1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601319 inlägg · 6212 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hahl Bundy: Jo precis. Men det är ju inte så att de inte sponsrar överhuvudtaget. Över 400kkr är inget man pissar på det heller direkt. Men det kan ju omförhandlas i det läge vi är i nu. Men jag tror inga aktieägare direkt springer iväg och suger av varandra om bolaget sponsrar med 20 mille heller. Det är nog lättare att pungslå 20 st. på en mille var i så fall. Tror jag. (det här kan SVT citera oxå om de vill)

Jag ska sätta 50kr på en 20-ling på expekt. Den ger cirka 2,000,000ggr pengarna om den sitter. 100 millar styvt, visst kan jag skänka 20 millar då, no problems :P

Knylan: Nu har ju Investor precis köpt upp Permobil för 5,1miljarder. Jag kilar förbi Wallenbergarna på Investorkontoret på någon lunch, de sitter bara ett par kvarter från mitt jobb, så ber jag dem slänga in en fantasiljon eller två i Timrå. Herregud, för Wallenbergarna är ju en miljard till Timrå bara felräkningspengar.

Knylan: hehe, exakt. Och samtidigt ringa Wiklander på Norrporten och låtsas helt främmande att han inte har så mycket att säga till om där längre. OCH be Nollan ringa SCA och höra om inte hans gamla arbetsgivare kan kliva in på ett hörn, 'for old good days...'

Knylan: Jag vill hemskt gärna följa strategin i din avslutande mening. I alla händelser är dessa kopplingar betydligt intressantare och angelägnare än gamla spelare och deras tillgångar.

Någon kanske skulle ta och mejla Nollan och tipsa om att Hans Bergh både sitter i TIK:s styrelse OCH är insyltad i Permobil? Vem vet, dom kanske aldrig har pratat med varandra? Man har ju sett att dom sitter bredvid varandra på matcher och så, men båda kanske är blyga eller något? Vi kan helt enkelt tipsa om att Permobil har 70 triljarder som dom bara kan strössla kring sig och vips så är allt löst och Timrå IK värderas högre än hela Europas samlade BNP. 

Eller så litar vi på att Timrå IK:s ledning inte är helt dumma i huvudet. 

Timrå Icon: Det där är ju som om jag skulle skänka en tia för dom

Hahl Bundy: Men de sponsrar ju redan. De är med i Diamantklubben bland annat

bobrov: En av dom sitter väl i styrelsen?

Hahl Bundy: Börjar kännas lite som Harry Potter och Voldemort..

"he who shall not be named" i fråga om TIK och pengar :(

kulltorp: En spotta i Nilen för Permo. Dessutom att bygga en multiarena i Sundsvall.

Tycker nog dessutom att Z kan låna ut pengar till låg el ingen ränta. Hur mycket har inte Foppa gett Modo tror ni genom åren?

Redigerad kommentar

kulltorp:Det kanske är så enkelt att ingen har varit i kontakt med dom,du vet väl att timrå ik är amatörmässiga

bobrov: Ja,jag fattar inte att inte Permobil går in och punpar in miljoner i Timrå IK. De är för faan gigantiska och eftersom de är Timråbaserade så kan det inte vara ngt problem att pumpa in pengar...

...detta är ju för dåligt egentligen...

Timrå Isstadion: Det är nog bättre att kontakta "Bröderna Udden" dom har säkert en del pengar undanstoppade sen är dom uppväxta här i Timrå go on?

Permobil går säkert in också ??

bobrov: Nä, i Modins fall handlar det om 1 säsong i Timrå IK så något överdrivet TIK-hjärta där kan man väl knappast förvänta sig. Z:a däremot är ju betydligt starkare förknippad med föreningen men även där tror jag vi mår bäst av att sluta lägga energi på varför han gjort valet att inte bidra ekonomiskt. Det är hans pengar och jag antar att han har gjort prioriteringar hur de skall användas utifrån vad som passar honom bäst. Sen kan Modano yra på om Lilla Fridolf hur mycket han vill, det är inte hans eller någon annans sak att värdera det beslutet.

bobrov: dom kanske kryper till kors när "skutan" inte längre kan gå...

Jimmy ger sin syn på ekonomin.

The great one: Det var då ett jävla tjatande att Z och Modin skall skuta till pengar så Timrå IK inte går i KK dom har väl inget med TIK att göra dom är och kommer alltid att vara Njurundas ansikte utåt vi bara lånade dom x-antal år :

bongo: Mycket bra fråga. Överhuvudtaget skulle det vara intressant att veta vad för stora kortfristiga skulder TIK har, någon som vet något om detta? I synnerhet skatteskulder brukar ju vara alarmerande i sådana här situationer. På halvlång sikt, dvs om kk kan undvikas vid uteblivet lån, är det intressant vad för övriga feta fasta kostnader som finns. Den lönebudget som citeras, 28 miljoner, inkluderar det även löner i organisationen? Personligen hoppas jag givetvis på lån, men även om det blir så förutsätter jag en truppkostnad på max 10 miljoner. Nu är det hög tid för rekonsolidering. Men det sagt: Bofors, Oskarshamn och andra har ju visat att det går att nå så långt som till KS-status med sådan kostnadsbild, så den blåögde optimisten hoppas givetvis på mer än mellanmjölk eller bottenträsk.

Redigerad kommentar

Att vi åkte ur det kan jag ta, men om vi går i KK då blir det tungt på riktigt. Finns det verkligen ingen miljonär som är timråsupporter som kan tänka sig att låna ut?

Modin/z har väl närmare en miljard på kontot tillsammans. Dom borde ju kunna låna ut.

Det är ju inte 50 miljoner vi snackar om.

Greven: Och vilken JÄVLA fråga i artikeln. Vad hoppas du ska hända med Timrå IK?..."Jo konkurs förstås", töntradio!!

!!OBS IRONI!!

Redigerad kommentar

250kg kärlek: Och tyvärr, går man ännu längre tillbaka i tiden, finner man att dagens Nordea, till viss del har sitt ursprung i den gamla Sundsvallsbanken (inte den SB som finns idag som väl är relativt nystartad) och som också var en bra, rätt liten bank med lokal anknytning och stort kundfokus. Dvs, innan man gick ihop med en eller flera banker söderöver ifrån och startade mastodonbanken Nordea.

Och ska vi prata medborgarservice, hur bra var det inte förr med alla postkontor ;-)

90-talet förstörde mycket........Fast nu skall vi inte vara bittra, är ju fantastiskt att man sköta sina bankaffärer via "datan" nuförtiden ha ha

Greven: Bulls eye. Så som du beskriver det, så är det verkligen. Känslan man får av dessa storbanker är ju att ett kundmöte kostar väldigt mycket pengar och av den anledningen försöker man ta bort så mycket av den personliga kontakten som möjligt. Man vill att kunden skall lösa sina uppgifter på egen hand, naturligtvis förenat med kostnader ändå. Man flyttar kontor till större städer vilket innebär längre resor och mer tid som man måste avvara när man väl måste besöka ett bankkontor.
Bankerna håller ju på att gå exakt samma väg som mackarna gjort. Det är inte bensin man vill sälja till sina kunder utan allt annat runt om. Det är nästan besvärande när man ska pröjsa för soppan. Samma sak med banken. Nästan jobbigt när man ber om att få ta ut pengar, det hade varit bättre om man bett om att lägga in olika produkter på autogiro. Då hade bankerna med en knapptryckning aktiverat autogirot och samtidigt påfört en avgift som per automatik belastat kontot varje månad.

Jag inser att jag är ruskigt lojal mot min bank när jag tänker vilken oerhörd nedmontering som skett under senare år, samt hur mycket banken tjänar på mig kontra jag på dem. ingen win win direkt.

Timrå Icon: :-)

Greven: Ja det är viktigt det där med att aktivera rättsstavningen nu då du blir citerad i media titt som tätt :-)

mikenomad: Då är vi nog överens.
Fick aldrig huslånet/huslånen på Nordea o Swedbank. Däremot Handelsbanken o SEB. Klart på en gång.

Hahl Bundy: Ja jag tror jag hade lite flyt och träffade rätt person. För jag håller med, Handelsbanken och SEB känns som de mest flexibla och humana bankerna.

mikenomad: Samma erfarenhet av Nördbanken som du, enda skillnaden var att ICA-banken var de som löste upplägget.
Tja, det tog nog inte heller längre än 30 minuter den gången heller.

Har tik skulder till bankerna idag eller är det till andra fodringsägare? Kan ju vara så att handelsbanken går med på lån för att möjligen kunna rädda pengarna man redan ligger ute med. Är det någon insatt som vet?

Ingen bank sysslar med välgörenhet och förrutom goodwill har dom väldigt lite att tjäna på att bevilja ett lån till sjunkande skeppet tik i dagsläget. Tror man att Timrå kommer slåss för uppflyttning kommande säsonger bör man besöka en doktor.

pmN-: Är det inte så att Föreningssparbanken och Sparbanken var rätt Ok var för sig innan de slogs ihop till storbanken Swedbank? Min uppfattning är att Nordea tillsammans med Swedbank gått i bräschen för kundförakt, avgifter på allt, kontorsindragningar. Instämmer med övriga, Handelsbanken är helt överlägsna, i synnerhet kontoret i Sörberge som alltid varit mycket kundvänliga.

Redigerad kommentar

Edit: Helvete vad stavfel jag måste rätta

Redigerad kommentar

mikenomad: Har alltid fått nobben av Swedbank. Dom har nåt personligt emot mig. 

Handelsbanken o SEB har varit schysstast för en annan stackare.

text

Redigerad kommentar

mikenomad: Skönt att det löste sig, tror dock det bara hade tagit 15min på Handelsbanken ;)

pmN-: Nordea är inte banken för den lilla människan. De har ett väldigt begränsat intresse av att titta bortanför de egna, direkta vinsterna för att sy ihop en lösning som även passar kunden. Anser de att vinstprognosen är aldrig så lite diffus så är det tack och hej. Jag har själv suttit hos dem med mössan i handen för många, många år sen...när mitt liv inte såg ut riktigt som det gör idag och fått nobben. Samt på köpet blivit behandlad med nonchalans och lätt överseende. För att minuterna efteråt gå in på Swedbank (då Föreningssparbanken) där jag blev väl emottagen och hade en överenskommelse inom 30 min.

250kg kärlek: Samma sak i alla kommuner. Handelsbanken är bäst, även om de inte hjälper Timrå IK :) 

jå1: Men brukar inte Nubben göra helt andra saker i portuppgångarna....? :-)

TikAlltid: Haha... och där bodde man mellan 1984-2005 :) 

spud: Haha, finns det inte gott om oslipade hockeytalanger i Afrika tro?

TikAlltid: Har nästan förståelse att ni åkte ur ES om ni jagade nyförvärv som sitter på en satelittelefon i Afrika mitt under säsongen..

Igentligen är det en gåta att jag inte bytt bank. Den senaste tidens minskade service, ja till och med avveckling från kommunen har retat gallfebern på mig. Nordea har lämnat Timrå helt (och meddelat att de inte kommer att hjälpa Timrå med ett lån), Swedbank har upphört med kontanthantering, har förvisso sitt kontor kvar (frågan är hur länge till) och finns fortfarande kvar som en eventuell långivare. Sedan har vi Handelsbanken. Kontor i Sörberge, kontor i Timrå. Där kan man ta ut kontanter och där, som jag förstått det på dem som har denna bank, lyssnar man på sina kunder och verkligen vill hjälpa till så långt det går.

Läser man vad som skrivs i den länkade artikeln så är det precis samma scenario som målas upp av Nolander. Nordea är borta sedan tidigare, Swedbank 'kanske' kan vara med och Handelsbanken är den bank man kommit längst med.

Som sagt: att jag inte bytt bank redan är för mig en gåta. Det självklara alternativet om man bor i Timrå Kommun är ju Handelsbanken. Det säger jag utan att ens vara kund i banken.

Så det var därifrån Nubben gjorde sina viktiga samtal i slutet av säsongen när han letade spelare som mest, smart av klubben, sparar in på allt som går!

mikenomad: Jag hoppas innerligen det.

sargad: Det är ju det. Det kommer förmodligen inte vara särskilt mycket glamour de kommande säsongerna. Betydligt glesare på läktarna samt säkerligen svajiga sportsliga resultat. Styrkan måste hittas någon annanstans, vi kommer inte att serveras den via medial uppmärksamhet. Vi lär inte vara heta, fruktade och omtalade. Till en början. Men med tålamod, rätt beslut inom föreningen samt supportrar som inte sviker...ja då kan vi mycket väl få vår chans i rampljuset igen inom överskådlig framtid.

mikenomad: That's the spirit! Men som den gamla storbacken Winston sa, kan vi inte lova annat än blod, slit, svett och tårar.

Timrå Icon: Då är vi 2 ;)

Timrå Icon: Hehehe

Greven: Joooo men man behöver inte vara gammal för det.
Jag minns fasen inte vad jag gjorde i lördags ens

mikenomad:

Det där var tamejtusan poesi även för en MoDo-supporter. Som du är inne på tror jag också att det på sikt kommer bli en rejäl nytändning för Timrå om ni bara lyckas få stopp på blödningen.

mikenomad: Och vi gamla uvar kommer att vara ännu äldre och senilare och också glömt!

« · 1576120 · »