1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606404 inlägg · 6213 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Edb: Heja på Sundsvall är ju värre än att spänna på granngubben om frugan går bort.

Gorkyman: ångest!!!! Inget timrå ik
Inget hockeyintresse som sagt!!!
Sen vad är timrå kommun utan hockeylaget...NADA!!!
(Sorry ni som bor i timrå, inget illa ment. Bor själv i en håla). Hade nog knappt känt till orten utan hockeylaget. Tycker kommunen kan gå in och hjälpa till. Eller är man så blind så man inte förstår vad man mister i en konkurs av föreningen timrå ik.

Sputnik:   Vi kan ju alltid bombardera Kommunen med mail och på deras Facebook sida

Gorkyman:Ja då kom den då...dödsstöten för Timrå IK (Men även för Timrå som komun vilket jag anser blir den absolut största förloraren på det hela)

I mina ögon så spelar inga fler nödlösningar eller insatser nån roll längre. Att få ut driftsbidrag i förtid när man i allafall kommer att ha oket E-on på sina axlar. Att tvingas inse att laget vid en ev, överlevnad kommer att bli ännu mindre sevärt med ännu mindre intresse runt sig ser jag som en omöjlighet efter flera år av lidande....

Då ser jag tyvärr hellre att föreningenmed Nollan i spetsen lägger ner verksamheten.

Tack Timrå komun!!!!!!

Timrå kommer bli en förbifart om timrå ik konkar, enda gången man åkte dit var för timrå ik. Farsan pratade alltid om timrå ik och lill strimma, hur laget alltid kämpar .man fick ett genuint intresse efter det. Efter matcherna stannade man på sibylla och käkade sedan hemfärd till hsd där man pratade om matchen och spelare. Nu kommer ingen prata om timrå, inga prata om kämparglöd, inget sibylla osv. Det är ledsamt att de har gått såhär långt. Fy fan

Gorkyman: Precis. I IT-åldern finns möjligheten att mejla och påtala för politiker alla fördelarna för kommunen om TIK kan finnas kvar, och vad som går förlorat om kommunen inte tar ansvar för ishockeyanläggningen i kommunen.

Tänk på att åtminstone en politiker, Tony Andersson, verkar vara en person som gärna vill sätta sig på tvären. En argumentering kan där få motsatt effekt.

Gorkyman: skulle nästan kunna vara en bra ide. Så skulle dom få se hur mycket människor som faktiskt bryr sig om klubben timrå. Även de som inte bor i kommunen men har TIK i sitt hjärta.

Sputnik: Bra idé? Att framföra sin åsikt till politikerna är det minsta man kan göra. Självklart i god ton.

32,94% - Vad gör politikerna i Timrå kommun av pengarna?

Edb: Rent hypotetiskt skulle det vara intressant att veta om läget skulle vara mer eller mindre detsamma även om laget spelat ungefär som förväntat och legat någonstans på plats 7-10. Förmodligen hade vi snittat kanske 4-500 till under senaste 1-2 månaderna, men hade det bara gjort att detta prekära läget skjutits fram några veckor?

Äh, ska vi försöka få lite rull på denna eller? Vad säger ni? Det skulle åtminstone se bra ut.

För oss som inte kan se matchen live ikväll så kräver jag att vi åtminstone stödjer med den biljettpeng vi avsett betala om vi kunnat vara på plats.

Johan J: 32,94%?

Knylan:Kul att se,bara på sista timmen har 7 st personer skänkt pengar.

Och bli medlem! De pengarna går rakt in i föreningen.

Knylan: Done!

En mille borde supportrarna kunna dra in i alla fall.

Pucken:Åh där kom det 2 till.

TIK-krisen: Kommunalrådet Ewa Lindstrand om mångmiljonbudet som Timrå kommun valde att nobba. "Det är mitt näst svåraste beslut under mina år som kommunalråd i Timrå", säger hon.

Knylan: Done! :)

ante08: Hoppas lokalbefolkningen i Sörberge njuter av ett grönare landskap.

ante08:

Timrå kommun erbjöds att betala 29 miljoner kronor för att ta över Eon Arena.
Kommunen nobbade budet – och nu riskerar Timrå IK konkurs.
– Beloppet är alldeles för högt, säger Ewa Lindstrand (S), kommunalråd i Timrå.
Under flera veckors tid har Timrå kommun, näringslivet, Handelsbanken och Timrå IK försökt få till en lösning som ska rädda föreningens ekonomi.
Läs också: Behöver tre miljoner – inom en vecka.
Huvudspåret har hela tiden gått ut på att Timrå kommun ska köpa tillbaka Eon Arena och ta över driften för arenan. Under torsdagen kom pressmeddelandet från klubben där det slogs fast att kommunen säger nej till ta över arenan.
– Det är mitt näst svåraste beslut under mina år som kommunalråd i Timrå. Det svåraste var när vi tvingades varsla hundra personer under 2008 till följd av lågkonjunkturen, säger Ewa Lindstrand.
Sporten kan nu avslöja prislappen som kommunen sade nej till.
– Det bokförda värdet på arenan ligger på 45 miljoner, men sedan var prislappen lägre då banken var beredd att skriva av en del av lånet, säger Ewa Lindstrand.
Enligt våra uppgifter så handlade det om 16 miljoner kronor?
– Den siffran stämmer.
Det gör att prislappen ni skulle betala landade på 29 miljoner?
– Ja, det stämmer och det beloppet var alldeles för högt. Hade vi sagt ja till detta hade vi fått ompröva hela vår investeringsbudget för 2015 och tvingats blåsa av det mesta av investeringarna.
Hur stor är budgeten?
– Den ligger totalt på 34–35 miljoner. Där ligger planerade saker som en renovering av matsalen på Söråkers skola, en renovering av Ala skola samt ett allaktivitetshus i Tallnäs. Men också utveckling av utemiljö i Söråkers centrum och ett grönare Sörberge.
Enligt Ewa Lindstrand så har klubben länge varit informerad om kommunens inställning.
– Det har de vetat om ända sedan 25 september då vi hade ett möte. En gång i tiden skänkte vi arenan till klubben och då känns det som en omöjligt att köpa tillbaka den för den här summan, säger hon och tillägger:
– Näringslivet, banken och Timrå IK har hela tiden att jobbat för att kommunen skulle ta över ägandet och då så skulle det lösa mycket. Kommunen har hamnat i en gisslansituation här och vår gemensamma politiska bedömning är att det är för mycket pengar.
Vad kan ni erbjuda klubben nu?
– Vi är beredda att betala ut förskottsutbetalningen på driftsbidraget. Det kan vi göra samtidigt som jag hoppas att näringslivet nu kliver in. Sedan kanske banken skulle kunna skriva av hela lånet.
Men att köpa tillbaka hallen är uteslutet?
– Nej, det säger jag inte. Men inte under rådande förutsättningar.
Skulle Timrå IK gå i konkurs kan arenan ändå bli så att Eon Arena hamnar i kommunens ägande.
– I så fall kommer en konkursförvaltare att undersöka om någon är intresserad av att köpa ishallen och det brukar inte finnas så många potentiella köpare sådana här gånger.
Men då kan ishockeylaget vara borta.

Knylan: Äntligen medlem!

RunarUp: Bra där! Själv försökte jag skänka en slant till insamlingen, men det står bara att ett fel inträffade när tjänsten beställdes.

Det pågår en liten insamling här på Arenan också, så har ni lite småpengar liggandes så ta med dem.

Den enes död blir den andres bröd? AIK - potentiell vinnare på vår kris. Fattas bara...

ante08:

Frågan blir då om hon tänkt bygga en ny arena för under 29 miljoner eller om man räknar med att banken är snäll och säljer arenan billigt till kommunen efter konkursen?

Nu är det nog kört. Väldigt synd...  jag ger Timrå kommun 5 år utan TIK innan sammanslagning med Sundsvall.

[email protected]

Men var saklig och håll god ton!!

De som bär skulden för denna kris är de tidigare ledningara i tik samt alla timråbor som år efter år röstat fram sossen Lindstrand...

Vi vinner ikväll, får förskott på driftbidraget så vi klarar det akuta lägetf, vinner några fler matcher sen konkar vi lagomt till när vi nått play-off... Så är det att vara TIK'are...

bongo99: Frågan är hur mycket bättre det skulle ha varit med köttnacken Tony Andersson.

Det vore ett bra läge att ha en manifestation för TIK i Timrå centrum till helgen.

Roger gjorde mig lite lugnare nu faktiskt, åtminstone en aning.

"Den ligger totalt på 34–35 miljoner. Där ligger planerade saker som en renovering av matsalen på Söråkers skola, en renovering av Ala skola samt ett allaktivitetshus i Tallnäs. Men också utveckling av utemiljö i Söråkers centrum och ett grönare Sörberge."

Ett allaktivitetshus i Tallnäs... här saknas det inte visioner vill jag lova. En renovering av Ala skola kan jag förstå att ma vill satsa på, liksom matsalen i Söråkers skola, men resten känns som blaha. Och om jag ska vara helt ärlig så är skolans problem inte att inomhusmiljön oftast är dåligt.

På det hela taget känns det som en felprioritering att göra sig av med hockeylaget.

Vargher85: 29 Mkr för anläggningen som kostat 100 Mkr att bygga. Bisarr jävla kommunledning.

Vargher85: dom får väl för fan ta ner kostnaderna för dessa projekt...

Ventilation kan man fixa med motorsåg asbilligt!

Nä nu skojja jag lite...

Men om en byggfirma kan bidra till att arbetsleda de unga som senare skall nyttja allaktivitetshuset vore väl både politiskt korrekt och billigt? Med byggfirma menar jag någon som kan ta ansvar och jobba jävligt billigt så kommunen kan ta sig an en hockey arena isst ...

Kongo: Jag har mailat Ewa Lindstrand. Inga sarkasmer eller liknande. Däremot berättade jag att jag har jobbat i kommunen för inte så länge sedan, men valde att byta jobb p.g.a. resorna. Men att jag sedan dess har haft tankar på söka jobb i kommunen på nytt och i samma veva bosätta mig i Timrå. Chansen att jag gör det krymper väsentligt om Timrå försvinner.

Och jag kan lägga till att jag tillhör en yrkesgrupp det råder stor brist på.

Sååå Nollan sade alltså näst in till svart på vitt att om vi inte får in tre miljoner kronor inom månadens slut så finns vi inte mer. 

Vargher85:

Ja, man kan ju inte gärna bosätta sig i något som försvinner... : )

Vargher85: Någon mer som mejlat? Jag har mejlat och ringt Ewa och Tony A. Tony är dock lite svårbedömd, verkar som hans prio 1 är att sätta sig på tvären oavsett vad det gäller.

Någon med premium som kan berätta vad Kapanen säger? 

Kapten Nosring:
Timrås ekonomiska kris är akut.
Nu vill målvaktslegendaren Kimmo Kapanen hjälpa klubben från att gå i konkurs
– Det här gör ont, säger han.
Tidigare i dag kom chockbeskedet att Timrå IK behöver tre miljoner inom en vecka för att undvika en konkurs. Ett par timmar efter beskedet ringer en bedrövad Kimmo Kapanen till sporten:
– Vad är det som händer? Det får ju inte sluta med konkurs. Timrå betyder så mycket för mig och för så många fans, säger finländaren.
Kapanen är en av klubbens mest uppskattade och största profiler i modern tid. 2002 räddade han kvar Timrå i elitserien och var sedan lagets stora stjärna under succésäsongerna därefter.
Trots att det är tio år sedan han flyttade hem till Finland igen, där han i dag är vd i sin moderklubb Kalpa, så är det Timrå som är laget i hans hjärta.
– Vi är många som var med om en fantastisk resa med Timrå, då vi gick från att rädda oss kvar till att bli ett av Sveriges bästa lag. Det är jobbigt att se hur klubben nu kämpar för sin existens, säger Kapanen, samtidigt som han ställer massa frågor om vad som hänt.
– Jag har ju förstått att det varit tufft ekonomiskt rätt länge men jag kunde inte ana att det är så här illa.
Vid Timrås rekonstruktion så skänkte Kapanen en mindre summa pengar plus sin sista matchtröja i Timrå, som sedan auktionerades ut. Nu vill han försöka hjälpa klubben igen.
– Jag har inga miljoner jag kan bidra med men kan vi gamla spelare hjälpa till på något sätt så vill vi göra det. Kan vi exempelvis ordna en match med oss för att dra in pengar så är det självklart att vi ställer upp, säger Kapanen.
När Timrås klubbdirektör Lars Nolander får höra om Kapanens reaktioner blir han rörd och lite tagen.
– Det är stort att han hör av sig och vill hjälpa oss. Det visar också hur mycket Timrå IK betyder för många människor. Det gör ont att kommunen inte förstår det, säger Nolander och fortsätter:
– Hade vi bara haft respit och vetat att vi lever i minst en månad till så hade vi kunnat ordna en sådan match, men nu hinns det tyvärr inte.
Nolander menar att det är i sådana här svåra tider som engagemang från sådana som Kimmo Kapanen kan ge lösningar som gör att Timrå IK räddas.
– Jag har fått flera samtal i dag från personer som vill hjälpa till och som tipsar om hur vi på olika sätt kan få in pengar. Det är när krisen är på sin spets som de avgörande lösningarna och idéerna kan komma fram, säger Nolander.

Finns det något postgiro el bankgiro där man slänga in lite slantar?

dr-nix: Tusen tack för infon.
Ska genast göra detta.

Det samlades in 9120 kr på matchen ikväll också. Bra.

Tydligen finns det ju pengar, om man kan lägga ner 8 millar på en bokstav, men inte på en kommuns själva essens .

www.allehanda.se/angermanland/harnosand/nyberg-redo-ta-over-y-et 

Det är faan sjukt att man så snabbt hamnar i skiten igen efter att ha fått en stor del av skulderna avskrivna.

Låt ST veta att det finns lite läsintresse kring att få veta hur Zäta ställer sig till det hela, och huruvida han är villig att låna/ge pengar. 

Per HApps: ytterligare en aspekt i det läget som uppstått (till alla er som inte riktigt förstår detta med ekonomi): när det blev klart med en rekonstruktion så började föreningen om på 0, zero, zip, nada. Fanns inte en svensk femöring i kassan. Att börja ett nystartat företag med den kassan, en iskall partner finansiellt, med en lokalhyra (och därmed förenliga kostnader) som inte är proportionella...lycka till.
Det är naivt och tro att det ska gå vägen med den dealen som utgångspunkt. Kanske (jag är dock mycket tveksam) hade detta kunna redas ut med en topplacering från omgång ett och med det ett större engagemang från såväl supportrar som sponsorer.

Det är tråkigt när ingen enda människa tycks förstå att man inte kan starta ett nytt företag som ska omsätta 30-40 miljoner med noll kronor i kassan.!i min värld har styrelsen gjort allt de kunnat, sparat in på allt som finns, men ändå inte lyckats få balans i ekonomin. Så mycket mer kan man inte göra. Ja, inte mer än att under rådande läge be om hjälp från utomstående, från dem som teoretiskt har en chans att rädda upp läget.
Nu vet jag hur kommunen tänker, nu vet jag vad dem som sitter på makten anser att Timrå IK som varumärke är värt. Jag tror att man begår ett gigantiskt misstag som man vid en konkurs kommer att inse och med facit i hand tvingas konstatera att "vi tog fel beslut".

Tråkigt är det. Förbannat tråkigt.

« · 1652690 · »