1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750831 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
honken21: det handlar inte om att gilla Hägg eller inte. Han har sin roll i Brynäs som alla andra.
Vi saknade fysik i slutspelet förra året
När Bertil var skadad o soda fick det svårt i det mer fysiska spelet sp saknades den rollen förra året.
De som inte såg det förstod inte Brynäs problem förra året i Finalen...
Robert Hägg har +4 i år....Har han bara varit dålig då???

Silfver: Jag funderat lite på det.

Nu ska Bertil, Silfver, Anton, Kinnvall av stommen ha nya kontrakt. Oskar, Bobby, Jack? är väl spelare som man vill ha kvar?

Nu måste man börja putta ner spelare.
Ryker Jack för att Oskar hamnar där med Ölund?
Var ska Bobby spela, och med vem? Larsson i andra?
Orkar Silverberg i andra 1 år till? Längre ner?

Det är bara några frågor som kommer upp nu.
Alcen får nästan skicka blanka checkar till Soda och Lucas. Dom måste hem..

Sen vilka ska vara nya? Nu när Dif är uppe så blir det svårare med Stockholmare.
Det kanske har blivit en "förbannelse" med alla gamla..
Och sen.
Ska man bryta med Bäckis? Trots allt gammal och tar mycket plats i PP, som är för uselt med spelarna i första PP nu.
Kan man peta Bäckis där? Vågar man det..

Tur man inte sitter med det här jobbet😀

De som "gillar Hägg" har verkligen inte förstått Brynäs problem den här säsongen.

Stefan R 63: Ja det enda som är "anmärkningsvärt" i frågan är hur munkas har resonerat....

Stefan R 63: Klart det är märkligt att Vesel spelar mer än Andersson och Norlinder, men det skulle kunna finnas bakomliggande faktorer som exempelvis skador och sjukdomar. Ingen som har sett de senaste matcherna kan ju tycka att Vesel har varit bättre än Andersson på backen.

munkas: anmärkningsvärt???
När man som tränare står med 3 backskador så är det inte så konstigt att man gör det inte alls...
Jag tycker det är så mycket bättre än att en ung oprövad junior ska gå in o ta istiden
Att man sätter ihop två rutinerade som Luke ...Vessel ..o som pratar samma språk Det är ju smartness...
Du hänger ju kvar vid att det inte har kommit in nån förlängning ...Det är ditt Mantra..
Tur du inte är tränare ...för ett lag. Som tränare måste du vara väldigt flexibel o kunna ändra o göra snabba ändringar o inte gråta över spilld mjölk .
Du har ju heller ingen aning om spelarnas status o fysik småskavanker..... Vessel har förmodligen en väldigt bra fysik och kondis som gör att han kan snitta dessa minuter.
Nä jag är inte Alcen men du är Munkas o det för mig helt obegripligt att du håller på Brynäs med ditt ständiga klagomål.

Silfver: Finns mycket negativt att skriva om Brynäs säsong hittills! Men det är redan avhandlat.

Nu siktar vi uppåt tror vi kommer nå topp 6 när serien är summerad.

IronKrook: Så 2026 har vi ett gäng bärande spelare, kaptener och kulturbärare som blir 39, 38, 36 x 2, 35, 34, 32 x 2 och ungdomen Ölund bara 29. Det var bra att JA kompenserade med två killar som blir 36 och unge herr Hägg 31 vårar. Boomers IF?
Vi har några jobbiga år framöver. Får hoppas att JA slutar letar namn och fokuserar på egenskaperna istället.

IronKrook: Jag tycker iaf inte att vi behöver ha bråttom och förlänga med Hägg och absolut inte till den lön han har i år. Vi kan gott avvakta och se vad Bertilsson tillför först och vad som händer framåt innan vi tar något beslut.
Gällstedt vill absolut spela ett spel som bygger på puckkontroll och där vi ska äga spelet med puck. Därför kan man ju också fundera på hur snacket gick mellan Alcén och Gälla med dom nyförvärv som plockades in och hur väl dom skulle passa in i den gamebook som Gälla vill spela efter.

Nu känns det som att vi får vi leva med dom backar vi har den här säsongen. Känns ändå som att Witkowski kan tillföra och Berra vet vi vad han kan när han är frisk.
Vi kan naturligtvis inte förvänta oss att få igång ett spel som ifjol utan ska vi få ut max av det här laget nu så gäller det nog att vi spelar just som ett lag där alla måste bidra i alla delar av spelet.
Man kan då tycka att vi har gett upp den här säsongen om en topplacering men kan vi bygga vidare på det spel och den inställning som fanns under andra halvan av matchen mot HV så är det större chans att poängen trillar in oftare.

ELFBIF: 9 gånger av tio är det snabbare återhämtning än skada👌

ELFBIF: "Hur många matcher låg vi inte under efter första för att sedan kliva ut o vinna."

Det kan jag ta reda på!

Av 13 matcher vi låg under i efter första perioden såg det ut så här:
4 vinster
2 oavgjorda
7 förluster
Det kan låta lite men vi hade en vinst% på 30.77%. Tvåan låg på 23.08% och snittet i ligan var 11.01%. Timrå, Växjö & LHC låg alla på 0%

Om vi låg under efter andra:
1 vinst
3 oavgjorrda
12 förluster
Det är en sjundeplats på 6.25%. Snittet låg på 5.7%.

Om vi vänder på det och tittar på när vi ledde istället. Börjar med efter första:
14 vinster
3 oavgjorda
1 förlust
Fjärdeplats på 77.78%

Efter andra:
20 vinster
3 oavgjorda
1 förlust
Sjätteplats på 83.33%

Sen ska man komma ihåg att vissa lag ligger högre upp här för att de procentuellt vann fler matcher de ledde i. Malmö är t.ex. etta på 100% efter andra perioden med sina 13 vinster, 0 oavgjorda och 0 förluster. Vi hade ju många fler vinster än dem för det men procentuellt vann de ju fler (100% är omöjligt att slå).

Hägg tycker jag inte bör få förlängt.
I alla fall inte så länge vi har Berra och Witkowski i laget (samt Gällstedt, som ju vill ha ”possession” och där passar inte otekniske Hägg in).

Alcén har en del att jobba med till nästa år på alla fronter. Ny målis, nya spelskickliga backar.
Viktigt att föryngra laget, särskilt på forwardssidan där vi saknar vassa målskyttar med fart på rören som kan avlasta Silfver och Rödda som fyller 36 nästa säsong (Larsson och Bäckis, som jag hoppas fortsätter, är ju inga utpräglade målskyttar precis).

Cardigan Daffipoff: Sjukdom.

ELFBIF: Är det någon som vet något om orsaken till Kinnvalls frånvaro igår?

munkas: Du verkar ju inte ha fattat ett dugg av poängen med Vesel som ersättare: han ska naturligtvis i första hand avlasta backsidan för att slippa överbelastning på ordinarie backar. Extra viktigt när vi har fått skador på Djoos och Kempny och Kinnvall dessutom klev av igår.
Om det sen visar sig att Vesel gör ett nästan lika bra eller ev bättre jobb än den/de han tillfälligt ersätter, så säger ju det jävligt mkt om HANS skicklighet och anpassningsförmåga till en ny roll på isen.
Vilket i sig inte har ett dugg med ordinarie backarnas kvalitet att gör.
Så, nej: du kan inte ha tänkt igenom din ”analys” innan du postade den…

Jag gillar Hägg, nivån han håller just nu så platsar han i Brynäs och han är en tillgång till laget. Lönen är väl i överkant kanske. WItkowski, jag gillar det jag ser hitintills. Bellows har börjat växa in i det och börja göra det han ska göra, vilket är mål o assist. Kan vi få spela fullstyrka lite oftare så tror jag att det börjar ljusna för oss o Brynäs i sin helhet. Men man ska inte ropa hej.

Däremot att vi kan vinna matcher då vi ligger under påminner om laget förra året. Hur många matcher låg vi inte under efter första för att sedan kliva ut o vinna. Den kanske du kan svara på Gavve ifall du har tid?

OveJärnkrok: ”Hade spelskickligheten varit högre bland övriga backar så hade nog Hägg sett bättre ut och kunnat fokusera på det han gör bra.”

Håller med sen tycker jag att vi ibland enbart jämför backarnas spel isolerat och forwards för sig.
Det som även slog mig när jag såg Hägg i landskamperna var att han oftast spelade ett enkelt förstapass. Det behövde nödvändigtvis inte vara till backkollegan eller ett längre pass i mittzon utan även ett kortare pass till en forward i egen zon. Då gäller det även att ha forwards som är starka på pucken och kan göra något vettigt i nästa skede. Där har vi en förmåga att istället spela fast oss och har svårt att hantera det spelet under press.

Tittar man på dom allra skickligaste spelarna så är dom inte bara duktiga med klubban utan dom besitter även en förmåga att vara stark över pucken i trånga situationer. Där finns det lite mer att önska hos många forwards i Brynäs och framförallt i egen zon där vi tenderarar att bli lite ängsliga och skvättiga.

Hägg behöver naturligtvis kunna hantera sina förstapass bättre och det är inget försvar att han kan skicka problemet vidare till en forward och sätta den i en dålig situation, men det kändes som att han blev lite ”räddad” där när han spelade i landslaget. Antingen av en skickligare backkollega eller att forwards löste utspelet.

Svensson_62: Den våta drömmen är ju att Söderström och/eller Lindstein tröttnar på harvandet och tar respektive förnuft till fånga, men givet materialet vi har nu tror jag att det kunde vara den intressantaste uppställningen. Rätt kombination av left/right, dessutom.

Stefan R 63: ”Eller tänkte du inte alls utan bara gnäller ?
O du vi vann matchen....”

Läs mitt inlägg igen och försök att göra en bättre analys.
Jag tycker det är väldigt anmärkningsvärt att en forward får kliva ner och spela back. Sen är det ännu mer anmärkningsvärt att denna forward får mer speltid än de ordinarie backarna, varav en av dessa backar sitter på en topplön och således borde vara ämnad för mer speltid än en vikarierande forward…
Gällstedt anser alltså att en forward gör ett bättre jobb på backen än de spelare som har det som sin ordinarie position. Detta är ju väldigt anmärkningsvärt och fullkomligt orimligt om de ordinarie backarna hade hållit en hög nivå.
Tycker inte du det?
Eller vill du bara försvara Alcen till varje pris utan att veta vad du egentligen argumenterar för??
Är det du som är Alcen?
Välkommen till HS!

Auchinleck: Jo och när Mr Tålamod tar time out och vaskar om med en ökande frekvens så är det uppenbarligen något som inte når fram i coachingen.

Jugge: Witkowski är överraskande bra på skridskorna och spelar fysikt med bra tajming i tacklingarna.
Däremot så verkar han sakna den smartness som krävs för att lyfta laget. Trots sin rutin så har han blivit grundlurad ett par gånger redan. Men så klart behövs han givet stt vi har Vesel på backplats men kanske bättre att sätta honom bredvid typ Norlinder framöver?
Att spela de två backar som har bäst möjligheter att driva upp pucken eller komma i en andravåg (AA och Norlinder) är mycket märkligt.

Peja: ” Gillar Hägg och tror han skulle kunna bli en stommespelare över tid, men då behöver man en annan mix på backsidan och han kan inte ha en topplön sett till de stora begränsningarna som finns i hans spel.”

Absolut, som jag skrev i mitt tidigare inlägg vill jag inte förlänga med Hägg till nuvarande lön. Han är alltför begränsad i sitt spel för en sådan topplön. Alcén behöver ha gott om pengar för att förhoppningsvis signa upp de 2 kreativa backarna som han misslyckades med inför den här säsongen.

Drömmen är ju Söderström och Carlsson in och då behövs det gott om pengar för att signa upp båda på flersårskontrakt.

Cardigan Daffipoff: Det låter riktigt bra 👍

Gavve: Gillar tänket, det är väl lite där jag är och fantiserar också.

Kanske att både Norlinder och Axel skulle kunna höja sin nivå i det kreativa med en stygg städare jämte sig.

Witkowski/Norlinder, Hägg/Axel A, Sheriff Bertilsson/Kinnvall hade varit intressant att se🤔

Fofi : Han måste ju ha ofantligt med tur Hägg...
Han står på +4 ....i plus/minus...eller väljer vissa i detta forumet att se när han gör en icing eller missat pass...
För du jämför väl inte honom med Soda eller dastous?

munkas: Måste vara en tränares dröm att vid skador ha en fw som kan ta en ny plats och göra det bra!!!
Eller tänkte du att Luke skulle spela höger och vänsterback?
Eller att vi spelar en man kort vart ttedje byte?
Eller att Dahlqvist skulle få 15 min istid i en viktig match
Eller tänkte du inte alls utan bara gnäller ?
O du vi vann matchen....

Gavve: Hade spelskickligheten varit högre bland övriga backar så hade nog Hägg sett bättre ut och kunnat fokusera på det han gör bra. Det fysiska. Med det sagt hade jag nog ändå trott att han skulle vara lite bättre med pucken i alla fall.

Inget fel att betala för fysik, men till vilket pris och hur mycket överseende man kan ha med andra aspekter av spelet är väl en balansgång.

Jag förstår ju värvningen av Hägg mer än andra värvningar vi gjorde inför säsongen.

Cardigan Daffipoff: Jag har ju varit inne på att det hade varit intressant att få se Norlinder (och Axel A kanske) bredvid en mer defensiv back. Tänk liksom Hägg med Norlinder, Berra med Kinnvall & Axel med Witkowski (bara exempel).

Då tror jag man skulle få mer ut av alla backar. Du har en renodlad defensiv back i alla backpar och den andra kan då få ut lite (eller mycket) mer av offensiven. Sen är jag säker på att det finns argument till varför det är en dålig idé också. Jag är ju bara en hobbytyckare. :)

Gavve: Problemet som jag ser det är att den typen av rollfördelning kräver mer än vad Axel A och Norlinder klarar av när det kommer till att vara spelförande. De båda är ganska allround och inte alls dåliga, men glänser inte åt något håll som jag ser det. De blixtrar till ibland och gör fantastiska grejer, men blandar med en del fadäser som kommer av att det förväntas mer av dem i det offensiva än de reder ut.

Nu är vi där igen, vi behöver ett par spelförande backar😏

Fofi : Häggs o djoos löner skojar man inte bort.. Djoos och Hägg är bland de bäst betalda i laget, men deras output motsvarar inte de lönerna. Det är rimligt att ställa högre krav när man sitter på de kontrakten..

mk: Varav en av de ordinarie gjorde din andra match för säsongen. Det kunde absolut gått sämre.

Grin-Olle:
Då får du titta lite noggrannare på vilka situationer Häggs icings kommer ifrån:)

Gavve:
haha, jag sa aldrig att dom var nöjda :)
Min poäng var mer att det sker att föreningarna kastar om i positionerna, baserat på status i truppen.

Lägger man till boxplay, PP, och skära ned på kedjor, så är det nog ytterligare några gubbar som gått in och nött på icke-ordinarie position.

Cardigan Daffipoff: Jag kan tänka mig att Brynäs ville betala ordentligt för vad vi saknade i slutspelet (än mer efter att Berra försvann). Försvarsgeneral som spelar fysiskt och är "tuff". Det är ju inte så att vi hade gott om fysiska backar i slutspelet.

Där passar ju Hägg in utmärkt (i teorin). Sen har han uppenbarligen andra brister, det säger jag inget om.

Berra tjänade ju rätt ordentligt med pengar han också när han "lockades" hem till Brynäs. 250k i månaden pratades det om då (2020) och lönerna har förmodligen gått upp sedan dess också.
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/4qJwOV/ska-locka-hem-publikfavoriten-med-monsterkontrakt

Sen jämför jag inte Berra med Hägg då andra kan göra det bättre. Menar mer att de (åter igen i teorin) ska fylla ungefär samma roll i Brynäs och att man betalat bra för den rollen tidigare. Så jag är inte jätteförvånad över att Brynäs valde att kasta upp pengar för Hägg.

Sen tycker jag fortfarande att man gör helt fel när man sätter ihop Hägg med vissa backar. Han är/var som bäst när han spelade med Kinnvall. Precis som Berra och Kinnvall var bra ihop (inte som D'Astous och Söderström så klart).

Fofi : Jag uppskattar en icing mer än att spela fast sig i egen zon.

Cardigan Daffipoff: Jag missade början på matchen igår och såg inte att inte Kinnvall var med.
Innebär alltså att Brynäs spelade med 3 ordinarie backar. 1 ny och 2 juniorer.
Och slår ändå HV..

Allt som var bra förra året med spelet och skador har jagat Brynäs iår..
Men skön vinst😀👍

Jugge: Gillar Hägg och tror han skulle kunna bli en stommespelare över tid, men då behöver man en annan mix på backsidan och han kan inte ha en topplön sett till de stora begränsningarna som finns i hans spel. Om han vill fortsätta bo kvar och pendla från Uppland finns egentligen bara Brynäs och Djurgården som alternativ, och Wikegård är nog inte heller att ge honom en superlön, så Brynäs sitter ändå i en ganska bra förhandlingsposition om man vill ha kvar honom.

Det köper jag absolut, att man borde kunna få mer för pengen. Och att man kanske inte skall betala topplön för den typen av roll.

Gavve: Finns ganska många om man tar med spelalternativ som har gästspelat på andra positioner, som man väl kan anta att Vesel gör nu. Mads Hansen gjorde också det, men finns även fler exempel. Desto färre som blivit omskolade. Tim Heed skolades om från forward till back i J18 och gjorde sedermera en lysande karriär som back. Fredrik Eriksson (spelade i bla Frölunda och Malmö) skolades om till back när han redan var elitspelare.

blandsaft: Just center och ytterforward är nog inte så ovanligt och det var nog inte det jag tänkte på riktigt även om jag nog var otydlig. Där har vi ju även Ölund & Scott som exempel (Vesel tror jag lirat lite ytter också). Ölund spelade ju på kant och gjorde det rätt bra där en del förra säsongen t.ex.

Det är ju ett mycket större hopp att gå från back till FW eller FW till back då (antar jag). Och därmed är det nog också ovanligare.

Här undrar jag dock vad du menar?
"Oskar Engsund Örebro ordinarie back, lirar även som forward!"
Oscar Engsund spelar väl i Luleå? Och har han någonsin spelat FW?

Sen vet jag inte om Robin Norell räknas då han blev tvingad att spela FW i en halv säsong. Och därför lämnade han. Han är en renodlad back.
"Det bittraste minnet var att jag fick spela forward under en halv säsong, trots att jag är back."
www.shl.se/article/2o5ual0l1-403dd/20-fragor-
Så att säga att han spelar forward är nog lite missvisande.

Fofi : För pengen Hägg kostar den här säsongen ska vi absolut inte förlänga med honom. Sällan man ser en elitback som är så oerhört begränsad med klubban. I stort sätt varenda gång han försöker vara ”kreativ” så slår han pucken till icing.

Visst delar han ut en ”propp” här och där, men dessa renderar väldigt sällan i fördelar för laget som spelvändningar osv. Tycker man ser redan nu att Witkowski är en mycket mer komplett spelare med bättre 1:a pass osv än Hägg. Han lär vara betydligt billigare också.

Fofi :
Löner per månad enligt expressen
Hägg: 250-299k
Djoos: 250-299k
Kinnvall: 200-249k
Norlinder: 150-199k
Bertilsson: 150-199k
Andersson: 95-119k
Kempny: 200 000€ netto / säsong. Tidigare klubben Prag genomförde utköp vilket påverkar storlek på lön)

För Häggs lön så kan du få 2-3 backar från HA/Europa som presterar liknande med närmare 0 spelsinne, som slår usla första pass och tar onödiga utvisningar här och där.

Gavve: Jag tror inte att det är sjukt ovanligt med att spelare får hoppa in på andra positioner.

För att nämna några:
Jonathan Lekkerimäki - Örebro! center / ytterforward!
Robin Norell - ordinarie back lirar även som forward!
Joel Mustonen - Frölunda. Center och ytter forward!
Oskar Engsund Örebro ordinarie back, lirar även som forward!

Sedan såg jag i Hockey studion att dom lyfte någon ung spelare som hoppat upp ifrån back position och lirar center numera, och gjort det bra (minns inte namnet)
Jag har för mig att det var någon utav Frölundas yngre.

Dock så är väll kanske Vesel, lite annorlunda med tanke på istid, och ansvar i det defensiva numera

Cardigan Daffipoff:
Hägg är inte bedrövlig. Men hans lön återspeglar ju inte prestationen. Sätter oftast laget i skiten med sina beslut såsom icings, utvisningar osv. Vi ska absolut inte förlänga med honom om han inte vill gå ner i lön.

Liksom hur svårt kan det vara att hitta en back som Hägg för en mindre peng?

munkas: Du drar det hela vägen, men jag skulle vilja kalla det att han är bra så länge han inte försöker vara spelförande🤔

Cardigan Daffipoff: Jag håller med. Hägg är en helt ok back så länge han inte har pucken.

Är det bara jag som tycker att Hägg inte varit helt värdelös det sista? Jag är helt med på att han varken är Söderström eller D’Astous när det kommer till offensiva kvaliteter, men det är ju knappast som ersättare till dem han är värvad. Han är värvad för att vara stark i defensiven. Någon med öga för statistik får gärna hjälpa till här, men jag tycker det känns som att det varit ordning på torpet i defensiv zon när han varit på isen under de senaste matcherna.

Att idiotförklara honom för utvisningen igår känns bara som upprepande av ett mantra. Tycker det var svagt av domarna att ta den, sett till vad man släppt från motsatt håll. En sådan spelartyp kommer dra på sig en del utvisningar. Det kommer liksom med paketet men just den spelartypen var enligt mig vad vi hade för lite av under förra året. Problemet är balansen - vi skulle kunna spela med 6 stycken D’Astous, han har hela paketet, men 6 stycken Söderström hade inte fungerat. Han behöver en stadig kompis i defensiven, typ Hägg/Witkowski/Berra.

I år har vi (med Sheriff Bertilsson inräknat) tre stabila pjäser nu med Witkowski intåg, men som bäst en offensivt duglig back (Kinnvall) Övriga är något slags mellanting och det tror jag stör balansen. De är inte tillräckligt spelskickliga för att väga upp för de mer defensivt lagda pjäserna, och inte tillräckligt defensiva och fysiska för att renodlat spela det spelet.

Jag leker med tanken att Söderström och Lindstein tröttnar och kommer hem (D’Astous kan vi nog glömma tyvärr, men de båda andra har jag svårt att se i NHL) det skulle kunna bli, RIKTIGT bra sett till vad vi redan har. Men det är nog en hel del önsketänk i det.

Gavve: Lill Strimma blev omskolad till back i Brynäs. Extremt lyckad sådan.

munkas: Väldigt ovanligt lär det vara i.a.f. Men det får mig att tänka på Red Kelly som vann Norris Trophy för att sen konvertera till center i NHL (vi pratar 60-tal här). Åt andra hållet än vad Vesel gjort dock och bara en anekdot.

Brent Burns är väl annars ett nyare exempel. Han draftades som vinge och gjorde till och med en del poäng som FW. Gjorde 20 poäng på 24 matcher 12/13 när han spelade med Thornton (de 24 matcherna var efter att säsongen drog igång efter lockouten) som exempel.

Huge: vet inte om du syftar på mig specifikt eller generellt sett här…

Själv tycker jag att jag gnäller mindre än andra och är inte sen att berömma. Men jag kanske har en skev självbild.

Tycker att en del andra här är mycket tuffare med olika tillmälen mm.

Men som sagt; jag kan ha fel, jag är inte perfekt.

« · 2945854 · »