1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740053 inlägg · 7967 ämnen
« · 2323443 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Slutspelet 2022
{8399}: Så länge Manner är kvar kommer detta inte gå åt pipsvängen, det är jag säker på. Den dagen Manner däremot drar (det kan ske redan om ett år), ja då sitter Brynäs i ett riktigt osäkert läge igen. Då har vi satt föreningens framtid i händerna på Alcén, och vi vet egentligen ingenting om hur kompetent han är. Denna silly season kommer Manner styra med järnhand, tack och lov.

Man kan lätt dra paralleller till när Bulan lämnade. Då fick vi på riktigt se hur Bengtzén ville bygga lag och det gick ju käpprätt åt skogen.

KulaShaker: Hur många potentiella kandidater intervjuade BomBom för att komma fram till slutsatsen att Alcén var rätt person? Om det nu var så.

På PJ lät det som att man absolut ville ha kvar Alcén inom organisationen och att han gärna ville bli sportchef, typ.

KulaShaker:
Var det inte PJ som signade Alçén?

Peja: Men BomBom tyckte att Alcén var rätt och han vet bäst säger väl många? Men han, Alcén alltså, har ju ingen master i sportcheferi.

Peja:Alcén var nog påtänkt för SC rollen lång tid innan det var klart.
Sundlöv nekade ju ett 1-års kontrakt, ville ha 2 år
Man ville nog att Johan skulle gå med MS under 1år för att sen ta över.
Vad jag förstått så har JA under tiden som han spelat läst in vissa kurser. Läste någon intervju om det tidigare under säsongen. Så helt tappad var han nog inte..
Sen så är ju säkert Svedman ett rejält bollplank när det kommer till ekonomi.

Peja: kan säga att ha examen från ett ansett universitet kan i vissa fall spela roll. Men utbildningen på ett mindre kan var bättre. Ett ansett universitet lever på sitt namn. Har själv undervisat både på master och bachelor nivå. Och när man har jobbat har det kommit folk från ansedda universitet och haft dålig kunskaper. Beror mycket på person. Sedan mindre universitet är det mindre folk på kurser vilket underlättar kontakten med föreläsaren/ handledaren

Peja: en jävla soppa som vanligt och så länge det är en jävla soppa så lär inte laget lyfta tyvärr.
Inte ens Manner kan rädda detta.

Skrubben: Knepig start för den nya styrelsen, som jag ser på Alcén-rektyteringen var det i princip en "kupp" av den förra styrelsen och kontraktslängden (4 år, längsta som någon tränare eller sportchef har i hela ligan, är Alcéns tidernas största sportchefstalang eller?) gjorde det svårt att köpa loss honom direkt.

Jag tror att man ville ha in en GM men såg organisationskostnaderna skena iväg pga PA och Stråhle... samtidigt som sportcheferna är övertydliga med att de inte vill ha in en GM vilket gör att det skulle kunna bli rabalder om man tar in en.. men det är min teori.

Peja: Apropå soppan med Alcén, vad hände egentligen med den nya styrelsen? Först var Kangas tydlig med att Alcén inte var kompetent nog, ett par möten senare mellan den nya styrelsen och Alcén så har man plötsligt stort förtroende för honom. Då sa man att man ville stötta upp honom och Grahm med en erfaren general manager. Nu verkar det inte bli något med den posten heller.

Hur summerar vi egentligen det första året med den nya styrelsen? Det har säkert gjorts mycket jobb i bakgrunden, men från min synvinkel har det varit mycket snack och lite verkstad.

Peja: Sjuk historia det där.

KulaShaker: Om Alcén hade haft en examen från ett av världens mest ansedda universitet, som Chris Abbott har från Cornell University, så hade hans CV varit strået vassare än nu, eller hur?

En annan viktig detalj med Abbott var att han kom utifrån. Han blev inte "chef över sin chef" som Alcén blev över sin tränare från en dag till en annan. Men tvillingdynamiken mellan sportchef-tränare som Rögle har är såklart väldigt speciell och går nog inte att jämföra med en normal sportchef-tränare-dynamik.

Om Brynäs hade haft en seriös rekryteringsprocess och kommit fram till Alcén var bästa alternativet så tror jag inte särskilt många hade haft några invändningar.

Att Alcén offentliggjordes som sportchef under årsmötet samtidigt som Gunnar&Jenny höll en PP-presentation där de bland annat framhävde att rekryteringarna inte har skett på meriter utan kontakter , och framhävde det som en svaghet i organisationen, var ett av de absoluta lågvattenmärkena under alla åren som jag har följt Brynäs. En total parodi.

KulaShaker: Ingen av bröderna Abbot fick någon inskolning - det var pang på rödbetan och succe direkt!

Silfverkroken: Medhåll, Rensfelt tar det, precis som jag tycker Fagerwall gör, respekt. Kapten Sören o "frälsarn" Axel tror jag inte är stoiska nog att kommunicera.
Måste svida nå gröndjävulskt för Rensfelt som åkte ut med Timrå för 3 säsonger sedan och nu åker själv..

Ludvig Rensfeldt, den i Djurgården som är Brynäsfostrad, har iaf ryggrad att göra en intervju efter uttåget. Nog för att jag gläds över att Djurgården åkt ut men den intervjun kändes.

Jag undrar dock, vart var Sörensen? Borde inte han som kapten säga något? Allvarligt, det måste vara den sämsta kaptenen i SHL någonsin. Allt han gjort under säsongen, och kvalet i synnerhet, går emot det man vill se i en bra kapten.

Peja: Hur skolades Chris Abbott in som sportchef i Rögle? Har letat men inte hittat någon information.

Jockster :Timrå, LHC, Oskarshamn, Malmö, Brynäs, Leksand, Örebro kanske samt nykomlingarna, spännande silly.

Simmalugnt: På ett vis stämmer det. Påminner om en rolig diskussion i baren i Sälen för läänge sedan med Flygis, vi några BIFare och några trevliga Leksingar.
Leksingarna påpekade något, då sa Flygis ”nu pratar vi hockey, inte allsvenskan”…. 🙂

Simmalugnt: Förmodligen tar Djurgården sitt nästa guld före oss.....

Jockster : Exakt. Här gäller det att få rätt i många värvningar!

Danne66:
Hanzl säger att han stannar.
Lander klar, Wedin lär ha skickat några "nej tack" SMS nu i kväll, bland annat till Alcén. Pettersson lär skippa Växjö också.

Brynäs måste verkligen värva klass nu för att undvika botten nästa säsong.

JawKee: Ja kanske värvningarna Wandell och Sibulskis väckt lite oro hos mig.

Grattis Brynäs!

För visst ärvde ni precis titeln ”Mesta mästarna” nu när Djurgården spelar i Allsvenskan?

{8399}: Haha ja och guldet var bara några år sen va? ;) Någon gång är det faktiskt dags för någon att axla rollen och nu är det någon som inte har någon erfarenhet, varför inte vara lite hoppfull och optimistisk? ;) Jag tror iallafall att det kommer bli riktigt bra! Återstår att se :)

{8399}: Ojojoj. TIK hade slagit ut många av kvartslagen tror jag. Blir farliga nästa säsong.

Svensson_62: Ja Brynäs BÖR gynnas av att vara de lag som ligger närmst storstaden!

Nu är det dags att börja fundera på hur vi lotsar Stockholms bästa talanger till Brynäs.

JawKee: Ja det blev väl guld med Sundlöv i alla fall och final med Bengtzen.
Sundlöv var väl dock så erfaren på slutet så det växte mossa mellan tårna 😂😂

{8399}: Inte sportchefsrollen specifikt kanske, men både Pajen och Manner besitter mycket erfarenhet och kunskaper som Alcén kan ta del av. Jag är så trött på att folk är så negativt inställda till Alcén. Ingen erfarenhet.. hur ska man få erfarenhet då? Och hur har det gått för Brynäs ni vi haft SC med mer erfarenhet?

JawKee: Jovars, samtidigt har Manner och Pajen andra arbetsuppgifter som också tar tid.

Om man jämför med LHC-Pajen när han blev sportchef. Då fick han först "skugga" deras dåvarande sportchef i ett år för att lära sig jobbet innan han blev sportchef. Det tror jag är smartare än att kasta in nån direkt från isen som Brynäs gjorde med Alcén.

Men det är Brynäs. Den förra styrelsen nämnde väl att de ville ha kvar Alcén inom organisationen och frågade vad han ville göra, typ. Ibland undrar jag om inte Alcén och Molin har valt sina arbetsuppgifter helt själva snarare än blivit "inmatchade" där de är bäst lämpade...

JawKee: vika kan Alcen lära sig sportchefsrollen av menar du? Vilka i hans omgivning?

Peja:
Nä inte då han floppade x2 det året, och inte bara i Tingsryd!
Jag tror han som ung spelare primärt utvecklades från ett år till ett annat. Sen såklart medstudsar istället för motgång bidrog också!

Timrå klar! Fan så skönt!

Peja: Självklart är det Manner och Pajen som är nyckelpersoner, men samtidigt ur Alcéns synvinkel så får han en väldigt fin intro i rollen och kan lära sig en hel del av de personer han har runt sig.

Peja: Just det där har man ju sett med flera spelare genom säsongen. Var väl lite så med Ikonen också? Föreningen, tränaren och stämningen och dynamiken i laget med lagkamrater är ju detaljer som måste stämma också. Vissa passar helt enkelt inte in, och som du säger får inte heller förtroende. Många detaljer som måste clutcha.

JawKee: Det är nog Manner och Pajen som är "nyckelpersonerna" tillsammans med Alcén. De har ju bra koll på och i vissa fall personliga relationer med många av KHL-finländarna, men också andra därifrån, t.ex Sulak. Dessutom träffar ju Manner landslagsfinländarna med jämna mellanrum, Brynäs har en unik möjlighet att bygga om truppen nu.

Erika G verkar fokusera på damlaget och strategiskt tänkande. Men vad som menas med strategiskt tänkande i det här fallet har de inte specat så vitt jag vet. Kanske att sparka juniortränare?

Peja: Håller med! Troligtvis har Alcén redan lärt sig en massa av det arbete han redan fått göra. Jag tror att han kommer att växa in i det, och han är ju inte heller ensam, han har ju stöd inom föreningen. Jag tror att detta kommer bli bra, jag tror det gynnar oss att Alcén går in med ett par färska unga ögon, samma sak med Grahm. Och sedan att få in en sådan profil och ödmjuk personlighet som Manner som redan är älskad av i princip hela hockeysverige. Fantastiskt!

Peja: Norman är nog bra, dock känns han inte tillräckligt bra för att centra en första? Har däremot inte sett honom spela sen han var i SAIK så har dålig koll!

xxx BIF xxx: Du ser inget konstigt med att Zetterberg floppade i Tingsryd och dunkade in 24 mål i samma serie säsongen efteråt? Du tänker att skillnaden enbart ligger i hans prestation och inte i tränarens förtroende och rollen han gavs?

Peja: Så en spelare som inte lyckas i varken Timrå eller VIK ett år - som, vad var han då, 20? 21?åring - är EN tränares felaktiga omdöme?

Zetterberg höll inte i BIF (kan bero på hjärtfel och ålder) och var en felvärvning, en chansvärvning som slog fel och som var en bidragande orsak till tränarcirkusen och dyra lönekostnader!

Tigerhjärta: Mycket som behövs, men det är naturligt när många platser är kvar att fylla. Minst en riktigt bra keeper måste ju in, likaså några målfarliga spelare - inte minst eftersom Gunler söker lyckan i Amerika. Backsidan måste renoveras så mycket man bara kan med prioritet på spelskicklighet som är skickliga i powerplay, men ja - en till riktigt bra center skulle också vara fint. Att Brynäs är ute efter John Norman antyder att man aktivt letar efter en klasscenter.

xxx BIF xxx: "Hade han fallit ut som toppspelare för ett pp i shl hade han väl fått speltiden."

Stämmer, om man litar helt på tränarens omdöme i frågan. Jag har svårt att lita på Sundquist när det gäller att få ut maximalt av Zetterberg, eftersom Z floppade i Tingsryd under just Sundquists ledning några år tidigare. Säsongen efter Tingsryd slogs han i toppen av Allsvenskans skytteliga, så det är ju ganska uppenbart att Sundquist inte lyckats få ut något av Z varken i Allsvenskan eller SHL.

Sen menar jag inte heller att Z är en toppspelare i SHL, men sannolikheten att han skulle lyckas gick från x% till 0% i och med att han spelades i fel roll. Han borde inte ha värvats överhuvudtaget om planen inte var att spela honom i rätt roll. Det är där jag menar att Brynäs är för dåliga; antingen har man en plan och fullföljer den, eller så måste man skita i att värva spelaren. Att värva någon utan en tydlig plan kan man göra i korpen.

Förra säsongen gjorde Olesen 3 mål på 4 matcher för Oskarshamn, den här säsongen 8 på 49 matcher i Brynäs. Det är värt att tänka på varför det kunde bli så.

Peja:
Brynäs defensiva trap är väl inte klockren för vare sig Eklind eller Olesen... med ny offensivt balanserad trupp och spel blir Eklind och Olesen mer nyttiga/framgångsrika?

Peja: Utöver rejäl uppgradering av backsidan står iaf jag fast vid att en ny förstacenter bör vara prio! Låt Scott köra i 3:e och Palve i 2:a och värva en rejäl spetscenter till Rödin i 1:a!

Peja:
Zetterberg i fel roll?
Hade han fallit ut som toppspelare för ett pp i shl hade han väl fått speltiden. Och håller han inte som spets i 5 mot 5 så är det väl bäst att han gör ett omtag i VIK, bygg upp självförtroende på nytt och hoppas få en ny chans i ett shl-lag.
Han var en chansvärvning som slog fel och blev en del av tränarcirkusen och dyra lönekostnader som följd.

Har inte Hedberg och Olesen används rätt?
Hedberg har drällt med pucken på blå i PP och gått i 2dra backpar och Olesen har gått i pp och med spelare som Rödin och scott i 5 mot 5 - lyckas man inte bättre då så var det chansvärvningar som slog fel SOM SPETS! OIK hade tur att få russinen..

JawKee: Självklart kan man alltid säga att alla värvningar är chansningar, men det går att minimera risken för misslyckande genom bra scouting och ha en plan för spelaren. Det sistnämnda tror jag att Alcén kommer att ha i åtanke i och med att han nyss har lirat.

Spelarna som Alcén värvade under säsongen har väl varit av blandad kvalitet. Timashov är bra, men Cibulskis tror jag inte att man hade riktig koll på innan han togs in. Det var oväntat att massa KHL-Riga-letter skulle vilja flytta till Sverige under säsonges och scoutingen blev nog därefter, både av Brynäs och andra svenska klubbar. Wandell var bara dumt och den enda logiska förklaringen till att han togs in är väl nån slags panik som konsekvens av en allmän värvningshets, men kanske dumt att älta det igen.

Men nu har Alcén massa kontrakt som går ut och en spelarmarknad som inte kan beskrivas som nåt annat än ett väldukat smörgåsbord. SHL-klubbarna med många utåtgående kontrakt gynnas rejält av KHL-situationen. Det som vore fullständig idioti i Brynäs situation vore att förlänga massa spelarkontrakt (några enstaka är förstås OK), men det förstår nog alla inklusive beslutsfattarna.

xxx BIF xxx: Oskarshamn har gett sina allsvenska nyförvärv roller där deras styrkor utnyttjas maximalt. Brynäs har inte gjort det. Därför är det inte tur att deras killar lyckats och Brynäs misslyckats. Det är inte säkert att man lyckas i rätt roll heller, men det är ungefär 0% sannolikhet att man lyckas i fel roll.

Om man värvar en rollspelare som Zetterberg och inte spelar honom i rätt roll, så kan man lika gärna lotta ut ett SHL-kontrakt i Allsvenskan och värva spelaren som vinner lotteriet, denne hade antagligen haft lika stor chans att lyckas i SHL som Zetterberg i fel roll.

Fint att William Eklund spelar ner djurgården till allsvenskan, så som sin far fimpen gjorde.

Peja:
Fast kostnaden beror väl på vad man ger i lön inte vad man lyckas få ut av värvningen och omvänt vad man får ut av en spelare beror väl inte på lönen.

Så jo chansvärvningar som aldrig provats i shl men slår väl ut är mycket tur.

Klart Hedberg och Olesen kan ha gjort det marginellt bättre i IOK än i Brynäs - eller inte.
De hade varit lika mycket chansvärvning hursom.

Men nu så - 3-0 TIK. 20.55 min kvar! Hoppas det håller nu!

Peja: Jag är helt säker på att det måste vara lite tur inblandat också. Få detaljerna med sig. Om "chansvärvningarna" får endel med sig i början av säsongen så tror jag att det ökar på utvecklingen. Självförtroendet växer på sig lite och de vågar lite mer.

Sen kan man ju tänka på att Örebro lastade fram ca 5 mille för Audette. Han var väl knappast rosat marknaden. Såg han göra en bra sekvens i dagens match. Mot Brynäs såg man inte ens till honom. Snacka om att kasta bort slantarna.

Jugge: Hävda att ingen eller få blir bättre är väl lite att ta i, Gunler har tackat Ove ett antal gånger och lyckades nu få till ett AHL/NHL kontrakt. Sen kanske det inte är så lätt att utveckla avdankade 30+ spelare heller..

« · 2323443 · »