1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600519 inlägg · 6212 ämnen

Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24

Sv: Växjö Lakers HC - Timrå IK 2022-09-24
{297}: Tror du har lite fel där. 4-0 kom nog före Tims utvisning

Walle2: rätt av dig, 4-0 kom i spel 5-3 efter att Walli kört på målvakten.

Oavsett så sätter en femminutersutvisning prägel på hela perioden, vanligtvis hittar inte det utvisade laget tillbaka i tempo innan en längre vila.

{297}: Får inte glömma Diddes utvisning mot LHC där han inte ens gör kontakt med spelarn och fortfarande åker på interference för LHC spelarn gör ett svanhopp

Jag har tittat om hela matchen nu. Jag är inte lika besviken som innan.

Det finns ljuspunkter i matchen självklart och det är där vi ska fokusera på.
För det första så är Timrå inte alls påkopplade från start. Sällan man vinner närkamper, och man är seg på skridskorna. Man försöker hela tiden att leta svåra passningar som kan öppna upp motståndarna totalt vilket jag är heeelt säker på är den största anledningen till förlusten. 2 mål kom utav bjudmackor. Mål 1 och Mål 2. Det 3e målet är precis som Ante sa igår, det går inte att belasta nån för det. Växjö har ett bra PP. Det 4e likaså.

Men vissa sekvenser ser det bra ut för Timrå. Man åker skridskor och spelar bra med pucken. Men just när vi får lite momentum så skiter det sig i att nån spelare gör en felpass. Och det tror jag har att göra med att man är stressad. Det saknades tålamod i den sista biten.

Dahlén har till exempel flera bra lägen att hålla i pucken lite extra för att få ner tempot i offensiven och spela smart och enkelt för att börja med att sätta ett tryck mot Växjö.

Pettersson försöker för mycket själv och det är framför allt en bit in i matchen som det sker. Då kan han dribbla bort sin gubbe för att sedan göra bort sig lite när nästa gubbe kommer.

Halloran är lite likadan som Pettersson där. Men Halloran är snabbare. Vissa stunder behöver han ha en medspelare framför Mål som han kan passa till.

Andersson krigar alldeles för mycket så han tappar position vilket gör att det öppnar sig för motståndarna.

Stenqvist har varit en enorm överraskning hittills. Jävlar va bra han är med Didde.

Sen måste Lander kontrollera pucken bättre på bladet. Den studsar och far så han inte kan göra bra pass. Kommer stundtals fel i position.

Sedan angående domarinsatsen. Det var sjukt dålig. Helvete.

Jag är trots allt inte så jäkla besviken längre efter matchen. Det är mycket som behövs tränas på, men Växjö går på uppåtchack efter hyllningen av Hallam. Det ser man!

Nu har jag fått skriva av mig lite.

Olli Nomadinen : man ska absolut förlora matcher då och då eller några i rad helt ok. Men.. man ska inte spela på det sättet. Man ska kämpa, kriga, testa olika saker.. matchen igår va under all kritik. Ska vi till NHC 5800 pers varje match? Då vill vi se att man försöker iallafall. Hartmann och Lundin tillhör ej till 1-2 kedja. Walli och Boyce tillhör ej till 1-2-3. Erixon måste skärpa till sig lite. Det är vad jag tycker. Alla tycker olika. In Ante we trust. Det kommer bli bra.

{9829}: Hartmann har absolut verktyg för för en topp 6 roll.
Nu verkade han ju störas av skada igår så jag tror det var en anledning till att han var så blek.
Lundin däremot räcker inte till för topp 6 tyvärr.

Sputnik: Hartmann spelar som JJ, vissa matcher är han bra och andra ser han helt väck ut.

Dubbeld: Jag tyckte Hartmann växte och växte förra säsongen. Javisst han har inte sett jättehet ut nu i inledningen, men ärligt talat så har väl Dahlén varit rätt blek och osynlig i 5 mot 5 spelet också. För att ta ett annat exempel.

Sputnik: Ja, men du jämför väl med den Dahlén som senast spelade i HA? Ytorna att spela på i SHL är ju lika med noll i jämförelse. Bara en tanke från min sida 👍

Rip Kirby: Jämför väl med förväntningarna man har på Dahlén som ändå trots en komplicerad säsong gjorde 22 poäng i NHL. Nu tror jag givetvis att Dahlén kommer växla upp så småningom, men jag tycker ändå Hartmann visade att han höll för SHL förra säsongen och att han har många intressanta verktyg för att kunna producera i SHL.

Varvat ner lite efter förlusten nu och samlat tankarna en aning. Kortfattat: jag är inte orolig. Tycker det är lite väl tidigt att bedöma laget särskilt hårt redan nu. Vi kan inte jämföra oss med lag som haft sina toppspelare i flera år som kryddar på med nån ny spelare varje säsong. Dom har typ 4-5 snubbar max att spela in och då har det laget haft samma spelsystem i flera år också. Vi har ny tränare med nytt system och två så gott som helt nya första femmor. Hanzl är kvar och Hartmann hyr en plats tills wedda är tillbaka, annars är det nya spelare. Men med tanke på vilka spelare det är så är jag inte orolig. Dom hittar varandra snart och då blir det att åka av!

Förövrigt tror jag att den negativa effekten av nya spelare hade reducerats avsevärt med wedda i truppen som inte är så beroende av andra för att skapa chanser.

Och till sist så satsar vi inte på att vara ett finallag. Vi vill spela slutspel och siktar på play-in. En torsk borta mot Växjö i deras hemmapremiär är ändå väntat, även fast det inte var vackert på något sätt.

10 omgångar väntar jag innan jag vågar säga nåt mer.

Öndulat: En annan aspekt är ju att det kanske är ett lite perfekt läge för Wedda att komma in i. Laget har inte riktigt kuggat och han själv är spelsugen som få och har inte hunnit börja fundera så mycket på vad som inte funkat spelmässigt. Lägg till Hanzl som bara varit med en match på det. Så jomenvisst finns det hopp om framtiden!

Öndulat: För min del behöver jag nog definiera min oro, bryta ner den lite. Nä, jag är inte orolig för att vi ska bli ett ensamt strykgäng fast förankrade i botten. Men jo, jag är orolig för att det kan bli kval för den risken är påtaglig. Årets SHL ser ut så tror jag och den här oron bör även supportrar till Brynäs, LHC, IKO, MIF, Örebro och kanske även Leksand dela. Några i högre grad än oss och några i lite lägre. Med det sagt är slutspel ff en högst adekvat målsättning

Noterbart är att Hv71 möter Leksand på tisdag. Vi får hoppas att Nubbens lag är trötta inför Torsdag.

Sputnik: ja det är väl framförallt offensivt i 5 mot 5 som det inte klickat enligt förväntan.

Hanzl och Wedzl blir viktiga tillskott framöver

Ja ä int bitter!!!
Igår satt ja mä föväntan i Lakedooom å somna nästan nä Hallalla prisades!!!
Ja hann knappt svälj öla innan puckuslingen rann in i kassen…
Första perren då dog allt…
Dä bästa va dock att de int had någon vissitering i hallen så min plunta Explorer räddade denna match!!
Töm å glöm rabbuslingar på torsda krozz vi Nubbenz gäng i EON!!

« · 2378731