1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606445 inlägg · 6214 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Om det är det så tycker jag nog att vi borde kärleksbomba den kraken med ett och annat, i ironiskt syfte. Blommogram eller vad som helst. Om inte överklagan går igenom, vill säga.

TikAlltid: Ganska dramatiskt fullmäktigemöte, de två sakerna som Timrå Kommun är mest kända för i Sverige på samma möte. Hockeylaget och flygplatsen.

El Maco: Jo, frågan är ju om hur det går. Mötet borde väl vara i full sving just nu.

dr-nix: Verkar ha gått bra.

Hälge: Har C plockat ner sin fina skylt "Centern på topp även i politiken" som satt i ladan?

Hälge: ja det är klart satt med Lars på möte med vattennfrågan i Tranviken Han såg lättad TA var visst med på Timråmötet

El Maco: Länk i frågan

Redigerad kommentar

Timrå Icon: Vi kan med andra ord andas ut!
Hockey i Eon till hösten!

Timrå Icon: Det står allt mer klart, både med tanke på hut min egen kommun sköts f.n samt iom detta; jag är SÅ icke-moderat!

Timrå Icon: Frågan om rekonstruktion avgörs i Tingsrätten. Timrå kommun är en av de största fordringsägarna, så att kommunfullmäktige som väntat röstade ja var naturligtvis viktigt.

mikenomad: Annars låter ju mikemoderat rätt stekigt :-)

Kongo: Ett hinder på vägen avklarat.
Resten är nog en promenad i parken

Timrå Icon: Vi är nere i skiten och vänder nu. All medialogik säger att vi inom kort är gunstlingar igen. Tippar att rubrikerna om ett år domineras av rubriker där vi är hockeysveriges hetaste lag. I positiv bemärkelse.

Redigerad kommentar

mikenomad: ...mmm....

mikenomad: Till och med Wennerholm kommer att dyrka oss

Timrå Icon: "Timrå IK- Bättre än Foppa" så han får nämna Foppa lite igen :)

Upp ur avgrunden skall vi komma starkare än någonsin tidigare för vi är Timrå IK.

Våra röd vita krigare ska kämpa slita flyga över isen så att dess supportrar åter kan känna stolthet för vårat lag Timrå IK

The limp

Är det någon som har koll på hur många säsongskort som sålts hittills i år?

Malmö ska enligt MrMadhawk ha sålt 1500 och jag vill minnas att Djurgåden var uppe i 1000 sålda för någon månad sedan enligt en artikel i aftonbladet. Vore intressant att veta hur Timrå ligger till. 

Bigthelin: Japp dom borde ha en räknare på sidan.

Vi vänder väl och vrider på vem, hur och varför lite mer. Kosta vad det kosta vill, ungefär. Själv orkar jag knappt sucka åt skiten längre.

Dream Team: Roffe Skjutjärnsreporter är en bitter jävel.

Jag mejlade Rolf, och hans chef.

###

Hej Rolf!

Jag är en Timrå-supporter och jag uppskattar kvalitativ granskande journalistik. Om detta fungerat optimalt hade det kanske inte gått så långt för TIK som det har gjort nu.

Tråkigt nog har jag reagerat negativt på några artiklar som är skrivna av dig. I artikeln "Timrå rundar rättvisan" hittar jag inget stöd i texten för en sådan rubrik. Antar att det inte är du som satt rubriken. Detta borde oavsett rättas till.
Du skriver att det är en pågående tvist om pantbreven. På vilket sätt är detta en tvist? Mig veterligen är det inte det. Parterna är ju överens.

I artikeln "Timrå bryter mot lagen" för en anonym(!) fullmäktigeledamot fram att Timrå kommun bryter mot kommunallagen. För det första tycker jag att en förtroendevald politiker bör föra fram sina åsikter och ståndpunkter under eget namn. För det andra bör någon ansvarig få möjlighet att kommentera detta påstående. Dessutom borde du själv ha kontrollerat om påståendet stämde. När fick ledamöterna underlaget och vad säger kommunallagen? (Om jag minns rätt är det vardagen före som gäller för brådskande ärenden.)

Jag upplever dina artiklar om TIK som ensidiga och kraftigt vinklade. Mittnytt har chansen att ta en position som professionella och sakliga granskare (då övrig lokal-media oftast hellre skedar med de lokala idrottsklubbarna), men tycks tyvärr ha siktat in sig på skvaller- och sensationsjournalistik.

Bortsett från ovanstående önskar jag dig en trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Kongo: bra skrivet, man hoppas ju att journalister som får mail som du skickar faktiskt läser och tar till sig kritiken.

Kongo: att det verkar finnas en mycket intim relation mellan denna Rolf och någon med information (läs någon inom kommunen i oppositionen) tycker jag verkar allt mer klart.
Precis som du skriver hade det varit lite mer stake hos den som delger Mittnytt dessa nyheter om denne vågade skriva ut sitt namn. Jag har mina aningar.

Att vid första bästa tillfälle försöka smutskasta ett annat parti, i ett annat block, det verkar vara melodin.

Just som man trodde sig kunna ta sommar med något slags ny optimism...Någon här som kan ge de svar i procedurfrågor som artikeln tyvärr inte ens försöker besvara? Kort sagt: vad fan händer härnäst?

Timrå Isstadion: Det handlar väl om att dom som överklagat anser att beslutet inte tagits på rätt sätt. Först i kommunstyrelsen, för att beslut av denna tyngd ska tas i fullmäktige. När sedan detta överklagades till Förvaltningsrätten, svarade kommunen med att ta beslutet i just kommunfullmäktige. Det som ska beslutas i kommunfullmäktige ska anslås och göras känt för ledamöterna senast vardagen innan mötet. Beslutet ska ha förberetts i en nämnd eller i kommunstyrelsen. Vilket av detta man anser har gått fel till är oklart, då jag inte sett överklagan. Eftersom beslut togs i kommunstyrelsen tidigare bör det ha funnits ett underlag, det vill säga att beslutet har förberetts. När gjordes det känt (genom kungörelse) att beslut om inställning till rekonstruktion skulle tas? Det figurerade ju i media rätt flitigt tiden innan. I överklagan vill man att beslutet inhibieras (pausas) i avvaktan på prövning. Innan Förvaltningsrätten beslutar om att gå vidare i ärendet ska kommunen inkomma med ett svar. Förhoppningsvis kan det klargöra att ett förberett underlag fanns (beredning) och att det gjorts känt för ledamöter och allmänhet (kungörelse) senast vardagen innan, som är tillåtet i brådskande fall.

En brasklapp är att jag inte har någon större kunskap om kommunallagen, men jag tror att det är så här det ligger till.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Timrå Isstadion: Så först kommunens svar. Därefter finns det två vägar. Ärendet avskrivs eller beslutet inhibieras och prövas i Förvaltningsrätten. Där kan det ogiltigförklaras om det gått fel till.

En sak jag inte vet, är om kommunen kan rätta till det här genom att ta beslutet på nytt i fullmäktige (som man gjorde efter beslutet i kommunstyrelsen), utan eventuella formfel. Det finns ju en majoritet bakom att rösta ja till rekonstruktion.

Kongo: Tack för svar! Har du någon koll på hur snabbt/ långsamt förvaltningsrättens kvarnar maler?

Timrå Isstadion: Timrå kommun ska enligt artikeln inkomma med svar senast 11 juni. Det är inget avancerat svar, så det borde gå fort. Visar detta att allt gått rätt till, borde det också gå snabbt att lägga ner ärendet hos Förvaltningsrätten. Blir det en prövning kommer det naturligtvis ta längre tid.

Oavsett borde rekonstruktören räkna kallt med att Timrå kommun säger ja, eftersom en majoritet står bakom detta.

Erytrocyt: All denna soppa kring det ekonomiska i föreningen är otroligt jobbigt. Det här är inget nytt, egentligen, utan jag tror att väldigt många människor förlitat sig på de styrande personerna i Timrå IK och hoppats på att de hade kunskapen att driva en förening/företag. Tydligen så var det inte så, det stora skuldberg som vi nu blivit varse om berättar att detta förfall pågått längre än något år. Ja,det handlar snarare om 4-5-6-7 år.
Om inte Nolander 'lurats' in i detta så måste jag tillstå att han är modig och verkligen älskar att arbeta. För om det verkligen såg ut såhär, och korten lagts på bordet på ett ärligt sätt, ja då är det inte många som skulle hoppa på och ta sig an denna uppgift.

Med näbbar och klor försöker föreningen att kravla sig kvar ovanpå vattenytan. Man har försökt med det mesta och det slutade som alla vet med en rekonstruktion. oprioriterade fordringsägare får 75% nedskrivning av sina fordringar vilket är ett otroligt misslyckande både för föreningen men också för de leverantörer som Timrå IK är skyldig pengar. En del av dessa leverantörer är säkert sedan tidigare väldigt starka ekonomiskt och lider säkert inte alltför mycket ekonomisk skada medan andra mindre företag får ett kännbart bakslag. Hur dessa leverantörer som Timrå IK är skyldig pengar reagerar, ja det återstår att se. Men många är nog väldigt besviken och kommer säkerligen inte sponsra föreningen inom en överskådlig framtid.

Sedan har vi kommunens ansvar i det här. Naturligtvis är det i betraktarens ögon att tycka lite som man vill. De som lever för hockeyn i allmänhet och Timrå IK i synnerhet anser naturligtvis att kommunen i detta läge skall hjälpa till. Andra, mindre hockeyintresserade, anser att pengarna går till fel ändamål och att dessa miljoner hade kommit bättre till pass inom vården, skolan och omsorgen. Jag lägger inga värderingar i vad som är rätt eller fel. Jag inser bara att Timrå IKs skötsel de senaste 4-5-6-7 åren har varit katastrofalt dåliga och att föreningen inte längre orkar med att bära skuldbördan och är tvungen att söka hjälp från kommunen. Och eftersom kommunen är en av de prioriterade fordringsägarna tillsammans med Handelsbanken så sitter kommunen i den situationen att man blir lite av jokern i leken.

Det som händer nu är att några politiker i kommunen överklagat beslutet som tagits eftersom man anser att sättet man kommit fram med denna beslutshandling strider mot kommunallagen. Fine, bra att politikerna tycker det är jätteviktigt att lagar och paragrafer hålls, skönt att det inte är något politiskt maktspel som ligger bakom denna överklagan...för inte kan det handla om ett politiskt maktspel? Någon?

Jag breddar gärna min syn på detta. Jag tycker personligen att det är skit hur föreningen skötts. Det har jag sagt tusen gånger tidigare. Skit, skit, skit och åter skit! Men, jag ser också in i framtiden, jag inser hur mycket mer än bara ett A-lag detta handlar om. Jag menar, varje kull i föreningen, allt från skridskoskolan upp till J20 engagerar många hundra barn och föräldrar. Föreningen är en mötesplats för unga människor som vill lira hockey och engagerade föräldrar som följer sina barn i vått och torrt. Jag själv har en son som lirar och jag inser hur otroligt många människor som skulle påverkas av en konkurs. Jag tror att hockeyn påverkar barn positivt i både skolan och längre fram i livet. Jag sticker ut hakan och påstår att en konkurs skulle påverka kommunen väldigt negativt, på sikt också ekonomiskt.

Jag funderar fortfarande på om denna överklagan som kommit från M och Fp verkligen handlar om viktigheten att ta rätt beslutsvägar eller om det ligger något annat bakom. Jag har mina teorier...

250kg kärlek: En poäng i detta är: Den nuvarande "Styrelsen" som håller på nu att få föreningen på fötter har ingenting med detta att göra utan det är föregångarna som skött föreningen sen vi gick upp i elitserien 2000 som har skött detta förjävligt illa tyvärr är det så !

250kg: årets bästa inlägg.

250kg kärlek: Innebär den där obstruerande Timråmoderaten att rekonstrutionen drar ut på tiden och klubben därmed får lönerna betalda av den statliga lönegaranting längre? Verkar effektivt.

250kg kärlek:

Det pågår en maktkamp inom timråpolitiken som säkert gör sitt till detta. Eva står inte högt i kurs hos de andra partierna vad jag förstått.

Nu händer det igen - i övre Ångemanland. VD får sparken efter att Modo förlorade sex miljoner under förra säsongen. Den skutan är inte heller helt lätt att vända...

El Maco: Verkar som att Arenan inte blev riktigt den kassako man hoppades att den skulle bli. Kommande rekonstruktörer, månne?

Bragd-Birger: Per HApps hade rätt i att arenan inte BORDE ha byggts. Inte till det priset i alla fall. Sen lyckades han irritera en hel bygd varför hela Örnsköldsvik samman och smällde upp arenan på pin kiv bara för att tvinga honom att cykla. Då lurade han dem på triumfen, struntade i cykelturen och nu står de där med ett överdimensionerat momument över önsketänkande. Finns det gamla prospektet kvar på nätet någonstans?

El Maco: Kan den inte användas till något vettigare än tråkiga elitseriematcher då....?
Ett museum för gamla nhl-spelare eller något sånt?
Eller finns det redan ett sånt kanske....?

Timrå Icon: Ja, sportchefsgruppen kallas det...

Men för att vara allvarlig. Arenafrågan är svensk ishockeys största hot just nu. För tio år sedan måste alla äga sin egen och den skulle vara lyxutrustad. Nu är det ett sänke. Hur lång tid innan Brynäs börjar svikta under vikten av sin Läkerolask?

El Maco: ...och då blir kanske lösningen att "vi" som har för taskiga balansräkningar får tvingas tillbaka in i de varma mysiga kommunala famnarna där våra arenor får vårdas ömt med skattemedel. Alternativt en fräsch konkurs eller rekonstruktion som rensar bort de gamla lånen. Men man ska ju drifta skiten i längden också, det verkar ju inte helt lätt.

El Maco: Men det stora dilemmat där likt här är att för få som går på matcherna.
Skulle man fylla arenorna vore det aldrig något problem.
Det är för många matcher i grundserien som saknar spänning.
Det är på sin höjd derbyn som har lite nerv.
Man måste förändra serien

Förbannade skittelefon

Redigerad kommentar

Timrå Icon: Skulle tro att arenainäktskalkylerna som man räknade fram vid nybyggena hade sett annorlunda ut idag. TV-utbudet (varenda match går att se för en billig - nåja - peng) är en maktfaktor. Myssoffan framför 50-tummarn m surround, eller betala sjukt mycket för att dra med familjen till arenan? Die-hard-fansen väljer det sistnämnda, men alltfler det förstnämnda.

Nej, just nu är det ingen nackdel att inte ha byggt nytt och dyrt under arenaboomens Klondyke-dagar. Biljettpriserna måste ner. Livehockeyn måste återerövras. Inte minst i Timrå.

Bragd-Birger: jo, är själv skyldig till att välja att följa matcherna från soffan. Efter jobbet osv. är det bara så mycket skönare alternativ för mig. 

Biljettpriserna är nog ett problem men för Timrå är det nog mer saker som spelar in än så.

Timrå Icon: Det självklara, första steget för att öka intresset för serien är att utöka antalet lag på bekostnad av antal matcher mot ett och samma lag under serien. Ju snarare Gnidde Snålvarg o co i Karlstad samt övriga bromsklossar upphör med att bita sig själva i ärchlet desto fortare kan arbetet för ES med att ta upp kampen mot AS om Sveriges hetaste serie komma igång.

Redigerad kommentar

Bragd-Birger: Ett annat alternativ är att göra som i NHL: Blockera tv-sändningarna i närområdet.

mikenomad: Ja precis!
Det är första steget som måste tas!

hubbenorlen: Då ska alltså bengt och agda 85 år inte få se nån hockey? 

t_89: Tvivlar på att Agda 85 år sitter och beställer matcher online eller betalar 400 spänn i månaden för att se alla matcher.
Dessutom ser jag heller att svensk hockey är välmående med mycket folk på läktaren, än att blidka random pensionärer.

« · 1579877 · »