1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581398 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02

2593748 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
empa11: Problemet sitter väl i att en del inte tycker han är den där riviga energispelaren andra personer snackar upp honom till. Att det sker alldeles för sällan vilket jag också tycker. När han dessutom får spela PP framför andra bättre spelare så är det lätt att det blir irritation. Det är såklart ingenting som ska läggas på honom, utan på Ante som bestämmer vilka som ska spelas.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Rip Kirby: 0-2 ENG 🙈🤣
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
kattan: Absolut! Men du är verkligen inte den enda som har något mot honom, sett över olika kanaler och medier. Och då är det yttringar som ”Jag bokar en färja åt honom till Finland efter matchen”.

Jag säger inte att det är fel att tycka att han inte platsar, jag har bara svårt att se den här solklarheten i det. Och att kontraktet typ ska rivas bums. Vad förväntar sig folk att han ska ha för roll? Gör han för lite mål? Ska han göra mer poäng?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Nisse på Mon or: DIF-Nybro 0-1, 55 min. DIF trea från slutet 🫣🤔😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
JonteD: "han e en Gallo på steroider 2.0"

Det håller jag VERKLIGEN inte med om, skulle ta Gallo före Mieho alla dagar i veckan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
kattan: Många här tycker ju uppenbarligen att han gör ett bra jobb och är extremt nyttig, vill ni då ha honom på 4 kedjor när laget är fulltaligt? Vem står utanför då isåfall? Genuint nyfiken bara.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
empa11: Av kommentarerna nedan så ser han ut att få lika mycket positiv kritik som negativ. Har fått en del mothugg när jag varit kritisk mot honom för ett gäng matcher sedan också.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
JonteD:
Mieho ska vara kvar i år, vad som händer sen är upp till Kapanen. Nu är han bra för Timrå, behövs med sin griniga spelstil. Sedan ska vi inte kicka någon av spelarna, se bara till att vi får ihop spelet likt mot Växsjö. Joulevi ska givetvis varakvar i Timrå, finns inget alternativ. Alla har gjort ett bra jobb, så kämpa vidare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Peacedog: Har haft svårt för Eronen ibland ja. Tycker han blandar och ger. Kan vara bra men även ha sina sämre dagar. Tycker han har förmågan att spela fast sig i egen zon, har oftast med farten att göra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Timrå j20 -Almtuna 3-10. Adrian Zetterberg 3+3
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
empa11: Mieho är enl min mening förbannat viktig för laget han e en Gallo på steroider 2.0 är väl ingen vind på skenorna men nog in i helvete jobbig att möta så nytta gör han verkligen!!!!🇺🇿🇺🇿👺
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
kattan: Jag är helt med att vi inte kan ha kvar alla spelare, och Mieho ligger väl nära att gjort minst ”avtryck”. Samtidigt får han oförtjänt mycket skit, eller snarare oförtjänt mycket fastställande att han är dålig.
Jag ser nyttan med honom, men kan såklart inte säga att andra inte gjort det bättre.

Jag vet inte exakt vad som ingår ”Game Score” på rak arm, men min bild är att det är mer än producerande/försvarande form av överblick. Mieho för mig stå för det där tysta lönnmördarjobbet.
Han ska göra motståndarna rädda så de låser pucken mot sargen för att förbereda sig på en tackling, han ska göra att de tar den jobbiga vägen in då man annars kan åka på en propp, han ska stå och hånle efter någon petat på deras målis efter block.

Men för att sammanfatta: Jag vet inte just nu om jag vill ha honom kvar eller ej. Men just nu står han för en roll som vi har väldigt få av. Och stundtals gör han det väldigt bra!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
kattan: Kul att se hur olika man ser på spelare. Jag tycker Mieho varit klart jobbig med sin forcheck och långa klubba. Nyttig tycker jag, även om han gått ner sig lite på slutet.
Har för mig att du inte gillade Eronen heller?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
kattan: Måste dock ge honom att han tacklar en hel del. 2a i laget efter Svensson. Det ska han ha givetvis. Men nä, överlag inget jag vill ha kvar nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
empa11: Över dom matcher vi har spelat hittills tycker jag han har varit rätt medioker och inte alls den där jobbiga och tunga typen många vill måla upp honom som. Inget vi bör bygga vidare på om vi vill fortsätta ge utrymme för yngre spelare i framtiden.

Troligtvis blir följande spelare kvar nästa säsong

Dahlén
Lander
Pettersson
Hållander
Wedin
Hartmann
Lundin
Andersson
Boyce
Johansson
Värmhed

Inte mycket spelrum för nyförvärv. Avsaknaden av rightare och alternativ i framförallt PP ligger förhoppningsvis på priolistan inför nästa säsong, ypperligt tillfälle att hitta något bättre billigt än Mieho. Enligt mig då.

Igår hade han sämst så kallad ”game score” i laget. Om det nu säger så mycket.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Håkkybåkky: Ja alltså jag råder alla som vill skeppa Mieho att titta om andra och tredje perren igår. Kom gärna med tidpunkter på när han gör dåliga saker.

Jag tittade om idag och såg flertalet tillfällen där han är riktigt tung, med bra speed och är en av få offensivt som bidrar med jobbig fysik. Säger inte att han gör allt rätt, men jag behöver fan se vad allt det här snacket om att han inte bidrar är?

Han är säkert jävligt billig med. Hänger som sagt inte helt med.

Sen förstår jag dock inte varför han lirar PP. Där har jag svårare att se hans finess.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Håkkybåkky: Tycker du att vi såg det i förra slutspelet? Jag hade hoppats på det men jag tycker inte han var den retsticka som han utmålats att vara.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Gooode: Intressant om det stämmer! Hoppas verkligen vi kommer klara licensen, men det borde vi ju göra om det är så att vi i så fall ber om pengar till värvning före att be om tillskott till att just klara licensen. 🙏

Vi får hoppas vi tar oss högt upp i tabellen, sen att vi går långt i slutspelet med många hemmamatcher på det för att bygga på ekonomin. 🙏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
kattan: Ja och som jag ser det tar han en plats för en junior. 1 junior per säsong är nog ett bra mål att skola in. Länge har vi legat back där så helt klart dags att ge Edfeldt, OJ, Forsmark mfl chansen.

I ljuset av det tycker att det var förhastat att signa Erixon på ett lång kontrakt. Men det är en annan historia!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Ni får ta detta med en nypa salt.
Men enligt vad jag fått för information så kliver sponsorer in för att lösa Joulevi. NHC sägs punga upp rejält🙌
Han ska både ha sign-on och en bra lön.
Är det värt det? Ja så länge det inte äventyrar våran ekonomi är jag positiv! Annars inte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Om man bortser från det ekonomiska för tillfället så hade jag velat behålla Mieho. Förvisso har han spelat lite sämre senast matcherna, med ett svagare fysiskt spel och sämre positionering.
Men tror att han skulle vara sjukt nyttig i ett slutspel där han kliver in och smäller på, och retar gallfeber på motståndarna.

Dessutom bra med ytterligare en kropp. För lets face it, två forwardsskador och vi är tvungna att lira med Värmhed, som i dagsläget inte håller för SHL-spel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
neutral: Jo det är väl där en del av kritiken ligger just nu. Mieho har totalt sett inte alls spelat så fysiskt som han bör för att få ut nått av sitt spel. Därav blir han lite utav en mellanmjölksspelare. Däremot så tycker jag matchen mot Växjö igår var ett steg framåt och han använde sig mer av fysiken än senaste tiden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: en annan lösning skulle ju kunna vara att Juolevis kontrakt blir lite mer bonus baserat. Dvs går vi långt i ett slutspel så får vi ju in mer pengar och då skulle väl han kunna få större del av dessa pengar i form av bonus. På så sätt riskar vi inte pengar vi inte har och han får en bra morot. Nackdelen är väl att hans agent aldrig skulle gå med på ett sånt upplägg
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Synct: Mieho...hmmmm han är ändå den av få som fullföljer och spelar fysiskt. Man riktigt ser hur motståndarna hatar honom när han är på isen. Vi behöver den typen av spelare också. Rätt använd är han en tillgång:-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: Swishkampanj kanske
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: nä han väger lite för lätt än så länge. Men erfarenheten av spel i SHL är bra!

Sedan skulle han kanske behöva en eller två utlåningssäsonger där han tränar bra och trivs med hockeyn för att återkomma och ta sista stegen så som Johansson tycks göra i år.

Johansson ser inte särskilt valpig ut på isen längre.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: Jag var gravt ironisk förresten, ja det finns gott om val före Mieho, det jag menar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Synct: Wedda kommer gå in så fort han är mer matchvarm, sen skall Hartmann in i nått PP med, så där är jag inte orolig i längden. Jag blir på riktigt överraskad om Mieho petar någon av de 2 när alla är friska.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Rip Kirby: Jo det är lite pussel att få ihop allt med ekonomin för den gode Kapanen. Förhoppningsvis kan vi hitta en lösning utan att behöva skeppa någon för tillfället.
Det verkar ju som att Juolevi verkligen vill stanna med, annars hade han ju nappat på första bästa bättre bud redan. Det tycker jag gör att det är extra värt att försöka fixa en lösning än att ha en legoknekt som drar direkt när han känner doften av pengar, före att välja det som kanske är bäst för ens egna utveckling alla gånger.

Kapanen verkar uppskattad och har en del goda relationer ute i (den Finska)hockeyvärlden vad det verkar med.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: Vem ska då spela i andra PP?🤣🤣
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: Det var mer en reflektion från höften från mitt håll. Inte alls mycket eftertanke på truppläget. Men helt klart är det ju där (hos Mieho) tanken både börjar och slutar, för vi har ju ingen annan spelare som vi vill göra oss av med.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: Men kommer Kapanen "dumpa" någon så är det ju Mieho som hänger löst, helt klart.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Rip Kirby: har vi sånt överskott på forwardssidan egentligen? Med Wedin in så har vi endast 1 spelare som står utanför truppen med Hartmann hel. Då skall vi dessutom hålla oss skadefria resten av säsongen.
Vi har 14 forwards på kontrakt, det känns lite som minimum nästan.
Mieho kommer få tampas om att få speltid i 4:e kedjan ändock.

Tyvärr har väl heller inte Värmhed visat framfötterna tillräckligt heller för att vara en längre lösning för säsongen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
kattan: Enkelt fixat: Dumpa Mieho!

Vi har ju för faen ett överskott på forwardssidan OCH behöver bredd på backsidan. Vad är problemet?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Patrick Polly: Ser gärna att man går skilda vägar med Mieho inför nästa säsong, vi har väldigt lite utrymme att värva på forwarsidan. Måste finnas mycket mer spännande att hitta än han. En rightare helst.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Ni som ska till Övik den 7:e men inte åker med SK. Köp upp sektion 413 som nu är öppen. När sektion 412 öppnar så köper vi upp den med.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Zäta75: Känns som 8 backar som håller rätt bra SHL nivå…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Otto1: Jag gillar ditt förslag. Varför inte prova tre starka kedjor?

Men ”utmaningen” med att vi har så många bra forwards gör också att vi får svårare att skola in juniorer. Värmhed har fått väldigt sparsamt med speltid. OJ tycker jag tagit flera kliv i denna säsong och platsar helt klar i en 4e lina.

Mieho är väl den som jag tycker är lurigast att få med inför nästa säsong. Å andra sidan, ska man gå långt i ett slutspel så behövs marginaler för slitna och skadade spelare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Otto1: vart sätter du in Erixon när han är tillbaka?
Och sedan har du Forsmark och Edfeldt på det. Speciellt Forsmark har överraskat mig denna höst.
Känns som att konkurrensen är bra både bland backar och forwards och bredden vid skador känns rätt hyfsad också. Det jag saknat hittills under hösten är spetsen. Professor Hanzl är väl undantaget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
En sak som slog mig när jag tittade på matchen igen är hur bra JJ faktiskt spelade matchen genom. Väldigt trygg, trots resultatet med 2 insläppta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Smokey: stämmer bra på Timrå det där!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Smokey: Otroligt fint av Roger att uppmana till det. Hade precis samma känsla som du, att han kunde pratat om Timrå.

”Skillnaden är väl att vi TIK:are inte är lika negativa i våra kommentarer när det går grus i maskineriet som andra dödergökar;)”

Haha nu var du rolig!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Zäta75: Känner att Rindell behöver en mer defensiv back bredvid sig för att få ut sin fulla potential. Tycker inte att han och Juolevi har kamperat bra ihop hittills i dom matcherna dom spelat tillsammans. Hade nog hellre sett:

Juolevi - Eronen
Svensson - Rindell
Didde - Lyytinen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: Vad gäller backsidan om vi förutsätter att alla är tillbaka och att Juolevi stannar:

Juolevi-Rindell
Eronen-Svensson
Strömberg-Lyytinen

Tyvärr Erixon du blir då 7e back i kamp med Forsmark.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Rip Kirby: Eller så sätter man Wedda med Lundin och Hartmann för att få ännu en "stark" kedja.

Dahlén - Hanzl - Pääjärvi
Hållander - Lander - pettersson
Wedin - Lundin - Hartmann
OJ - EA - Boyce
Mieho

Så hade jag startat efter uppehållet om alla är tillgängliga. Känns nästan oförskämt bra!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Zäta75: Sett till prestationen på det individuella planet såhär långt hade jag inte haft några som helst problem att se Anton Lander kliva ner ett par hack på stegen. Om det inte varit för att han är center. Så Anton flyttar man inte på bara sådär.

Men visst hade det känts extremt orättvist att peta Magnus Pääjärvi efter hans sjuka höstsäsong såhär långt. Vi har helt enkelt en sjuk jävla konkurrens om platserna på forwardssidan just nu men det är ju egentligen helt galet bra! Konkurrens gör att varje spelare behöver TÄVLA i varje situation, såväl på match som träning. Vilket i slutändan borde göra spelarna bättre👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Jag skiter ganska högaktningsfullt i exempelvis Frölundas vardande...

Men!

När jag snubblade över och hörde presskonferensen efter matchen mot Modo senast, då trodde jag fan att det var Timrå IK VF-tränaren beskrev...

Skillnaden är väl att vi TIK:are inte är lika negativa i våra kommentarer när det går grus i maskineriet som andra dödergökar;)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Sputnik: Pääjärvis tyngd kommer att saknas med Dahlen och Hanzl om man flyttar ner honom. Han har spelat bra och gjort en del mål så svårt att flytta ner honom, men lär kanske bli så. Han kan göra det lika bra i en 3:e kedja som får ännu mer tyngd då.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Zäta75: Pääjärvi gör det bra, men jag håller Wedin före honom. Så det är väl en potentiell lösning att få ner pääjärvi till 3:e kedjan och in med Wedda i topp 6.

Jag tycker Wedda visade fina tendenser igår och kommer bara bli bättre. Hade glömt hur stark han är med puck faktiskt. Flertal ggr igår han skrinnade runt och Växjöspelarna inte kom åt honom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2023-11-02
Woody: Sant. Men Wedin är för bra för att spela i 3:e. Tror inte det dröjer många matcher innan man spelar honom i några av toppkedjorna. Frågan är vem man plockar ner isf. Igår såg man prov på hans snabba vändningar i anfallszon där han vänder bort motståndarna och skapar fina ytor för medspelarna och farliga chanser. Han kommer att bli bättre och bättre.
Låst ämne

2593748 · »