1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580937 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22

« · 2376763 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Rico01: Kollade snabbt upp att fördelningen hemma borta matcher första 20 omgångarna är
8-12. Ligger vi bra till då börjar man drömma. Borta spelet förra året va bedrövligt, 18 poäng av 78 möjliga.
Ska tilläggas att vi hade klubbens värsta svacka med 12 raka förluster. Efter trendbrottet spelade vi upp oss och kollar man från då till slutet på säsongen så hamnade vi på en 9/10 plats.
Om vi snabbt kan studsa tillbaka efter förluster och undvika lång svackor så ser jag väldigt positivt till en slutspelsplats.
Serien är jämnare än någonsin i år. Mycket vunnet med en stark moral, kemi och uppoffring från alla i laget. Vilket jag verkligen sett i dessa två första matcherna. Speciellt igår när vi trotts en "dålig match" visar upp effektivitet och vilja att vinna.
Håller vi i de med Lander i rodret så ska de bli otroligt kul att följa detta laget i år.
Timrå i med och motgång! Alltid!♥️
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
hockeyärnice: Alla lag är rädda för Jonte och vad han kan göra på isen mot deras lag det är fakta :) Alla andra lag i SHL skulle vilja ha Jonte i deras lag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Synct: Ja det tror jag också men folk är så avundsjuk, bara skrattretande somsagt 😂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
hockeyärnice: Han kommer göra 40-50 poäng, tar ett tag att komma in i en ny liga, som är olik både allsvenskan och NHL i spelstil.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Alltså fan vad skrattretande det är när folk kommenterar om Jonte på diverse hemsidor. För dålig för Shl och kommer inte göra fler poäng denna säsong osv osv. Snacka om okunniga människor 😂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Bragd-Birger: Förvisso bara spelat 1 match, men ja Hanzl är duktig på tek.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Alltså, det räcker med förlust i de två kommande omgångarna för att det vara kris så vänta med snacket om semi tills omgång 10-15. Är vi med då kan även jag drömma om slutspel men inte efter 2.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Zäta75: Alvarez är en positiv överraskning och har sannerligen ryckt upp sig jämfört med föregående säsong. Han kanske spelade halvskadad då. Önskar dock att han utnyttjar sin storlek mer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Bragd-Birger: Du har rätt. Tittade mest på Lander faktiskt :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Zäta75: Nja. Hanzl tekade ju fantastiskt bra och Blomman klart godkänt. Däremot gick det tyngre för Lander och EA.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
2 matcher in, 5 poäng. Bra så, men spelet ser ju lite sådär ut. Visst, Frölundamatchen blev sönderriven för vår del p.g.a. domar... eeehm, jag menar utvisningarna. Men samtidigt så visade Linköpingmatchen att vi är inte ett lag som kommer gå ut och dominera matcherna, inte än åtminstone.

Vi har en otroligt blygsam corsi close på 39%, fenwick close på 43% (antal oblockerade skott). Det de siffrorna säger är att vi skjuter 39 kontra 43% av skotten i matcherna (close = mindre eller lika med 1 måls skillnad, räknas enbart på period 1+2). Samtidigt är vår PDO (skott%+räddnings%) 104,4 enligt SHLs statistik, där brukar man säga att riktmärket är ca 98-102.

Vi har helt enkelt överpresterat hittills, statistiskt sett. Det går att häva annat om man som lag håller lag på utsidan och låter skott komma igenom där samtidigt som man själv enbart tar vassa avslut, men det känns inte som att det är sanningen för oss nu.

Det vill till att vi som lag spelar bättre, just att komma ut/in i zon bättre och etablera tryck offensivt saknas lite nu. Det känns ändå som att försvarsspelet är något bättre än i fjol så det borde inte se lika illa ut efter 52 omgångar i år. Det är lite skönt att se HV vara lika dåliga eller sämre corsi/fenwick-mässigt och FBK överprestera PDO-mässigt med tanke på att de kommer som motståndare i match 4-5 för vår del.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
sargad: Tekningsprocenten måste definitivt förbättras. Kändes som vi förlorade nästan alla tekningar igår och fick därför onödigt mycket tryck på oss pga det.

Hoppas att bla Oliver och Alvarez får sätta ett mål snart. Skulle betyda mycket för dem tror jag. Vi behöver fler än våra topp 2 kedjor som producerar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Hahl Bundy 2.0: Mitt uppe i euroforin så var 2 saker tydliga i 3e(den period jag såg mest av igår) :
- Alldeles för få tekningsvinster, vilket gör att LHC får "svärma" med puck i vår zon. Dock så skapade de väldigt lite i förhållande till idtid i vår zon.
- Mycket förlorade sarggnugg och lite fysiskt och tempomässigt/åkmässigt på efterkälken.

Återigen, JJ till NHL ;-) och defensiva lägstanivån under dessa 2 matcher har varit bra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
sargad:

Oliver: Energis och pigg det lilla han spelade. Bröt in på mål en gång som kunde resulterat i en kasse.
Walli: Stark längs sargerna och robust kring linjerna. Men likt resten av alla anfallare försvann han en del.
Erik: Tycker att han gjorde en lite sämre match igår faktiskt. Lite slarvigare passningar och hamnade lite snett i egen zon.

Typ så.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
DenRöda: Färjestad har tappat några tongivande spelare men är fortfarande ett ruskigt brett och bra lag. De är guldfavoriter för mig. Rögle och Frölunda också riktigt bra. Skellefteå bra slutspelslag kan säkert gå långt även i år, men tror inte det blir guld. Luleå tror jag får det lite svårare i år. Stämmer allt för Timrå tror jag vi kan placera oss strax bakom dessa lag och gå till kvartsfinal. Men det gäller att vi kan mala på hela grundserien och inte få svackor som förra säsongen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
DenRöda: Någon med stor simultankapacitet, hur såg Oliver Erik o Walli ut igår?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Peacedog: Dahlens hälsning till publiken. "Kom tillbaka till nästa match så gör vi samma sak igen" :) Hoppas och tror på fullsatt mot HV på torsdag. Nubben lär vara på plats igen, blir en spännande match mot HV som inte har övertygat ännu, men som kom tillbaka och vann matchen igår mot Malmö.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Johan J: En som gör det bra efter sin istid är Oliver Johansson, jobbar över hela banan också, gillar det jag ser. Energi, hög fart och giftig i offensiv zon.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Johan J: Det är Lander och Dahlen framförallt och de andra hemvändarna som gör det. De kräver mycket av alla och även av sig själva, ingen får gå på halvfart och inte ge allt. De är skillnaden mot tidigare. Alvarez har verkligen ryckt upp sig vilket är glädjande. Alla har höjt sig och arbetar för varandra så härligt att se! Det kan räcka långt om vi får vara skadefria. Ser inget annat lag i SHL som har bättre laganda än oss helt ärligt. Kanske är jag lite subjektiv? :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Zäta75: Spelmässigt har nog ändå Frölunda imponerat mer än oss. Det var ett rån att vi fick med oss vinst och de pulveriserade ju Örebro skottmässigt igår med.

Vi har en del att bevisa spelmässigt trots allt det var Lander tydlig med igår efter match, men starten ger oss samtidigt arbetsro.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
DenRöda: Vi har chans på slutspel om vi får vara skadefria tror jag. Väl där kan allt hända. Drömmer om SM guld inom några år. Men ännu är säsongen ung bara 2 matcher spelare och mycket kan hända. Det är så jämnt i år alla verkar kunna slå alla. Hittills har väl Färjestad och Rögle imponerat mest tätt följt av Timrå och Frölunda
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Hockeyleksing: Det är klart redan, bara att köra hit Le Mat. Ni åker ur i år
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Hockeyleksing: Vi kommer vinna sm guld sen bli befordrad till nhl
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
kattan: ja ni ska nog inte få för mycket hybris nu gått 2 omgångar och det är alltid flera lag som vinner mycket i början sedan går det utför.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
kattan: Nej men samtidigt, hur många långa anfall får vi, hur många komtrollerade ingångar etc. Offensiven underpresterar och jag tror faktiskt att Lander och Dahlén behöver en liten inkörningsperiod efter att dels i Landers fall varit iväg i 11 år och Jonte har aldrig spelat i SHL.
Sen Wedda in som har som styrka att transportera pucken under kontroll. Då har ändå Lander öppnat ruskigt starkt, i allafall i spelet över hela isen.

Vad det gäller defensiven så tror jag detta är vår standard och att JJ kanske inte kommer kunna stå på huvudet i varje match, men jag tror att hans lägstanivå kommer räcka gott.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
empa11: Ja, Lander har sån sjuk pondus och närvaro på isen. Läste någonstans att en jämförelse med Mats Sundin var det man kom att tänka på och håller med fullständigt. Sedan att han är en exceptionell spelare på denna nivå också gör ju inte saken sämre.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
DenRöda: Tycker motståndarna har fått massvis med skottlägen i slottet dessa två matcher, lite väl många. JJ har ju fått gjort en hel del svettiga räddningar, svårt att se hur det kan vara hållbart över 52 omgångar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
kattan: JJ sa ju själv att han de senaste 2 matcherna fått jättebra hjälp med lätta skott emot sig. Vi får lita på det helt enkelt. Vad jag sett hittills så släpper vi inte igenom några misstag. Mindre 2 mot 1. Bättre på att rensa framför slottet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Kvartsamtalen med Robin Alvarez har gett effekt. Så här långt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Sputnik: Jag hoppas verkligen vi inte överpresterar defensivt just nu, för då är det illa. Hur många skott fick LHC i skottsektorn igår? Kändes som rätt många. Hoppas snarare på att defensiven underpresterar. Är det någon lagdel som överpresterar just nu så är det isåfall JJ.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Puckat: Tvärtom tror jag det va. 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Har för mig att jag läste att Hanzl hade fått barn men inte Rautio? Eller var det tvärtom?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Hahl Bundy 2.0: Nu kommer snart ångesten igen..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Hahl Bundy 2.0: Kanske överpresterar defensivt,
offensivt... Not so much..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
DenRöda: Nu ska jag spela djävulens advokat: Vi kanske spelar på topp just nu. Nån som tänkt på det?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Mcmac: Satt och tänkte lite påt igår, får lite 19/20 vibbar. Alltså den säsongen som abrupt blåstes av i kvalet upp till SHL.

Där började vi inte jätteimpomerande i spelet 5 mot 5 men hade ett fruktat PP. Sen växlade vi upp längre säsongen gick och var som bäst när det tyvärr blåstes av.
Hoppas på en liknande utväxlung denna säsong.
Om vi ser det någorlunda positivt så har vi ju offensivt underpresterat än så länge och hur bra skall vi bli när det väl kuggar i?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Mcmac: JJ, PP spel och en väldigt bra skotteffektivitet. I övrigt måste det steppas upp. 2 omgångar spelade. Går inte dra några slutsatser alls egentligen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Mcmac: Nej det är klart! Det som talar för är att vi vinner fast vi inte spelar på topp. Vad kommer hända när vi väl spelar på topp då? 9-2 mot Skellefteå?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
DenRöda: Tycker du svävar iväg totalt, vi har inte direkt dominerat de här två matcherna, utan har snarare vunnit p.g.a att JJ har varit en demon.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Växjö, Linköping, Hv71, Malmö och Brynäs har enligt mig dom sämsta trupperna i SHL. Örebro är där också. Luleå känns aning trubbiga och kommer vara skitjobbiga att möta. Frölunda var bättre förra säsongen. Oskarshamn är ovisst. Kan tappa det totalt senare i höst men överraskar tycker jag ändå. Skellefteå har en svajjig start. Färjestad och Rögle är bra. Jävligt bra! Fortsätter det såhär så ser jag att vi landar in topp5 och att vi kan ta oss till Semifinal åtminstone.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Alltså Lander är så jävla sinnessjuk. Kolla sekvensen när han passar fram Halloran mellan benen. Han sticker alltså perfekt mot mål för att kunna plocka ner pucken, sekunden INNAN Junland ens slagit iväg pucken. Om motståndarna hade det kämpigt mot oss innan blir det ju inte bättre av att vi har en fullfjädrad Jedi i truppen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Zäta75: Andra matchen tillsammans och dom kommer bli än bättre ju mer matcher dom spelar tillsammans. Hartmann kommer också bli än bättre. Känns som att han haft det tufft.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
DenRöda: Ja, jag väntar på att Hartmann ska få göra mål. Han har ju det i sig det vet vi alla. Hoppas det snart kommer! Halloran gjorde 2 igår och han fortsätter på den inslagna vägen från försäsongen. Han levererar verkligen! Känns farligt hela tiden när han är inne. Han är grymt kvick på skridskorna och forcheckar hårt. I love it!

Jag älskar Walli! Stor stark och går in 110% i alla närkamper. Given startspelare med stor uppsida. Dock en bit kvar till Landernivå :) Landers pass på 3-1 målet är så sjukt. Att han vet att Halloran finns där för öppet mål. Perfektion!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
DenRöda: Jag noterade också som många andra att Hanzl satt med Dahlen i båset och visade honom hur han vill att de ska spela. Sen åker Hanzl lugnt fram i pp och vet exakt vart han har Dahlen snett bakåt åt höger och lägger en perfekt macka som Dahlen kan driva fram på mot mål och sätta dit den i nättaket. Perfektion!

Hoppas verkligen att Hanzl är med imorgon också och att barnet kommer efter det när det är uppehåll i 5 dagar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
The great one: Mm..jag har verkligen saknat Hartmann i de två första matcherna. Han brukar ju vara en slowstarter på säsongerna, men det är dax att han kommer igång nu.
Man inser ju också vilken potential vi har när femmorna börjar leverera som man vet att de kan.
Så himla skönt med 5 poäng trots det.
Here we go!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
The great one: tyckte ändå att Lundin gjorde det bra igår. Krigade på. Men han är bäst som center. Andersson tycker jag är bra han också, men han var bättre under försäsongen. Defensivt är Andersson bättre än Lundin. Kanske Alvarez-Andersson-Blomqvist i 4e? Johansson-Lundin-Walli i 3e. Walli har växt ännu mer jämfört med förra säsongen. Jag gillar honom extremt som en bra checkingspelare. Tuff!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
The great one: Nu är det kanske inte jättebråttom , men det vore kul om Hartmann och Lundin kunde vara med i målprotokollet också
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
The great one: På tala om Lundin, hoppas att han börjar bli mer lugnare nu framöver hittills har han tagit två onödiga utvisningar på två matcher för att han låtit humöret styra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
Enda positiva om Hanzl missar morgondagens match är att Lundin lär få kliva in som center igen. Jag fattar inte vad Ante tänker när han låter Ludde spela winger. Det mest naturliga är att byta plats med EA och Ludde.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2022-09-22
JanneH: Jag tror det blir Hartmann som petas ner. Wedin ska dock matchas in i allt först. Man ska inte ge honom en plats i första kedjan direkt. PLH-kedjan är helt fantastisk. Dahlén och Hanzl kommer bli än bättre. Såg igår att Hanzl gav ut jättemycket instruktioner till Dahlén i hur dom ska spela. Det var glädjande att se. Efter det kom målet.
Låst ämne

« · 2376763 · »