Vetgirig.nu

Grupper · 3612 inlägg · 31 ämnen
« · 1093076 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Tråden för dubbelnick, fuskare och annat skumt
Trusse: Jo jag har misstänkt den Ljungby-kopplingen jag också. Retor, Tawny och maats ska tydligen också ha flera nick enligt en insatt källa. Har du koll på vem som hänger ihop med vem? Umeå-gänget har Metal Guru haft koll på sedan i februari, så vi har iakttagit dem under ganska lång tid.

Tror du förresten att det finns några googlare i toppen?

Wayne Gresky: Tillåt mig kommentera några av dina spelare som du saknar. Till att börja med så tror jag inte SM intresserar eskoa, så att han inte är med är knappast nån sensation. Han lägger väl allt krut på Duellen, Vetligan och det där korplaget han deltar i. ;)

Vad gäller Ljungby1 gissar jag att han är med, dock under annat namn. Finns en till från Ljungby med exakt samma spelstil. De ligger väl f ö i samma serie i VL och jag ser fram emot deras möte med spänning.

Praline (kan gissa vem det är men är inte riktigt hundra) är ett typiskt dubbelnick. Ingen lirar i div 1 utan att vara relativt aktiv i duellen eller andra tävlingar. Ungefär lika verkligt som att Krita kan vinna HpT med jämna mellanrum. Man behöver inte vara nån sherlock för att se att hennes HpT-rad så gott som alltid är identisk med "någon annans".

Eftersom jag inte hittar Cina eller Anirac heller i SM så antar jag att Gunnarfo helt missat att anmäla sig. :)

Till sist är det skoj att fler än jag noterat den här Umeå-ligan som Gurun nämner. Jag har egentligen alltför dålig koll på de här för att komma med några anklagelser men visst är det skoj att när de möts i olika ligor och plötsligt har den som behöver det mest alla rätt på en fantastisk tid. Vill minnas att det var så i ESNL-ligan första säsongen. Andra saker som indikerar dubbelnick är att alla de här namnen ibland spelar av sina matcher inom en väldigt kort tid i t ex fre-racet. Sen ska man inte underskatta anmälningslistorna i kategorimästerskapen där man kommer upp i den ordning man anmält sig......och gissa vilka som brukar anmäla sig samtidigt. F ö står Annaannis, trojaljungby och J-sodra intill varandra på de här listorna....förvånande va? :)

/T

Sv: Allmänt trash-talk och självförhärligande
3 raka 3-3 och 3 raka segrar på tid. Lysande av mig själv! Alla goda ting är tre heter det ju.

Som grädde på moset så fick jag riktigt trevliga frågor i musikcupen om både Bad Religion och Pixies. Det är alltid kul att slå spelare i Vetligans div 1, och när det är med marginal så känns det extra roligt.

Wow, Wayne Gresky:
Har sträckläst nästlade foruminlägg i en timme, som alla pekar mot Jönköpings Södra förorter. Scary.

Metal Guru: I Islanders finns även den skumme Robb vars förehavanden jag beskrivit den här tråden.

Wayne Gresky:
jumu01 hette den siste. Och kudvig stavar sitt namn med enkel-v.

Jumu är medlem här, men har inte loggat in se'n registreringen. Detta för att få vara berättigad till att vara med i HS GeoLiga. De andra gossarna rensade jag ut.

Udda grej. Dessa individer är med i tre lag.

huvudlaget är [thoraxgreen], medan [team sweden] har kudvig - och [The Islanders] ståtar med Handfast och poolare.

Och - trumvirvel - long time HS hero: arvidhx

Metal Guru: En intressant sak med det gänget är att en av de tävlande, den bäst placerade, alltid har alla rätt i inbördes möten. Eftersom de ofta är med i samma division i diverse ligor så blir det rätt många inbördes möten...

Min käpphäst vad gäller dubbelnick är denna varelse:

poolare, cambridgekuren, pannben, Handfast, kudwig

och nån till which escapes me right now, men namnet börjar på 'j'.
Masterdelen tror jag är kudwig. Dessa har en rätt lustig egenskap att tävla i skock, och jag klev av en sportliga i protest en gång, då dessa fem var i förstadivisionen och manövrerade ut den sjätte.

Gidde:
Trusse's inlägg missade jag - så nu vet jag vad ni pratar om. Samt att Trusse förmodligen fått en session som hängt i HS-Cupsfinalen - efter typ en eller två frågor.

Jag vet att jag spelat SM-matchen. Det gjorde jag medan jag försökte utröna om jag kunde lite på vetgirig igår. Jag vet inte hur det gick, för det var inte syftet, och jag vet inte mot vem. Förrän nu.

Jag är för tillfället märkligt ointresserad av VG - och det tror jag beror på hur jag upplever systemet.

Gidde:

Jag slog Tawny på tid eller om hon är lika långsam som vanlig.

Metal Guru:

Aha, du behagar med mig skämta aprillo?!

MGuru - Transformers x - (x:xx - )

Metal Guru:

Och listan, det är den Trusse skriver om här (se länk)

Eller scrolla lite längre ner bara ;-)

Metal Guru:

Du måste spela din första slutspelsmatch senast ikväll, så väntar du för länge lär du ha åkt ut innan du märkt vem du ska möta ;-)

Själv har jag fått äran att möta Catgut...

Wayne Gresky:
Vad då för lista med 200 namn?
Själv så trodde jag att jag skulle vara intresserad av denna tävling, och ja, jag är med - och jag bör ha gått till slutspel. Men jag vet ännu inte vem jag mött.

Det kanske tänder till så småningom. Om jag inte åkt ut innan dess.

Tråden för dubbelnick, fuskare och annat skumt
Viljan att vinna SM lär öka googlingen rätt markant i vissa kretsar. Vi lär få se nya namn med långa svarstider som svarar rätt på väldigt svåra frågor. Viljan att vinna titeln svensk mästare borde även motivera de flesta av de högpresterande medlemmarna att deltaga i tävlingen. Speciellt de som är med i mästarcupen och alla kategorimästerskap.

Ljungby1 som jag haft i min division i vetligan, en spelare som gått som en raket genom seriesystemet deltar inte. En spelare som annars varit med i stort sett varenda kategorimästerskap som gått och dessutom i mästarcupen.

Eskoa är inte med, men han verkar lite speciell så där finns inga misstankar.

Praline som kom tvåa i vetligans div 1 i våras är inte med, en spelare som nu huserar i div 6. Intressant karriär av en spelare som dessutom är ett stort fan av staglis ämnen.

Gunnarfo saknas. Ingen spelare jag har koll på.

alipang, GFreeman och late saknas också av spelare i de högsta divisionerna. Det är inga spelare jag kan säga att jag har någon koll på.

Det skulle vara kul att få den där listan med 200 namn!

Sv: HS-Raketen
All:

Vad härligt att ni kör alla dessa diskussioner i HS-Raketen... :)

Men det är skönt att se aktivitet i denna bok, så jag har väl överseende med det...

Wayne Gresky: Jo, jag har också insett att snabben är väldigt poppis. Och egentligen förstår jag det, för jag tror många sitter och har lite frågesport med sig själva där, ungefär som en patiens. Det jag inte gillar är när man använder snabben som ett rent inlärningsmoment. Jag kan hårddra mina tankar och säga att en kontinuerlig användning av snabben är som att googla. Skillnaden är att i det ena fallet slår du upp svaren till frågorna medan du i det andra fallet slår upp alla frågor i förväg. Vet att det är ett känsligt område för vissa spelare och jag hoppas de inte läser här. :)

Vilka storheter saknar du i SM förresten? När det gäller SM känns det som att vi kan få en del nya namn som har väldigt många rätt. Man ska aldrig underskatta folks vilja att vinna.....särskilt inte när det ligger priser i potten. Fasen......vi borde kanske starta en diskussionstråd där vi avslöjar alla dubbelnick. Jag kan börja med de ca 200 jag känner till. :)

Och sen min gode Guru är det inga försök alls att psyka. Jag menar, fixar du mina sex rätt på 22 sekunder så vinner du ju.....svårare är det inte. ;)

Trusse: Om jag uppfattat Conths kommentarer på forumet rätt så är snabben den populäraste delen av vetgirig. Mao lär den inte försvinna under överskådlig tid. Vill man tillhöra eliten så är det nog pluggvägen som gäller. Själv nöjer jag mig med att vara en medelmåtta, när jag börjar känna igen frågor lessnar jag och hoppar av istället.

Roligare med forumdiskussioner än att plugga in hur snabbt Gunder Hägg sprang 2000 meter 1947. Kul även att kolla vilka storheter som saknas i SM.

Huge:
Märkligt. Det måste man ha infört när man insåg att man höll på att dra ned mig till noll.

Trusse: Måste ha missat att poängavdraget i Duellen är skippat numera.
Där ser du hur pass aktiv man är för tillfället...

Man saknar ett spel där det inte finns några svarsalternativ öht utan där du själv måste svara med egna ord.

Trusse: :0)

Psyka på du, jag kommer installera om hela Internet inatt, och imorgon kommer jag köra cupmatchen sittandes inne i Vetgirigservern, mellan processorn och hårddiskarna. Tanketentakler kommer vara direktkopplade från min hjärna med kopparledningar tjocka som avloppsrör rätt ner i databasen.

Hej vad det kommer att gå! :0P

Metal Guru: Men Gurun......VG kan ju faktiskt inte hjälpa att du har problem med din PC eller din internetanslutning. :)

Jag tycker förresten att du ska se om det är struligt fortfarande eller om det bara var tillfälligt. Kör vår cup-match nu o kolla. :P

Huge: Med det nya (nåja) poängsystemet är det ju inga som helst problem att få hur mycket poäng som helst, under förutsättning att du har tid och ett j-a tålamod. "Bra" spelare går aldrig minus och riktigt vassa lirare förlorar kanske högst fem av hundra matcher (och nu pratar vi mina uppskattningar, inte statistiskt säkerställda siffror). Man fick iaf jobba lite mer tidigare när man fick en massa avdrag varje natt.
Sen krävs det självklart en viss "begåvning" för att hävda sig i duellen men jag påstår att de bästa spelarna är de som kommer ihåg sina missar. Kan man alla frågor man missat tidigare så är man ganska svårslagen. Tyvärr visar väl detta att det är alltför mycket ett minnesspel snarare än ett kunskapsspel. Om/när Snabben försvinner, den dagen kommer jag tycka att VG blir mer intressant och rättvist.

Sen kan man alltid diskutera huruvida poängen är ett tecken på om du är en bra spelare eller om det bara är en siffra som visar hur mycket du spelar. Kanske vinstprocenten är mer rättvisande, även om den också kan vara missvisande av olika anledningar.

/T

Metal Guru: Lyckans ost.
Själv kommer jag inte ens in på sidan.....

Trusse:
Första duellen-matchen på länge slutade efter en härlig laggning så här:

MGuru

- Tyr  4 - 4 Avbr.

Duellen avbröts. Detta beror troligen på problem med din PC eller problem med din internetanslutning

Trusse: Nä, att spela mkt i Duellen måste ju som du säger likställas med att spela mkt i andra ligor, om man nu talar om inlärning.
Duellen känns ändå som den mest varierande och breda spelformen där det krävs hyggligt bra allmänbildning för att hävda sig.

Sen kan man förstås undra hur spelare lyckas komma upp i de skyhöga rankingpoäng som förekommer?
Rainman-syndrom?
Mkt spelande och ett bra minne?
Frågekonstruktör i många ligor?
Nyfiken läggning och extremt bra allmänbildning?

Det finns nog alla sorter därinne...

Frisco: Vet inte om jag kan påstå att man pluggar in frågor o svar när man kör duellen. I så fall är det ett ganska ineffektivt sätt och egentilgen inte mer inlärning än att spela i olika ligor. Men det är klart.....det hela beror ju på omfattningen av spelandet.

Sen är jag ganska säker på att alla annonser försvinner under liga- och cupmatcher. Iaf är det så hos mig och jag har inga ad-filter eller liknande. F ö verkar det som att de trimmat servrarna idag, hos mig går hela VG snabbare än tidigare kvällar.

/T

Sv: Problem på Vetgirig.
Stigsson:
Jag ska kika på det nästa gång jag ska spela. Men nu har jag bara vetlige- och lagmatcher kvar i pipen, och de tänker jag inte använda för annons-experiment.

Trusse: Jag spelar inte nån duell. Tråkigt att lära in frågorna och svaren i förväg. Däremot har jag svarat på frågor både vid 6.30 imorse och alldeles nyss. Inga problem alls i FF. Men som alltid för få rätta svar.

Metal Guru: Anledningen till att jag får en känsla av detta är att jag ofta upplever samma sorts "tröghet" på t ex expressens hemsida när reklamen för jobbexpressen.se och utbildningsexpressen.se ska laddas. Där rullar en hel del lediga jobb/utbildningar fram om du har sett den nån gång.

Metal Guru: Utrymmet finns där och känslan är att siten håller på att vänta på att reklamplasterna ska laddas upp.

Metal Guru:

Jag tror också det är annonserna som ställer till det.
Tidigare var dom inte med när man spelade match, men nu tycker jag att dyker upp länkar längst ner i statusfönstret som pekar på sådana även under matcherna.

Däremot ser jag inga, men det kan ju bero på att jag använder adblockers...

Irriterande är det i alla fall att det går så segt ibland.
Mitt i en match kan det sega ner totalt, urk!

Stigsson:
Syns dom när man spelar?

Metal Guru: Jag får intrycket att det är dom där annonserna med rörlig bild som är boven i dramat.

Alisandali:

Ja man kan ju hoppas jag möter Tawny i Frågesport Sm så jag hoppas att dennes dator totalhavererar :-)

Å fan, Wayne Gresky:
Jag hade hoppats på det lite mer ungdomliga 'ADHD'... ;0)

Metal Guru: Nä, gubbe. ;)

Huge:
Jag kommer ihåg frågan.

Det är en sån där som ger mig ångest - dvs mycket text. Då ser jag plötsligt inget sammanhang alls i orden, och i vanliga tävlingar tvingar jag mig att först studera rubriken, och sedan sakta läsa igenom frågan ord för ord, för att få ett sammanhang i vad man vill.

I Lyckoträffen har du dock bara 13 sek på dig, så där funkar inte den taktiken. Här letade jag planlöst efter ord har haka upp mitt eventuella svar på, och fann till slut "Stillhetens Hav", vilket jag ascocierade med 'måne', vilket jag också lyckades skriva ned innan de tretton sekunderna var till ända.

Är min diagnos ADHD?

Alisandali:
Det är säkert lika för alla (utsmetat på ett dygns tävlingar), men det är lik plötsligt förbaskat jävligt okul att spela.

Metal Guru: Pinsamt för Bonnier, som är miljardärer och inte har råd att hålla sig med utrustning som klarar en sån här sajt.

Fast jag skyller inte min torsk mot dig i Lyckoträffen på Vetgirig utan på Gävle Stadsbiblioteks dator.
Spelade där i lördags och datorskrället hängde sig på direkten.
Frågan gällde månlandningen och eftersom jag kom i tidsnöd modell värre och blev hyperstressad så plitade jag blixtsnabbt ner svaret på vem som man såg på bilden, eftersom det normalt brukar vara det dom frågar efter.
Och efter att ha plitat ner "Armstrong" (utelämnade förnamnet av tidsskäl) så visade det sig att dom ville ha reda på VAR nånstans han landade.

Ridå.... :-)

Metal Guru :
Vetgirig är segt som fan vilken tid man än har spelat dom senaste dagarna , bara att hoppas motståndarna har samma problem dom också .

Nej, det har inte varit roligt att spela idag heller.
Och nu har jag spelat dagtid, isf strax innan 24.00...

Trusse:
Om jag mot förmodan skulle förlora dagens HS-Cupmatch, så beror det enbart på att min ruggiga form fått ett abrupt slut över natten... ;0)

Ingenting annat. Absolut ingenting annat...

Metal Guru: Jag har faktiskt besökt duellen de senaste kvällarna (inte vanligt nuförtiden) och märkt att VG varit otroligt segt, vilket inte minst märks på folks gnäll över tröga och avbrutna matcher. Har själv fått intrycket att det går långsammare än tidigare på dagtid men att det är mycket värre på kvällstid. Men det är bra......nån j-a belöning kan man väl få för att man är ordentlig och inte ligger o slaggar hur länge som helst. ;)

Sen är det ju trist att Gurun genomskådat att mina vinster beror på tur.....fasen också, hade hoppats att ingen skulle komma på det.

F ö är det ju skönt att du är i en "ruggig" form gurun.....då kan du ju vara lite gentil mot en man som spelar sin sista match i HS-cupen. Tack på förhand. :)
Kommer också att plocka bort mig från Raketen, kör nästa säsong också bara. Känner att jag behöver lägga all fokus på geoligan nästa säsong. :)

/T

Stigsson:
Trusse hade tur som (förmodligen, eftersom han lyckades skrapa ihop fem av sju) lyckades spela då Vetgirig var på humör. Han behövde verkligen det mot mig, för jag är i en ruggig form nu... :oP

Metal Guru: Min raketmatch mot Alisandali i förrgår var också rolig. Den slutade 0-0 när i alla fall min uppkoppling mot vetgirig sunkade ihop totalt och jag antar att Ali hade samma problem eftersom han normalt är betydligt bättre än då.

Metal Guru: Det är lugnt, ska ändå dumpa den ligan efter säsongen, liksom sportforumligan. Sen har jag bara tre ligor kvar + vetligan, lagligan och så några cuper.

(med 'normala' menar jag inte 'normalt att slå Wayne', utan 'normalt spelande')

Frisco:
Ja, det gick ju så där...

Men man får glädjas åt det lilla - en provmatch direkt efter reboot gick väldigt smärtfritt, och Wayne betvingades med 6-5 i Diversehandeln. Det fick bli det enda normala resultatet idag.

Gidde: Jag hade också problem. Hann visserligen svara på alla frågor i alla matcher men knappt några rätt alls;)

« · 1093076 · »