sakna oss mer än vi själva… MEN vi har en framtid och vi arbetar mot den… Klubben, spelarna, supportrarna. En för alla… Alla för en.
När man talar om kulturer i olika klubbar blir det gärna lite flummigt. Det är lätt att fastna i myter. Kultur är inte bara något ”som sitter i väggarna”.

Kultur är inte ständiga nostalgitrippar eller rotande i det som varit. Det är svårt att titta bakåt när man ska gå rakt framåt. Ett slags kultur sker här och nu. Kultur skapas dagligen, i det stora och det lilla… t om hur man klär sig när man är ute och rör sig bland folk, hur man för sig, vad man säger och inte säger till pressen osv. Kultur bryr sig väldigt lite i det som har varit.

Just nu är det så här för Timrå IK: Det enda som går att vinna är framtiden.
Det förflutna är lika dött som grus… just nu. Det som gäller för Timrå IK nu är att foga samman bitarna från sitt fina förflutna med den hägrande framtiden.

Framtiden är inte bara oskriven, som dear old Strummer sjöng, den är redan här.
Nu tar vi SHL med storm....

bar mofftak: köper det du säger men kan inte låta bli att tänka att det handlar ju inte om att behöva välja bort ICA för att istället handla på Lidl, det handlar om man ska ha tre st Audi E-trons eller om man ska ha fyra.

Ursäkta men nu får väl flera här inne ta o ge sig! Visst, det är absolut tråkigt att Lander inte kommer hem och spelar. Men att flera i princip målar fan på väggen innan vi ens vet vilket lag vi ställer upp med i SHL är ju rent patetiskt. Vi kan väl vänta tills dess eller?

Sen tro att Lander skulle ensam rädda kvar Timrå i SHL är också rent naivt. Nää jag trodde jag var negativ men satan vad jag ligger i lä nu...

Patrick Polly: Precis som alla gånger tidigare är det rätt meningslöst att hoppas på "återvändare". Det är svårt att gå ner i lön när familjen väl vant sig med en viss livsstil. Det är vilken lön vi kan erbjuda som avgör vilka spelare vi kommer kunna knyta till oss. Förhoppningsvis kan vår effektiva organisation till viss mån kompensera att vi har 6 miljoner mindre att leka med än resten av lagen.
Dahlén är unik.

Men hörrni! ska vi verkligen haka upp oss på gamla "avdankade" hemvändare att de ska kirra biffen? Bättre bygga fräscht från början nu när vi är i SHL! Folk som vill lira i Timrå och ser sin chans där som Lodin t.ex!

Ta in några finnar som vill basta men prova på dricka lite annan bärs än Karhu

Sputnik: 2 sockerkakor och en gammal mazarin från kiosken i gamla entrén!

Att Lander väljer annan klubb är bara att acceptera. Att han däremot själv uttalat sig om en ’snar återkomst’ nu i närtid och att vara tillbaka medans han har något att ge känns lite svårare att acceptera. Bättre läge att komma till Timrå än nu är det inte säkert att han får. Mao var pengarna viktigare än att spela i Timrå. Det känns surt givet tidigare uttalanden.

Tycker också det är lite ironiskt att han går till Schweiz men att det inte beror på pengarna. ’Vill du tjäna pengar ska du spela i Ryssland’. Hans senaste fyra år tyder ju då på att pengar trots allt är väldigt viktigt…

Icingpucken: Ingen minns en fegis, jag äter 2 sockerkakor om han vänder hemåt!

{7043}: Erik kommer vi aldrig se i Timrå annat än som motståndare

Sputnik: Man kan ju hoppas på att han Backar Nubben rejält vid nästa insamling för klubben i hans hjärta.

SuperMupster: Jag tror att det är ”hägring” som ska in där på vågrätt 7.

Sputnik: Ett år i Zug med chans på titeln, de har en fin stomme att bygga vidare på från truppen som vann nyss (vill jag minnas) och sedan så vänder han hem. Annars äter jag upp en sockerkaka eller liknande inför nästa säsong :D

SuperMupster: Grabben börjar förskoleklass nu efter sommaren om jag inte minns fel. Hade jag tänkt "logiskt" som jag gjorde innan Lander skrev på för ZUG så hade jag tänkt att han skrev 1+1 med optionen på år 2 om Timrå åker ner,men nu vet jag inte riktigt längre. Räknar inte med Lander på ett par år nu istället.

KulltorpsOlli: efter 4 år i ett trist ryssland, förstår jag om man vill testa på schweiz i ett eller 2 år, kontraktet skrivet på 1+1.

sonen är väl 5 nu och de har sagt att när han börjar skolan så ska de vara hemma i sverige, så det är nu eller aldrig som de kan testa på schweiz.
så ge det ett år så kanske anton lirar i timrå, ge det två år så lirar han garanterat i timrå. hela 32år gammal då.

Lorgalis: Haha han kan gott och väl stanna kvar där i Luleå. Bara floskel.

thorwald: det kanske är så men lander-ryktet till Timrå har väl levt i 3-4 år nu med ett antal intervjuer? Han har ju varit det stora hoppet nu i ett antal år? Ska inte sticka under stolen med att jag är grymt bitter över detta men känner samtidigt att för mycket bitterhet mot Lander blir ett slag i ansiktet på en kille som Dahlén som faktiskt varit här hela tiden och tagit upp oss två gånger. Och DÄR kan vi ju tveklöst säga att pengarna är sekundärt.

Men jag håller med. Begreppet ”klubbhjärta” är urvattnat när det gäller 99% av spelarna, åtminstone om man inte lägger till ”…om pengarna är rätt” bakom ordet.

TikShank: Infon kommer från den här artikeln i Norrbottenskuriren:
kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/l6v2569j
Kan tänka sig att spela för Timrå i framtiden, men säger samtidigt att han vill förnya kontraktet med Luleå.

{297}: Jo fast journalister är ju experter på att hitta rubriker som ska locka supportrar att klicka. Hur ofta hör man inte om gamla lirare hur gott de snackar om klubben och hur de gärna vill spela här igen? Hur ofta händer det sedan? Typ aldrig. Där har vi lite att jobba på jämfört med andra SHL-klubbar som faktiskt får hem en hel del lirare från NHL/KHL/Europa. Lander kanske var lite extra smörig för klubben + fick ett gäng ledande frågor och vips så låter det som att han är 99% säker. Privat öga mot öga låter det nog inte lika självklart att de ska lira i just Timrå. Jag tror Timrå som klubb behöver tuffa till sig lite och bli en klubb som inte bara är det där schyssta föräldrarhemmet/moderklubben utan också en klubb som har en strävan. Etablering i SHL är en bra början.. Organisatoriskt så ser det bättre ut på länge och jag tror det är där det hela börjar och måste utvecklas först och främst.

Fredrik Andersson ryktas också till Schweiz.

Olli Hahl: Det sitter inte i pengarna säger han, roligt att känna att Lander hellre väljer utlandet än Timrå om det inte handlar om pengar....

Synct: Uh...måste säga att luften gick ur lite nu.
Var rätt säker på att Anton ville komma hem och ge oss ngr år i sin prime. Men nu blir det inte så. Jag är besviken och skiter i vad andra anser om det.
Men löften är löften, för vad det är. Som ngn annan sa, han kommer väl hem och ett par tre år, halvskadad och orkar med en halv säsong. Han är ingen ungdom längre...
Inte ens Anton kommer hem som utlovat....då vet man att money talks..
Faan... :-(

Lorgalis: Å vad vet du om det ??

Puckat: Gustafsson är det bara att glömma. Han har deklarerat att han vill skriva nytt kontrakt med Luleå när nuvarande går ut nästa år..

Olli Hahl: Hade önskat lite mer osvenskt beteende i kommunikationen dock. Kan han inte bara gå ut och säga ”jag vill tjäna mer pengar innan jag varvar ner i Timrå”?

Blir bara löjligt att snacka om ”upplevelse” att få bo i Schweiz. Kan respektera att han väljer spel utomlands men har svårt att svälja förklaringen. Och dessutom inlindat i ”det har varit jobbigt att bemöta alla som tagit det för givet att jag ska spela i Timrå IK”…ja men det är väl det han själv kommunicerat?

Väldigt mycket grinkukar här inne direkt något går emot. Klart det hade varit positivt för klubben att signa Lander i det här läget, men att det breakas att det inte händer NUNUNU skulle få folk här inne att till synes gå från att förvänta sig avancemang till NHL till att nu endast se oss i Division 2 22/23 känns som överdrift!

Vi får väl vänta och se vilket lag vi har på pappret i mitten på Juni innan vi ger en prognos en ärlig chans!

Glöm för guds skull inte att Nubben har vetat om dessa saker som vi tar som överraskningar långt innan vi visste vilken serie vi skulle spela i nästa säsong.

Olli Hahl: Han kunde blivit staty men det blev en alptopp. Tacka vet ja Dahlen och Z.

Olli Hahl: Det lämnar ändå en liten bitter eftersmak i munnen med Lander. Han hade varit otroligt viktigt ett första år i SHL. Dock har vi klarat oss länge utan han och får göra det något år till. Vi får någonstans bara be till hockeygudarna att Dahlén stannar, man behöver personer med hjärtat på rätt plats. Samt har han potential att vara en stjärna i SHL. Med det sagt så kommer vi få ett tufft första år, även hur många finnar/jänkare vi tar in så är ingen av dom Anton Lander. Men det finns ett hopp ändå,våran Jonathan Dahlén.

Linkovich: Jag delar uppfattning om att börja med en gedigen defensiv. Som någon sagt någon gång: En stark offensiv vinner matcher, en stark defensiv vinner titlar...

En stark defensiv betyder inte per automatik tråkig hockey. Jag tror knappast att Timrå klassades som ett lag som spelade tråkig hockey i år, men laget släppte samtidigt in minst mål i HA.

Reign in red: Kul o få hem Lander 35 år... mätt övergödd o spela 5 min i 4:e femman. Då snackar vi kvalle!

Reign in red: Hoppas inte sonen Viggo både skriver och pratar flytande tyska när dom kommer hem iaf.

Röda Tallen: extremt stora summor passerar genom Schweiz bankers bokföring...

Svart som vitt...

Hedersvärd nation som sopar igen fler spår av skit, kriminalitet och korruption än de flesta andra kan drömma om...

Där ligger svensk hockey i lä...

Hassan: Exakt. Jag räknar inte med Lander, Pääjärvi, Wedin eller någon annan lirare i Timrå någonsin igen. Det är mycket snack och alla spelare är ju tacksamma för klubbar som ligger dem varmt om hjärtat. Timrå är lite för familjärt och spelarna är bara människor som vill ha både upplevelser och en fet plånbok. Etablerar vi oss i SHL så kanske vi kan börja snacka om några år att bli en attraktiv klubb för spelare(Inte bara för hemvändare).

Puckat: Det som är intressant i detta är hur långt kontraktet är skrivet när det gäller Lander.

Guldet som blev till sand!
Fy 17 vad besviken jag blir... men jag är absolut inte bitter. Önskar Lander allt gott men... jag önska Timrå IK ännu mer gott!
Lander kommer att spela för Timrå nångång igen... det hade varit ett guldläge nu men men...

Hassan: å andra sidan! Nu får vi kanske uppleva den där känslan igen som man hade första gången man såg Sonnenberg, Manderville osv. Man tänkte ”vad fan har nubben hittat den här säcken potatis?” Och sen fick man se hur en (för svensk hockey) ganska okänd spelare blomstrar ut och blir en ikon. Det var ju inte igår vi hade såna importer, eller hur? Manderville kunde väl i och för sig inte få en bättre start än att sätta sista kassen på straff på hemmaplan mot Modo men ändå. Han har ju varit gud sedan han tacklade norrena.

Sen om Lander väljer att joddla tillbaka om 3-4 år så får man väl se det som en eventuell bonus när/om den dagen kommer. Han lär väl i princip spela gratis i det läget ändå.

Lub: ambitionen kommer vara plats 10 och de kommer bygga defensivt. Bra fysik står högt på listan.

Det börjar inte bra!

{297}: Linkan Bremberg kanske kan slå flipp!

TikShank: Dahlén må ha varit en absolut gud för oss i allsvenskan men det blir onekligen tuffare i SHL. OM Dahlén spelar SHL nästa år får man nog se det som ett ”utvecklingsår”, nu behöver vi ha in en monsterseniorspelare som ska bomba kassar och leda laget. Vad gör Hirchovits och Pavel Brendl nu för tiden? 😅

Lub: Att tippa nu känns lika logiskt som att tippa säsongen 25/26

Puckat: Linköping har ju tydligt gått ut med att de sänker sin spelarbudget. Brynäs har fortfarande turbulens och torskarshamn verkar ha svårt att locka till sig spelare.

Bröderna Brothers i AB (Ros/Abris) tippar Timrå på 14 plats i SHL 2021/2022. Det får ju ses som positivt, eftersom de sällan har rätt... 😬😂

Tydligen ska Modo bli 5:a och Löven 7:a i HA...

Nisse1: Vi har ju Dahlen(än så länge)

Puckat: Känslan att de snackat ihop sig och verkligen bestämt sig har inte jag i alla fall.

Är väl som när man snackar gamla lumparminnen.... ”Fan vad kul vi hade ändå! Vi borde samla ihop gänget!” Sedan rinner det ut i sanden 99 ggr av 100.

« · 2205382 · »