1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606223 inlägg · 6213 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Om det är det så tycker jag nog att vi borde kärleksbomba den kraken med ett och annat, i ironiskt syfte. Blommogram eller vad som helst. Om inte överklagan går igenom, vill säga.

Knylan: Då skulle jag bli jädrigt förvånad faktiskt.

Är det inte förresten offentliga uppgifter vem som lämnar in överklagan....? Får man veta det ikväll.....?

TikAlltid: Hur är det nu, kan det vara som så att vi sitter här ikväll med en förening som blir tvungen att försätta sig själv i konkurs? Vad innebär det överklagande från en privatperson som kom in häromdagen?

Kan detta vara de sista timmarna som vi obekymrat kan sitta här och tro att vi kommer få se ett Timrå IK på isen i allsvenskan till hösten? Hur orolig bör man vara?

Kommunfullmäktige i Timrå sammanträder måndag den 27 maj 2013 kl 17.00 i kommunhusets lokal Alliancén. Sammanträdet är offentligt (vid behov av tecken- språktolk – kontakta tolkcentralen).

Föredragningslista
1 Sammanträdet öppnas
2 Val av två ledamöter att, tillsammans med ordföranden, justera protokollet samt angivande av tid och plats för justeringen
Beslutsärenden

3 Midlanda flygplats - övertagande och bildande av bolag
4 Timrå IK - Rekonstruktion

Hälge: Ja men man inser hur illa det är när man är nöjd med rykten om hyfsade J20-spelare osv.
Men som sagt; det är nödvändigt med en omstart för oss.
Upprättelse för vad tidigare pajaser ställt till med

Hälge: "Under rekonstruktionen har vi startat upp ett speciellt bankgiro som är kopplat till ett konto som vi först efter att rekonstruktionen är klar, får använda"

Vart hittar man detta då :)? 

Timrå Icon: Spännande ändå med spelarna som ska presenteras. Snart kanske vi har ett helt lag.

Hälge: Ja det där är bland det tråkigaste man läst på hs.
Riktigt tragiskt.
Nu har vi nått botten.
Nu kan allt bara bli bättre får man hoppas.

En ny lägesrapport.

mittnytt

Frella: Jag skulle tro att det förslag oppositionen lade fram förutsatte att banken accepterade upplägget. Tror att det är där det 'skitit sig'.

Frella: Det verkar så, ja. Enligt Nollan så är 51 millar minimibeloppet isåfall, annars blir det konk och man fixar inte heller elitlicensen.

Kongo: Jag kan hålla med, kryddar ju tillvaron en aning med ett pressmeddelande per dag.

Knylan: Så oppositionen presenterade alltså en ohållbar lösning. Men en lösning som av gemene man såg helt perfekt ut?

Går det att mellan tummen och pekfingret säga hur mycket TIK "egentligen" är skyldiga. Om vi s a s varit ett vanligt AB utan arenadribblande etc. 30, 40, 50 miljoner? Någon som fattar tankegången:) Fantastiskt uppmuntrande med #8 btw.

T T: i steg 1 så ska 40% av fordringsägarna vara med, i ett senare skede skall väl 75% av fordringsägarna vara med. Det var, har jag för mig, olika datum för detta.

250kg kärlek: " Understiger utdelningen 50 % krävs det att beslutet biträtts av ¾ av såväl antalet borgenärer som fordringarnas belopp"

Laken: det handlar väl om att 40% av fordringsägarna skall säga ja till uppgörelsen för att rekonstruktionen ska gå igenom. Så alldeles oavsett om det är 60 eller 80 miljoner i skulder skulle det gå igenom om både kommunen och banken säger ja. Så som jag förstått det.

250kg kärlek: Innebär det också att det räcker om enbart Timrå kommun och Handelsbanken säger ja för att rekonstruktionen ska gå igenom?

Laken: det där med 80 har jag inte förstått riktigt. Om det har något med den skuld Conferera har till Timrå IK på ca 20 millar? Jag vet inte. Tror det där är något bokföringsmässigt på nåt sätt.

Annars så ser det ju ut som så: Handelsbanken ca 15 miljoner, kommunen ca 23 miljoner och Danske bank 1 miljon. Sedan tillkommer en semesterlöneskuld samt pension för totalt ca 2 miljoner. Summa prioriterade skulder ligger i spannet 41 miljoner. Oprioriterade skulder är lev.skulder, diverse banker utan pantbrev, skatteskulder och lite annat. Summa 22 miljoner.

T T: Ok, tack!

El Maco: Vilket alternativ tror du är mest fördelaktigt?

Laken: I dom 80 räknades lånet till arenaköpet in, ett lån som redan betalas av kommunen enligt köpeavtalet. Eller nåt sånt...

250kg kärlek: Men hade vi inte skulder på 80 miljoner? Vad hjälper dessa 35 miljoner då?

250kg kärlek: Det kanske blir samma visa igen fast tvärtom: Det är rätt att sälja arenan nu men blir ändå fel senare. 

T T: för mig finns inget att fundera över. Naturligtvis är det bästa att kommunen köper tillbaka arenan. Då kan man 'göra rätt för sig' gentemot sina fordringsägare och det måste skapa bättre förutsättningar inför framtiden att få fortsatt stöd från näringslivet. Även om många uttryckt sig positiv att Timrå IK får börja om så är jag tämligen övertygad om att många företag är rätt 'förbannad' över att inte få betalt för det dem levererat.
Sedan undrar jag hur man ska få fram kapital vid en rekonstruktion? Visst kommer det att komma in pengar i sponsring och rättigheter m.m. men det ska ju bedrivas allsvensk hockey också, och det kostar slant det också.
Nu får man en rätt stabil grund att stå på när likvider finns så att man klarar av att göra rätt för sig och inte hamna i tidningar för uteblivna betalningar i alla olika former.

Sedan vet man rätt lite om upplägget med kommunen. Får föreningen hyra arenan mot att man också i fortsättningen sköter driften? Kommer det att kosta mer än bara driften (ska man betala ränta på de pengar kommunen betalar för arenan?). Hur kommer en eventuell uppgörelse med banken att se ut? Kan man förhandla vad jag förstått den dyra ränta man har idag eller kommer den ligga kvar?

Många frågor blir det men min övertygelse är att det absolut bästa för föreningen är det nya upplägg som kommunen presenterat. Blir väl ett nytt möte i KU inom kort och då hoppas jag att man kan presentera detta i ett skarpt läge. Jag gillar upplägget.

Så vilket är bäst då? Eller minst dåligt. Fullfölja rekonstruktionen eller släppa arenan?

Bragd-Birger: Nu!

kennas: Nädå, jag lovar.

:Bragd-Birger:Glöm inte bort informationsmötet i morgon 18:30

Sjukt: erixon!!!!! Vad fan!

En sak som verkligen säger hur dålig ekonomi vi har är gunno, zäta fick snacka och dra i sponsorer endå har intr gunna ens 150k!

Sen ska jag sluta kräva dec/jan värvningar! Fyfan vad dom drar in pengar bara för dom är lediga då! Så jävla ful jävla stil!

Icing-Ove: Nånting fishy måste det vara. Förhoppningsvis klarnar alla såna här frågetecken under rekonstruktionens gång.
Byken upp på bordet, till den sista brunrandiga filsingen. Att lönelistorna lagts ut i sin helhet är bra och en självklarhet. Vänder man sig till skattebetalarna för att reda upp sitt Lyxfälle-beteende har man skyldighet att redovisa allt.

Bragd-Birger: Får bara känslan av Obol-härvan som snurrade vid den tiden. Var väl främst Luleå som drabbades. Frågan är om klubbarna (kanske även Timrå) fick stå för utbetalningarna efter att Obol kraschade.... ?

Staten... Så nu är man med och betalar de där lallarnas löner?

Anonymous: äh, det var ju bara en tt artikel.

Härligt... till och med Dagens Industri skriver om Timrå IK. Kanske första gången? och även sista...?

Bragd-Birger: Ok, nu har jag läst expressenartikeln och förklaringen varför gamla spelare är med. Pengar från en pensionsfond som betalas till spelare via Timrå och därför omfattas av lönegarantin? Låter helsnurrigt.

Kongo: Förstår inte riktigt hur du menar. Timrå betalar väl inga pensioner till f d spelare? Blir ganska dyrt efter sisådär 30 år som klubb då...

"Sedan att det fattas namn, att gamla pensionsutbetalningar felaktigt finns med o s v vill jag blunda för."

Jag vet inte om Jimmy syftar på just precis detta med spelare så som Gahn men det skulle ju kunna finnas fel i ST:s sammanställning också.

Sundhetstecken iaf att TIK inte gör som LIF och börjar prata om bojkott mot media som publicerar lönelistan. Jag tror dock inte att vi har hela bilden, nu är det bara det mest negativa.

Dream Team: Brist på insyn, frånvaro av granskande journalistik...

Kongo: Ja, men varför i allsin dar fick de ansvarsfrihet? Leka Ebberöds bank trodde jag tillhörde barndomen.

Dream Team: Medlemmarna?

Bragd-Birger: Det kan inte tänkas att det är löpande pensionsutbetalningar?

Bragd-Birger: Man undrar ju lite vilka som suttit och beviljat tidigare styrelser ansvarsfrihet på dessa grunder?

T T: Men alltså, den där listan...om det är dom utbetalningar som omfattas av lönegarantin betyder det att Timrå fortfarande betalar sisådär 200 papp i månaden till gamla spelare? Då kan man snacka om att släpa efter. Lind, Cassel och Gahn spelade ju inte förra året precis.
Herreminje. Snacka om att leva på kredit. Graden av pinsamhet är smärtsam.

Lista i Dagbladet i dag. Robban, Casselståhl, Micke Lind, Gahn och Magnus Nilsson kan se fram emot att få ut gamla fordringar.

Några exempel:

Bagarn 60000
Crippe 90000
Bello 98000
Pelle 80000
Jonte 65000
Montén 90000
Nolander 80000
Nubben 64000

Hagos har de lyckats missa...

TikAlltid:

Jag uppfattar det inte som att han klagar på de som "kryddar" sina inlägg, tvärtom saknar han dem och undrar vart de tog vägen. Eller?

John K: kanske tröttnade på allt negativt!

Ska du klaga på dom som klaga och på dom som du kallar det "kryddar" sina inlägg? Logiskt.

hubbenorlen: Alldeles rätt Hubbe! Och vart tog alla vägen som "kryddade" sina inlägg med "-FÖR TIMRÅ IK, I MED- OCH MOTGÅNG!"

Nu är det framtiden som gäller. Till elitserien skall vi återvända, det är bara en tidsfråga så är vi där.

mikenomad: Precis. HS har fan inte förändrats ett dugg egentligen. Är jävligt trött på folk som ska "lämna" hela tiden. Och vi är redan på botten. Vad fan blir bättre av att fortsätta klaga?
Jag har varit förbannad efter bittra förluster och spytt galla hör inne, men bara under en kväll.
Att fortsätta vräka ur sig negativa saker dag efter dag...jag fattar det inte.

« · 1579877 · »