1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581788 inlägg · 6215 ämnen

Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08

« · 1410969 Till forumet


Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
På't igen...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
T T: Vore ju bra om iaf Pikkarainen kom till spel. Bagarn gör väl varken till eller från.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Frella: Det låter inte så farligt här:
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Brynäs ska vi alltid slå, om vi så ställer upp med b-juniorerna. Allt annat är oacceptabelt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Johnny Bravo: Jag blir inte ens glad om vi vinner mot Brynäs. Det är så självklart att det är löjligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
T T: Blir Vampola avstängd efter att ha klappat domaren i baken då....?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Ja *gääääsp* typ....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
T T: Jag menar....jag vet ju hemifrån hur länge man blir avstängd från banan efter en klapp i baken....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Timrå Icon: Hemma hos mig har det viss betydelse VEM man klappat i baken...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Timrå Icon: Du kan få klappa min imorgon.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Ja väninnor verkar vara förbjudet område....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Johnny Bravo: Neeeej inte nuuu igeeeen...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Timrå Icon: Jag är mest intresserad av hur många matcher Bertilsson får efter en i mina ögon korrekt tackling rent utförligt. Att det är en interference är en annan historia men som inte bör rendera 10 matcher på botbänken :)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Timrå Icon: Ang. Vampola så har det väl också att göra med hur illa klappen tog. Fick domaren hjärnskakning och måste han isf vila några veckor? Är det någon som varit i kontakt med domaren så här dagen efter, alt. med någon av hans anhöriga för att höra hur han mår. Om han repat sig?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Frella: Ja jag tyckte faktiskt inte heller det såg så vårdslöst ut. Men jag har inte ägnat den så mycket tid heller. Men det tog ju illa men det var nog mest otur såg det ut som. Men jag kan ha fel
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Frella: Vi slipper honom i allafall imorgon.

Däremot var det en helt schysst tackling o världens ramaskri i vanlig ordning.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Timrå Icon: Nja vette fasen kollade extra noga nu. Det ser faktiskt lite vårdslöst ut måste jag säga....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Timrå Icon: Vårdslöst visst, tackling mot huvudet nej. Robert Pettersson på hockeysverige.se har väl den mest sansade bedömningen av alla journalister/experter idag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Timrå Icon: Jag håller med dig. Luleåspelaren är dessutom en bit ifrån att nå pucken. Satt och kollade på en del av Kronwalls tacklingar för att ha lite att jämföra med. Kronwall är ju en av världens bästa open-ice tacklare utan tvekan.
Kolla på den här som han sätter in på Heatly, den är facit på hur en klockren open-ice-hit ska se ut:
www.youtube.com/watch?v=TwatAgrGE9w&feature=related
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
P A: Underbar tackling!

"-Well, we often say when Nick steps up on someone, you'll get Kronwalled!" ;-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Frella: Var är hockeysverige (inte sajten alltså) på väg egentligen? För några år sedan var det tal om att svenska spelare måste bli bättre på det fysiska spelet för att stå sig bättre i Nordamerika. Nu, 5 år senare, så kan vi konstatera att det enda man gjort är att stänga av spelare baserat på vilken skada dom gör på motståndaren.

Vissa säger att tacklingen som Bertilsson delar ut är vårdslös och respektlös. Vad är respekt inom hockeyn? Vad är vårdslöst? Jämtin sätter upp en klubba i ansiktet på nån brynässpelare när han inser att han kommer att få en tackling. Det är vårdslöst. Vampola har gjort samma sak vid några tillfällen. Det är respektlöst. Men är det respektlöst att sätta in en tackling bara för att motståndaren inte vet att den kommer?

Jag tycker det handlar mer om mottagaren av tacklingen kan FÖRVÄNTA sig att det ska komma en tackling eller inte. Får man en "blind side" när man är på väg till byte när spelet är på andra sidan rinken, då kan man inte förvänta sig att det kommer en tackling. Om man sträcker sig efter en puck på blå när man har tre motståndare framför sig, då KAN man förvänta sig att det smäller. Just därför tycker jag att det är på luleåspelarens ansvar att skydda sig själv i det här läget. Precis som det var Pikkarainens ansvar att skydda sig själv bakom mål igår men vad händer? Jo vi får väl en av våra bästa offensiva spelare skadade bara för att han stirrar puck.

Folk går inte bara på hockey för att få se mål. Då hade dom gått på basket eller innebandy istället. Ishockey är en kontaktsport och det gör jävligt ont i bland. Det är precis som det ska vara. Surt för luleåspelaren att han fick en hjärnskakning men uppsidan med det hela är väl att han inte sträcker sig efter puckar som en naiv 15-åring nästa gång.

Gör man så där i NHL då får man en kyss 5/10 gånger och man blir avstäng för tilltaget 0/10 gånger. Det är en klockren tackling och det vi snart kommer att få se är en avstängning som är ett skämt och ett hån mot fysisk ishockey, något som tar den här sporten ännu närmare fotbollens patetiska värld.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Olle: jaa det ska bli intressant att se vart det leder med bertilsson..

jag tycker inte att det var en schysst smäll...

för hög fart...
för långt ifrån puck...

han är ansvarig för sin tackling...

dock inte 10 matcher.. 2-3 räcker...

om diciplinnämnden lär våra ungdomar att inget ont händer på isen
så kommer vi få det tungt internationellt om några år...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
söder över: Det är svårt att ändra riktning på en tackling i ett sånt läge och om man gör det medan man har hög fart så riskerar man att skada sig själv istället. Jag tycker att ansvaret ofta ligger lika mycket på den som tacklas. Elitserien hade ju massor av problem tidigare med spelare som vände ryggen till för att skydda puck, blev tacklade i ryggen och fick med sig både utvisning och avstängning på motståndaren. Nu har man ju fått en lite mer sansad syn på den typen av situationer men på Bertilssons tackling tycker jag att man får se på det med andra ögon. Det är faktiskt upp till spelarna att skydda sig själv mot tacklingar också.

Handlar det om rena övergrepp, slashingar över händer, crosschecks i ansiktet eller knytnävsslag, då kan man säga att mottagaren står utan ansvar men när det gäller open ice-tacklingar så räcker det oftast med att titta upp och se var man har sina motståndare för att hinna agera på ett sätt så att man inte riskerar allvarlig skada.

Om jag inte såg fel så jämförde Boorken den här tacklingen med den Hedman satte in på Wallin och där snackar man om "respektlöshet". I fallet med bertilsson tycker jag att luleåspelaren är oaktsam, i fallet med Hedman (som han blev avstängd för?) så tycker jag att det är respektlöst av Wallin att åka runt och tro att han är fredad där ute på isen. Respekt är att se upp för sina motståndare också, inte att bromsa in en tackling bara för att man tror att den kan skada motståndaren.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Nä men vad säger ni , om vi skulle kunna ta och slå Brynäs imorgon ?

Murley , Röymark och Hallin målar
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Andersson: låter helt ok för min del!

skulle gärna låta pikken göra ett par mål, han ser ut att behöva något positivt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
pefr: Pikken bör framförallt jobba för att få uppleva det där positiva. Tycker mest han glider runt och småslappar därute. I hur många matcher under sin Timrå-sejour har han haft en avgörande (positiv) roll? Alldeles för få, sett till hur stor del av lönekakan han ätit upp.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Varför är inte TIK´s matcher uppdaterade för denna säsong under rubrik Arenan ?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
vet inte med er men spelar verkligen växsjö i elitserien eller heter de Växjaur snart också kanske :]
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Bragd-Birger: håller med om varje ord. han är en dyr och svårförståelig publikfavorit som verkligen behöver käka taggtråd för att jag ska vara nöjd.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Känns som jag skriver alldeles för lite här när jag är full.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Bragd-Birger: Som jag ser det är Pikken så här långt mestadels bara ett enormt energiläckage i Timrå IK.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Ja en läckande Pikk är inget vidare
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Det är lätt att förstå varför Pikkarainen trivdes med Hirschovits för den förstnämnde vill verkligen ha allt serverat på ett silverfat. Dåligt kroppsspråk, dålig energi, dålig fokus. Det han är duktig på är att avsluta men han har ju inte insett att han numera måste jobba sig till chanser själv, han kommer inte att få flippmackor på bladet av att bara stå still i anfallszon.

Han bör ha många växlar till att lägga i men frågan är om vi någonsin kommer att få se dom.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Nåt kopiöst. En plats i en förstafemma med visst krav på prestation känns väl inte sådär jättemotiverat.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Jag är en av dem som står något åt det negativa hållet i fallet Pikka. Men ändå vill jag så klart att han ska vara med varje match eftersom det kan ju gå. Men det är ju just det. Att det KAN gå som är problemet. Han måste vara bra och göra nytta match efter match och inte var fjärde. Pärssinen är en annan, även om han kan ursäktas lite efter sina 17 diskbråck. En osynlig Pärra får inte TIK att klättra och det håller inte att ha en glidandes Pikk med dålig inställning. Jag tror de flesta är klart besvikna på 63:an. Visar han att han vill i morgon?

Men allt är inte svart. Murley är en spelare som vuxit ganska så rejält i mina ögon denna säsong. Han är giftig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Olle:

Imorgon spränger vi 'drömgränsen' 5000 åskådare .

Pelle Hallin avgör med en lurig backhand 15,42 i tredje perioden .
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Dream Team: Sant . Vilka alternativ kan du se kliva upp nerifrån ? De vimlar ju inte av konkurrens direkt .
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Olle: Det kan vi nog bara drömma om. Att få se ännu ej visade kvaliteer av Pikkarainen alltså. Han inledde strålande med massor av energi och pondus, ja vi minns alla premiären förra säsongen. Sedan (felaktigt?) avstängd och riksbuse. Vi tog honom till våra hjärtan, utmålade honom till en äkta rödvit krigare som hämmades av ett idrottslligt justitiemord.

Denna förklaring köpte merparten av oss under i stort sett hela förra säsongen. Dvs att hans insatser hämmades av den Svenska domarkåren. Nåväl, ett uns av sanning ligger det säkert i det. Dock köper jag inte det längre...han har slösurfat tillräckligt på den här martyrstoryn nu. Det börjar bli dags för upp till bevis big time nu.....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Ganska så smart sammanfattning där tycker jag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Skarin: Ja han har levt väldigt mycket på några tacklingar och dom där powerplay målen i övik nu
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Skarin: Håller med. Också om Murran. Vi kan gnälla om att han inte är tillräckligt bra för en icke-EU, men...tja. Jag håller honom som näst största offensiva hot så här långt. Det bör räcka för att han ska slippa kritik när vi letar synda-bockar bland dom underpresterande.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Bragd-Birger: Säsongens skönhetslyft såhär långt av Perra iom att han fick speltid i p.p, vilket på förhand kändes totalt fel och som ännu ett i raden av taktiska blunders från de båda karlstatösera i båset. 
Kul dock att det har funkat och Murleys spelsätt bevisar väl en gång för alla att det faktiskt är tufft att skjuta, oavsett om målet är vidöppet eller ej.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Det här med att han skulle "hålla tillbaka" för att domarkåren är efter honom, det är ju skitsnack. Han är en duvunge i jämförelse med många andra i ligan och ärligt talat så tycker jag sällan att det ser ut som att han håller tillbaka en tackling utan det ser snarare ut som att han inte riktigt orkar sätta in den.

Fick jag välja idag så skulle jag ta Corso 100 av 100 gånger istället för Pikkarainen. Corso var en idiot och en dåre men en ganska skön sådan. Han pytsade en massa mål, han levererade knogmackor i fejjan på juniorer och han bråkade lite med chefen. Däremot så kom han oftast ut med en jävla fart matchen efter en dålig insats och mycket riktigt så levererade han också. Ursäkta mig för att jag blir nostalgisk men jag saknar verkligen det där r*vhålet Corso.

Visst, det var dålig stämning i laget, han tog plats och bla bla bla. Bättre dålig stämning i omklädningsrummet och finlir på isen än tvärtom för det är ju just det vi ser nu. Alla är så jävla nöjda med stämningen i laget och hur bra polare alla är...tyvärr har vissa glömt bort att dom tjänar 10 gånger mer än sina polare och bör leverera i motsvarande utsträckning i jämförelse också. För utanför laget, på läktaren, på internetforum, på stan och framför tevesofforna är det ju inte så många som är lika euforiska över läget.

Jag har säkert missat en massa detaljer kring Corso men jag vet inte hälften av vad som hände bakom kulisserna där. Det hade varit kul att veta för känslan i efterhand är ju att han var värd allt besvär (vilket det iofs alltid är lätt att konstatera i retrospektiv).

Pikkarainen kan rädda läget men för det så behöver han:
1, Hitta spelglädje och inställning.
2, Börja åka skridskor.
3, Sluta filma/ligga och lipa på isen.

Det är en början iaf...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Olle: Klockan är mycket så nåt långt inlägg blir det inte. Jag måste dock bara få ge bifall i ämnet Corso. Jag har från dag 1 kritiserat sparkningen av honom. Han var tamejfan en av de få som levererade, som fattade vad han hade för roll i laget. Dvs att hans lön var en stjärnas vilket ställde krav därefter. Han agerade som en stjärna (diva) men presterade även därefter. Och dålig stämning...tja, har ju hört historierna om han kontra finnarna. Sett till prestationer på isen lhar Corso en ointaglig ledning.......
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: årets bästa inlägg . Håller med i exakt varenda stavelse .
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Hoppas på seger idag, och jag tror på vinst.!! Ha en bra dag rödvita bröder.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
Olle: skicka skiten tycker jag, finns mycke bättre spelare än han för dom pengarna. det jobbiga är väl att ingen vill ha han.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
superfalle: Men det är ju så, i lilla Timrå ska alla behandlas lika och ingen sticka ut. I sann socialdemokratisk anda. Så har vi det lag vi förtjänar också. Myspappor till tränare, go o gla kexchoklastämning i laget och finnar som får vara finnar. Med allt vad det innebär...

Den senaste spelaren i Timrå IK som med fog kunde kallas naturlig målskytt var Corso. Men han var så jobbig för han visste om det och var ofin nog att dessutom inte hymla om det.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Själv tyckte jag att han gott kunde lämna.

Men man saknar inte kon förrän båset är tomt.
Äh Jag gör som du har gjort så många ggr. en pudel.

edit: fast å andra sidan så var han ruskigt dyr o då hade vi nog i dagens läge inte kunnat värva Vampola.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2011-10-08
mikenomad: Ja exakt så är de . De sköna surret i omklädningsrummet är viktigare än prestationen
Kommentera


« · 1410969