1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740299 inlägg · 7967 ämnen
« · 2352344 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: De hade en TV-studio för ESPN (tror jag) inne i deras ”Sky Bar”. Det var bara för barbesökarna att heja och ropa åt de som sände uppsnacket direkt i TV 🙂
Uppladdat:

500x0-fc17099d-4e7c-4904-8836-0afe5b8ad193.jpeg

mattias - 74: Var på plats i Ball arena i Denver ikväll för Game 5. Otrolig upplevlse att se en SC-final match från läktaren. Tycker dock Avs har sämre målvakt och ikväll otur med utvisningar. Hemmapubliken var inte nöjda.
Landeskog är dock väldigt populär i publiken.

Trevlig midsommar
Uppladdat:

500x0-076d967c-c4b7-4161-a388-9e807a4088d9.jpeg

Hemma från midsommarfirande, nu är det NHL och hoppas Landeskog får lyfta bucklan

Det är han värd

Strax nedsläpp på tv 10

Hoppas alla haft en fin midsommar

Tekvarianten: Ja, Madhawk sa väl ordagrant i Sanny&Svensson-podden att Saku var ”i princip klar” för Brynäs. Det var i samma avsnitt som Björninen också avslöjades vara nära oss.

nyb: Nu tror väl ingen mig (välförtjänt) efter jag fick fel info om Djoos. Men Saku ska vara klar för oss. Något med befintligt kontrakt (eller NHL-kontrakt?) som är kvar.

Men han spelar med oss i höst.

Herre P: också lättare att bli oroliga över lag när det är spelare man vet har fungerat i SHL, typ Färjestad iår. var nästan bara spelare som varit toppspelare i ligan som kom tillbaka

positiva med Brynäs iår är att våra toppspelare just nu
Palve, Rödin, Scott och Timashov är spelare vi vet är bra det tillsammans med att vi har en tränare man litar på ger mig positiva vibbar, men sen kan det vända. Men skulle inte byta någon av dem 4 mot exemeplvis Bödker

Jag tycker inte att man ska känna nån oro över hur andra lag värvar, det gäller fortfarande att få ihop laget, alla är individer och ska fungera som LAG.
Det har vi ju sett förut, en stjärnspäckad trupp som inte fungerar alls på isen..

Honken: Kommentarer i från MM i GD , vi ser starkare ut, men vi behöver få in ett par namn till på forwardssidan, säger Mikko Manner.
Och det handlar om att ha is i magen.
Vi kan vänta till augusti, då vet vi mer om hur allt ligger till med killarna som har Brynäs bakgrund och varit i Nordamerika ? så alla brynäs fans behöver chilla så får vi se i Augusti vilka vi spelare som kontrakterats upp .

Forsberg 1978: Detsamma, mannen! 😄

nyb: HVs forwardsuppsättning ser ut att vara ganska full nu, borde innebära att Mäenalanen inte väljer dom, vilket det ryktades om.

Vill jättegärna se Saku hos oss.

Makita: Jag tror båda lagen ligger närmare kval än guld. Vi får hoppas JA plockar två fina spetsspelare innan man stänger butiken. Jag ser fram emot en kul säsong😊

{8399}: Lite svårt att förstå vad du pratar om dom flesta brynäsare var glada om dom slapp kval förra säsongen efter föregående säsongs debackel , det ser mycket ljusare ut inför nästkommande säsong där topp sex är en verklighet där vi inte behöver sansa oss för .

Lunkz: Samma optimism härinne nu som inför förra säsongen, topp 6, sansa er.

Makita: Första gången någonsin som Leksand dragit in dom pengarna ifrån NHL exporter vilket är bra när dom måste betala tillbaka Corona bidraget , Leksand ska vara glada om dom slipper kval med tappen av spelare , backsidan ser svag ut målvakterna är sådär så det ser ut att bli en tung säsong för LIF .

{9873}: och då duger inte wännström.

Honken: Jag tippar att Hv kommer att vara närmare Sm-final än kvalserien nästa säsong, det går inte att komma ifrån att de har värvat många kvalitetspelare.
Brynäs kommer att vara närmare kvalserien än slutspel om inte Alcen värvar spets och som spets räknar jag inte Wänna.

Två riktiga spetsar så tror jag på topp sex om bara en värvas lite längre ner i tabellen dock på säker mark.
Alcen har hittills gjort en bra sillseason men det har även de flesta konkurrenterna.

Dessutom måste Brynäs få igång ungdomsverksamheten Leksand drar in 20 mille i år pga export till NHL och för dessa pengar kan Leksand förstärka ordentlig vilket de till största säkerhet kommer att göra.

Zzz: Väl kombinerat försvar bra målvakter ( bästa i SHL ) Manner har gjort sin första i säsong i SHL så nu vet han vad han har gett sig inpå , nu behöver Alcen värva två riktigt bra forwards så kommer det räcka riktigt långt , när det gäller Hv så är det ett stort steg att ta mellan HA och SHL så Hv fansen får vara glada om dom slipper kval .

DanneBif1912: Sjua i Luganos interna poängliga den föregående säsongen. Haft en tydlig nedåtgående trend ända sedan sista säsongen i NHL. Börjar bli till åren. Nja, en helt okej topp 6-spelare men inget mer.

Zzz: Jo backsippan var ganska kass, kanske inte i att förhindra baklängesmål men att bidra med någonting ytterligare än så. Spelskickligheten var sannerligen en bristvara.

xxx BIF xxx: Jag håller med om att vår backsidan inte var så dålig som många säger. Speciellt inte efter att Pajen tog över ansvaret för backsidan. Men nog ser mycket bättre ut den här säsongen. Visst många har inte spelat SHL tidigare. Men har man levererat internationellt så håller man även i SHL.

ellis: Luktar flopp lång väg om HV, jag tror de får det tufft…

Glad midsommar😀

Berge: Det finns alltid om och men gällande Brynäs värvningar medan konkurrenternas är givna succéer.

LuringZzZ: jopp, men känns bättre nu..gör inte om samma misstag igen

xxx BIF xxx:

Skillnaden mellan Friman och Sklenicka i jämförelse med Larsson är att de två första gjort det bra i KHL, spelat VM och OS (varav en av dem vunnit turneringarna)

Sen är Friman och Sklenicka tvåvägsbackar som laget kan luta sig emot. Jag är inte det minsta orolig över Brynäs backsida, jag skulle till och med vilka hävda att det är bland den bästa backsidan Brynäs mönstrat under 2000-talet i konkurrens med guldåret. Det är snarare forwardssidan som oroar. Vem ska göra målen?

Det är den knuten Alcen måste lösa.

DanneBif1912: Hahah hade inte dom ett top 6 lag när de bar av mot Allsvenskan? xD

xxx BIF xxx: HV tror jag i vart fall inte blir nån planka av räddning. De sätter sprätt på sitt kapital och värvar bra nu. Brynäs måste få till bra namn på sina sista nya. Inga medelkompletteringar duger i konkurrensen.

DanneBif1912: Mycket lirare som har fina meriter i HV! Har gått åt pipan förut det även om det är läckra namn. Jag är inte så säker att det är given succé.

Berge: på papperet har vi bredare spets på backsidan ja, men i shl-sammanhang vet vi inte vad vi faktiskt fått ännu. Henrik Larsson gjorde det bra i Liiga - bara som en referens.
Sen har vi ung bredd som måste steppa upp.
Jag är som sagt inte säker på att vi har så mycket bättre backuppsättning nör det börjar gälla. Men håller finnarna samma/lika nivå på shl-rink som mindre och de unga tar kliv så håller jag absolut med dig! Men det är många spelare som har ett ”om” över sig.
Personligen tyckte inte jag att vi hade sådålig backsidan ifjol heller som många säger, det var mest bössan på blå vi saknade.

Glad midsommar på er alla Brynäsare 🇸🇪

Skrubben: mikkel bödker klar för håve,,snacka om att dom värvar klass..blir topp 6 lätt för dom...guld kandidat...vilka forwards dom får,,,men hur fan mycket kan dom värva...15fw nu å 9 backar..å dom är inte klar än...1-2 klass lirare till ska in

Skrubben: Nu har ju aldrig varken Friman eller Sklenicka spelat i SHL och Kinnvall vet man inte hur han håller

Berge: Haha ja det är faktiskt absurt att påstå något annat. Genoway mot Kinnvall, Friman mot Mylläri, Berglund mot Sklenicka. Om man inte kan se att detta är en gigantisk uppgradering så bör man nog ifrågasätta hur mycket man egentligen kan om hockey.

xxx BIF xxx:

Backsidan är både en och två klasser bättre än ifjol.

Genoway, Berglund, Mylläri och Björk har lämnat

In har vi fått en offensiv klassback (under samtliga hans tidigare säsonger i SHL) i Kinvall och två OS-backar i Sklenicka och Friman.

Dessutom har Hedberg och Lindstein blivit ett år bättre. Så din tanke om att ”backsidan inte alls är så mycket bättre” är en konstig tanke.

Scerban:
Jag kan delvis hålla med. Wänna vet vi var vi har på shl-rink, Ojamäki har en säsong och den såg inte bra ut.
Att titta på poängtoppar är dock skevt. Istid och vilka man lirat med spelar in. Ta vår JJ tex som gick med Oscar och Clark. Fan va assist han hade.
Jag är inte på för wänna och Ojamäki kan vara en shl-rink-risk som de andra finnarna vi värvat.
Jag är inte alls säker att vår backlinje/backuppsättning är så mycket bättre än i fjol. På papperet har vi en bredare spets, men vi har också en orutinerad bredd som behöver ta utvecklingssteg.

Scerban: Oj, så mycket bättre Ojamäki är än Wännström.

Skagge: B2B mot Leksand, en match mot Örebro samt 2 i Danmark mot Malmö och Rödovre. Efter det så står Timrå och AIK på tur.

Peja: Någon som läste artikeln förut idag i GD om försäsongsmatcherna och kan sammanfatta den lite kort?. Tack i förhand

Scerban: Wänna har bara gjort en riktigt bra seniorsäsong, är äldre och har framförallt en trist skadehistorik. Ojamäki har levererat mer kontinuerligt, spelat många landskamper inklusive flera VM och OS, samt vunnit skytteligan i världens näst bästa liga. Det är klart att han är en mycket mer meriterad spelare, att han är yngre och inte har samma skadehistoriker väger ju också tungt.

Däremot hade ju Ojamäki säkert varit otroligt dyr och det känns riskabelt, med tanke på att han kanske inte passar in i SHL sett till LHC-sejouren.

Några andra övergångar som blev offentliga idag är Rundblad till Kärpät, Granholm till Graz, och Eetu Tuulola till Ilves.

{9873}: Precis, Kinnvall är ingen Messias. Men han lär vara den fruktade PP back som vi saknat sedan Gunde försvann.

Charles: Håller med helhjärtat det viktiga är att få Kinnvall skadefri då kommer han att vara en viktig kugge i lag bygget .

{9873}: Kinnvall ska vara den ledande offensiva backen i en annars på pappret stabil backuppsättning, med mycket variation, mest 2 vägs backar några med offensiv uppsida och några med defensiv. finns ingen ensam back som ska vara en messia,
tror någon det så har man inte lyssnat på ett ord Manner sagt om att bygga en grupp/lag

Jan Grismöbel: När det gäller Kinnvall så får vi hoppas på en bra försäsongs träning vilket fungerade bra förra säsongen för Brynäs där vi hade väldigt lite skador under säsongen , så en skadefri säsong för Kinnvall så kommer han vara väldigt nyttig , ingen messias men en väldigt viktig pjäs i lag bygget .

Scerban: Jag tror att det är svårt att säga. Mycket handlar även om kemi, även om förtroende. Alla föreningar är olika, många olika personligheter och individer i ett lag och runtomlaget.

En jämförelse mellan Sebastian Wännström och Niko Ojamäki, sett till gjorde poäng i SHL och Liiga.

Ojamäki har gjort sex säsonger i Liiga. Som bäst har han gjort 23+14=37 poäng och som sämst 8+6=14 poäng. Alla dessa säsonger spelade han minst 54 matcher. Räknar man bort säsongen 14/15 (då han var nitton) så är sämsta säsongen 17/18 då har gjorde 8+9=17 poäng.

Wännström har gjort en säsong i Liiga och gjorde då 33+13=46 poäng på 58 matcher.

Ojamäki har gjort en säsong i SHL gjorde då 5+11=16 på 48 matcher.

Wännström har gjort fem säsonger i SHL. Som mest har han gjort 14+7=21 poäng och som sämst 8+8 = 16 poäng. Den senare noteringen gjordes på endast 26 matcher i HV71 16/17. Säsongen innan gjorde han 9+9 = 18 på 20 matcher med Rögle.

Wännströms sämsta säsong i SHL var alltså bättre än Ojamäkis enda, och Wännströms enda säsong i Liiga var bättre än Ojamäkis bästa.

Jag vet att Ojamäki var målkung i KHL senaste säsongen men frågan är om skillnaden mellan dessa är så fruktansvärt stor som många verkar vilja gällande.

{8399}: Rätt ointresserad av dina groggar som står som ett ösregn under säsong oxå.

{8399}: Kvalificerat skitsnack Larsson är en offensiv spelare som slagit sig in i NHL även om han fått spela i tredje fjärde kedja vilket inte Tedenby klarade av .

Wesley: Slutsatsen är att Larsson spelat i NHL medans André Tedenby inte platsat , dessa två är inte i närheten av Larssons talang och kvalité därför har dem spelat i KHL medans Larsson varit gjuten i NHL och troligtvis kommer han att fortsätta spela där , det är en väldigt liten chans att han kommer att spela i Brynäs till hösten .

Vill önska alla Brynäsare och alla som läser här inne en trevlig midsommar

Imorgon blir det kubb öl grillning och lite lantliv i Dalarna.

Väl mött i höst

// Mattias

{8399}: ” Vem som är bäste offensive spelaren är svårt att avgöra som jag ser det.”

100%. Men vem som är bästa spelaren är det inget snack om

Tigerhjärta: Tedenby är har mest offensiva kvalitéer och skall lira i en offensiv kedja medan Larsson har kämpat sig in i NHL via mycket spel i defensiva enheter och spel i AHL. Vem som är bäste offensive spelaren är svårt att avgöra som jag ser det.

« · 2352344 · »