1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606405 inlägg · 6213 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
bongo99: tyvärr tyder ditt inlägg på väldigt begränsad kunskap om ekonomi och företagskunskap.

250kg kärlek: bongo99 är nog bara ytterligare en av dessa befjädrade signaturer som bara reggar sig här för att onda och sprida skadeglädje

Redigerad kommentar

250kg kärlek: Varför ska man starta ett företag som ska omsätta 30-40 miljoner direkt efter en rekonstruktion när man helt saknar medel och tappat en hel det förtroende kapital hos sponsorer och leverantörer? Hade det inte varit bättre att köra med juniorer och börja bygga nått nytt från scratch. Ja man kanske ramlat ur en serie till, men det är ändå bättre en en konkurs.

Jaha . De är dags igen såg jag på nyheterna . Var sätter man in pengarna ?

250kg kärlek: Om kommunen istället för att köpa ut lånet bara skulle överta amorteringen och arenan skrivas över för en krona på kommunen. Funkar det ekonomiskt? Dyrare i längden men billigare för kommunen i kort perspektiv.

bongo99: Oavsett lag hade man ändå stått med en hall som kostar 12mkr per år att driva. Lycka till med den ekvationen i Hockeyettan.

Frella: Som jämförelse vore det intressant att veta vad IFSH betalar för att få nyttja Gärde.

Frella: nja, menar du att skulden som fortfarande finns skulle "ägas" av Timrå IK men att kommunen skulle få tillbaka arenan och därifrån äga den och också drifta den?

Frella:
Syd Kraft / E-on Arena var från starten ett bojsänke.

Det går inte att ha en lokal för 6000 per som bara genererar inkomst 30 kvällar på ett år och 335 kvällar har man det inte.

Hade man i stället haft is i magen 2-3 år efter steget togs upp i elitserien och tillsammans med alla goda krafter som fanns byggt en multiarena inne i stan på gamla rachområdet så hade dom 30 kvällarna blivit snarare 100.

Tänk den gröna plätten i mitten av bilden.
www.trafikverket.se/PageFiles/163991/140612_sundsvallsbron_550x200.jpg 

E-on Arena är hockeymässigt topp tre i Sverige men då den ligger 1.5 mil från krogarna inne i stan så kommer den aldrig att bli ett ställe för spontanbesök.

Nu har tåget gått,  Ewa Lindstrand som sa att " Timrå ska spela i Timrå" nu snart får säga -Timrå spelade i Timrå. 

Alla är förlorare i detta om Timrå IK går i graven.

Undrar om eftertänksamhetens kranka blekhet kom i kapp alla som skrev på namninsamlingen.

www.namninsamling.com/site/list.asp?id=3198

Nr. 82, 725, 278 sticker i alla fall ut lite.

Jag skrev inte på i alla fall. 

Kapten Nosring: En sak är säker iaf, hade Lande haft Zätas stålar har vi nog inte äns varit i den här krisen.

Bara hans kontrakt har gett/är värt över 500 miljoner, såklart att inkomster ger utgifter men.. önskar han någon gång ge något tillbaka så är det nu. Som jag förstår det så avgörs det inom två veckor om vi kommer fortsätta finnas eller aldrig mer finnas i.o.m arenan?

ZÄTA jag ber dig, vad är tre ynka miljoner för dig. Ge klubben det de behöver utan Timrå IK som valde att satsa på dig, hade inte du varit där du är idag.

Ge bidrag eller ge ett lån med en avbetalningsplan som startar från och med att Timrå fått ordning på sin ekonomi. Om du får tillbaka 3 miljoner med lite ränta om säg. 5-10 år skulle du verkligen under tiden sakna dessa pengar, se det som en fond, med hög risk dock till en försumbar avkastning.

Hur får vi kommunen att ompröva sitt horribla beslut?

lungan: Dollarn står i över 8 kr så bra växelkurs nu Zäta. +20% på mindre än ett år. Det har inte varit så fördelaktig att skänka pengar sedan 2009.

250kg kärlek: Ja precis. Om det ens är juridiskt genomförbart vet jag inte.

Frella: Det faller på balansräkningen. Att ta bort tillgången arena men ha kvar skulden = kk.

Tillgångar
Arena 40 Mkr.
Övrigt 10 Mkr.

Skulder & eget kapital
Lån 40
Eget kapital 10

Arena bort innebär eget kapital -30. Får inte vara minus.

"Timrå IK ska spela i Timrå" - Ewa Lindstrand

Tillhandahåll då gärna en arena.

lungan: Zäta har dragit in 400 miljoner kronor i sin karriär. En procent av dessa borde han väl kunna avvara för att rädda klubben i sitt hjärta?

Kongo: Timrå skulle ju fortfarande rent teoretiskt fortfarande äga arenan. Bara att kommunen betalar ränta och amortering/drift. Se det som ett högre driftbidrag. Eller skulle man tex kunna ta över vaktmästarna i kommunal flagg?

Man får tacka för diverse länkar. Nylins krönikor är ju oftast läsvärda. Fint också att bli serverad lite grundläggande kunskaper i företagsekonomi. Det var inte direkt i går som man jobbade inom det området. Fast det råder ju tveklöst delade meningar om det där, så ibland vet man varken ut eller in.

I min värld känns det inte realistiskt att lyckas håva in tre miljoner kr inom en vecka, så jag befarar liksom artikelförfattaren att det är över nu för ett tag. Om vi sedan återuppstår via någon slags fusion med Sundsvall blir det väl inte riktigt samma känsla, men hellre att man supportar en sådan klubb än att man helt lägger ner sitt lilla hockeyengagemang.

Jag skulle i så fall helst se att Timrå förekommer i klubbnamnet, fast nu är vi ju inte riktigt där ännu...

bongo99:Du har följt med dåligt, det var det man gjorde närman åkte

ur elitserien flyttade upp J20-laget med några få undantag

Leksands Kommun verkade ju iaf veta värdet av ortens stora reklampelare

Supporterklubben agerar. Bra!

Redigerad kommentar

Frella: Isf är det ingen fara med balansräkningen.

Bergius: Är tid och upplägg optimalt? Lär fortfarande finnas chans att påverka om något ska justeras. Tänk till nu så kan detta ordnas så bra som möjligt.

Kongo: För detta alltså.

Till att börja med - MKT viktigt!

Manifestation idag kl 13.30 utanför kommunhuset.
Sorge-ljus och souvenirnedläggning i syfte att signalera till kommunen; det här kan bli verklighet, ta ansvar för ishockeyinfrastrukturen. Media kommer närvara, viktigt med så många närvarande som möjligt.

Köp ljus, på med halsduk osv.

Sprid, mobilisera, anslut!

Här har vi de som beståmmer. Påtala gärna din åsikt. Självklart sakligt och i god ton.

Kongo: Har mejlat samtliga ordinarie ledamöter med supersimpla:

Snälla, rädda Timrå IK!

RunarUp: Bra. Svårare än så behöver det inte vara. Om inte TIK:s senaste utskick är helt uppåt väggarna är kommunens agerande det sjukaste genom tiderna...

Kan någon maila samtliga ledamöter, oavsett parti, konsekvensen av en konkurs som just presenterats på hemsidan? Sitter själv trångt till på jobbet.

Laken: Gjort till KS. Andra får gärna också mejla samt fortsätta och gå vidare i partigrupperna.

Kongo:Skicka det till kvällstidningarna, dom gillar nog en sån här skandal!

Otroligt klantigt skött!

Pär: Jag mejlar, ringer, skriver insändare och assisterar SK. Har du en bra idé får du gärna dra ditt strå till stacken också.

Kongo: Bra det...Jag har nyss mailat 6-pers, i komunstyret för Timrå komun.

Har även toppat mina 500 till insamlingen med ytterligare 500......KÄMPA!

Kongo: Ja, man fattar INTE hur kommunen INTE vill göra en affär som innebär en besparing på över 4 miljoner....???  !!!

Kongo: Har mailat Aftonbladet i ämnet!

erathoo:

Tyvärr så finns det en stor del av Timrås kommunpolitiker som INTE vill se att kommunen lägger en extra krona på Timrå IK. Inga namn, men en av dem är Moderatledare.

Om Timrå IK går i konkurs kan det nog vara det sämsta som hänt Timrå Kommun inom modern tid.

Timrå Ik:s värde för kommunen och regionen går ej att mäta i pengar, även om jag har full respekt för att många inte förstår detta.

jag sträcker mig så långt att jag kan säga att Timrå IK borde vara en del av Timrå Kommuns reklamavdelning. Världens bästa reklam till en billig peng.

Kämpa TIK!!!

Kongo: Vafan är det ett skämt eller?? Det måste ju finnas någon hake nånstans, annars kan man ju undra om inte Timrå Kommun i det tysta redan kommit överens om att slå ihop med Sundsvall inom en snar framtid och vill inte ha Eon arena i bagaget. typ

kulltorp: Ewa och Tony A verkar ha varit på, men inte efter mötet med partigrupperna. Vet du nåt om vilka som tycker vad är det bara att namnge. De är dessa som ska informeras/bearbetas.

Pär: Maila Expressen också! ;-)

Laken:Gjorde det nyss....

Pär: Bra jobbat!

Manifestationen uppmärksammas på SR Västernorrland.

Samt på SVT Mittnytt.

Vad säger sponsorerna (premium)?

Skrivs en hel del på sociala medier. Alla som har en sund uppfattning och inser vad som kan gå förlorat meddelar/mejlar jag följande:

Hej! Än finns chansen. Framför din åsikt till de som fattar beslutet:
www.timra.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/kommunstyrelsen/ledamoter-och-ersattare-mandatperioden-2015-2018/

Ett hästjobb. Är vi fler som delar på detta kommer det bli ett bra inflöde hos ansvariga. Kom igen!

« · 1653020 · »