1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742255 inlägg · 7967 ämnen
« · 2595219 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Williamsson?

Bäska droppar: verkar bara vara 1 mv som håller klass i denna ligan...

Zappaholic: 4-0 Nu...4 insläppta på 9 skott...

3 insläppta på 8 skott, vad är det för målvakt? En mjukost?

#33:

I grunden är jag positiv till Brynäs chanser denna säsong, jag tror vi har goda möjligheter att avancera i slutändan.

Men det känns inte som att Gällstedt ännu har präglat grundspelet via nån tydlig playbook. En spelidé som man kan falla tillbaka på när stjärnorna har tyngre dagar.

Jag tycker man ser tydligt att Brynäs har ligans bästa spelarmaterial, och om "topp 6" har dagsformen är man nästan helt ostoppbara.

Det är dock i de svagare matcherna man skulle behöva kunna falla tillbaka på en mer utpräglad gameplan.

Zappaholic: Får hoppas Västervik kan hålla i detta, mycket kvar. Men håller tummarna.

Stefan R 63: Tänk tongångarna härinne om Västervik hade 3-0 på oss efter första😂

Gavve: och tingsryd vänt mot Djurgården..

Stefan R 63: 3-0 nu. Rätt skönt för oss att vara 1p efter Björklöven med 2 matcher mindre spelade. Men det går fort i hockey och det är absolut inte över än.

Svensson_62: 2-0 till Västervik mot Löven nu

Peja: Lustigt nog har Clara nu legendaren Mike Keenan som coach i landslaget (enl GD). ”Say what…??” liksom.

Brynäs forever 1912: Andra landslag spelar också. Clara, Larsen och Lindstein är också på landslagsuppdrag. Vet dock ej om letterna också spelar landskamper nu.

SaggeBoy: det är ju karjala cup därför det är uppehåll

Jäklar vilken uppehåll vi har i Ha.. varför? Nån vet?

Personligen tycker jag att vi gör det bra på det stora hela. Tycker vi spelar med de spelare vi har fram till jul om inget oförutsett inträffar.
Sparkapital i Öhlund och Scott finns redan. Sen får vi se vad som eventuellt kan behövas innan fönstret stänger 15/2. Vi leder trots allt serien och har alla möjligheter att utveckla de unga spelare som finns i laget. Kanske finns nästa Silfverberg, Bäckström eller Ersson (MV) redan i laget😊.
Ha ett fint uppehåll.
PS. Min tårta jag fick idag 😋
Uppladdat:

500x0-img7757.jpeg

Svensson_62: Knep #2: Var det inte Wille som en gång bad domaren hjälpa honom att leta efter en kontaktlins på isen (fast han använde inte linser). 🙂

Knep #1: Tänker på det här med Limpans halsskydd.
Om vi blir fasttryckta i egen zon och dumpar till icing och inte får lov att byta. Då är det ju bara för Limpan att masa sig iväg till båset och få halsskyddet noggrannt justerat i lugn och ro så grabbarna ute på isen får hämta andan.

Peja:
"Sen hade man hoppats på mer från Lindstein. Även om det är en ung kille så är han lite för mycket upp och ner nu."

Det är en tuff resa från ung och lovande till att leverera varje kväll.

Silfver: Även jag har suttit och funderat på byten bland oss och andra allsvenska klubbar.
En spelare som inte riktigt kommit till sin rätt och som man hade rätt stora förväntningar på är Eric Engstrand i Västerås.
Västerås är nog inte helt nöjda med den utvecklingen samtidigt som de är i behov av en spelskickligare backsida.
Engstrand <—> Johannesson?

{10375}: Med Veini hade det varit SHL-garanti. Garanterat!

Lindbäck är ju alcens bästa värvning... han måste vara nöjd...

{10375}: Du kan nog släppa Veini. Han är exet som man dumpade och som är lyckligt gift med någon annan nu. Han finns inte längre på marknaden.

xxx BIF xxx: För att man prioriterade Lindbäck. Hade Veini fått samma förtroende hade han kommit igång. Gör det riktigt bra i Finland. Men givetvis vill han inte tillbaka hit, tråkigt nog. Vore den ultimata lösningen.

Dock vore det väldigt attraktivt för många att spela i Brynäs i toppen av HA, mycket folk på läktaren vart man än kommer i landet, ett bra lag framför sig och en bra möjlighet att ta upp laget i SHL.

Men ser man inte målvaktsproblemet som Alcén och Gälla inte verkar göra så lutar det väl mest åt att man låter Lindbäck fucka upp ännu en säsong.

Peja: Triangelaffär mellan Kalmar, OIK och Brynäs?
TT till OIK för de har har uppenbarligen behov av en spelskicklig back, Asplund till Brynäs för speltid och utveckling (bättre alternativ än Almtuna förhoppningsvis) och Brynäs släpper Johannesson till Kalmar. Det borde ge Kalmar ett nettoplus (räknar med högre lön för Asplund) att komplettera med ytterligare en back.

xxx BIF xxx: Ingen inblandad lär vara intresserad av att se Clara i Brynäs J20 om Brynäs värvar en till A-lagsmålvakt. Då kommer Färjestad säkerligen att försöka hitta en allsvensk klubbadress åt honom. Om det misslyckas lär de hellre placera honom i sitt egna J20-lag än i Brynäs dito.

Håller med om att man behöver en ny målvakt och behöver förstärka framåt. Tycker dock att backuppsättningen är OK tills vidare. Det märkliga där är att Gällstedt fortsätter att envisas mycket med Johanesson, han är skicklig men tyvärr för svag i försvarsspelet.

Sen hade man hoppats på mer från Lindstein. Även om det är en ung kille så är han lite för mycket upp och ner nu.

{10375}:
”Ge Veini ett riktigt bra erbjudande för att komma tillbaka”

Vill han ens hit och vill man ha honom hit utifrån hur det gick förra året. Hur jävla mycket kostade inte han oss där ekonomiskt i nödlösningar osv.?

Sen blandade ju han och gav också, även om han hade en lång och riktigt stabil period som kanske rent av räddade oss ett år där.
Men inget säger ju att han håller sin högsta nivå vid en ev omstart här.

Men något måste göras i målvaktsfrågan.
Hur fan ser Claras kontrakt ut? Kan/får han spela juniorhockey och kan skickas till j20? Hur kan färgestad påverka sådant? Osv osv.
Limpan blir ju inte bättre med åldern och han släpper de där skitpuckarna vid fel tillfällen han också. Han blir nog jävligt dyr att köpa ut nu.
En annan väg är ju genom att bättre försvar ger bättre målvaktspel. Kanske bättre att uppgradera backarna lite till? Hiva Johannesson mot bättre defensiv pjäs. Theo har inte glänst fast det var hans mål, kinnvall och billins har inte fått den offensiva att fungera mot förväntan heller. I PP har de ibland varit dåliga. Billins har ju faktiskt blandat och gett rejält. Första matchen har stått som bra.
Larsen börjar bli bättre defensivt men som tvåvägsback har han lite kvar offensivt för att anses bra. Cuckste tar defensiven bra och är vad vi behöver. Berra har varit kung och han har haft roll som tvåvägsback. Benn ser bra ut, jag också han lite tvåvägsback då han har offensiva kvaliteter som kan blomma ut. Varför nöta på Johannesson då?

Sen oavsett hur man löser insläppta puckar så måste vi får en bättre 3de och 4de lina.
Risken är att både scott och Ölund är skadekänsligt när de kommer tillbaka så jag tror vi behöver göra något där med på bredden. Är vi mer i anfallszonen så är defensiven och därmed måltavlorna ett mindre problem. Men även 1sta och 2dra har ju varit nedtryckta så inte ens de är garant för spel i offensiv zon.

Finns lite att göra och med publiken på läktaren borde det ju finnas kulor att plocka från. Priset/biljett är väl inte natt och dag i shl och om vi gick en mille back enigt Campese per match under c19 så borde det vara pengar som växer nu med sådana publiksiffror.

Något måste göras iaf. Vi går fan inte upp som det sett ut just nu mot topplagen iaf.

DoNaka: Ge Veini ett riktigt bra erbjudande för att komma tillbaka

Bara en lös tanke om målvaktsfråga blir aktuell, på riktigt.

Kasimir Kaskisuo är free agent och verkar inte fått några erbjudanden. Gjorde en rätt bra säsong i leksand på SHL-nivå förr förra säsongen. Skulle säkerligen göra det väldigt bra i HA.

Malken: Apropå Andrén, i senaste Sanny & Svensson så snackade ju Sanny om att ”sminka en gris”.. Andréns siffror i slutspelet blev ju så klart ”dopade” då Växjö var fullkomligt överlägsna alla andra lag. Sen blev han ”avslöjad” då han kom till Brynäs med ett helt annat försvar framför sig.

Sen tror jag som Peja, att Almtuna hade ett betydligt bättre kollektivt försvarsspel än Brynäs hade när Andrén var hos oss. Djurgården är ju fullständigt kaos nu, ingen målvakt skulle ha bra siffror där.

Tigerhjärta: "När det kommer till Andrén så tror jag inte att kvalitén på försvaret är där skon klämmer som mest, utan pressen utifrån (givetvis en mix av båda).
Andréns historik:
Levererade i Växjö = Ingen press från deras plastfans."

Minns jag rätt var anledningen att Andrén kom till Brynäs att han degraderats till tredjemålvakt i Växjö.

{8225}: På tal om annat..

Jag hittade denna på Insta.

Vilket jävla powerhouse han är..
Utan remmar och ser ut som inga skor heller.
Fan galet ju.

Peja: Förringa inte MoDo Peja! Sedan har väl Djurgården haft 'mellanår' så det räcker. Nedåtgående trend ett flertal år i rad ska man inte ta för lätt på.

Stort fokus på trötta spelare med bäst före datum som utgick nån gång

Tigerhjärta: Säkert finns en mental aspekt, men skulle ändå säga att Växjö och Almtuna spelade mycket bättre kollektivt försvarsspel än Brynäs och Djurgården.

Peja: " Mv-sidan har inte heller funkat, Andrén ser ut att vara helt beroende av ett bra försvarsspel för att hitta en acceptabel nivå, Hävelid har gjort grodor som inte borde vara möjliga."

När det kommer till Andrén så tror jag inte att kvalitén på försvaret är där skon klämmer som mest, utan pressen utifrån (givetvis en mix av båda).
Andréns historik:
Levererade i Växjö = Ingen press från deras plastfans.
Levererade INTE i Brynäs = Mycket press från fans.
Levererade i Almtuna = Har inga fans överhuvudtaget.
Levererar INTE Djurgården = Press från supportrar.

Med det sagt så tycker fortfarande synd om killen från hans tid i Brynäs. Verkar vara en hyvens kille. Fint reportage som tv4 gjorde med honom för några veckor sedan.

Berge: Ja, tyvärr har både tränaren och sportchefen i Djurgården gjort bort sig den här säsongen. Ska bli spännande att se om deras veteraner kan lyfta sig med ny tränare, men det finns ju skador med i bilden också. Rensfeldt, Brodin och Klasen har varit horribelt dåliga i de matcher jag har sett, Norman har varit bra ibland. Men allt handlar inte om gamlingarna heller, de måste kunna få ut mycket mer av spelare som Gradin och Liss.

På backsidan har man fryst ut flera spelare som hade kunna gjort ett bra jobb. Mv-sidan har inte heller funkat, Andrén ser ut att vara helt beroende av ett bra försvarsspel för att hitta en acceptabel nivå, Hävelid har gjort grodor som inte borde vara möjliga.

Det blir för övrigt Säcken som ersätter Garpen.

bradberry: Honken och Svedberg alternerade och hade ganska lika stats i grundserien. Att ha så många ordinarie backar som Djurgården hade borta tror jag är väldigt svårt i ett långt slutspel. Man har ju hellre 1 back & 2 forwards borta än 3 backar. Men visst, Brynäs var inte skadefria det slutspelet.

Peja: ”Brynäs senaste guldlag hade ju exempelvis inte haft en chans mot sina finalmotståndare om man haft en likadan skadebild.”

2012 hade Brynäs Lasse Jonsson, Sebastian Lauritzen samt Andreas Dackell indisponibla i slutspelet. Ingen önskvärd skadelista det heller… Dessutom skadades vår förstemålvakt kort in i slutspelet och ersattes av en dittills oprövad i sammanhanget…

Peja:

Det är inte konstigt om Djurgården har ett mellanår.

Men Djurgården har inte startat säsongen som de hade ett mellanår. De har startat säsongen katastrofalt dåligt. De lever i en verklighet där de spelar vidare i allsvenskan på målskillnad. De är en poäng från att vara jumbo i serien.

Det vänder säkert. De tar sig säkert till slutspel till slut. Men de kommer inte kunna utmana om en bra placering inför slutspelet. Det tåget har redan gått, och Djurgården blev inte bara kvar på perrongen… de fick inte ens på sig skorna hemma i hallen.

Det är katastrof för ett lag med Djurgårdens förutsättningar.

Peja: Finns väl stor risk att det kommer se likadant ut för Brynäs nästa år om man inte går upp.

Gavve: Rent objektivt. Djurgården var 1 match från SHL-avancemang förra säsongen, trots att skadehelvete stora delar under säsongen. Om jag minns rätt var deras suveräna förstamålvakt och 3 ordinarie backar skadade hela finalspelet. Jag har aldrig hört talas om ett hockeylag som har vunnit ett slutspel under de omständigheterna. Brynäs senaste guldlag hade ju exempelvis inte haft en chans mot sina finalmotståndare om man haft en likadan skadebild.

Till den här säsongen tappade de 6 miljoner i fallskärm, 4 fantastiska talanger och har dyra ganska många veteraner som definitivt kostar mer än de smakar i det här skedet av deras karriäret.

Det är inte så konstigt att Djurgården har ett mellanår.

Zxcvbnm: Helt sant och något jag ärligt talat glömde bort själv (längesedan Brynäs var nära förstaplatsen kan vi väl säga). Tack för tillägget och det är så klart viktigt att ha med i tanken också.

Gavve: Kommer man 1:a får man välja motståndare i semin, där gjorde Modo ett bra val och lät Djurgården och Löven trötta ut sig mot varandra i en lång semifinalserie.

Gavve: Jag är alltid glad att jag inte är Djurgårdssupporter och speciellt inte nu, varken gällande hockeyn eller fotbollen! :-)
Förstår hur du tänker och hur du menar. Å det är inte nu vi ska vara bäst utan det handlar - som alltid inom sport - att vinna säsongens sista match, då brukar det räcka långt! (För jag hoppas att vi går till slutspelet - allt annat är en grov missräkning).

Anders Berg: helt enig med det du skriver! Klart att man måste ta hänsyn till hur lagen ser ut och är byggda och hur olika lagdelar presterar också om man ska jämföra rakt av. Jag menar bara att vissa får det att låta som att vi är sämst i ligan bara för att vi underpresterar. Sen tycker inte jag heller det är kul när vi gör det. Men helt ärligt, hur många presterar på topp på sitt jobb dag ut och dag in? Det är ju inte nu vi ska vara som bäst heller (även om jag och ni önskar att vi alltid vore bäst). Titta på Björklöven förra säsongen som bara var 3 poäng efter Modo (etta respektive tvåa) men trots det inte ens tog sig till final utan åkte ut mot DIF (som var 11 poäng efter Björklöven i serien) i slutspelet. Tvivlar på att Björklövens supportrar brydde sig särskilt mycket om tabellplaceringen eller seriespelet efter att de åkte ur efter 4-2 i matcher.

Var absolut inte någon direkt jämförelse mellan lagen från min sida, det är jag alldeles för oinsatt för att kunna göra sett till vad lagen kostar osv. Jag vet att kostnaden inte är allt heller men du/ni fattar vad jag menar (lex Brynäs och LHC 20/21 t.ex.). Jag uttryckte mig nog lite slarvigt bara!

Man kan ju jämföra med Björklöven också precis som du säger. Då får man ju också ta hänsyn till att Brynäs inte hade ett lag eller ens en tränare när de åkte ned och har fått mer eller mindre värva ett helt nytt lag också. (Sånt jag menar att jag har för dålig koll på hur det påverkar). Medan Björklöven spelat ihop sig och skaffat ett bra spelsystem som fungerar för dem under längre tid (även om de trots det förlorar ibland de också). Vi ligger trots allt 1 poäng efter med 1 match mindre spelad så tycker precis som du säger att man ska jämföra med dem också då vi statistiskt ligger mest nära dem.

Sen är det ju en intressant fråga du ställer. Ska Färjestad och HV71 (exempel här) jämföra sig med varandra om de har liknande lönebudgetar och/eller har samma mål inför säsongen? Eller är det tabellpositionen som avgör det? Jag har ingen aning om vad budgeten för lagen är (Brynäs är nog dyrast om jag får gissa) så jag säger inte vad som är rätt eller fel på något sätt.

Personligen tycker jag att det är intressant att jämföra sig med lag som har som mål att gå upp, eller ja, hade det inför säsongen vare sig de ligger sist eller först i tabellen (pratar Allsvenskan nu så klart). Inför säsongen var det ju Brynäs, Björklöven och sen Djurgården (i den ordningen) om man tittade på oddsen också. Klart att andra lag också vill det men ni fattar vad poängen är.

Gavve: Nja, skulle jag säga. "Det hade kunnat vara rätt mycket värre för vårt kära Brynäs när man tittar på Djurgården". Jag förstår hur du menar men ändå inte - för i så fall utgår du från att trupperna är lika bra? Annars kanske vi ska jämföra vår trupp med Björklövens? Annars skulle ju Färjestad kunna jämföra sig med Hv71 och säga att det hade kunnat vara rätt mycket värre om vi jämför oss med Hv71?

Jugge: kan hålla med men turneringarna finns väl för ekonomins skull i resp förbund.

Oavsett HA kunde ha kört på…

Stenis: Har gör mig dessa skulle vara tillbaka efter uppehållet men kan ha fel.

Dallemas: man inser att det hade kunnat vara rätt mycket värre för vårt kära Brynäs när man tittar på Djurgården. Rätt glad över att det vi Brynäsare gnäller om är småsaker sett till DIFs säsong.

Betyder självklart inte att man ska vara glad och nöjd för det, men vi hade också kunnat ligga nästan sist i tabellen och:
Ha -10 i GF/GA (vi har +21).
Ha gjort 25 färre mål än vi gjort.
Haft 6 färre vinster och totalt 16p mindre.
Vi kunde haft 11% i PP och ha en total SG% (skotten som går in i mål) på 8% (vi har 13.5% som en jämförelse)
Haft toppspelare på -8, -9 & -11 i +/- statistiken (Rödin har +13 som jämförelse).
Haft målvakt som efter 7 matcher (som han stått) haft 86 i räddningsprocent och över 3 i GAA (våra ligger på 89.5-90% samt 2.4 & 2.6 i GAA).
Haft spelare som mest skjutit ca 35 skott per mål (Jämför med Kopacka på 58)

Och massa annat jag säkert missat/glömt. Vi har en sjuhelsikes bra säsong jämfört med DIF än så länge. Tycker det är hälsosamt att vi ibland tänker på hur mycket värre det hade kunnat vara för oss också. Självklart ska vi inte vara nöjda när vi förlorar (om det inte är en sån match som mot Björklöven kanske) men det gäller att vara lite ödmjuk också och inse att även Brynäsarna har en dålig dag på jobbet ibland precis som att vi andra har det vad vi än jobbar med.

Där vart Garpen sparkad då😂

Stenis: Du kan läsa mer om det i länken.

Det här med "snipers" tjatas det alltid om så fort Brynäs förlorar en match, men faktum är att Brynäs gör mer än 4 mål per match i snitt den här säsongen, att Kopacka leder skytteligan och att Rödin ligger fyra i densamma.

Givetvis kan det finnas enstaka matcher där man är ineffektiva, men statistiken visar tydligt att målvaktsspelet är området där man inte har topplagsleverans. Målvaktsspelet är det överlägset största problemet, sen kommer PP-spelet där man är 8:a med 20,59% vilket är svaga siffror för ett lag med Brynäs spelarmaterial.

Om man isolerar PP-spelet och kollar på målskyttar där så har man:
3 mål Kopacka
2 mål Kelleher
1 mål Rödin
1 mål Larsson

Man har med andra ord inte gjort ett enda mål från blålinjen. Spelare som Indrasis och Vesel har inte heller gjort mål i PP, likaså typ Blomqvist som man ofta letar för skott i slottet.

Det är rent allmänt svaga siffror i PP, det är egentligen bara Kopacka som verkligen har levererat där, tycker jag.

Att målvaktsspelet är ett stort problem kan nog alla se, men statistiskt ser man det på så vis att Brynäs släpper in många fler mål än man borde göra sett till målchanserna som motståndarna skapar. Sen har inte försvarsspelet hållt toppklass heller. Om man kollar på exempelvis Mora-matchen så kunde försvarsspelet givetvis ha förhindrat alla 3 målen, men det var också i princip 3 mål på 3 chanser i matchinledningen. Om Clara hade räddat 1-2 av de puckarna hade det blivit en mycket mindre uppförsbacke.

« · 2595219 · »