söder över: hur många år skrev Kapanen med Eronen? Om nu Juolevi är så bra som vi tror vore det ju tråkigt om vi inte skulle ha råd med honom. Fast om han är så bra som vi tror så lär han ju dra vidare till Schweiz. Jag skulle hemskt gärna se honom kvar säsongen ut i a f
Knass: Vi kan väl hoppas att Erixon lyfter sin nivå framöver, det har inte varit det bästa han visat upp på sistone. Angående kontrakt får vi ha i åtanke att Erixon är rätt skadefri historiskt, så vi får åtminstone en någorlunda hel spelare där till skillnad ifrån vad Joulevi verkar vara.
Forsmark och Rindell är starka spelande backar med bra spelsinne, så de är viktiga att behålla. Svensson oh Lyytinen är väl stabila defensivt, även Strömberg bra när han är hel. Eronen har ett bra skott, framförallt i PP. Sen har vi 4 backar till, Edfeldt, Juolevi, Erixon och Mellander som slåss om platser. Har lite svårt att se att vi kan behålla Juolevi nä vi har 10 backar på kontrakt just nu...
Jag gillar honom! Han är som en Eronen fast lite snabbare och lite större.
Ingen Svensson typ men han klarar att stänga en sarg. Han har bra samspel vid speluppbyggnad.
Han är en av få backar i Timrå som kan slå en snabb, hård passning i sidled på offensiv blå där mottagaren inte måste handlägga en mottagning lika länge som polismyndigheten handlägger en vapenlicensansökan…
Jag gillar han och vill se mer av han innan korttidskontraktet löper ut.
Man vill veta vad man får om det ska öppnas mer pengar…
Knass: Håller med om att jag gärna ser att vi försöker utveckla Forsmark för framtiden. Dock spelar han lite för stressat på blå i PP för egen smak. Om tanken är att behålla Juolevi så tycker jag det är dags att köra igång honom på momangen i spel i PP etc. Då hinner vi se vad han går för på riktigt innan det är dags att förlänga kontraktet.
Knylan: Snacka gärna lite om backsituationen vi står inför när vi får tillbaka dom skadade i nästa poddavsnitt. Hur tycker ni man bör göra med Juolevi osv. Om ni inte redan hunnit spela in vill säga. Bra podd för övrigt👍
Patrick Polly: Håller helt med här, vilken säsong Svensson gör hittills, wow säger jag bara.
Erixon har jag flaggat för under en tid o kul att se att andra har samma syn. Har tyckt han varit bra i försvarszonen men nu när han inte använder sitt fysiska spel utan mer "föser spelaren". Hans spel ut ur egen zon är bedrövligt. Spelar ingen roll om vi kan spela oss ut enkelt, blir alltid sarg ut och oftast då så att det inte är en Timrå spelare som kan snappa upp den utan den blir oftast för hård och motapemarna kan ställa om.
Håller också strömberg före Erixon, mest för att han spelar mer fysiskt, är starkare framför mål och ja han har väl lite sympatis över att han haft sån jäklar otur.
Tycker till nästa säsong att Rindell, forsmark är huvudprio, för att fortsätta och utveckla som våra offensiva backar. Svensson och strömberg som de defensiva. Hade varit spännande med joulevi och vad en säsong med Timrå kan göra för han. Edfelt tycker jag också känns spännande om han blir av med sina "junior misstag" han har en väldigt bra puck kontroll och bra blick för uppspelt. Erixon tycker jag faktiskt man kan erbjuda till typ saik då han endå har tydliga vägar dit.
Eronen är jag tvådelad inför, hade denna fråga kommit förra säsongen hade jag sagt "gör allt för o behålla honom" men nu tycker jag att vi kan komma undan billigare för en back som vi troligtvis inte ens behöver i pp. Rindel i första o forsmark i andra tycker jag gett den effekt jag vill se. Har inte den blekaste koll på kontraktslängder så ta detta med aspekten att alla kontrakt tar slut efter säsongen.
Patrick Polly: Det ryktet bör väl rimligen ha något år på nacken? Att han lyfte en hög lön under de första två åren låter högst rimligt i och med att vi norpade honom från RBK, men när han nu förlängde ett år kan jag inte föreställa mig annat än att han fick gå med på att sänka sin lön.
Apropå inget. Saknar en Homer i TIK. Alvarez tog på sig den rollen förra året. MPS gör det i viss mån i år men fler likt Mieho, Hartman skulle behöva göra detsamma.
Öndulat: speltid i SHL för Värmhed denna säsong blir nog begränsad men skador/avstängningar uppstår ju alltid. Frågan är om han skulle utvecklas bättre med utlåning till HA?
Nisse på Mon or: Han fick lämna beskedet mot sin vilja, men var väl styrelsen och spelarrådet som krävde ett slut på det otydliga delade ledarskapet som uppenbarligen inte funkade.
Patrick Polly: Just nu är Värmhed långt ifrån att vara någon 4e center som är i nivå med EA dock. Kan köpa att EA blir kvar om han spelar såhär, men då ska han ha en lön som en 4e center.
Sputnik: Kapanen har ju sagt att Julle vill man behålla men att pengar saknas i dagsläget. Kapanen har ju kunnat trolla förut så håller det inte för omöjligt att han klarar detta med.
Nästa år har jag svårt att se att EA blir kvar. Har hört ett rykte som gör gällande att han har en lön som motsvarar någon i en andra/tredje lina. Som 4e center kan vi spela in Värmhed med OJ och pappa Boyce så har vi kanske löst budgeten för nästa år.
Nisse på Mon or: kan inte säga hur det var i det fallet men absolut oftast så är det ett styrelsebeslut att sparka en tränare, ibland såklart på inrådan av sportchef men ibland tar styrelsen beslutet ovanför sportchefens huvud som i fallet med hv och samuelsson exempelvis
Ahpl: problemet med Erixon är att han verkar vara lite av en humör människa och många grundserien matcher ser han förbannat opåkopplad ut men minns samtidigt hur jävla grym han var i kvalserien mot DIF
Patrick Polly: Han har inte agerat med spelare han själv har kontrakterat dock. Är ju inte ens ett år sedan Kapanen skrev 3 nya år med Erixon. Svårt att se att han kommer ändra sig så snabbt. Erixon var ju en topp två back ifjol dessutom.
Tom Topp: Framförallt så är Juolevi mer skridskostark, vilket inte skadar i SHL. Eronen har ju ett fint skott att utnyttja i PP, vilket å andra sidan inte Juolevi fått visa upp vad han går för i den spelformen.
Frågan är om Juolevi är aktuell för en fortsättning, det känns som att man hade spelat honom ännu hårdare annars? Nu går ju Forsmark före i PP till exempel.
bar mofftak: Ja vi har ju långa kontrakt på dem. Men sådant går ju att lösa om man vill. Eronen ligger nog närmast till hands att lämna pga kontraktsläget.
Får vi Julle istället känns det ändå som ett bra byte. Men vi får väl se hur Kapanen agerar. Han har ju agerat förut med spelare på kontrakt!
OlliJanne: Nubben kommer ej kicka Monten, krävs nog ett beslut från styrelsen där. Var ju inte Nubbens val att kicka Freddan tex. Hoppas vi hinner möta HV innan deras styrelse kickar tränaren.
Patrick Polly: Nu när vi plötsligt verkar spela en hockey som är mer offensiv så faller Erixon och till viss mån Didde bort. Tyvärr har de långa kontrakt.
Bragd-Birger: Håller med i ditt resonemang gällande backarna.
Rindell har en kreativ ådra som ingen annan har. Han är dessutom som en ål när han tar sig framåt offensivt och svår att få tag på. Gillas skarpt! Julle känns lite som Lidström light. Trygg, stabil, spelar med pondus, gör få fel och är tämligen ospektakulär. En kille som kan lasta massor med tid i ett slutspel.
Rindell, Julle, Lyytinen, Forsmark, Svensson, Edfält bör prioriteras inför nästa säsong som det ser ut just nu. Jag har inga problem att släppa Erixon som jag faktiskt har svårt att se storheten med, även fast andra gör det. En frisk Didde går före honom i min bok.
Zäta75: så länge LHC har Högberg i mål och Rattie som sniper så blir det nog ingenmansland som vanligt för dem. HV mot OINK i kvalet blir bra det, hur det än slutar blir vi av med ett Småländskt lag 👍
Zäta75: I och med HV's cementering i botten av tabellen, trots att klubben har drösvis med cash, kan man ju inte annat än tacka någon lycklig stjärna för att det är HV som sitter med Svarte Petter. Man tog in en hypad sportchef som passerat bäst före datum för länge sen, som fortsätter med sina kompisvärvningar. En rysk roulette som gång på gång visar en taktik som är dömd att misslyckas.
Rip Kirby: Tidigt i serien ännu. Men just nu känns det som att Oskarshamn, HV och Leksand är de 3 lag som kommer att slåss om kvalplatserna. Malmö har startat bra och även Linköping helt ok. Skulle jag gissa i nuläget så blir det Oskarshamn mot Leksand i kval. Men hoppas Oskarshamn mot HV och att Oskarshamn åker ut.
Bortaturne i syd väntar nu med Malmö sen Rögle. 6p skulle vara bra där och sätta oss i en bra sits. Vi tog ju 5p senast så varför vara sämre nu?
För övrigt noterar jag att det är 4 Norrlandslag i topp 7. Glädjande att se! Hockey spelas bäst i Norrland!
{10415}: hoppas HV behåller Montén fram till efter mötet mot oss då. Med en riktigt coach kan de ju bli farliga. De verkar ju bättre än oss på att göra mål i a f
KulltorpsOlli: tjecker är väl även bra första året på kontraktet så med den logiken plus att de är som bäst sista året så kan man ju argumentera för att erbjuda Hanzl 2 nya år. Obs! Försök till humor från min sida
Rip Kirby: nu har vi en stretch av ”enkla” matcher fram till 02/11 då vi möter Växjö hemma. Det är Malmö B Rögle B HV71 H LHC B och Leksand B. Det känns som resten av Oktober kan vara ganska avgörande för om vi är ett lag för den övre eller den nedre halvan av tabellen.
sargad: Överlag stabilt igår, absolut. Men jag känner ändå att Leksands IF den här upplagan kanske inte är riktigt måttstocken på vilken nivå Timrå IK håller. Masarna har, som tur var igår, ett ganska trubbigt anfallsspel. Hittar man inte ett sätt att börja vinna matcher snart kan man mycket väl bli fast i för deras del fel ände av tabellen.
JJ stabil, Per Svensson likaså. Hanzl helt gryyym!!! Rindell fick det att fullkomligen explodera i känslo- och skrikväg igår. Och ja, Jonathan Dahlén vet var första maskan är placerad 😉🫵🤟 Det är betydligt mer kämpigt för andra Timråspelare, men nu njuter vi av segern ett par dagar. Det finns alltid en tid för ångest i vardagen för oss röd-vita, men inte idag 🫣😅
Tom Topp: Såg ca 2 och 1/2 period i direktsändning innan man var tvungen att bege sig till ett kalas. Det kändes inte kolugnt att då stänga av TVn vid 0-0 med tanke på de senaste bataljerna. Kan nu lugnt säga de ca 10 minuter som tittades klart vid ca 01:49 i morse var en lisa för själen. Zoomar man ut lite och bortser från, den i och för sig inte helt oviktiga ;-), detaljen mål så har vi nu 4a kedjor som tillbringar den mesta tiden ganska långt från JJ. Jag skulle kunna sträcka mig till att säga att det påminner lite om en stor röd maskin. Då är spelare som Lundin, Eronen, Wedin, Erixon och Didde inte i truppen... Finns fog för lite förhoppningar framöver.
Om man sneglar på önskelistan ser jag en notering om att Julle ska få stå en stabil match som slutar med vinst för laget. Och en annan punkt där vi har fått tillbaka någon back och vid nästa uddamålsledningen i slutminuter se hur vi tryggt, mycket tryggt spelar av matchen med t ex spelare som Erixon, Lander, Sheriffen, Didde på isen.
Ha en bra söndag överallt med en fast rödvit tro som grund.
Sputnik: den här skadeperioden på våra etablerade backar har inte bara varit av ondo. Dom yngre har tagit stora steg med ökat förtroende, jag ser nästan inga juniormisstag nu! En bred trupp kommer vara betydelsefullt i slutet på säsongen, när alla lag har slitna spelare!
Några landsmän och Dahlén.
Här är en bra trygg miljö med lojala supportrar som kommer på matcherna.
Och!
Värdens mest fridlysta domare med!
Bara en sådan sak!