1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736830 inlägg · 7967 ämnen
« · 2464366 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Att han har ett bättre lag behöver inte vara en faktor, då de andra lagen i SHL kan ha förstärkt bättre än vad vi gjort.

Två exempel: Manner kanske inte har fått in de spelare han ville ha. Om detta vet vi intet. Scoutingverksamheten är undermålig.

Vilka är förutsättningarna som är tillräckligt bra?

Och fortfarande, play in är åttondelsfinaler, inte kvartsfinaler...

BIF Kungen: Man har vunnit både OS och VM med samma spelfilosofi som Manners. Så spelfilosofin bör vara bra nog även för SHL.
Men det ser ut att Manner har fått kompromissa med någon ledande spelare som inte har producerat i samma omfattning som tidigare år. 😀

Ove Myling: Det är klart att Manner hade fått bättre förutsättningar att lyckas med en gedigen scoutingverksamhet och bättre ungdomsverksamhet. Särskilt bredden hade ju varit bättre om Brynäs haft en förmåga att scouta fram allsvenska spelare och få fram fler bra egna produkter.

Nu känns det som att Manner är tränare, sportchef och GM. På ett sätt är det en fördel att han kan handplocka spelare, men det är också en nackdel att klubben är så enormt beroende av att han lyckas göra det. De två sportchefernas value adder är svår att ta på. Så även om Manner inte har lyckats i Brynäs så är det inte en lockande tanke att föreställa sig den sportsliga organisationen utan honom.

Zappaholic: Ja, man har bytt namn från play in till kvartsfinaler men det är ju exakt samma upplägg. Infördes väl när man blev 14 lag i serien.

Ove Myling: Play in försvann väl för några år sedan. Nu spelas det väl åttondelsfinaler i bäst av tre.

Lag 10-Lag 7
Lag 9-Lag 8

Zappaholic: Nej, vi gissar ju alla härinne. Det som forumet går ut på ju. Sen kan man ju ha mer eller mindre underbyggda åsikter.

Personligen tycker jag att Manner fått tillräckligt bra förutsättningar för att nå ett bättre resultat. Han har t ex ett bättre lag i år än förra säsongen men tar med största sannolikhet färre poäng.

Han har ett bättre lag än Sjödin och Sunken fick men tar lika många eller färre poäng. Därför undrade jag vad han inte fått, enligt dig, som påverkat resultatet.

Huge: "Min åsikt att vi inte är borta från chansen till slutspel bygger naturligtvis och i stort sett uteslutande på att vi ska ta oss dit via playin, dvs att ha HV och Malmö bakom oss och samtidigt ta oss förbi nåt av lagen som nu står på 58 poäng eller färre."

Du ger dig inte. Du vill tydligen verkligen visa upp hur dumt du resonerar istället för att lägga dig platt på rygg och erkänna att du har fel.

Jag förstår att du menar playin. Brynäs måste för att ta sig dit passera två lag som har 57 och 58 poäng (Rögle & LHC).

Hur det skulle bli enklare av att Luleå går från 56 till 58 poäng övergår mitt förstånd. Om Luleå tagit noll poäng hade ju Brynäs behövt ta sig förbi ett lag på 56 och ett lag på 57 poäng istället.

Förklara gärna för oss alla hur det kan vara i Brynäs favör!!!

Dessutom skrev du ju att du hejade på Luleå för att du hellre ville ha dom än HV71 i ett slutspel, men det kanske inte gäller längre? Är det något annat av det du skrivit som du vill ta tillbaka?

Huge:
Trodde att Trump var "the king goose" som det var lönlöst att hälla vatten på,...
Visar sig att han nog inte riktigt är herre på täppan ändå 😁

Ove Myling: Ja, herregud. Nu har det tagit slut på batterier i den gamla papegojan…

Undra förresten vem som blir tränare efter Manner?
Hyperintressant.
Jag känner en jättetrevlig fotbollsintresserad elektriker som jag tror skulle kunna bli bra. Med rätt handledare skulle han kunna växa in i rollen under en femårsperiod. 👍

Ove Myling: Min åsikt att vi inte är borta från chansen till slutspel bygger naturligtvis och i stort sett uteslutande på att vi ska ta oss dit via playin, dvs att ha HV och Malmö bakom oss och samtidigt ta oss förbi nåt av lagen som nu står på 58 poäng eller färre. Det trodde jag i min enfald att du och andra skulle fatta, men icke sa Nicke.
Chansen att gå direkt till slutspel är naturligtvis inte sannolik öht.
Du borde själv kanske logga ut några dagar och anmäla dig till en kurs i läsförståelse..

Huge: ibland blir det även tokigt för magistrar

Ove Myling: Det brukar ju bli tvärtyst från Huge när han målat in sig i det berömda hörnet. Men han har nog kanske inte insett det ännu. Ständigt 10 steg från verklighetsförankring.

Ove Myling: Jag har ingen insyn i det. Jag har soffcoachåsikter och tror och gissar. Kan inte belägga det med fakta. Det är ok va?

Jag har mycket bättre insyn i hur några klubbar i USA har fungerat och sett hur detaljer uppifrån påverkat en hel del. Små detaljer som tillsammans blir till bäckar stora…

Manner kanske har optimala förutsättningar och då blir det ju F i betyg

Huge: Alltså, vad har du tagit för preparat?

Det är en helt orimlig åsikt du framför. Du har målat in dig i ett hörn rejält och borde nog logga ut några dagar.

Vi tar ut Brynäs ur din ekvation och testar ett nytt scenario.

Linköping, ligger på slutspelsplats, har 58 poäng. Rögle har 57p och Brynäs 50p, båda dessa är utanför slutspel just nu. Enligt ditt resonemang så borde alltså Rögle hålla på Linköping när Linköping och Brynäs möts på tisdag. En seger för LHC som tar Rögle längre från slutspelsplatsen

Helt absurt.

Zappaholic: "Visst tycker jag Manner borde kunna bättre, men som du skriver, så bör man även mäta hans prestation i ljuset av ledningsgruppen i klubben."

Ok, men vad är det enligt dig som Manner inte fått framdukat till sig, från ledningsgruppen, för att kunna göra ett bättre sportsligt resultat?

Peja: Jag tror många underskattar vikten av att ha en bra sportslig ledning. Den ger förutsättningarna och sen sipprar allt nedåt därifrån.

Tittar man över pölen, i USA, så är ju fokus på rätt ledning betydligt större än här i Sverige. Lag med framgång har en framgångsrik ledning.

Visst tycker jag Manner borde kunna bättre, men som du skriver, så bör man även mäta hans prestation i ljuset av ledningsgruppen i klubben.

Ove Myling:
Nej. Jag är bara trött på att folk inte kan skriva rätt förkortning på ett SHL lag.

Ove Myling: "Att hv förlorar ökar inte våra chanser att gå till slutspel, det är direkt felaktigt."

Inte alls.
Om HV fortsätter att förlora så är det större chans att dom försvinner som en konkurrent om en ev framtida slutspelsplats, så i det avseendet måste ju våra chanser att nå slutspel öka, som jag ser det.

"Att dom dessutom förlorar mot ett lag som ligger direkt över oss och som vi måste ta fler poäng än minskar våra chanser att gå till slutspel."

Visst är det så, och det är väl isf det negativa i det hela sas.
Det ändrar ju ändå inte på att våra chanser att nå ett slutspel kan öka om HV försvinner som konkurrent om en slutspelsplats.
Å andra sidan kan man ju också se det som att också är större chans att nå ett slutspel, ju fler lag som är inblandade och konkurrerar med varandra om att nå dit.

Ove Myling:
För 10-11 omgångar sedan låg vi, HV och Malmö på samma platser som nu, vi hade 4 pinnar mer än HV fast med en match mer spelad istället. Det har egentligen inte hänt så mycket sedan dess, vi har i princip identiskt poängsnitt som HV de senaste 10-11 omgångarna så om det håller i sig så klarar vi oss... Men då ska det avgöras i sista omgången och det klarar mina nerver inte av.

Ove Myling: håller med. Har ingen koll på Liiga men det verkar som om hans hockey-filosofi passar bättre där, läs bättre resultat.

I Brynäs kan väl ingen säga att det ”har varit för kort tid” eller dylikt. Han har fått chansen och som du skrev med en bättre trupp än en del tidigare tränare.

Matchcoachningen pendlar mellan obefintlig och obegriplig.

Jag vill ju inte tycka ovan då Manner är en otroligt skön personlighet men vars filosofi inte fungerar i SHL.

Slutspel? Jag ställer mig i ”förlorar-fållan” eller team ”Gam-nacke”, det finns absolut ingenting som tyder på det. Tema: ”diskbänksrealism”….och sånt är ju jobbigt.

Hälsningar från sjuk-soffan

Ove Myling: Ja, alltid svårt att jämföra årgångar eftersom konkurrenterna också kan vara bättre/sämre, men Manner har haft okej förutsättningar. Alcén påstod att sättet Brynäs spelar på har diskuterats fram mellan klubben (han?) och Manner, men tror alla förstår att Manner har fått sätta de taktiska riktlinjerna så som han själv önskar. Han har också fått handplocka nyförvärv, som i flera fall har varit ganska dyra spelare. Då hade Sundquist ett desto tuffare jobb. Sundquist blev påtvingad en offensiv hockey som han egentligen inte ville spela och det enda nyförvärvet som handplockades av honom var väl Emil Forslund? Lite skillnad ekonomiskt att investering i Forslund och i OS-vinnande finländare.

JawKee: Har skrivit det förr och skriver det igen: du börjar låta mer och mer som Huge.

Folk ska få evinnerligt med tid trots att utvecklingen går bakåt, brynäs har otur och snedstudsar och nu sitter du och märker ord och uppmärksammar när folk har skrivit fel.

Ska du klaga på läsförståelsen snart också eller?

Är det en sån skribent du vill vara härinne?

Karhunen till SC Bern

Silfverkroken: frågan är:
Vems trendbrott😬😬😂😂

Ove Myling: Okej då, fortfarande fel ;) IKO ska det vara ;)

Peja: Jo, det var ju det jag ville lyfta igår att Manner är överskattad. Som du skriver är sportsliga ledningen otroligt svag men samtidigt tycker jag att Manner fått ett bättre lag än Sunken och Sjödin, där han dessutom fått handplockat många av nyförvärven.

"I Brynäs förväntar vi oss mer", som en klok (nåja) herre sa.

Ove Myling: Jag tycker det är intressant att perceptionen av Manner är att han har gjort/gör ett bra jobb i Brynäs medan Sundquist och Sjödda betraktas som floppar på tränarbänken. Visst har Manner ett gediget CV, men Brynäs resultat under honom är allt annat än imponerande. Han verkar dessutom vara oförmögen att hitta lösningar på de stora problemen (brist på ett fungerande grundspel, ojämnhet under matcherna). Där lyckades tränare som Boork och Czarnecki betydligt bättre.

Samtidigt har nog Brynäs aldrig haft en svagare sportslig ledning ovanför tränarstaben i modern tid, det får man också ha i åtanke.

mk: "Men vi kan nog vara överens om att sikta mot slutspel är bara idiotiskt. "

Amen!

Huge: "Jag höll på Luleå igår av den enkla anledningen att ju färre poäng som HV tar i återstående matcher, desto större chans har vi själva att både undvika kvalspel, att gå till slutspel och att även få möta Luleå istf HV i ett ev slutspel."

Att hv förlorar ökar inte våra chanser att gå till slutspel, det är direkt felaktigt. Att dom dessutom förlorar mot ett lag som ligger direkt över oss och som vi måste ta fler poäng än minskar våra chanser att gå till slutspel.

Undrar om inte du ska ta ett djupt andetag inte du skriver något mer om detta...

Ove Myling: "Så du tror alltså att Brynäs, HV och Luleå ska gå till slutspel allihopa."

Nä, det tror jag inte på. Varifrån har du fått den snedvridna uppfattningen att jag skulle tro på ett så pass osannolkt scenario?

Jag höll på Luleå igår av den enkla anledningen att ju färre poäng som HV tar i återstående matcher, desto större chans har vi själva att både undvika kvalspel, att gå till slutspel och att även få möta Luleå istf HV i ett ev slutspel.
Att HV tar så få poäng som möjligt i fortsättningen gör ju också att våra egna möjligheter att undvika kvalspel ökar, ifall vi själva nu av egen kraft INTE klarar av att undvika KS.
Svårare än så är det väl inte.

Att likställa ovanstående resonemang med att jag därmed skulle tro att både vi själva, HV och Luleå kommer att gå till slutspel gör nog varken eller loser eller vinnare.
Det gör bara nån med dålig eller obefintlig läsförståelse.

JawKee: Haha, riktigt slagfärdigt. Men nu skrev jag ju inte iok utan oik...

munkas: Då börjar det bli dags att dra upp prognosen för hur avslutningen av säsongen kommer att sluta. Lika roligt som vanligt.

Brynäs har alltså 50 poäng just nu och har 11 matcher kvar.

Förra säsongen tog man 69 poäng och tog sig till slutspel på bättre målskillnad. Förra att nå upp till den poängsumman behöver man ta 6 segrar och en oavgjord på sina återstående 11 matcher. Man får alltså gå poänglösa från max 4 matcher till.

69 poäng uppnådde man även året då Sjödin inledde och snarlika 70 poäng året som Melin inledde. Båda dom säsongerna fick tränaren sparken.

Vinner Brynäs alla återstående matcher så slutar man på 83 poäng. 10 poäng sämre än finalåret 17 då man kom 5:a i serien.

Om man följer snittpoängen hittills, 1,2 poäng, så landar man på 63 poäng (avrundat uppåt) och borde slippa kval. Då måste man som minst vinna 4 matcher och spela en oavgjord alternativt spela 7 oavgjorda och ta poäng 2 poäng i 6 av dom.

Hursomhelst får man som högst ta 6 nollpoängare av dom återstående 11 matcherna men då är förutsättningen att man i resterande matcher tar 3-poängare.

57 poäng tog man året man hamnade i kval. skulle brynäs endast vinna 2 matcher till och spela en oavgjord eller vinna 3 på övertid straffar och en övertidsförlust så hamnar man på samma poäng och spelar med stor sannolikhet kval.

Pandemiåret 19/20 blev det inget kval och Brynäs hade undvikit det ändå med sina 60 poäng, mycket beroende på att OIK och Leksand var historiskt dåliga. Det var året som Sunken inledde som tränare. 60 poäng kan räcka för att klara sig från kval i år.

Fortsättningen blir minst sagt intressant och vi får se vilken slutpoäng årets upplaga hamnar på och vilken tränare som Manner kan jämföras med.

Ove Myling: Tveksamt att IOK kan ta några poäng i SHL alls :)
Eller du kanske menar IKO?
Uppladdat:

500x0-screenshot20230203-050043chrome.jpg

Huge: "Jag höll mao på Luleå igår därför att jag hellre vi möta Luleå i ett ev slutspel än ett HV som vi haft svårare för."

Så du tror alltså att Brynäs, HV och Luleå ska gå till slutspel allihopa. Det betyder alltså att alla lagen ska komma över 60 poäng som Oskarshamn har just nu. Rögle hamnar alltså i kval mot Malmö och Linköping och oskars i ingemansland.

Hv ska alltså ta minst 13 poäng på sina 10 sista matcher, Brynäs ska ta 10 poäng på sina 11 matcher och Luleå ta 2 poäng. Förutsatt då att Oik inte tar en enda poäng till.

Vinner oik t ex 2 av sin kvarvarande 11 matcher måste alltså Hv ta 18 poäng, Brynäs 16 och Luleå 8 poäng. Och då har jag inte ens räknat med om Linköping och Rögle tar några segrar...

Att tro på ett sånt scenario gör varken en loser eller vinnare. Det gör bara en idiot.

JohnnyBotox: Jacke är också den enda i laget som ligger + i +/- statistiken. Visst relativt meningslös statistik men ändå..

Karhunen lämnar

munkas: absolut, so far so good. Får se om han fortsätter leverera. Blomqvist fem mål, också fler än Rödin...

Peja: Jo men precis, men det är väl här och nu som Brynäs hade behövt förstärkning?

Kanske missförstår dig, men en sådan spelare som Kempe (han blir ett återkommande exempel, jag vet,) kostar runt 300k/månaden för att han fanns på marknaden under säsong, jag tvivlar på att han hade fått den lönen inför nästa säsong när fler spelare av hans kaliber finns på marknaden. Betala mer för att han fanns på marknaden nu för att leverera nästa säsong. Alltså en dålig investering. Eller?

JohnnyBotox: Palola har gjort 3 mål på 3 matcher, Rödin 4 på 31.
Så den värvningen är väl rätt skaplig…
Sen förlorade Alcen dragkampen om Komarov. Där har vi en nyttig spelare som hade behövts i Brynäs.
Men det är ju som Peja säger, du kan ta i princip vilken spelare som helst som varit tillgänglig under säsongen och denne skulle konkurrera ut Birger och Kvist på momangen.

Någon som vet om R3 Q3 över (restaurangen)i arenan är bra platser?

Peja: Tänk bara Kvist mot Sallinen, ett par poäng bara där.
Sen gick det ju bättre när vi hade Roy, slump?

Ove Myling: "Ville då bara ifrågasätta varför han höll på Luleå igår."

Därför att jag tänker som en vinnare och ser framåt och uppåt i tabellen, inte bakåt och nedåt i tabellen som en gamnackad loser som gett upp gör och som redan placerat oss i KS.
Jag höll mao på Luleå igår därför att jag hellre vi möta Luleå i ett ev slutspel än ett HV som vi haft svårare för.
Svårare är det inte, men jag förstår att en gamnacke med losermentalitet har svårt att se saken på det sättet.

En andra anledning till att hålla på Luleå igår var ju självfallet att en förlust för HV skulle göra det svårare för dom att kliva förbi oss i tabellen och därmed öka risken för att vi själva till sist kommer att hamna i KS.

Mao 2 bra anledningar till att hålla på Luleå igår, men att hålla två olika saker i huvudet samtidigt verkar inte vara din starka sida direkt....

JohnnyBotox: Man får kolla lite på omständigheterna. Kempe och Vejdemo är spelare som kommit från lång skadefrånvaro. Om man skriver flerårskontrakt med den typen av spelare får man alltid räkna med en ganska lång startsträcka. Det är mer en långsiktig investering. För dessa spelare är det givetvis lättare att rättfärdiga 27-årige Vejdemo på flerårskontrakt än 34-årige Kempe.

Tycker Shore har varit en faktor i vissa HV-matcher som jag har sett, Elvenes gör det bra i Leksand, Sandin klart godkänd i Rögle óch Palola kommer antagligen fylla en funktion i Timrå. Palola är ju gammal men den spelartypen som kan avgöra jämna matcher, den typen saknas i Brynäs.

Ett nyförvärv som blivit lyckat är ju Lenc i HV. 8 mål på 27 matcher är bra.

Peja: Det får stå för dig :) Tror att Blomqvist förutom sina fem mål bidrar med mycket annat. Tror att han är viktigare för Brynäs än vad t.ex. Kempe hade varit för Brynäs. Till en betydligt mindre peng också.

Måste ifrågasätta värvande för värvandets skull. Självklart hade jag gärna sett en riktig sniper om det funnits någon. Men tvivlar som sagt på att de namn som funnits tillgängliga under säsongen hittills hade förstärkt oss. Visst, effekten av flytta ner spelare i hierarkin hade vi fått.

Det finns en ekonomi att förhålla sig till, så tror inte att man vågar chansa hursomhelst, och med det utfallet nämnda spelare haft så tycker jag att Alcén gjort rätt hittills.

Ove Myling: Ja jag förstod väl att det va mot Huge..

Men vi kan nog vara överens om att sikta mot slutspel är bara idiotiskt.
Då förstår man inte vilken situation som Brynäs befinner sig i.
Lex HV -21.
"Kommer vi bara till slutspel så blir farliga"

JohnnyBotox: Blomqvist har gjort bredden på forwardssidan avsevärt bättre och nästan alla du nämner är ju bättre än honom. Självklart hade många av dessa spelare gjort skillnad i Brynäs, men kanske inte tillräckligt stor skillnad i relation till prislapparna. Å andra sidan kan det handla om väldigt få poäng som utgör skillnaden mellan kval och Ingenmansland när säsongen summeras, tror nog att flera av dessa hade kunna utgjort den lilla, lilla skillnaden. Det som jag inte gillar är att panikvärva på flerårskontrakt, det får ju konsekvenser för kommande års lag också.

{8399}:
"Tänk att Brynäs tagit sig vidare från kvartsfinalen 2 gånger de senaste 20 åren och under samma period kvalat 4 gånger. Nu krävs uppryckning!"

Det är så lugnt och skönt på nedre halvan. Våga vägra stressig toppstrid!

JohnnyBotox: Alla de där hade nog gjort skillnad i Brynäs. Några matcher har vi ju gett bort via juniorinsatser från fjärdekedjan så kanske vi haft ett par poäng mer om vi värvat någon av nämnda spelare.

mk: Det var en kommentar till Huge som ska smäda oss som ser kval som en högst realistisk risk. Tror man på kval är man en loser.

Ville då bara ifrågasätta varför han höll på Luleå igår. Om man är en "vinnare" som han och resten av strutsfarmen tydligen är så borde det väl bara vara bra om lagen under Brynäs tar massor av poäng.

Brynäs har sin överlevnad från kval i egna händer, och är man en vinnare (nåja) så borde man väl tro att Brynäs på egen hand klarar att hålla 2 lag bakom sig snarare än att man klarar sig kvar pga att andra lag är ännu sämre än Brynäs.

Som vinnare ska man väl hoppas på att lagen precis framför, Luleå, Rögle, Oskarshamn och Linköping tappar så många poäng som möjligt eftersom Brynäs INTE har i egna händer att gå till slutspel.

Helt obegripligt att en "vinnare" som Huge håller på Luleå igår. Eller har "vinnarna" gett upp målet, som klubben satt upp, att gå till slutspel?

Gårdagens resultat var en verklig motgång till brynäs slutspelsdrömmar. Däremot var det kanon att hv inte tog 3 poäng och flåsar brynäs ytterligare i nacken tyckte vi losers som hoppas att brynäs ska undvika kval.

xxx BIF xxx: Inte meningen att låta dryg, men jag undrar vilka dragkamper under säsongen du syftar på där Alcén förlorat? Finns det någon dragkamp Alcén "förlorat" där den berörda spelaren gått in i ett annat lag och gjort det bra? Missar säkert någon, men Kempe, Palmu, Jasse Ikonen, Sallinen, Shore, Lucas Elvenes, Linus Sandin, Palola är ju inga spelare som gjort någon större skillnad (Palola kanske blir succé dock). Kostar nog mycket mer än det smakar med dessa värvningar.

Loui, njae, men han var liksom "märkt" Frölunda.
Det skulle vara Cehlarik i så fall.

Jag har också oro, men jag hade nog blivit riktigt besviken på om vi t.ex. hade värvat Kempe och fått det utfallet Luleå har fått.

« · 2464366 · »