1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739753 inlägg · 7967 ämnen
« · 2330079 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{7981}: Känns ungefär som när Mattias Karlsson hamnade i NHL. Gick ju så där. Men roligt att vi får fram så många talanger.

JanT: Manner är bra, men ingen trollkarl.

Säsongen i sig usel, bottenträsket sen flera år tillbaka igen pga usel styrning, Alcens ”värvningar, tunn trupp i övrigt (som nämnda personer är ansvarig för), ”kalsong-kontinuitet”.

Håller med om värvningsdiskussionerna här tar onödigt stor plats, blir spekulation.

Samtidigt förestår jag mångas frustration i frågan då man i slutet av säsongen värvade en onödig back och WANDEL. Alcen mfl har väldigt mycket att bevisa.

Vi för verkligen hoppas att allt blir bättre framgent.

Auchinleck: oavsett räcker det att en av 8 står på utveckling.
2 blir en förmycket i ett oetablerat lag som troligen tom tappar delar av stommen.

xxx BIF xxx: Hur föreslår du hur man bygger en spelartrupp? Man behöver såna här typer av spelare i truppen om man ska ha råd med spets. Mer meriterade äldre spelare kommer kosta mycket mer för samma roll och det har ju varit problemet i massa säsonger nu.

Auchinleck: de kommer säkert konkurser lite om samma plats. Men glöm inte att Lindstein är bara 17 och Johannesson är 21.

{7981}: Konstigt kan jag tycka, men dom kanske slänger ut ett kontrakt och hoppas han passar bättre i Nordamerika?

Peja: Fast platsar man inte i ett shl-lag så bör man väl spela i HA och utvecklas till spets där, för att sen kliva upp - inte ta upp plats i ett bottenlag!
Grabben är ju ändå 21 år.

Och i år då varje positionen måste bli bättre än i fjol för bif för att på riktigt lämna botten 4, så känns det inte alls rätt med honom JUST I ÅR!
Ett topplag kan gå fel på två-tre värvningar och ändå gå till slutspel/slutspelsval med råge.
Den marginalen (även ekonomiskt) har inte BIF med så många som ska in. (Anser jag)

Peja:
Konkurrerar Johannesson med Lindstein i hierarkin?

Peja: Johannesson såg iaf lugn och klok under den tid jag såg honom igår.
Kan tänka mig att man valde mer rutinerade backar iom att IKO kvitterade och sen stretade emot in i det sista.

Jugge: Varför gnäller du isf om du nu insett att det säkert finns en rimlig förklaring?
Känns lite bakvänt och ologiskt i min bok.
Lika bakvänt och ologiskt som när du med en retorisk fråga kritiserar dom 4 anställda för att bara rulla tummarna samtidigt som du inte verkar ha en aning om vad dom gör om dagarna?
Alltid ett bra tips: kritisera eller hylla ett agerande EFTER att du tagit reda på omständigheterna, inte FÖRE….

Peja: Tror Johannesson lyfter till en högre nivå i Brynäs. Rbk har förståeligt valt att satsa på att utveckla Wallinder som får plats i topp sex bland backarna. Tycker dock Johannesson borde fått mer speltid eftersom Jonsson inte övertygat under säsongen.

Peja: Visst är det så, men det dras lite väl mycket slutsatser baserade på luft från vissa skribenter…

Peja:
Fast det var ju ute redan på vårsidan att vissa lämnar bif och som sedan nämndes i det pressmeddelande som gick ut i augusti.
Det var ju mer en ”summering” av alla som lämnat under sillyn och ingen nyhet som ett meddelande idag skulle vara kring vilka som lämnar efter 21/22.

xxx BIF xxx: Jag tror inte han har spelat alls dem sista maycherna….

xxx BIF xxx: Enligt den officiella statistiken spelade Johannesson 1 minut och 57 sekunder igår. Han platsar inte i Rögle men det är ju därför som han går till Brynäs - för att få istid. Många bedömare verkar ense om hans potential så jag ser fram emot att se honom i Brynäs. Såna unga grabbar som man kan ta in på billiga kontrakt för att få råd med bättre/fler spetsspelare.

Silfverkroken: Sökfunktionen på GD verkar vara borta eller helt förändrad, så svårt att hitta, det kan ha varit en liknande term som användes.

xxx BIF xxx: ”svarar tex Alcen INTE på email alls från supportrar” - skulle det stå.

Hur som, tittade på sista perren på röglematchen. Jag såg fan inte den här Johannesson fast jag letade. Var han ens med?
Ni som följt, har han steppat upp i slutspelet eller står han prestationsmässigt likvärdigt som under säsongen?

JanT: Det är en naturlig frustration när andra SHL-klubbar redan har kommunicerat ut kontrakten som inte blir förlängda och Brynäs antagligen slog svenskt rekord i att kommunicera ut det sent förra året när man väntade till augusti.

Pettisbif: Väl skrivet! Exakt min åsikt!

BIF Kungen: Jag kanske skulle lagt till en parentes (ironi)?

Vad är bra?

Mikko Manner är bra! Han har hejdat den negativa loop som föreningen befann sig och skapat möjlighet för ett avstamp uppåt.

I det perspektivet är det oerhört tröttsamt att ta del av en icke-diskussion som handlar om att BIF inte meddelat något om hur nästa säsongs trupp skall se ut. Hela diskussionen bygger på kvalificerade gissningar från frustrerade HS-skribenter.

xxx BIF xxx: Ha tålamod, besked kommer det är väl inget mer med det. Sen vet jag inte vad som skrämmer mest, förlängningar elle nya värvningar.

Peja: ”Jag uppfattar klubben som mer lättpåverkade än tidigare.”

Fast vi skrek väl länge efter nyförvärv efter spelare försvann utan att något kom in.
Som jag fattat det (hörde på läktaren får supportrar) så svarar tex Alcen på email alls från supportrar, men det vet jag inget om.

Svedmans/kangas rädsla att gå ut med mål kan ju vara ett annat exempel på att de inte är lättpåverkbara.

Men har du rätt så är det ett enormt svaghetstecken från klubben
För klubben ska lyssna på omgivning men ta egna beslut som de själva tror på, annars kan mycket bli fel fort!

Peja:
Det behöver bli ett stopp på cirkusen på juniorsidan. Är det JAEGs bristande nätverk som skapar oreda eller bara dåligt omdöme (tillsätter sambo)?

mk: jag håller med om att det ser bättre ut om man släpper att ”9 lämnar Brynäs” än att köra 3 här två där och 4 sedan - typ!
Ffa av respekt för spelarna som tvingas lämna!

Men sen att de kanske håller dörrar öppna för vissa spelare gör kanske också att man väntar!
Kommer ihåg tex granis när han ville försöka prova lyckan men trots väntat inte fick något intressant på bordet - då hade ju Brynäs en plats kvar tills han insåg vad som erbjöds och bestämde sig för att stanna!

Kan ju vara något sådant nu också - fast det är Brynäs har problem att få något på kroken att håva in och därför håller dörrar öppna?

Det är ju inte så att Brynäs sitter med någon som är tokfel för shl, utan i rätt lagbygge och rätt position så skulle säkert fler se bättre ut, vilket gör att faktiskt alla kan vara potentiella förlängningar till rätt pris - vilket skrämmer mig lite!

Därför skulle det vara skönt att som supporter bara få veta vilka som lämnar.
Men jag har förståelse att man dröjer med att gå ut med något så länge primära frågetecknen inte rätats ut för JA först!

Det kan ju vara att med så många utgående som behöver målsamtal och uppföljningssamtal mm att JA inte hinner med också om han samtidigt ska ha koll rörelserna på marknaden utanför sätraåsen!

Peja: Kommer du ihåg var du läst eller hört det där om att Grahm vill föryngra angående J18-tränarna? Tycker det låter fullständigt absurt med tanke på att huvudtränaren är 42 och assisterande 26 enligt Eliteprospects. Är väl för tusan ganska ungt för att vara tränare eller?

Malken: Det kanske inte var fel att göra sig av med dessa ur-Brynäsare, men felet var att man dumpade erfaren, kompetent arbetskraft utan att ersätta den på ett bra sätt.

Det var inte förtroendeingivande att göra Erika Grahms sambo till J20-tränare och dessutom slutade han ju nästan direkt, och ersättaren fick sparken ganska omgående. Det är inte vad man vill se när man gör sig av med en legend som Bäcklin. Hade väl varit skillnad om man hade ersatt honom med nån fantastisk J20-coach.

Nu verkar Mikko Manner få in en av sina gubbar som J20-tränare, Johannes Nygård. Han har varit assisterande i Liiga-klubben Sport fram tills nu, och jag tror att de har spelat klart, men givetvis ingen bekräftad information från Brynäs än. Hur som helst sitter nog Nygård säkert sålänge Manner är kvar, det vore svårt för klubben att kicka en av hans handplockade gubbar.

J18-silverkillarna är på väg in i J20-laget och det vore klädsamt att låta de utvecklas utan fler dumma inspel högre uppifrån.

mk: Förra året fick vi vänta till augusti vilket bara var en parodi. Nu när supportrar har börjat uppmärksamma att den här informationen helst ska gå ut inom kort, så tror jag att Brynäs kommer att göra det. Jag uppfattar klubben som mer lättpåverkade än tidigare. När det var värvningshets och alla skrek efter värvningar värvde Brynäs till synes av ren panik (Wandell), det hade inte Sundlöv gjort året tidigare.

mk: Jag tror också att de väntar till månadsskiftet vilket känns logiskt dessutom.

Jugge: Jag tror att iom att det är så många kontrakt som går ut , så vill man säkert inte gå ut med vissa och inte andra.
DÅ blir det spekulation bland fans att man ska signa om de som inte nämns.
Exempel: VV, vad händer där?
Kvar eller inte. Ska man tacka av.
Det är skillnad i andra lag som inte sitter med så många "tomma" platser.
Kontrakten gäller till sista april. Vi lär nog få vänta tills dess.
Men man kan tycka olika😀

Huge: Det finns säkert en väldigt bra rimlig förklaring. Det är ju trots allt kompetenta, insatta yrkesmän det handlar om… Man kan ju undra vad de 4 anställda på kommunikationsavdelningen pysslar med om dagarna? Ingen risk att bli utbränd där iaf….

Jugge: Anledningen kanske är så enkel som att man av praktiska(?) eller andra skäl vid ett och samma tillfälle vill avslöja namnen på samtliga spelare man inte vill behålla, istf att gå ut med dom enskilda namnen var för sig så fort man bestämt sig och meddelat dessa spelare att dom inte får nytt kontrakt.
Och vad har Timrås agerande med vårt att göra?
Där var det ju sen länge klart (vad jag förstår) att Lander, Pettersson och Wedin skulle skriva på ifall Timrå gick upp.
Helt andra förutsättningar jämfört med Alcens och Brynäs situation.

Pettisbif: Gillar din laguppställning, skulle vara smaskigt. Men, Sulak, sitter väl på kontrakt? Värva Norman till en tredjekeda, realistiskt?

{8399}: Brynäs har ju nästan lika många anställda som jobbar med en bra start som på sporten. Bara en sån sak.. Visst är det bra med insatser för samhället, men är det kärnverksamheten?

Peja: Har inte direkt några åsikter eller insyn om det andra du skrev men Glaas rekryterades som ungdomsansvarig för ca 5 år sedan innan han tog över som tränare för SDHL-laget och har väl haft kvar den tjänsten till viss del i bakgrunden hela tiden. Har ingen inside kring hur det gick till när Thelin fick lämna men där sades det väl att det var Campese som låg bakom det.

Om Lepistö väljs före Riikola så blir jag bara glad.
Om nu Lepistö väljer oss vill säga.
Riikola tycker jag känns som en spännande back helt klart. Men om Manner lyckats knyta till sig Lepistö till oss istället så blir jag mer nöjd med honom såklart.

Ta det lugnt Brynäs vänner.
Nyheter kring laget kommer. Varför så ihärdiga?
Njut av att vi inte spelade kvalspel.
Ni tror väl på fullaste allvar inte att spelare som Berglund, Mylläri, Pettersson, Molin och Danielsson kommer lira med oss nästa säsong... dumstrut på isf.

Vi kommer få se ett nytt Brynäs.

Om jag får titta lite i spåkulan så hoppas jag på något sånt här:
Vehviläinen/Lindbäck - Johansson

Kinnvall - Bertilsson
Sulak - Lepistö
Johannesson - Hedberg
Bergman - Lindstein

Rödin - Larsson - Frödén
Timashov - Palve - NY bra finne
Norman - Scott - Olesen
Eklind - Ölund - Axel Ottosson/Lukas Wernblom
Birgersson

JanT: hela ditt inlägg andas barn-nivå. Vem har pratat om att Brynäs ramlar ur till div 2, förutom du då tex?

Skrev i mitt förra inlägg till de som tycker som du, vad har varit bra?

Vill första hur du/ni tänker…

{8399}: många borde byta lag härinne:Förnekelsens IF känns som ett målande namn.

Till de som förnekar: vad har varit bra typ de tre senaste säsongerna?

Kontinuiteten, resultaten..?

Huge: Jag ser ingen annan anledning till att man inte kommunicerar vilka som inte får nytt kontrakt (för det finns inga) än att man faktiskt förhandlar med dessa spelare… Som jag sa tidigare, det gör mig rädd på riktigt…

Timrå värvar Lander, Pettersson och Wedin medan vi då förmodligen, eftersom inget kommuniceras, förhandlar med dom som sitter på utgående…

Peja: Lite lustigt att Örebro har 14 pers i sin organisation och Brynäs 42

Huge: Jag tror det börjar bli dags att dela ut lite godis till alla barn! Gråten och klagandet är på väg att nå nya rekordnivåer; ”Min kusins fasters storebrors kompis har hört att Brynäs inte ska värva Tjalle Tvärvigg”. ”Det stämmer inte enligt Hökens mamma”. ”Fy fan vilken dålig sportchef Alcen är”. ”Brynäs är omsprungna av alla lag och kommer ramla ned i Div II NO”……unt so weiter….

Minst 1 påse bilar / gamnacke ordineras….

Malken: Föreningen måste vinna tillbaka förtroende. Det gör man inte genom tystnad/dålig kommunikation. I dagsläget tror jag inte att nån vill se fler huvuden rulla, man vill däremot se hur arbetet framåt ser ut. Vad är vägen? Vad är vår strategi? Och ifall till synes kompetent personal får gå, berätta varför.

Jag tycker att säsongen varit bra/godkänd sportsligt sett, organisatoriskt är vi heller inte i kaos just nu. Däremot är det många frågetecken i luften och nån slags tystnad från Brynäs.

Cred måste ges till Ordförande Kangas dock, han svarar alltid på ens funderingar och tar oss supportrar på allvar.

Jugge: Ja, ibland dras man tyvärr ner till en icke vuxen nivå och sen slår den icke vuxne dig med hjälp av sin erfarenhet.
Men i din värld kanske det är vuxet att gnälla på Alcens tystnad innan du vet omständigheterna och fått en förklaring.
I min värld känns ett sånt beteende inte värdigt en vuxen utan mer värdigt en femåring…

Peja: Att Brynäs hållit sig kvar i högsta serien i hockey i över 60 år – vilket är en sensationell prestation - är väl mycket tack vare den kontinuitet som funnits i klubben. …Eller? Det har hela vägen funnits ett ”hockey-know-how” på högsta nivå i föreningen, detta dessutom representerat av människor med stor klubbkänsla.

Jag förstår ju också, utan att ha perfekt insyn, att misstag har begåtts vid uppsägningar. Vettigheten i att Tomas Thelin fick gå kan naturligtvis diskuteras. …Och vad jag förstår tvingades Pecka Alcén bort som målvaktstränare – kanske inte så vettigt det heller?

Jag såg sista matchen i SHL mot Leksand på plats och gamle ”Virus” Lindberg var i ivrigt samspråk med en enastående mängd människor, bland annat Inge Hammarström, och alla verkade så hjärtans glada att se varandra.

Inges och Dackells värvningsresor var förstås ingen jättehit mot slutet – men man måste också komma ihåg att Inge betytt mycket för Brynäs genom åren. Det är inte alls säkert att Brynäs varit kvar i högsta serien alla dessa år utan hans insatser. Detta gäller förstås också Micke Sundlöf.

På forumet verkar många ha attityden att man ständigt ska ”kasta ut” människor med stora Brynäshjärtan från Brynäs. …Och så har det varit under flera år – turbulensen har varit på galen nivå. …Och fortsätter turbulensen är Brynäs tid i högsta serien med säkerhet snart slut.

Oskarshamn gör succé i SHL tack vare att man räddades kvar av corona och ett fantastiskt arbete med värvningar Thomas Fröberg. …Men hockeykulturen på högsta nivå saknas och om några år är man borta från högsta serien. Det vet vi väl allihop?

Om turbulensen i Brynäs fortsätter bryts den enastående hockeykulturen i föreningen ner. …Och då har inte Brynäs större förutsättningar på sikt än vad Oskarshamn har.
Om jag fattat det rätt fungerar samarbetet inom Brynäs bra idag. …Och i så fall måste väl vi fans sluta upp bakom detta och låta organisationen sätta sig. Inte kräva fler avskedanden.

Jugge: precis, håller med till 100 %.

Hur dåligt ska det gå innan vissa öppnar ögonen, div 1?

Davey85: håller med.

Brynäs ledning inkl Alcen har otroligt mycket att bevisa. Inte konstigt att många här har lågt förtroende för nämnda personer.

Vad är det som säger att vi ska tycka annorlunda baserat på senaste 10 ÅREN…??

Detta är ju inte spekulation ((läs skåda in i framtiden och hoppas på mirakel) det är ju fakta.

Hur då fakta?? Ja, räcker tabellen????

Peja: Ingen aning. Jag vet ingenting om vilket upplägg man hade förra säsongen och hur det ser ut idag.
Tycker bara att det känns lite bakvänt att börja klaga på agerandet innan vi vet om det känns befogat med gnäll eller inte.

Peja: Det är såna här beslut som sänker förtroendet, särskilt om man inte kan bemöda sig med att motivera dem och kommunicera dem. Brynäs måste bli så mycket bättre här.

Tgl: Sättet som Brynäs kommunicerar på, eller totala bristen på kommunikation, har varit undermåligt under lång tid. Förmodligen pga att kompetensen att förstå hur viktig kommunikation är har saknats fullständigt

Davey85: en gissning kan vara att han hade varit i Brynäs så länge att han blivit en auktoritet pga sitt kunnande och man känner sig hotad som chef.

« · 2330079 · »