1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581373 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09

2669595 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Karlsson74: Backsidan, ja. Angående de som har kontrakt...

Strömberg - Trubbig framåt, men stabil bakåt.
Forsmark - Potential att växa ut till en toppback.
Svensson - Finns nog ett samband mellan att Svensson är skadad och defensiven ser sämre ut...
Erixon - Känns lite mellanmjölk, ärligt talat.
Eronen - Instämmer med alla föregående talare.
Edfeldt och Melander - De förstnämnda har visserligen fått en del speltid, men båda behöver mer tid.

Om man ska tro det som skrivs i media så försvinner Lyytinen och Rindell, medan Nässén och Pilö tillkommer. Svårt att värdera den förändringen, men den kan bli bra. Lyytinen har en skadehistorik de senaste åren och Rindells spel i egen zon lämnar mycket att önska. Med det sagt så är min uppfattning ändå att det måste till ytterligare någon förändring på backsidan, dvs. Eronen ut och en etablerad back in.

Avslutningsvis ska jag försöka se lite positivt på säsongen (även om den inte ens är slut). Det blir alltså som sämst åttondelsfinal. Sämre placering än ifjol, men totalpoängen kan bli bättre. Mina förväntningar var högre, men ser man saker och ting i ljuset av stora skadeproblem på backsidan under säsongen i kombination med turbulens kring tränarstaben så drar jag en lättnadens suck. I den sämsta av världar hade Timrå kunnat sluta som ett nytt Brunäs.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
JanneH: Känns som Eronen-gate kommer lösa sig. Han lär nog lessna av att nöta bänk nästa säsong
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
jå1: Nej han bedöms som back och vad han bidrar med...
Han jämförs med Svensson.som ju.egentligen av många rankas som en back lägre ner på herarkin än vad Didrik är.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
jå1: nej ingen av dem är här för att göra poäng men vi behöver hårda, elaka backar som Didde. Eronen, vad fan bidrar han med? Förutom att gräva ett stort hål i vår ekonomi
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
vi behöver rejäla backar
eronen o rindell i egen zon är 👎
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Karlsson74: Jaha? Didriks prestation bedöms väl inte efter Svenssons poäng heller..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Karlsson74: eller till och och med 9 p såg jag num. Fem matcher mer spelade visserligen. . Men allt detta har han gjort som ytterst begränsad SHL back...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
jå1: Det är inte per svensson heller. . Svensson har skrapat ihop 8 ändå ..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Zäta75: tro? r.. ja.det är ju de uppgifter som läckt ut .och de man får gå efter så länge.
Rindells kvalite är som jag alltid har sagt offesivt .det är inte de jag haft åsikter om heller ..men defensivt är han näst intill en katastrof skulle jag säga.. och har inte tagit några märkbara steg i utvecklingen defensivt unde de två säsonger han varit hos oss. .
Vi får väl bara vänta och se hur kapanen sätter ihop en slagkraftig backuppsättning till kommande säsong.
Ett lag där förhoppningen är att bli bättre och ta steg frammåt..inte bakåt..
Som gammal stormålvakt så borde Kapanen förstå vikten av stabila backar framför egen kasse om man som klubb ska vara framgångsrik...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Karlsson74: Didrik är inte här för att göra poäng.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Karlsson74: Rindell har ändå mäktat med 25p och ligger 10:a i backarnas poängliga och är vår överlägset bästa back poängmässigt.

Pilö måste vara en breddvärvning med potential. Dock håller jag med om att jag inte är imponerad av honom, Sämre än både Rindell och Lyytinen. Vi måste in med en klassback förutom Nässen om vi ska ha en chans nästa år. Om vi inte behåller Lyytinen dvs, men de flesta tror ju att han liksom Rindell är förlorad till Leksand.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Vargher85:exakt det är väl ungefär så som jag ser det också .I min värld är de våra backar som är huvudproblemet att vi har haft så svårt att ta det där steget till att bli ett stabilt SHL lag . Eronenn har.ju varit hopplöst dålig hela säsongen. Är prio 1 att han försvinner hur det nu ska gå till.. Rindell har inte tagit.några steg alls Utan är fortfarande vår största säkerhetsrisk bakåt.. Didrik. Vad har han åstadkommit sen han kom tillbaks från den senaste av sina alla skador? ..har han lyckats skrapa ihop 1 poäng ? ...Forsmark är väl den back som jag tycker är mest spännande och positiva fläkt i laget just nu.. i övrigt har vi en rätt trubbig och Blaze backuppsättning. Lätt för motsåndare att stressa till misstag och checka fast .
Ser man till nyförvärven där så blir jag lite smått bekymrad om tex en sån som pilö är tänkt att höja backuppsättningen och vara någon sorts ersättare till lyytinen eller Rindell.. han är ju inte ens bra eller utmärkande back i Oskars .möjligen är han lite bättre defensivt än rindell men sämre def än lyytinen. .. men mycket sämre framåt .. än Rindell ..
Jaja man hoppas innerligt att man har fel..
Nässen är betydligt mer spännande i såfall.. om han kan hålla upp samma fina spel här som i Finland .
Skulle behövt åtminstone 1 bättre back till in i lager....därav borde mycket krut läggas på att bli av med tex Eronen och ersätta med en hyffsad bra back...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Gooode: om Hållander ens blir kvar..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
JonteD: Cash is king!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
vonDöbeln: Har surrat med en av mina gamla chefer på ett stort företag i Sundsvall o han lovar att de kommer in slantar framöver o jag bistår med en vacker peng i form av 200k om han får igenom de med sina chefer men bara då kommer jag att pynta vi får väl se hur företaget levererar papper så de går ihop 🇺🇿😎
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
JonteD: Några tankar om nästa säsong...

Målvaktssidan kommer av allt att döma vara intakt. Johansson och Juel är två SHL-målvakter av hög klass som inte riktigt presterat i år. Mycket p.g.a. ett bristande försvarsspel. Tror på det här paret.

Forwardssidan består alltså av följande i nuläget:
Lander, Wedin, Hållander - Klass, helt enkelt.
Dahlén - Gör som en annan kung: Vänd blad och gå vidare. Grym kapacitet.
Pettersson - Levererar framåt och kan ännu mer.
Johansson - Kommer inte vara någon fjärdekedjespelare nästa säsong. Genombrottet kommer.
Pääjärvi - Rutin och tyngd.
Hartmann - Finns en anledning att han spelat i landslaget. Finns mer att plocka ut.
Värmhed - Kommer spela mer frekvent, men långt ner i hierarkin.
Boyce - Kulturbärare.

Sedan sägs det att Anton Lundmark från Tingsryd är på väg in. I övrigt ser jag gärna några nya centrar. Hanzl är grym i sina bästa stunder. Men de stunderna har blivit färre. Dessutom lyfter han hög lön. Inte heller Lundin och Andersson ser jag någon fortsättning för. I Lundins fall går det för sakta. Kommer bli ett fint tillskott i Sport i Liiga dock. Andersson har farten, men saknar spetskvalitéer både offensivt och defensivt. Fyller också 30 i juli.

Och så backsidan. Jag orkar knappt. Lyytinen och Rindell ut, Pilö och Nässén in sägs det. Men det måste till mer ruljangs. Någon/några kontrakterade skulle behöva bytas ut. Jag nöjer mig så.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
vonDöbeln: Såg klart matchen nu. Allt är säkert redan sagt. Men vilken klassisk Timrå-match anno 23/24 alltså. Jisses..

Skön form att gå in i en bäst av tre. Oavsett motstånd.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
JonteD:
Jokinen är nog ett perfekt namn att ha nu när vi ska få ut mycket ur vårt lag med små ekonomiska medel.
Förhoppningsvis kan vi rida ut ”spara-pengar-stormen” och sedan få lite frukt av det om några säsonger.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
BlackBay: E nästan säker på att Ollie kommer att lägga fram ett system som e helt enkelt en stor skillnad från Antes o kommer helt klart styra upp pp med rätta spelarna för den uppgiften!!! Jag tror stenhårt på Ollie 👍👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
jå1: Precis. I ett slutspel spetsas ju alla delar i spelet till där spel i box- såväl som powerplay i regel blir extra avgörande i matcherna. Att då tvingas vara utan den i särklass bästa backen i hela ligan, jag säger k a n, bli en avgörande faktor. Vilket vi lär få reda på. Vi lär få se vad det lider.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Gooode: med tanke på Jukurits +50 i målskillnad så har jag störst förhoppning på att Jokinen fixar till PP samt effektiviteten i offensiven
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Rip Kirby: Jättestarkt. Men det blir kämpigt att tappa ligans kanske bästa back oavsett.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Gooode: När jag pratar om att Timrå ska bryta kontraktet med Eronen så menar jag att bägge partner är överens om att bryta, eller som du säger att någon klubb tar över hans kontrakt, vilket också innebär att kontraktet med Timrå bryts. Finns väl ingen som tror att Timrå har råd att köpa ut honom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Synct: Missuppfattade.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Sedan så är det ju så pass enkelt nästa säsong att levererar hållander,lander & Wedin från start, plus att dalle lyfter sig, så har vi 10-15 poäng till bara där.

Plus att Joknien effekten ger oss ett fungerande PP och defensiv!

Realistiskt med topp 3?
Känns självklart.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Kan stämma, men 3 av dem är redan klara som det verkar.
Men möjligheterna att kunna signa en "toppback" ekonomiskt ser ja inte hända.

Så in kimmo we trust!
Det gäller nog att pricka in några fynd ifrån rea & få bra valuta för dem.

Men i min värld så kommer vi alltid behöva pricka in rätt spelare och ha lite flyt samtidigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
jå1: Absolut. Men halvstarkt att nolla Växjö ikväl trots detta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Andersson: först o främst avskeda Emil Berglund som skottränare.... sen träna avslut
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Ser att Skellefteå får klara sig utan Pudas i slutspelet, skapligt avbräck
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Andersson: Jag har droppat denna säsong. Jag är på varenda match hemma härifrån till slutet.
Nästa säsong har jag grymt höga förväntningar på. Jag tror verkligen Jokinen är lösningen och nyckeln till framgång!
Nåla fast detta inlägg. Jag kan få äta upp det… eller inte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
3 toppbackar in , sen nöta avslut hela sommaren . Effektiviteten måste upp
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
jå1: Jo 6-7 spelare skall stämma vad man läst.
Säg att det blir 6 spelare in. Pilö, Nässén och Lundmark är väl vad som kommit ut i media. Minst 3 spelare in till då.

Spännande att se vilka positioner Kapanen kommer tillsätta dessa på. Hanzl out och ny toppcenter in?

Vad jag för mig jag läst va uttalanden från Kapanen så kommer ingen av Hemvändarna under kontrakt lämna, om inget oförutsett händer. Envägskontrakt till Hållander eller liknande då kan jag tänka mig.

Ingen bör lämna för typ Schweiz eller liknande i så fall.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Gooode: Har inte Kapanen nämnt 6-7 nya spelare in? Eller har jag drömt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Synct:

Jo läste sedan att du drev.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Synct: har han samma lönetrappa som sebastian ohlsson tro? :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Rytter: Nu har den stigit till 803k.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Synct: De tror inte att de stämmer!!!!!🤬🤬
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
The great one: Bra summerat!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Jag vill inte låta som en bitterfitta. Men ekonomin är absolut inte på topp. Vi har inte råd att bryta kontrakt, utan det gäller att någon annan klubb tar över om det ska vara möjligt med exempelvis Eronen.

Vi kommer ha i stora drag samma trupp nästa säsong, skillnaden kommer att vara tränaren!
Och det kan vara det som gör att vi tar sista steget som behövs. Det är bara att acceptera att vi tävlar inte på samma villkor ekonomiskt som många andra klubbar.

Ska Timrå lyckas i framtiden är det just att leverera spelare från dem egna leden. Det är där vårat hopp och framtid ligger!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Synct:

Stämmer de siffrorna så borde den som utformat kontrakten få sparken omgående.

Men jag har svårt att tro på det för det skulle betyda att ifall Dahlen har 763tkr/månaden så är lönekostnaden för klubben nästan 1m/mån och jag tror inte ni lägger 12m på en spelare eller ca 20-25% av budgeten.

En totalkönekostnad på 736tkr är sjukt högt det med och är ca 550tkr till spelaren i månaden och det tror jag inte han tjänar.

Siffrorna låter inte rimliga alls varken för dahlen eller eronen.

Tänk då vad hållander, Wedin, Lander, pettersson, hanzl, jj tjänar, det skulle betyda att resten av laget spelar gratis ifall ni lägger ca 50-55m totalt på truppen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Turkiska Tiken : "Okej? Gå och dryga nån annanstans"

Skämtade mer om Jontes lön som stiger varje gång den nämns här inne, inte min mening att vara dryg, sorry. Och ja, Eronen är nog gravt överbetald.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Synct: Okej? Gå och dryga nån annanstans
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Turkiska Tiken : "men får höra att han sitter på mer deg än vad man kan tro. Lös det här nu Kapanen."

Jonte är bäst betald med 763k i månaden, hört att Eronen sitter på 340+.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Zäta75: Kan man lyckas bryta kontraktet med Eronen BORDE det gå att få in en väldigt bra back. Vi alla vet att han är dyrast bland backarna, men får höra att han sitter på mer deg än vad man kan tro. Lös det här nu Kapanen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
JonteD: ...bättre än inget...😆👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
erathoo: En kanske ja klarar men inte fler!??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
JonteD: minst en 3-4 stycken anser jag, borde finnas några i allsvenskan man kan plocka upp...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
The great one: Smash into pieces givet att rösta på i mello. Enda hårdrocken. Men de hade bättre låt förra året
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
Jag noterar bara att Pilö också är klar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2024-03-09
JonteD: Men vill inte Timrå värva en bra lirare då får dom lösa de själva!! Jag har slantarna så de räcker 😎
Låst ämne

2669595 · »