1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577978 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

1649631 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Kongo:

Min analys om läget i laget just nu, efter att ha sett två hemmamatcher live på en vecka är att det varken är tränaren, spelarnas eller sportchefens fel. Vi har det lag vi har pga tidigare ekonomiska misstag. Sedan är det mentalt svårt för ett bottenlag att komma ur en negativ trend. Vi har haft ledningen med 3-1 i båda matcherna på hemmaplan men ändå hittat ett sätt att förlora. Självförtroendet för att stänga matcherna finns inte just nu. Det är bara att bita ihop och kämpa på. Förhoppningsvis så hinner den negativa trenden vända, annars får vi lösa detta i kvalet, som jag tror vi kommer klara utan större problem. Värre är det däremot att publiken stannar hemma(vilket är förståligt)vilket bidrar till en ond ekonomisk spiral, jag tror konkurs kan vara ett faktum innan kvalet ens hinner börja.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Kongo: tycker din "allt-i-samma-andetag-analys" innehåller en hel del sanning och intressanta iakttagelser.
Jag gillade inte alls att Ante drog men sannolikt fanns i te så många andra alternativ om man från Nubbens sida inte ville ha Ante som huvudtränare för A-laget vill säga. Nu gick han till ett assisterande tränarjobb i Södertälje förvisso, men det var säkert ett beslut han helst velat slippa. Sedan är det ju svårt att veta hur Ante hade löst en huvudtränarsyssla i Timrå. Roger hade ju ändock haft juniorerna i HV och skött det med den äran.
Om jag ger mig på en kortare analys varför det ser ut som det gör så är det de här 3-4-5 miljonerna som arenan kostar (mer än man får anta att det kostat med ett kommunalt ägande) som ställer till det. Hade vi fått krydda den här truppen med 3-4 etablerade spelare som man på förhand vet levererar så hade vi lika gärna kunnat kriga i toppen. En back av klass, 1-2 forwards och en målvakt. Då hade det sett annorlunda ut.

Det är inte realistiskt att spelare som Emil Pettersson ska gå i bräschen och leda laget. Det måste finnas andra spelare som ska göra det. Även om vi har pappa Hallin i laget räcker det inte. Det saknas spelare som kan hantera situationer som uppstår (läs svackor) som vet hur man tar sig igenom dem och går vidare. Min personliga uppfattning är att vi inte riktigt har dem som kan lösa upp detta när det inträffar. Med en väldigt ung trupp så skulle man nog ha kalkylerat med några fler etablerade spelare. Detta hade man kunnat göra med 3-4-5 miljoner till att lägga på spelartruppen.

Nu verkar det inte bättre än att vi dras in i ett kval som kommer bli en nagelbitare. Det lär ju inte bli så mycket bättre där vad gäller rutin och spelare som kan ta tag i detta, snarare att det knyter sig än mer. Även om jag tycker att vi ska klara ett kval så har vi sett tidigare hur lag som egentligen inte ska ha skuggan av en chans att ta steget upp i elitserien/SHL lyckats med den bedriften. Så det kan nog bli en obehaglig vår som det ser ut. Hoppas bara att vi får jubla (om man nu kan göra det) om det visar sig bli kval att hålla sig kvar i HA.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Jag hoppas att tystnaden från ledningen fortsätter, för nu är det för sent!!!! Som Timråit är man van att bli lurad och förd bakom ljuset.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Vargher85: ang ditt EP onanerande... ;)
Jag blir lite glad när du nämner Johan o John... Man är så jävla nerkörd i negativismen att man fan i mig blir alldeles varm på insidan bara av att tänka på dessa två lyckade värvningar! Emil Pettersson ger också ganska härliga känslor på insidan även om jag inte känner mig så trygg i hans lojalitet... Det kan vara lite missledande media inslag som givit mig den känslan inför den här sässen men det är ingen Anton Lander i killen va?

Alla matcher lever sina egna liv och ibland ser vi ut att sakna farten i benen och andra gånger ser vi superbajsnödiga ut med pucken. Men just tyngd och aggrisivitet saknas helt o hållet i laget... Robin Persson (aggrisivitet) kan inte spela 60min per match. Didde S försöker spela tufft hårt aggressivt på gränsen till fult men han är inte riktigt där än att han fulländar det. Det blir en heldel onödiga 2or i utvbåset för honom. Jag vill tro dock att hans uppträdande på isen ger hela laget energi och tvingar upp fokus även på såsare som Hult tex. Sådana killar som Didde kan på 3 minuter ändra en matchbild totalt! Ett täckt slagskott och två tunga tacklingar och ett litet kurr framför egna målvakten kan väcka liv i känslor hos både det egna laget motståndaren och publiken och vips så tar matchen på sig en ny skepnad... Jag upplever att Timrå har haft det så gott som omöjligt att bryta momentum i matcher sedan november uppehållet.
Jag saknar tyngd och lite fränare temperament och integritet i laget.
Vidare är det jävligt trist att vi inte får ut mer av Wedin...
Han torskar fan inte en enda sargduell men sedan är det stopp... Fortsätter han att utveckla sitt spel med pucken så kan han bli riktigt trevlig att se på...

Jahopp vilka ska vi torska mot härnäst?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Man lämnade tryggheten med Ante, det grundläggande seniorspelet med Rolf och gick till offensiv-ambitiöse Roger och med ett svårt "andra-år" tillsammans med färre etablerade seniorspelare och ett svajigt mv-spel samtidigt som alla andra förstärkt och sedan när det går dåligt förstärks denna spiral... Min analys i ett andetag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

lincoln: Jag diskuterade lite av det du tar upp med farsan för bara några timmar sedan. Jag tycker inte att det är något fel på den hemvävda satsningen. Emil Pettersson och Ludvig Nilsson är två av våra bästa spelare. Jag gillar Didrik Strömberg och även om spelare som Berglund, Boyce, Wedin och Öhrn inte har haft en spikrad utvecklingskurva så är de habila spelare på den här nivån. Att laget inte fungerar beror på andra saker.

För att inte älta gammal skåpmat om en tunn backsida och Norja, så ska jag ta ett annat problem, kopplat till vår bristande trupp. Av vilken anledning ska man hålla på och värva/låna en massa fånar som inte platsar i sina SHL-lag? Skillnaden mellan serierna är inte så stor och en spelare som inte platsar i SHL är inte bättre än att han tar en plats i fjärde- eller möjligen tredjekedjan i ett allsvenskt lag. Titta bara på spelarna som gjorde ett par matcher i Timrå under åren i Elitserien.

Jag är lite sugen på en annan värvningsstrategi. Visst, jag är inte mer än en inbiten ep-onanist, men för den sakens skull behöver man inte vara helt korkad. Och jag tycker att man absolut ska fortsätta att släppa fram egna spelare, men komplettera med spelare underifrån och inte överskottet från SHL. Johan Persson och John Westin är två riktigt lyckade värvningar från division 1. Här pratar vi om spelare som kan producera och bidrar med tyngd. Och är det någonting jag saknar i dagens Timrå är det just tyngd. Det känns ofta som om man väger alldeles för lätt i närkamperna.

Jag skulle kunna fortsätta att älta det här, men jag tror jag har gjort min poäng redan. Men då vi ändå är inne på Dylan-spåret-.

Nothing really mathers much, it's doom alone that counts.

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

Kongo: Jag har svårt att se våra "bra förutsättningar" för ett framgångsrikt kval. Jag ser en målvakt som inte håller måttet, dåligt självförtroende i laget, coachningen ett frågetecken, ekonomin m.m.

Hoppas dock att dina syner är bättre än mina.

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Strategin verkar vara att inte som tidigare låna pengar på framtiden. TIK bör ha bra förutsättningar för ett framgångsrikt kval. Förhoppningnsvis blir det vändningen för klubben.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
lincoln: Underbart inlägg! 
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

Vargher85: Märkligt är det, som också andra skriver - att TIK långt ifrån kan antas ha den lägsta budgeten av lagen i denna serie. Vet inte hur det exakt är med det, men jag kan tycka att den här hemvävda satsningen var spännande, men det tycks som att den tyvärr har slagit fel. Vem vet, kanske skillnaden mellan succe (SAIK, BIF och andra lag på randen av katastrof) och fiasko (TIK i år) är liten. Tänk om junisarna hade fortsatt att utvecklas! I alla fall jag hade tankarna på ett topplag i år - när vi fick behålla hela den unga truppen med en så fin avslutning. Kanske fanns det inget annat val. Men kanske är det också så att det blev en prestige-sak. "Vi skall minsann inte lägga en spänn på en enda finne eller transatlant". Hursomhelst: Det gick åt helvete - för att uttrycka sig milt.

Kanske är en serie naivare än vad man trodde. Kanske är det tyvärr så att i dagsläget är det satsningar på kortsiktig spets som som funkar annat än i undantagsfall.

Några exempel på detta:

VÄXJÖ: En vederstyggelse i svensk hockey! Året de gick upp vill jag minnas att de inte hade ett vettigt anfall i Kvalserien, men lyckades Lasse Falka sig upp i ES på nått makalöst märkligt sätt. Året efter, det första i ES, tog det mellan 15-20 omgångar innan en svensk spelare gjorde mål. Jag kommer ihåg att TIK fick stryk i en match i Växjö, där Växjö inte var ur egen zon på tre minuter (!!!!). Och då var TIK usla det året. De har byggt hela sin beklämmande satsning på kommunala bidrag och en kader transatlanter som levererade när det gällde. Nu räknas de som "en av de stora". Jag mår dåligt på riktigt över detta. På riktigt alltså. 

ÖREBRO: Ett medelmåttigt lag som fick en lidersk knäpp när det gällde. Sedan dess lallar de runt nästan som om de vore ett riktigt elitserielag. Seriöst??? 

LEKSAND. Se tidigare inlägg. Kommer näst efter Union Carbide på listan över mest osympatiska företeelser i mannaminne. 

ASPLÖVEN, VIK, RBK, och 90% av de övriga HS lagen: Värvat transatlanter. Ganska få som floppat - om jag får säga det själv. verkare funka.

Jaha - vad blev det av detta då? Ett utfall av dålig förlorare - ja - jag medger det. Men också en beskrivning av hur det kan skilja så lite mellan succe och fiasko.

Lite otur

Det kunde ha flugit.

Det kunde ha blivit en Brynäs eller en SAIK.

Vi kunde ha fått bingo, men istället fick vi en nära nog obegripligt dålig utveckling på Wedin, Öhrn, Boyce, Berglund etc. Typiskt TIK kanske...

Jag tror ärligt talat inte att jag fixar detta längre. det måste finnas en botten. Det fanns gånger i mitten av 2000-talet då jag gick ner mig över förluster mot Rögle, SSK eller Mora - Då man liksom trodde att botten var nådd.

Nu pratar vi RIKTIG botten. Marianergraven. 11000 meter. 

Seriöst. Kan vi åka ur? Kan vi överleva om vi hänger kvar? 

Men viktigast av allt. Ska man må så här? Avhängda ur HA vid jul? Ska man tugga i sig det?

Beyond here lies nothing.... (Bob Dylan)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
luffaren: Ja vart är han nu? Ser inte ut som att han lirar i år om man kollar på EP, han är ju bara 22 år, utvecklingsbar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Vargher85: Iilahti väntar väl på att Timrå ska höra av sig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
"Med". Jävla rättstavning...
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Vargher85: berätta gärna för en okunnig hur kvalet går till. Ser att Wings finns medborgare Allettan. Var spelar dom nu? En ev hemmamatch för en 08...
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Hälge: Seriens sämsta målvaktsuppsättning + ett ofullständigt backsidebygge. Det var vårt recept för negativt kval.
Fy fan. Vilket jävla lall.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

Andra matchen i rad vi tappar en 3-1 ledning. Det är skit.

Målvaktsbytet förstår jag inte. Det är skit.

En rad kommande betydelselösa matcher kommer att slå hårt på en redan usel ekonomi. Det är skit.

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

Knylan:

då väljer jag  tredje perioden

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
sargad: Vi kan ju åtminstone få låna honom i 1-2 perioder. 
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Vargher85: Nubben måste i alla fall ringa Osten. Daniel  Larsson sitter med tredjespade där nu. Troliga är väl att han hamnar utomlands eller får "träna" i Asplöven, men varför inte kolla in läget.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Vargher85: Räcker väl att motståndarna lär sig att skjuter man isare är det målchans varje gång då det blir retur tio gånger av tio. Helt plötsligt är vi femma i den där serien.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
TD: få hjältar ska det vara
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

Vargher85:

Blir en rysare

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
TD: Håller på Lasse Granqvist gammla hjältar skall hyllas.Timrå IK har få hjälåtar?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
BUllA hyllas snart på c more grattis!
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

Knylan: Vet ni, jag tror vi klarar en kvalserie. Alltså inte den uppåt - så starka mediciner tar jag inte - men den nedåt. Fyra lag ska upp, och trots att vi får med oss ett lag från HA så tror jag att man kan vara ett av de fyra främsta lagen. Men jag är inte övertygad. Backsidan är tunn som ett bakplåtspapper och målvaktssidan känns ännu sämre. Som forward i motståndarlaget måste man tänka "dom här kan vi göra mål på när vi vill".

Om man får önska så skulle jag önska att man kunde få tag i en back och en målvakt innan det stundande kvalet. Ekonomin må vara skral, men värvningarna behöver inte kosta en massa. För en back vars enda meriter behöver vara att han inte är en total säkerhetsrisk i egen zon och har ett tvåsiffrigt BMI kan inte vara svindyr. Och angående målvaktssidan så är situationen liknande.

Jag vill inte klaga på vare sig Lantz eller Ohre, men de ska inte behöva axla rollen som förstekeeper, den har Norja. Och Norja har det skrivits spaltmeter om härinne. Jag kan summera det med att konstatera att förhoppningarna inte infriades. När Norja blev kvar så var vi många som drog en lättnadens suck. Målvaktssidan kändes trygg. Vi hade fel. Under säsongen har Reideborn lånats in från Modo. Att ha honom på ett längre lån är nog omöjligt, med tanke på hur illa det går för Modo. Men det finns andra lag som har skapliga back-up-målvakter, både i Sverige och i Finland. Och vad gör Iilahti nu för tiden?

Visst, vi har varit inne på det här tidigare, och även jag har skrivit fraser som "vad kostar det att åka ur?". Kanske går man i samma fälla igen, men det är lite skillnad på kraven nu. Då handlade det om spelare av europeiskt toppsnitt. Nu handlar det om att låna in spelare som håller allsvenska klass över några månader för att slippa division 1.

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

Knylan:

Tränarintervju innan match :  Lantz  får stå idag . Han har hoppat in och spelat bra ett par gånger . Vi vill ge honom chansen idag

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Smokey:De här börjar bli allt bedrövligt, kunde inte tänka mig att vi skall åka på stryk efter 3-1!
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Det här är en mardröm.

Värst är att den är på riktigt.

Vad kommer att hända? Vilka olika realistiska scenarier finns?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

För någon vecka sen skrev jag att Roger Forsberg inte gett mig ett enda dåligt intryck på hela hösten. I kväll kom det. Det finns så mycket som felar, så mycket som är så satans bedrövligt, man fullkomligt bajsar ner sig efter Lövens första reducering, men det som upprörde mig allra mest är att man tar ut Lantz. Jag kan inte begripa det.

Okej, Lövens 0-1 är en usel tabbe. Han tror förmodligen att det ska komma ett bättre skott och blir ställd när det blir en värdelös isare. Vi lyckades kvittera den tabben. Sen börjar drällandet i tredje. Mattias Nilsson ställer till det och Löven gör 2-3 direkt. Ett mål Lantz är mycket nära att ta. Sen ställer man till det så att Löven fullkomligen kan krascha mot vårat mål och 3-3 kommer. Hög fart och kontring, mycket svårt att göra något åt.

Jag förstår Forsbergs tanke i att han måste göra något och tar då till den enklaste varianten i att byta målvakt efter två snabba insläppta mål. Men det man samtidigt inser är att nu är vi verkligen fast med Norja grundserien ut. Utan att det på något sätt var Lantz fel. In kommer Norja och dräller in 3-4 efter bara några minuter genom att ÅTERIGEN inte kunna hålla tätt när det är brötigt framför mål. Det är helt obegripligt.

Mika Norja är en cancer. Mika Norja. Kräftan.

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
sargad: Själv hoppas jag på tingsryd, enda gången bygden lever 😃
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Andersson: Hoppas Huddinge och Visby-Roma går till kval. Då har man "hemmamatch" i Björkängshallen ochdet  vore lämpligt att se till torpet på Gotland samtidigt som Timrå besöker Visby. Jag börjar laddningen nu.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03

jå1:

Känns väl inte som Lantz var värdelös  ...  Det är ju världsrekord av backen

(  jag bryr mig inte vem det var  ) att tappa pucken i egen zon efter 5 sek i tredje .

 

Sen kommer Norja in och ska rädda matchen och håller nollan i  nästan 5 minuter  .

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
bobrov: Hjälper ju föga att peta Norja när man inte har något bättre att stoppa in?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Suck...enough said
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Don't let it bring you down
It's only castles burning
Find someone who's turning 
And you will come around
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Att man alltid lyckas hitta ett sätt att förlora matcherna.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Laken: Och inte heller en sportchef eller styrelse som håller måttet...Det blir kk!!!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Vi räcker inte till. Backsidan är för tunn. Målvakterna vinner inga matcher åt oss.
Det blir negativt kval.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
3-5 i tom bur
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
jå1: Det enda bra med denna match är att Norja är petad det är 25 omg för sent.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
BlackBay: 3-4.....
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
BlackBay: 3-4
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
3-3 nu.... ska man lyckas hitta ett sätt att förlora idag igen?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
sargad: Ankballe, 3-2 efter 8 sekunder..
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Jockz: Inte säkert att det är SHL där nästa såsong.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
jå1: Förmodligen, hoppas inte det blir en flytt till Ångermanland bara.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
Jockz: Han är grym. Bör väl lira shl-hockey nästa vinter va?
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
EArk: Emil P har ju lekstuga ikväll! Fan vad bra han är.
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
EArk:3-1 John Westin
Kommentera

Sv: Timrå IK - IF Björklöven 2015-01-03
2-1 C.Forsberg
Kommentera

1649631 · »