1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581116 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22

« · 2280687 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Olle: Nej det tror jag inte. Var nog nån härinne som läste en gammal artikel innan han blev klar för ZUG. Vore märkligt om det skulle stämma, då varken journalister eller supportar har nämt något om att han ska vara nära Bern.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
kattan: var det inte en annan schweizisk klubb som var hetaste spåret för Lander nästa säsong?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
TiKTenkrat: Vi får helt enkelt se till att vi tar igen den chansen nästa säsong istället. Där Lander är härföraren, och sen förhoppningsvis addera spelare som Wedin och Emil P inom några år.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
TiKTenkrat: Fast sen sa väl Nubben att Wedda skulle varit med, men han drog väl till Chicago direkt säsongen efter? Så han hade ju aldrig spelat i Timrå 19/20 Som Nubben påstod. Däremot Dahlén i SHL hade varit något..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Har också tittat på Aftonbladet nu. Och herregud vad Nubben strödde salt i såret från våren 2019... Tänk vilket lag vi hade haft säsongen 2019/20 om vi inte hade åkt ut! Så många gånger man tänkt den tanken, vi hade dessutom varit garanterad minst två säsonger pga coronan som kom då...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
bar mofftak: Poängmässigt går det nog inte att dra för stora växlar över hur värdefullt 3 p var i det läge vi befinner oss. Prestationsmässigt gör vi dock klokt att stå med båda benen i backen även om det var Växjö vi betvingade
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
bar mofftak: Pratar man 5mot5 så har det sett bra ut i 2 raka matcher iaf.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
thorwald: ja vikten av en spelare som Dahlén kan aldrig lyftas tillräckligt mkt.

1. Han sprutade in mål och poäng, gärna i avgörande lägen av matcherna dessutom
2. Enormt hjärta för laget och föreningen
3. En spelare som är ledande på isen tas nog mer på allvar om han höjer rösten i omklädningsrummet.

Just punkt 3 saknar jag i nuvarande lag. Dvs att nån som är lite dominant på isen kan höja rösten vid sidan av. Tyvärr är det väl bara Hanzl som är riktigt dominant offensivt och där kanske det är problem med språket? Scheriff Svensson är dominant i defensiven men han kanske mer är "the strong silent type"?

Inte fan vet jag men nog saknas det lite jävlar anamma. Förhoppningsvis kan Didde fylla en viktig roll här
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
mikenomad: Jag är lite orolig över att det dras väldigt stora växlar av en seger över ett väldigt väldigt blekt Växjö.
Om vi mött SAIK igår hade vi inte vunnit på våra 2 mål. Lyckas vi upprepa gårdagens insats mot LHC så kan vi kanske börja dra lite slutsatser om defensiven.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
söder över: Det är precis det jag menar. Igår såg det plötsligt anständigt ut igen och det belönades t.o.m med 3 poäng. Återstår att se om det är en bestående scenförändring eller återigen bara en dagsslända. För när det här laget ser bra ut så kan det se riktigt bra ut men däremellan energilöst och ostrukturerat. Som två helt olika lag. Känslan är alltigenom att det är slumpen och individstyrt hur nästa match skall arta sig och för mig väcker det likväl störst frågetecken kring ledarskapet och inte enskilda positioner i spelarmaterialet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
”Trots lagets tabellposition känner Ante Karlsson ett lugn.

– Jag tycker vi ser en trygg utveckling på många spelare som inte har varit på den här nivån. De tar rätt beslut, förstår att de inte behöver skapa lägen varje gång, kommer in rätt i försvarsspelet och sådant. Som att vi lägger ut pucken i vissa lägen istället för att spela hem den och sådant.

– Vi har mer tålamod i spelet och tar bättre beslut över lag. Det har vi lärt oss.”

Jag måste ändå säga att det där var en klok summering av vad detta med omställning till en högre nivå innebär. Det må framstå som ”basics”, men det tar uppenbarligen lång tid för alla nykomlingar att nå det där medvetandet på ett kollektivt plan. Väldigt komplext, samtidigt som det inte heller är något man kan gömma sig bakom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
sargad: Han har fått en del glåpord efter sig för att inte klara av tempot i SHL men nog tycker jag det märktes i truppen och resultatmässigt när han skadades. Tror Liljewall bidrar med många viktiga egenskaper som förlåter hans ev tillkortakommanden tempomässigt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
söder över: Tyvärr är väl vår bästa "stå-upp-för-lagkompis' skadad. Det är en av Liljewalls främsta egenskaper.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
söder över: Där tappade vi mycket med Dahlén. Jäklar vad han kunde elda på och ställa krav, han var även verbal i media och visade att han ville något med laget. Vi saknar lite det nu. Å andra sidan kryllar det väl inte av pådrivande lagspelare i andra SHL-lag heller. Men tycker mig sett postiva tendenser senaste tiden, lite mer fokus och att killarna snackar mer med varandra i båset än vad de gjort tidigare. En sån som Hartmann tycker jag är en frisk fläkt, han har insett allvaret och har en ambition att Timrå ska undvika kval. Det är positivt med sådana spelare som är lite frispråkiga med målsättningar, tror det kan bli en morot för andra. Är en sak att tränarna har mål och vill något, men är nog mycket viktigare att spelarna tror på det här.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Olle: ja det där med att vara ett lag. En identitet… lite hokus-pokus men egentligen bara lite socialpsykologi.

Vi mot dom så länge det är match.

Hockeyspelare som alla andra när det tränas och åker på roadtrip.

När det går tungt sliter man för målvaket som håller uppe nivån eller någon annan ”bror”. Ett äkta lag hittar energi hos varandra och i situationer på isen under matcherna.

Allt för ofta ser Timrå ut som ett gäng hockeyspelare som gör det individerna tycker sig klara av och behöver leverera.

Situationen med JJ och den med Hartmann är chanser att svetsa laget och visa lojaliteten…

Men annars då? Äntligen en rakt igenom bra match av Lundin det är härligt! Hoppas han får fart på skiten i SHL nu!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Nookys hela existens i gästböckerna är att sprida lösa rykten. Är det ngt som stämt som inte redan varit känt?
Snart levererar han en ? Har hört att Nubben har ngt på gång?.
Det är fel snubbe att lyssna på?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Det är ju det som är meningen säkert, att få ner våra förväntningar utifall att det skulle skita sig. Sa han inte samma sak i mitten av november? En vecka senare var Åberg klar för oss. Våran sportchef är fan riktigt frän ibland tycker jag! 😀
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Grattis Tik! Viktig vinst 😀
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
DenRöda: Enligt Nubben i Aftonbladetklippet aå har det ju aldrig varit så här dött på marknaden i princip. Och han trodde inte det skulle handla om nån prestigevärvning om det kommer in ny spelare heller..

Jag har väl inga större förhoppningar ärligt talat. Om inte Nubben kör pokerface och har saker på g bakom stängda dörrar..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Nubben har nog extremt bra koll ändå. Tror det är många agenter som har honom som favorit och han får säkert en hel drös med spelare på bordet att ta ställning till. Men det är ju som han säger där också att det måste vara någon som kan göra en förändring i fortsättningen.

Åberg har ju visat det hittills, en helt ny dynamik i anfallsspelet. Frågan är ju nu om denna "frälsare" när och om han nu kommer till oss, kommer vara den sista pusselbiten som gör att försvaret tajtas till rejält.

William Lagesson?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Jag känner inte till hans trackrecord med infriade rykten men det känns som att du fäster stor vikt vid ett par lösrykta inlägg från honom
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
DenRöda: Jo jag har väl inga större förhoppningar på att det kommer in nån "frälsare" precis.
Även om en vägg till målvakt hade varit trevligt..

Kanske göra en rockad och byta Rajjan mot Claes Endre?
Som Nooky nämner inne på Modoboken aå börjar väl finska ligan röra på sig en del snart, kanske Nubben kan fynda nått där framöver..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Nubben har nog säkert varit i kontakt med många "frälsare" under den här tiden men att löneanspråket från agenterna har varit för hög haha.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Tom Topp: Hehe sant, men av erfarenhet har Luffaren haft rätt förr.
Sanning eller önskedrömmar denna gång. Det låter jag Luffaren själv stå för.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Det har väl Jehovas sagt i 100 år typ!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
DenRöda: Han skrev den 15:e januari.
"Lugn snart kommer frälsaren 🤩"

Vi får väl se om det är önskedrömmar eller om han faktiskt har nått rykte/info att gå på..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: När skrev han det? Och vem är frälsaren? Tänkte så jag slipper skrolla igenom allt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Vafan, det nämndes ju inte ens namn på spelaren. Jag säger fake news på den
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Kerstin_k: Jo var väl Luffaren som antydde det.
Vet att nämnde har haft rätt för och verkar ha bra källor.
Hoppas det finns sanning i ryktet även denna gång. 🙏

Men om det hade varit nära med något borde det florerat i media känns det som, svårt att hålla saker hemligt nuförtiden..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
hubbenorlen: Frälsaren var väl klar va? Skulle inte han komma snart? Det var väl vad som skrevs här inne?

Jävligt spännande att se vem frälsaren är.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
hubbenorlen: Beror väl på hur målvakten serpå uppdraget. Minns när Rögle värvade in Anders Lindbäck för att överleva och hålla sig kvar i SHL. Man kan väl lugnt säga att han hade en stor betydelse med spelet han presterade i kvalet mot Karlskoga.

Tror just en målvakt kan se chansen att få stå mycket och på så sett få ett skyltfönster inför framtiden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Zäta75: Fast nej, han pratade inte om att värva en målvakt. Han specificerade över huvud taget inte vad han är ute efter. Att som bottenlag lägga stora pengar på en målvakt tycker jag känns väldigt osäkert. Vi kommer förmodligen inte ha chans på en toppmålvakt i det här läget. Bättre då att stärka upp backsidan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Sputnik: Ja eller han är ju iofs rätt svävande i ett av hans svar. Ros frågar- är det en back du vill ha in?
Nubben svarar- jag tittar över hela laget.

Så förhoppningsvis är målvakt inte helt uteslutet. 🙏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Perreman: Hittar vårat försvar en bra lägsta-nivå så tror jag Johansson kan göra det riktigt bra som siste-man. Om allt klaffar så kan han ligga på runt 2 insläppta mål per match och det är ändå klassat som topp 10 i SHL. Just med allt detta tror jag också han kan bli jämnare också.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
FH - avdammad: Första matchen den här säsongen som Växjö nollades….
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Zäta75: Tack för länken! Synd att jag inte har Aftonbladet Plus bara.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Perreman: En annan intressant statistik säger att vi är starka på hemmaplan där vi tagit 24p på 16 matcher,målskillnad -4 vilket är bättre än Malmö och lika bra som Linköping och Färjestad.

På bortais har vi bara tagit 10p på 16 matcher och är sämst av alla lag med en målskillnad på -28! En klar besvikelse och här måste vi förbättra oss och ta fler poäng.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
fantasilos: Ja, om du har aftonbladet plus. Se länken 60 min bara Timrå.

Det glädjer mig att de letar en ny målvakt. Sedan verkar de ev leta en ny back istället för center.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Zäta75: Fast jag tolkade tvärt emot. Nubben sa han visste vilken/vilka positioner han ville förstärka men det var hemligt. Innan dess i sändningen hade han väl mer eller mindre sagt att han inte tyckte man kunde belasta nått på målvakterna. Att han är nöjd med dom typ.

Jag har inga goa vibbar över att han kollar över måkvaktssidan tyvärr.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
FH - avdammad: Rätt trevligt att läsa lite snabb statistik över matchen. 27 (!) avslut i skottsektorn. Det är mer än antalet avslut totalt sett i vissa matcher. Dessutom bara 8 avslut mot oss i skottsektorn.
Rent statistiskt rätt bra även mot SAIK, men illa resultat då. Hoppas det kan vara en ny, högre nivå laget hittat nu. Vore skönt om Nubben kan hitta någon vettig målvakt också som kan stänga till även om försvaret har en dålig dag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Zäta75: Jaså, sa Nubben att han letar målvakt, går den intervjun att se någonstans? Det låter lovande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
mikenomad: Hafsig match där vi var äckligt disciplinerade.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Olle: Exakt. Hur jääävla många gånger har inte alltings jävlighet ställt till det för oss men inte fan har det bekommit "experterna" när de efteråt sågat vår insats. Vi ägde ut regerande Svenska mästarna, punkt. En bra lördag helt enkelt. Överjävligt bra t.o.m
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Matsg: Inget illa ment men jag tycker vi ska sluta ursäkta våra motståndare när dom torskar mot oss och råkar ha några spelare borta. Det här var Timrå propaganda ikväll. Inte en perfekt match men så nära att äga en match som vi varit sedan…ja tamefan jag minns inte. Det tar vi med oss istället.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
söder över: Härligt med en seger och tre sköna poäng in på kontot! Dock saknade Växjö ett antal ordinarie backar + Rosén och de såg riktigt svaga ut.

Nu ligger vi endast 5p efter Mif (målskillnaden inräknad) med 1 match mindre spelad. En vinst till behövs för att vi ska haka på skåningarna och helst nu direkt mot LHC på måndag

Som alla ser så är det försvarsspelet som kommer att avgöra om vi spelar i SHL nästa säsong eller om vi åker ner i HA igen.

Vi kan väl konstatera att det tog tränarna ungefär 31 matcher för att hitta rätt kedjekonstellationer och att det defensiva spelet fortfarande är svagt på den här nivån även om Diddes återkomst känns riktigt bra.

Även om JJ fick hålla nollan idag så har vi släppt in 116 mål på 32 matcher vilket är urdåligt och sämst av alla lag i SHL (snitt 3.62/match). Om vi på våra återstående 20 matcher släpper in 3 mål i snitt vilket är snittet Malmö har idag kommer vi efter 52 omgångar stå på 176 insläppta! vilket är bedrövligt dåligt (förvisso 6 mål mindre än säsongen 18/19).

Vårt anfallsspel håller däremot klar SHL klass. Vi har gjort lika många mål framåt som Malmö, Örebro, Brynäs, Linköping och klart fler än DIF. Alltid nått att glädjas över.

Jag tycker vi har tillräckligt bra spelare för att ligga högre upp i tabellen men vi ligger där vi ligger pga att våra tränare inte har kompetensen att få ut det bästa av laget. Vi får hoppas att Malmö och DIF flippar till det fullständigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Zäta75: som Hartmann sa i intervjun så är det nog bäst om vi tar en match i taget och struntar i om det är en 6 pinnars match eller ej. Fokusera på en match i taget oavsett vilka vi möter, oavsett hur det gick i matchen innan och oavsett vilken match som kommer härnäst.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Zäta75:
Håller helt med. Känns mer och mer som en ny målvakt kan vara avgörande för att hänga kvar (trots nollan idag). Vore fint att sno Salak framför DIF.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
kulltorp: 44-19 i skott ikväll var imponerande. Men ett mycket blekt Växjö ikväll.

Nubben letar ny målvakt. Det framkom i aftonbladets 60 min intervju från innan Skellefteåmatchen. Jag räknar med att han kommer att hitta en målvakt innan deadline och då får Rajaniemi lämna truppen. Johansson är en bra andramålvakt i SHL
, men för ojämn. Kan hålla nollan och i nästa match släppa 5-6 puckar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
Icing-Ove: Japp, men vi behövde ett blekt Växjö idag. Yihaa!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-01-22
JanneH: Grymt viktig seger idag. Grymt! Nu gäller det att vinna 6-poängsmatchen på måndag hemma mot Linköping. Oerhört viktig match! Senast hemma mot dem var vi bättre men var ineffektiva och hittade ett sätt att förlora. Vi har vunnit 7 av de 8 senaste hemmamatcherna. Fortsätt denna trend tack! Sätt ännu mer press på pågarna.

Spelae som underpresterat hittills som Lundin och Alvarez har varit bra de två senaste matcherna. Rattie och Åberg måste börja leverera. Men det kommer säkert snart. Mycket glädjande att se Rattie tillbaka där han ska vara till vänster i 1a pp.

Det finns hopp grabbuslingar!
Låst ämne

« · 2280687 · »