1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739751 inlägg · 7967 ämnen
« · 2331246 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Huge: Jag har aldrig haft några problem med att människor inte förstår det jag skriver här inne. Verkar vara likadant för många andra. Är då ganska logiskt att det är du som borde jobba på hur du uttrycker dig i text. Att du inte kommit till den insikten innan tyder ju bara på att du är aningen för självgod eller på snudd till narcissist.

Huge: Du är en gammal gubbe som har med tiden blivit en bakåtsträvande individ. Skulle Alcén/Brynäs välja att behålla alla dom du nämner så skulle du antagligen skriva "Vi är bara soffcoacher dom kan det bättre än vi"... Antar (om du arbetar fortfarande) att du är en sån som tycker att oavsett vilka beslut ledningen tar så sitter du där och håller med för dom är kunniga yrkesmän.

Pettisbif: Nä, är nog ingen slump. Alltför många verkar tyvärr sakna läsförståelse emellanåt, även om minst en gång i veckan låter överdrivet.
Och även om jag jag nån gång kanske uttrycker mig lite luddigt så borde man ändå fatta, trots minimal läsförståelse…

lapad: Och inte minst ”Kunniga yrkesmän”

Pettisbif: Du glömde ju "soffcoach"

Huge:
I minst ett av alla dina inlägg varje vecka skriver du följande:Läsförståelse..
Kan det vara så att du är en aning luddig?
Eller beror det på att nästan alla missuppfattar dig och dina inlägg.

Har lagt det på minnet nämligen och just ordet Läsförståelse är något du ofta nämner.

Kan ju inte vara en slump menar jag.

Lemp: Bland annat därför att det till mkt stor del bryter upp den gruppdynamik som man nu lyckats skapa under hans första säsong och jag tror inte att Manner är så sugen på att byta ut nästan hela laget och lite grann tvingas börja om från början igen, sas.
Överlag tror jag att det kommer att bli fler förlängningar än vad många tror och hoppas på.

Huge: Minst fem av de spelare du nämner behöver bytas ut.

Huge: Håller med om sista stycket här. Jag anser att det finns en massa potential i Björk till exempel.
Nu kommer det väl dessutom in en ny defensiv asscoach som kanske kan få ut allt som finns i både Björk och Hedberg.

Edit: lägg även märke till att Alcen verkar betona att det är en "första bedömning" av trupperna som gör att dessa spelare får lämna.

Huge: Så solklart var det inte Huge, men nu när du ändå är på ett sånt trevligt humör så kan du väl förklara varför det inte är sannolikt/troligt?

Jugge: Det är du och Lemp som tappat all rim och reson när det gäller läsförståelse.
Klart att det går att hitta bättre spelare och säkert också lite billigare, det fattar väl alla.
Läs vad jag skriver och försök fatta, inte så svårt: det känns inte sannolikt eller troligt att vi kommer att byta ut både Molin, Mylläri, Pettersson, Sallinen, Genoway, Björk och Hedberg mot nya spelare utifrån.

mattias - 74: Max tillsammmans med Dahlén och Logan Couture är ingen dålig kedja. Eller ihop med Timo Meier och Tomas Hertl. Sen Karlsson i PP på det, kan bli bra 🙂

Lemp: Lugn Lemp, Huge har tappat allt rim och reson.. Klart det går att hitta betydligt bättre spelare, t.o.m. för billigare pengar. Men då vill det till att Brynäs är ute och scoutar. Där har Brynäs historiskt varit oerhört svaga. Enklare att skriva nya avtal med befintliga spelare och hoppas på det bästa…

Jag menar, titta bara på Mannberg. Han är ju inte ens i närheten av att vara en av de bättre spelarna i MoDo ens… Säger allt om Brynäs strategi de senaste åren.

Peja:

Leksand förlorar max till Sharks, var väl bara en tidsfråga men får vi tillbaks Cehlarik vilket nästan är klart är det ju ganska bra ersättare, blir spännande och se hur de går för honom på andra sidan pölen.

Huge: Vänta nu, du menar seriöst att Brynäs inte kan hitta bättre än Pettersson, Molin och Genoway för samma lön?

Silfverkroken: Jo, jag tycker att man lever i en bakvänd drömvärld om man tror att både Molin, Mylläri, Pettersson, Sallinen, Genoway samt antingen Björk eller Hedberg kommer att ersättas av nåt ännu bättre eller i nåt fall likvärdigt.
Att man fortfarande verkar förhandla med dessa spelare tolkar jag som att det borde finnas nån sorts intresse från Alcen att behålla åtminstone och i mitt tycke hållbara spelare som Björk, Hedberg och Sallinen.

Silfverkroken: Minns att Sundlöv pratade om landslagspotential i Emil Molin och hans lön är antagligen därefter. Under Manner har han haft svårt att platsa i fjärdekedjan. Där har man inte fått mycket för pengarna. Skulle säga detsamma om typ Sallinen och Adam Pettersson som förmodligen var bland ligans dyraste fjärdekedjespelare, men knappast bland de bästa.

Genoway var kanske värd 300 000 i månaden för 5 år sedan, men som Sanny Lindström sa för några poddar sen - Genoway är passé nu. Han är fortfarande en kapabel SHL-spelare men långt ifrån den toppbacken som han var när han var som bäst. Med tanke på hur mycket sämre Genoway har blivit de senaste åren är det inte frestande att satsa på honom ett år till och fortsätta följa hans "utvecklingskurva".

Björk och Hedberg är spelare som blir bättre och bättre. Tycker det är en helt annan diskussion än om Molin, Sallinen, Pettersson och Genoway. Men det finns många bra unga hockeyspelare och varken Björk eller Hedberg är sensationellt talangfulla spelare som man måste behålla till vilket pris som helst.

Huge: Vadå drömvärld? Du får det att låta som att de spelare du nämner är så billiga och att det inte går att hitta något mer prisvärt. Tror nästan alla oss andra är överens om att det är precis tvärtom. Det är nästan svårt att hitta något mindre prisvärt än dem. Ditt resonemang känns totalt bakvänt.

Huge: Ja, varför inte? Ryktas ju att Genoway har 300K/mån. Går att få mycket bättre för den pengen. Är han beredd att halvera lönen så absolut, då kan man ju förlänga. Molin, Pettersson och Sallinen är alla överbetalda med tanke på prestationen, där hoppas jag man letar guldkorn i HA. Men som sagt, Brynäs tidigare scouting har lämnat mycket att önska. Mylläri är en no-brainer..

Huge:

Det är fullt rimligt att anta att det som mest är 2 av de spelarna som får förnyat. Kanske inte någon.

Kan tänka mig att Björk eller Hedberg stannar. Samt möjligen Sallinen. Resten kommer inte vara kvar.

Finns billigare, mindre skadebekymmer och bättre alternativ på marknaden.

Davey85: Nä, det är inte Alcens primära arbete.
Med tanke på all kritik han får och fått för mkt annat så är jag bara lite förvånad över att han ännu inte fått nån kritik från gnällkärringarna för att man bygger om i ERP:en och därmed kraftigt försenar uppspolningen av is.... ;-))

Jugge: Så du hoppas och tror på fullt allvar att även Molin, Mylläri, Pettersson, Sallinen, Genoway samt antingen Björk eller Hedberg inte kommer att få nytt förtroende?
Möjligtvis i en drömvärld där Alcen har obegränsade ekonomiska medel, men knappast idag...

Davey85: Äntligen lite goda nyheter från kansliet! Nu väntar vi bara samma besked gällande Molin, Mylläri, Pettersson, Sallinen, Genoway samt antingen Björk eller Hedberg.

Stort tack till Nicky för lång och trogen tjänst kämpandes för märket på bröstet! 👍

Davey85: Sedan är väl ändå Brynäs "nya" organisation på väg att byggas upp fortfarande, så kan vara lite svårt att jämföra det med andra klubbar. Jag är iallafall extremt optimistisk till hela organisationen trots brister i kommunikation, om man nu ska kalla det brister. Det återstår ju att se. Jag tror absolut på detta.

Huge: Är det Alcéns primära arbete att kommentera saker som isytor? Alcén, Kangas och Svedman erkänner själva Brynäs dåliga kommunikation.

Det verkar dock som att det har steppats upp. Sen håller jag med om att vissa drar för snabba slutsatser angående lagbygget när det saknas besked.

Kopenga Kickass: Är förvånad att ingen av gnällkärringarna har hittat den här artikeln ännu, så att man får chansen att gnälla på Alcens brist på kommunikationsförmåga även här...

{8399}: Det gör du helt rätt i. Trevlig Påsk, och skål!

JawKee: Det kommer att sluta illa här på forumet under sillen, redan nu är stämningen irriterad och jag drar mitt strå till stacken och tar semester.
Trevlig Påsk brynäsbröder!!

SnowKing: Blir du OROLIG? Varför blir du orolig? När många andra klubbar kommer med släpp så är det klart att en klubb som inte gör det blir lite pressade, speciellt när fansen skriker efter något. Inte så konstigt.

Sportnisse: Som väntat så gnäller den som i går raljerande över att alla utom Brynäs gör saker. Nu när man kommer ut med info så gnälls det på det också. Vilket trist liv man måste ha om man måste hitta saker att gnälla på och förminska andras jobb hela tiden.

Luddf: inte en rad om Brynäs. Däremot fick inte Timrås Nolan Zacic vara kvar. Rätt beslut. Går till Tyskland.

ellis: Inga direkta signaler från dig heller som tyder på att du under säsongen 22/23 vill/förmår lyfta dig från att vara en svartmålande gnällspik till en något mindre negativ dysterkvist…..

Inget fel i att fans vill se ett aktivt Brynäs som släpper nyheter och skapar buzz/intresse för föreningen. Jag känner ingen panik över att den första listan av namn som lämnar är för kort, jag tror den fylls på.

Kan inte se att t ex Mylläri, Pettersson och Molin blir kvar.

Sallinen, Geno, Björk, Hedberg..där är det mer osäkert var Brynäs står.

ellis: Ja gör det. Självklart vill klubben inte bli bättre än en typ en tiondeplats...

Sportnisse: Inga direkta signaler än tyder på att Brynäs vill/förmår lyfta högre i SHL 22/23. Lika så gott att intala sig detta.

Tigerhjärta: Pettis är ju en insider, han har många vänner kvar inom Brynäs sedan han jobbade där.

Tigerhjärta: Som väntat är det betydligt fler som kommer att få vara kvar än de flesta trott.
Jag hör återigen att man tror på en uppsida hos föra av dem tex Sallinen och att Manner kan ? ta fram mer ? ut spelarna

Pettisbif: ”Kan säga här och nu att Scott inte kommer vara 1a center nästa år. Där har ni nivån på sillyn tex.”

Får man fråga hur du vet detta? Har du någon direkt källa?
Ifrågasätter inte men undrar om det är något du själv påstår eller om det är något du vet som inte vi vet?

Pettisbif: Jag gråter inte utan konstaterar bara att jag är rädd att man väljer behålla fler än det behövs. Dessutom har arbetet våra fd sportchefer gjort (eller inte) inte varit direkt succé när det gäller att bygga truppen. Nu hoppas jag att det blir annorlunda i år och det är ju klart att det kan ta tid.

Peja: I Mylläris fall kan det ju ha o göra med att han sitter på 1+1 kontrakt, kanske är något som måste klaras upp innan man kan släppa honom?

mattiask: Mylläri och Pettersson har väl inte gjort mer för klubben än typ Kristofer Berglund? Synd att de inte fanns med i pressmeddelandet över spelare som lämnar. Men jag håller helt med om att Danielsson förtjänade ett eget pressmeddelande.

lapad: Fast det är väl ett jävla sundhetstecken att klubben inte väljer att tacka av tex Nicky på det sättet vi tackade av Berglund, Cibulskis med flera?
Nicky har gjort väldigt mycket för föreningen och förtjänar klart mer än vad de andra spelarna fick.
Visst Mylläri och Pettersson tex har väl iaf gjort mer för föreningen än de andra som blev avtackade.
Men jag är tämligen övertygad om att Alcén sett vad Brynäs suttit på för trupp, att det funnits spelare för att ligga där man ligger i tabellen.
Däremot är det ett LAG som ska byggas och inte enbart individualister.

Huge: och VV

Pettisbif: Ja, det förhandlas väl högst sannolikt med Björk, Hedberg, Genoway och Sallinen och att Alcen kan vara rätt så tuff gällande det ekonomiska iom att det kommer att finnas både fler och bättre alternativa fiskar i sjön som kommer att nappa.

Jugge: Frågan är väl isf om spelet verkligen är så ”oerhört” mkt snabbare i NHL? Möjligen intensivare med mer och tätare kroppskontakt då du får svårare att undvika tacklingar pga den mindre isytan.
Columbus har sannolikt noterat Björks stabilare/säkrare uppträdande efter ”omskolningen” till en mer defensiv back under andra halvan av säsongen och att det varit en huvudanledning till att man ev vill testa honom på en mindre rink och där han borde passa ännu bättre än i SHL.
Den enda spekulationen är väl isf bara om han får nåt avtal därborta. Och isf om han är villig att börja i farmarlaget, vilket inledningsvis väl är det mest troliga.
Oavsett lite Win-Win för oss då jag gärna ser honom i laget nästa säsong samtidigt som en likvärdig ersättare känns helt Ok.

Pettisbif: Jag håller med dig Pettis, lugn nu.. Vissa är som grinande barn.

Vänta och se innan ni slår fast att det blir samma lag nästa år. Om det blir en massa förlängningar och samma stomme så kan ni börja klaga.

Men inte nu.. jösses

Edit: Tack Niklas för ett tappert kämpande i Brynäströjan

Peja: Danielsson har ju lagt av.

Pettisbif: Talanger runt om i Sverige ser väl att Rögle samt ett par klubbar till är utmärkta ställen att vara på för att ”färdigutbildas” på som kan leda till NHL kontrakt. Där är inte riktigt Brynäs och flera andra klubbar i dagsläget.

Så inget konstigt att Lekkerimäki väljer Rögle. Han lär få bättre utveckling där än i (om än i en stor roll) HA med Djurgården.

Pettisbif: Brynäs har haft svaga sillyn och tagit många felbeslut de senaste åren så det är väl klart supportar blir oroliga. Och dom flesta blir nog inte övertygade av anonyma skribenter i ett forum att ta det lugnt. Dock anser jag att vi behöver ha tålamod och ge Alcen tid. Hoppas det kommer någon matnyttigt info i podden imorgon.

Rögle värvar verkligen talanger på löpande band inför varje år.
Nu är Lekkerimäki klar för dom. Synd att han inte valde oss. Han kommer bli riktigt bra. Nästa Wallinder/Höglander.

« · 2331246 · »