1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597327 inlägg · 6213 ämnen

Timrå IK - Brynäs IF 2007-10-25

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2007-10-25
Tappar vi Tenkrat då tycker jag att hela jävla styrelsen ska avgå,faan min morsa hade skött det bättre,faan vad arg jag blir när jag läser detta!!!

mikenomad: Kontakta TIK´s styrelse och framför allt Tomas Johansson.
Ingen annan än de kan tala om detta!
Tiden får utvisa.

Fet-Ecke: Menjag skulle, precis som diffe, vilja veta om TIK förutom den sportsliga förlusten även gör nån ekonomisk förlust och i så fall hur stor. Eller om det i och med detta frigörs pengar till jakt på nån ev. ersättare, hur svårt det än må bli att hitta en sådan.

diffe: Tryck på "Caps Lock" knappen innan du skriver något mer!

JimmyH: Rent hypotetiskt så är väl det TIK hade gjort om dom nu har haft en jurist inblandad? Men har dom inte haft det, då borde TIK ha räckt upp handen.

Men gjort är gjort. Gårdagen går inte att ändra på, utan nu får dom försöka engagera en jurist som kan dessa frågor och ev hitta ett annat kryphål som ger oss rätt.

Sen kan vi sitta här å svära på än den ene, än den andre, till dö dagar.

JimmyH: Säger som Per hApps o Ambroo, bonnigheten lyser igenom.

Maggan: "Kan ju faktiskt vara så att de har haft en jurist som kollat på avtalet, men att den personen inte har uppfattat något fel."

Det är då man räcker upp handen och frågar: Har jag uppfattat detta korrekt nu?

JimmyH: Kan ju faktiskt vara så att de har haft en jurist som kollat på avtalet, men att den personen inte har uppfattat något fel.

Hur som helst är det en jävla soppa, som jag hoppas löser sig till Timrås fördel. Men tyvärr så tror jag att vi kommer att bli utan Tenkrat. :(

JimmyH: jAG UNDRAR VEM HAR TIMR[ BETALAT, ANG TENKRAT f;r dom har betalat n[gon redan

JimmyH: Hamburg och Delmore var i samma sits i höstas med Basel..

JimmyH: Håller helt klart med dig. Visst, det är säkert en soppa med lagtexter och tolkningar men att skylla på det av en klubb på TIK:s nivå känns.....ja, du sa det själv, amatörmässigt.

JimmyH: Okej, det köper jag!

Tycho: Det jag menar är att det är Timrå IKs skyldighet att se till att de har koll på vad som gäller. Hur än svårtolkat det kan vara.

JimmyH: Så enkelt är det tyvärr inte...
Det är inte svart och vitt, jag skulle bli förvånad om de gav ett rakt svar ens... Detta efter kontakter med lagvrängare, enkelt är det i småskolan men knappast med internationella avtal.
Fråga Nubben eller TJ hur det står i avtalet och bilda dig sedan en egen uppfattning utifrån det som står. Det kanske är solklart vad vet jag...

Deas: Mycket möjligt. Men det hade dom ju näppeligen kunnat göra om Kladno skött sig som man ska. Då hade den här frågan kommit upp när han skulle debutera där i stället.

Tycho: Vad yrar du i? IIHF sätter ju upp regelverket i samarbete med NHL. Har Timrå svårt att tyda så får de väl räcka upp handen och fråga? Ungefär som i skolan.

Bragd-Birger: De kanske har legat lågt framtills hans tänkta debut med Timrå helt medvetet. Allt för att sätta Timrå i en pressad situation i hopp om att de går med på att betala en övergångssumma?

Tycho:
...Och hela NHL skrattar gott åt europa.
Förutsatt att transferfönstret är öppet i NHL så kan man stjäla spelare från klubbarna precis hur man vill. Man behöver inte ta hänsyns till någonting.
Men när spelarna sedan inte duger till i NHL så kan dom förnöjsamt se på när klubbar i europa sliter varandra i stycken och viftar med allehanda övergångspapper, transferkort och "gällande avtal" för att hävda sin rätt till den enskilda spelaren..
Är det inte dags för europa att göra som Ryssland gjorde (eller gör?) och säga ett unisont och kraftfullt "-NJET!"?

JimmyH: Problemet med lagtexter är att fyra olika jurister kan tolka fyra olika saker på samma text. Så det som ses som självklart för en person ses lika självklart åt ett helt annat håll för en annan. Tyvärr är det iihf's tolkning som gäller, även om precis alla andra hockey-jurister tycker annorlunda. Thats live som det ser ut nu...

Men helt klart förstår jag att du är besviken, det är jag också...

JimmyH: Håller med. Dumstrut på Timrå, även om jag har viss förståelse att man blir tagna på sängen. Den här nya regelns konsekvenser är, vad jag förstår, inte helt genomprövade.

Men hur var det med Riskman? Hur löste slisk-Looben det?

RocknRolf2: Jag tycker inte att det borde gå att skriva kontrakt med han om han tydligen redan har ett kontrakt. Menmen...

Tycho: Man kan väl inte skylla på att lagliga texter är svåra att tolka. Då är vi verkligen nere på amatörnivå.

Herregud.

Men det jag är mest besviken på är att Timrå inte tycks vara villiga att betala en övergångssumma nu då de strulat till det för sig.

JimmyH: Som jag skrev tidigare, det beror juh på om reglerna var påtänkta ens vid kontraktsskrivandet mellan Timrå och Tenkrat. Det avtal som refereras till signerades som sagt en månad efter Tenkrats kontrakt skrevs...
Sen kan jag hålla med om att de borde ha kollat vad det nya avtalet innebar.
Dock inte säkert att det är så självklart att de hittat detta "kryphål". Lagliga texter kan juh vara lite svåra att tolka... minst sagt...

TIKbiff: Det är väl klart att det är taffligt skött.

Tycka vad man vill om reglerna men en förening på Timrås nivå måste väl ha koll på dem!

Tycho: Kontrakt vs Registrering... vad gäller?

mikenomad:
TYcker inte det är taffligt skött, dom reglerna gällde INTE under perioden han skrev på sitt kontrakt.
Det är samma sak som om jagf skulle gå till min chef och säga" du den där tusenlappen jag fick nu i löneökning, den vill jag skall gälla från förra lönerevisionen istället,.

Han hade ett gällande avtal, borde vara självklart att det är de som gäller..

Tycho: Jo, det är ju en snygg twist på det hela. Snålheten som bedrar visheten. Klyschor is the shit.

Bragd-Birger:
Lite intressant är att hade vi värvat Tenkrat som vanlig spelare och inte som artist hade registreringen skett innan avtalet mellan NHL och iihf skrevs, dvs skulle han vara Timrås spelare... Undrar vad som hade blivit billigast?

Hela soppan känns hyfsat absurd. Om vi ska börja skjuta på ansvariga borde en känga också riktas mot Kladno, som uppenbarligen skitit i all pappersexercis och därmed skjutit upp frågan tills dess att Tenkrat skulle debutera i Timrå. Antar att Nubben m fl inte hade en tanke på att det skulle bli problem med tanke på att han redan var i gång med spel för en annan klubb.

Det nya NHL-avtalet med 'tjänstledighet' när man drar över...hm. Låter å ena sidan rimligt, å andra sidan är det frågan om det enbart är till gagn för klubbarna. Som flera påpekat: säg att tre spelare drar över, ersättare värvas, varpå alla tre lessnar på att harva i AHL och vill komma hem i november. Vad fan gör man då? Hoppas på att någon annan klubb vill ta över kontraktet?

Bern är hur som helst überfjolliga. Dom har väl inte haft en tanke på Tenkrat förut. Kommer, i protest, att slänga min gamla armékniv i Östersjön. Det torde lära dom!!!1

actionleif: Utan att förringa det grisiga i Berns agerande kan man väl ana att det är lite taffligt skött från TIK:s sida också, den här Tenkrat-affären...

Ekonomiska resurser för att betala en övergångssumma finns icke.

Se länk under nyheter eller nedan.

Maxvell: Ja näe Marttinen har inte lyckats så värst bra.. men tyckte att Kokko lyfte sej rejält när han fick spela med Kalle. Kanske borde prova Marttinen på den platsen en sväng också? Hehe. ;)

superfalle: Kalle,Kokko,Kimmo,Sanny och Styf har varit bra iår. men Marttinen och Jonsson har höjt blodtrycket rejält på mig. Robin borde matchas med en deffensiv stark back istället Jyri. Och den sist nämnde bänkas..

MorganaLefaey: Det som är så jäkla patetiskt av Bern är att hela denna fråga blir aktualiserad p g a att dom funderar på att sälja Christian Berglund till Ryssland och på så sätt "helt plötsligt" har plats för ytterligare en utlänning i laget.. Är det en slump att dom höll tyst under tiden Petr spelade i Kladno? Förmodligen inte va?
Fy fan vad besviken jag är över detta..

Hur många i denna gb kommer hålla på Bern i år? Jag hoppas att alla TIK - supportrar nu bojkottar klockor, schweizerost och choklad. Nu jäklar sätter vi hårt mot hårt!

Mappe: Håller med fullständigt! Kalle K. behövs!

AndersN: Får lov att säga att jag tycker det är lite synd om er i det här fallet. Men det här skapar väl fler frågor också. Börjar kontraktet gälla igen tidsmässigt när man kommer tillbaka eller är det den återstående tiden på kontraktet som gäller. Kan en spelare helt sonika dyka upp vid träningen och säga hej jag tog inte plats i NHL och tycker inte om AHL så nu startar jag mitt kontrakt med er igen. Kan bli lite obekväma kostnader för klubbar runt om i sverige i så fall.

Maggan: Kunde inte ha sagt det bättre själv. Kalle rör man inte. Kalle är kung!

superfalle: Skicka hem Kalle. Är du galen?! Kalle har ju varit riktigt bra den här säsongen!

AndersN: Det är aldrig försent att tappa sugen... (o:

Tyvärr är Tenkrat skillanden mellan guld och ut i semi,tyckte laget såg för bra ut för att va sant. bye bye Tenkrat.

Hahl Bundy: ja då kan vi ju lägga pengarna på någon bra back då i stället... ock skicka hem kalle...

Tycho: Nej just det, och därför känns avtalet mellan Bern och Tenkrat ej gällande. Så funkar det när man skriver affärsmässiga avtal iallafall.
Problemet verkar vara att tomten på internationella förbundet inte tolkar saken så. Jag tror att alla inblandade från Timrås sida gjort allt för att få iland värvningen. Nu har man dessvärre hamnat i en oprövad gråzon och det gör naturligtvis oss supportrar besvikna. Tyvärr hjälper det inte att hänga någon heller utan det är bara att låta juristerna mala klart.

RocknRolf2: Tror inte det var allmänna handlingar förrän de skrevs på. Inte om man känner iihf och NHL iaf.
De stora frågorna kände de säkert till men det är inte säkert att detta var allmänt känt innan kontraktet var påskrivet...

RocknRolf2: Om vi nu skall lägga focus på skuldfrågan. Vems är felet egentligen? Är reglerna så jävla luddigt skrivna, så det finns utrymme för för SÅ olika tolkningar. Eller har ansvariga personer inom vår kära förening tabbat sig ordentligt genom att inte ta reda på dem. Om det senare är fallet är det inget annat än en stor jävla SKANDAL!

Tycho: Så det var svårt att kolla upp vad det nya avtalet innebar? Tydligen eftersom det kommer som ett bombnedslag nu

RocknRolf2: Inte så lätt då avtalet mellan NHL och iihf skrevs en månad efter att kontraktet med Tenkrat skrevs.....

Mappe: Jag har aldrig skrivit att reglerna är en skandal.

RocknRolf2: Ja, så blir det ju.

epa: Det är inte reglerna som sådana som är skandal. Skandal är att de inblandade parterna inte visste om dem.

epa: Praktskandal. Tenkrat har redan kostat klubben ett antal tusenlappar som ansvariga borde betala ur sin egen ficka. Eller ska publiken behöva betala sånt här jävla trams?

« · 930731 · »