1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742262 inlägg · 7967 ämnen
« · 2595425 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Alltså på riktigt, nu måste det till en kraftig förändring i hur somliga sk. Bitter f…. sitter och spyr galla över hur vi spelar, samanättningen i femmorna, mm. mm, varför denna fruktansvärt uttröttande negativitet?? Vi är riktigt jä… bra, och självklart finns det en hel del att förbättra, men mår ”DU” så dåligt över hur läget är med vårt älskade Brynäs kanske du ska logga ut och ta hand om dig tills du mår lite bättre, Gällstedt mfl har blykoll på ett sätt som du inte har en aning om….Sitta här och dömma ut en det ena en det andra på ett sätt som är långt ifrån ok ENLIGT MITT SÄTT ATT SE PÅ SAKEN, alla har rätt till en åsikt, visst, men sluta vara så jä… negativa…

Vi har ett grymt slagläge och kommer spela final, sen hur det går där är en annan femma 😅

Lite kul artikel, sätter ljuset på olika kravbild mellan klubbar. Tony Mårtensson med bevisad framgång på posten i Almtuna är aktuell som assisterande(!!) sportchef i LHC. I Brynäs räcker det att man spelar i klubben och är lite sugen så får man ett 4-årskontrakt. Men så spelar ett av lagen i SHL och det andra inte.

Tigerhjärta: Det som syns tydligt är ju kommunikation..samarbete mellan mv..o backar.
Ofta kommer vi för lågt i vår def...o hamnar i knä...blir stillastående...
Vi slår ofta för korta pass.. eller svåra pass i egen zon.. sätter kompisen i klistret..Vi har två kedjor som fixar det spelet. första o andra.. kedja nr 3 o 4...blir fast gång efter gång..i egen zon pga att de är för oskickliga o väger för lätt. Vilket gör att vi blir kvar i långa byten. De två linorna skulle spela ett mycket enklare spel i egen zon...
I pp...är vi redan nu söbderlästa.. Alla vet vad som kommer..Vi måste vara ett hot från blå...i pp...o även runt målburen.
Vi gör ett fantastiskt hemjobb..i alla lines..
Vi är bra i BP..

Här kan ni läsa intressant artikel om en som inte står i rampljuset så mycket

Stefan R 63: Du är bra på att finna problem. Kan du försöka ge förslag på lösning också?
Det är lätt att bara kasta ur sig saker. Försök ge några konkreta tips på åtgärder istället.

mk: orkar nästan svara på en sån tråkig knäpp kommentar men...förluster kommer vi att få...men det är HUR vi förlorar o på vilket sätt!!
Vi spelar inte bra nu det kan ju ALLA se...Vi har ingen tydlig linje i vårt försvar.. stundtals uppsnurrade i vår egen zon av mittenlag i HA...
Vi har mv..som agerar som ostar ibland...
Det är jag orolig för! Sen står Gälla och säger att han inte är nöjd. De tränar i 10 dagar o man ser ingen ändring...
Jag har en större kravbild än så...!!!
Det är i år vi snabbt kan gå upp igen...pga ekonomiska möjligheter osv...Jag vill tillbaka snabbt!!! Vill du??

Huge: Maila alla allsvenska domare vetja och lägg fram dina goda råd om hur dom bör göra.
Deras meriter och erfarenheter från att (ibland) både spela och döma väger förstås mkt lätt, jämfört med det DU kan uppvisa i ditt digra sofftyckar-CV….

Stefan R 63: Visa mig ett lag i en serie av något slag som går igenom utan förlust.

Arsenal gjorde det, visst. Hur ofta händer det?

Lika ofta som Leicester vinner PL. Alltså var 5000: e år..

Du måste vara en dröm för din arbetsgivare.
Aldrig en dålig dag på jobbet. Aldrig nått fel. Lyckos chef..

Tigerhjärta: jag ifrågasätter inte att man går på minor ibland men jag tycker att spelet o defensiven borde vara mer tydlig och självklar när man har spelat 15 + 10 matcher....

lapad: Maila Gällstedt vetja och lägg fram dina goda råd om hur han bör göra.
Hans meriter och erfarenheter från att både spela och träna ett hockeylag väger förstås mkt lätt, jämfört med det DU kan uppvisa i ditt digra sofftyckar-CV….

Tigerhjärta: Tror Ni lär vara överst när slutspelet börjar, hoppas inte vi behöver byta pengar igen, utan att vi får äran att möta Er i högsta serien nästa år.

Var ju alltför länge sen det skedde

Stefan R 63: Givetvis inte Stefan. Men det var förmodligen inte sista gången heller. Tyvärr oundviklig att rejäla förluster sker i dagens jämna ishockey.

Tigerhjärta: vi ska väl å andra sidan inte bli överkörda heller..??

lapad: ”vi släpper in 6 mål mot Mora (?) som vi normalt ska köra över. ”

Denna meningen säger precis allt om vilken fantasivärld vissa lever i.
Nej vi ska inte normalt sätt ”köra över” seriens fjärde bästa lag.
Det är inte 70-tal längre, vi är inte Sveriges bästa hockeylag, inse det någongång..

Zzz: Alltså, har man sett Brynäs spela så kan man bara konstatera en sak. Det finns ingen som helst tanken bakom det som görs på isen. Spelidé noll, struktur noll, försvarsspelet är fortfarande under isen, vi släpper in 6 mål mot Mora (?) som vi normalt ska köra över. Gällstedt har match efter match gnällt och klagat och sagt att han är missnöjd. Vi vinner ändå många matcher vilket är väldigt positivt med tanken på det spelet vi visar. Spelet behöver byggas från försvaret och framåt, är vi täta bakåt vinner vi alla matcher så herr Gällstedt har en del att uträtta med tanken på att det är han som ansvarar dels för försvarsspelet men även det hela laget presterar på isen.

Silfver:

"Sen känns Molins och Maskens närvaro mer som att det var jobbigare att bryta med dem än att ha dem kvar."

Molin vann en match med sitt Karlskrona mot Brynäs i "Gavlerinken".

Karlskrona hade ett bra, snabbt och rakt spel.
Karlskrona hade då överlag stora spelare, som kanske inte var så snabba på rören, men det kompenserades med snabba pass mellan spelarna..."det gamla kända klappklappspelet" lönade sig.

Idag är det mycket av tuta o köra utan att söka effektiva passningar.

Brynäs faller i hawaiihockeyns fälla med många pucktapp och farliga kontringar.

Auchinleck: BIF behöver en egen disciplinnämnd som kan styra upp spelet 🙂

Zzz: Alltså, jag tycker att Kelleher gör det riktigt bra. Han tar risker, men han gör väldigt bra riskbedömningar. Hans pucktapp leder sällan till kontringar för motståndarna. Samtidigt är Vesel också en väldigt smart spelare som täcker upp för Kelleher och Rödin i defensiven när det behövs.

Av de etablerade spelarna är Indasis den mest flest pucktapp på farliga ställen. Rödin brukar av tradtion ligga högt upp på den mindre åtråvärda listan, men nu toppar nog Indrasis med en viss marginal. Han har en tendens att försöka slå kyliga sidledspassningar från kanterna i egen zon, vilket motståndarna har läst sönder nu.

När det gäller Löven så tror jag att Brynäs kan mala ner dom om man skaffar sig bättre bredd i forwardsväg. Brynäs spelade nästan med 3 kedjor i den matchen och då var en av dessa tre väldigt svag.

Zzz:
Disciplineringskravet ökar med varje runda i slutspelet. Det gäller att slipa bort onödigheterna under de 52 grundomgångarna.

Peja: Klart man kan ta bättre beslut och vara noggrannare i anfallszon. Men om problemet är att man spelar mycket utsida och har svårt att hitta lösningar för att ta sig in i boxen så kommer det förr eller senare ett försök även om det inte är det mest väl avvägda. Sen är ju frågan om Brynäs anfallsuppsättning är optimal för att vinna kriget i boxen om det är så här det kommer se ut framöver. Jag tänker på matchen mot Björklöven när man fick transportera puck på utsidan och sen ta avslut långt från mål utan att det fanns någon som skymmer målvakten. Även om Voutilainen gjorde en riktigt bra match så var det nog inte den svåraste matchen han haft.. Det märks hursom att Ölund och Scott saknas.

Att juniorerna gör mest misstag är helt naturligt och så kommer det fortsätta vara. Men det gäller att slipa bort de enklaste misstagen. De senaste matcherna har de på grund av omställningar blivit fast länge i defensiv zon och där vill vi helst inte ha dom..

Det ingår till viss del Kelleher spel att ta risk för att skapa ytor i anfallszon. Jag tror hans pucktapp är inräknade i den totala Kelleher kalkylen. Jag hade ingen uppfattning om honom innan han kom till Brynäs men är riktigt nöjd med den värvningen, han får dock gärna sluta ta onödiga utvisningar i anfallszon.

Peja: ”Det gick ganska snabbt för Bulan att sätta en taktik och en tydlighet i spelet, det tog längre tid innan resultaten kom.”

Det spelar ingen roll.
Det ”Bulanspelet” som folk referar till är inte det spel som vi hade efter 14 omgångar. Utan det spel vi hade när vi var ett mål ifrån guld.

mk: ”Det är alltid lättare att förstöra än att föra spel oxå. Vilket Brynäs bevisat senaste åren. Bra mot bättre lag, klappkass mot lika eller sämre lag.”

Väldigt bra poäng mk, precis så är det.

Zzz: Motståndarnas kontringar tror jag att man kan få bort ganska effektivt genom att ta bättre beslut i anfallszon. Det har varit ganska tydligt att juniorkedjan får mest kontringar emot sig, oftast på grund av att de chansar med sidledspassar i offensiv zon när alla 3 är på väg fram i fart. Många stör sig på att typ Kelleher "snurrar" och inte alltid spelar pucken snabbt, men hans avvägningar är klart bättre än juniorernas, och det ska de väl vara också.

Det som förvånade mig lite mot AIS var att de uppenbarligen hade scoutat Brynäs uppspelsfas och överbelastade på vissa ytor, och att Brynäs inte hade något enkelt motmedel. När exempelvis Kopacka kom med fart och försökte transportera puck genom mittzon blev han ofta tagen av 3 AIS-spelare. Tror man hade kunna löst det effektivare om man kommit med alla 5 i anfallsvågen och kört med droppar, som man ofta gjorde under Leffe Boork.

Peja: Brynäs vill kontrollera pucken och inte dras in i ett spel där man byter chanser med motståndarna. Problemet är att motståndarna oftast hinner samla sig och ha fem spelare med hemåt. I samtliga matcher lämnar motståndarna mer än gärna över initiativet till Brynäs och backar hem med fem spelare. Jag tycker det var extra tydligt i matcherna mot Almtuna och Mora att motståndarna anpassat spelet efter hur andra lyckosamt stängt ner Brynäs där man låter Brynäs ha offensiv zontid på utsidan men står med fem man i en box och vinner kamperna i boxen. När de sedan vinner puck vänder de blixtsnabbt mot Brynäs lite trögare backar. Jag tycker återigen att Brynäs har svårt att vinna insidan i offensiv zon, något som Gällstedt identifierade tidigt. Ska forwardssidan kompletteras är det med en spelare med styrka i spelet framför mål som ska prioriteras.
Jag tycker även att Brynäs lite väl ofta blir fast i egenzon under ganska långa perioder.

Peja: Lyssnar du på Sarg Ut?
I senaste så pratar man lite mer om Brynäs för att en av poddarna är Moring.
Man säger att Brynäs har lite problem med målvakter, men samtidigt efter 3-0 så tar man tag i det i 15 min.

Citat: Helvete vad bra Brynäs är. När man orkar det spelet i 35-40 min finns inget lag som slår dom. Slut.

Det är alltid lättare att förstöra än att föra spel oxå. Vilket Brynäs bevisat senaste åren. Bra mot bättre lag, klappkass mot lika eller sämre lag.

Stefan R 63: Kolla på Djurgården. Så ser du Brynäs om du vänder på det bladet.
Läs vad Abris skriver om DIF. Ingen kontinuitet vare sig på tränare, SC.

De klubbar som går bra har inte den omsättningen som Brynäs, HV eller DIF har och har haft.

Nu har jag inte läst allt idag. Men kolla på kvaliteten som fanns i Brynäs-17.
Satan, Linblom, Clark och sen så var målvakterna sjukt bra. Även om Felix hade vissa matcher som inte var bra.
Men kolla på Felix matcher mot FRÖ i semin. Speciellt nr 6...

Den säsongen kan man ha nångång. Men som överallt så måste man ha bra saker på plats hela tiden.

LHC är ett annat exempel. Östman har 3: e året börjat få fason på laget.
3:e året.!!
Och vi sitter och kastar skit på organisationen efter totalt 25 matcher, i en ny serie. Med ett i stora stycke nytt lag och ny tränare..

Andas folk..😉😉🙂

Tigerhjärta: Det gick ganska snabbt för Bulan att sätta en taktik och en tydlighet i spelet, det tog längre tid innan resultaten kom.

Almtuna och Nybro är nog de mest välcoachade lagen som Brynäs har mött hittills. Nybro hade 6 spelare borta mot Brynäs och har en lika ny tränare som Brynäs, likväl lyckades de sätta en fungerande taktik snabbt.

Almtuna stängde faktiskt ner Brynäs på ett imponerande sätt i Uppsala, men torskade ändå eftersom de är så pass individuellt underlägsna. Brynäs hade stora problem med sättet som AIS stängde ner mittzonen på, de överbelastade rätt spelare på rätt ytor i Brynäs uppspelsfas osv.

Tigerhjärta: Jag är nog redan lite besviken för att det är vissa delar i vårt spel som redan nu borde fungera.. tex samspel defensiv och mv...
Sanny var skitförvånad att inte HV hade satt ett grundaren efter 15 matcher + 10 träningsmatcher. Men han är ju bara en expert med 15 säsonger i bältet...så det är väl bättre Vi tror på dig ..
Brynäs har under 5 år ...inte haft ngn struktur o tydlighet så inte konstigt man ifrågasätter...
Se på Djurgården. Som fick fallskärmen förra året o i år harvar i de nedre..
Vad jag säger är att det inte bara går att säga. DET är för dåligt som tränarna nu gör...

Blomman ska firas inför nästa hemmamatch, en bra tradition tycker jag. 400 matcher, är det någon som vet hur det räknas, är det bara seriematcher eller är slutspelsmatcherna med i den siffran?

Nu har vi ju tyvärr inte spelat jättemånga slutspelsmatcher de senaste åren 😉 men det kan vara kul att veta ändå.😊

{10375}: Ser rekryteringen av Gällstedt som någonting bra. Erfarenhet, varit i vinnande lag i Schweiz och det är inte helt dumt att han varit i Brynäs tidigare och vet vad som sitter i väggarna (på gott eller ont).
Sen känns Molins och Maskens närvaro mer som att det var jobbigare att bryta med dem än att ha dem kvar.
Det sprudlar inte direkt om dem.
Håller med om att det hade varit intressantare och förmodligen bättre med nytt blod även där. De lär i vilket fall knappast vara kvar nästa säsong om vi skulle gå upp.

Stefan R 63: Vi hade Bulan som tränare i 3 säsonger. Det grundspel du åsyftar fanns inte efter 14 matcher. En spelidé är en process som knappast sitter klockrent efter 1/4 säsong.
Men med tanke på att du anser personer som är förberedda på bottennapp har ett ”sorgligt tänk” så är nog detta en meningslös diskussion.
Du får väl fortsätta tro att vi någongång kommer gå rent en hel säsong utan bottennapp, men tro mig, du kommer bli rejält besviken.
Det är trots allt idrott som bedrivs.

Stefan R 63: Ledarskap kan man också "äta" lite med ögat. Vad bidrar Gälla, Molin och Masken till i båset? Hur förändrar man en matchbild? Hur motiverar de laget Västervik borta? Ser ingen glöd. Ser 3 styck dinosaurier när det kommer till att skapa energi och driv.

Jugge: kloka tankar men jag tycker dock att de lag du hänvisar till här en stabilitet. Ett grundspel..en spelidé som vi har saknat sen bulans tid ..Det gör i mina ögon att man vinner matcher när inte laget presterar på topp. Lägg därtill ofta mv som har en hög lägsta nivå ..vilket vi inte haft och inte har. SÅ jag tycker nog inte vi riktigt visar topplagsbeteende

Stefan R 63: Hur många gånger har man inte suttit och svurit efter en förlust mot Växjö, SAIK, FBK eller valfritt topplag där vi varit det mycket bättre laget, bombat målvakten med skott för att sen åka på en kontring/göra ett misstag för att få ett skitmål i arslet? Hur många gånger som helst…

Eftersom det har hänt så otroligt många gånger så är det ju inte att vi har otur/motståndarna har tur. Dom uppvisar ju ett topplagsbeteende som hittar en väg att vinna trots att spelet hackar. Och Brynäs, som i SHL var ett bottenlag i flera år, hittar en väg att förlora.

Det är det jag menar med topplagsbeteende nu i HA. Det är flera matcher vi inte spelat speciellt bra, men vi har hittat en väg att ta 3p. Det är inte tur när det sker flera gånger, det är just topplagsbeteende.

Bara att många här blivit skadade de senaste 6 åren i SHL och har svårt att se Brynäs som ett topplag… 😉

Jugge: tycker vi redan har haft sämre perioder...det är ju inte direkt att vi har ägt isen
Tycker vi kommit undan med blotta förskräckelsen i vissa matcher...mer tur än skicklighet...det är inte att ha ett topplagsbeteende i min bok men men..Vi tänker kanske olika...

Zxcvbnm: Brattström borde kanske ha räddat tredje målet och definitivt fjärde. Överlag gjorde inte Löven nån toppmatch, men precis som för Brynäs i vissa matcher så var resultatet missvisande.

Stefan R 63: Alla lag har sämre prestationer under lång serie, alla… Även FBK och Man C… Så helt rimligt av Tigerhjärta att tro att det kommer någon sämre prestation under återstoden av serien. Tror man annat så är man ju inte realistisk.

Men laget måste ju internt ha någon liknande målsättning som att man inte ska förlora 2 matcher i rad. Vi har redan tagit 3p flera gånger utan att vi spelat bra, det kallar jag topplagsbeteende.

Tigerhjärta: Så typiskt vissa Brynäsare att RÄKNA med bottennapp...Att med den inställni gen ta sig än en serie.
Som att FBK ..Man C ...Osv...räknar med bottennapp ..
Jag vill inte se några bottennapp.. jag vill se stabilitet...att vi vinner matcher även vid sämre dagar
Gör vi två bottennapp i rad i en semi...final ..så är vi inte i SHL ..
Sorligt tänkt!!!

Scopulus: Kan inte säga något om Brattströms prestation då jag inte såg matchen men 0 mål framåt tyder väl på att det var fler som kunde ha gjort bättre ifrån sig i kväll.

SuneMangs: jag kom in hit efter längre frånvaro för att glädjas lite med Brynäsfansen efter att Björklöven förlorade ikväll. Tills jag såg detta. Visste att Brattström var utlånad men inte till vilket lag. Återigen, tills jag såg detta.

Att vår andremålvakt släpper in fyra puckar på så få skott är oroväckande. Får hoppas att försvaret var uruselt och att han gjorde det bästa av en dålig laginsats.

Jaja, kom ju faktiskt hit för att glädjas åt era framgångar. Grattis grattis! Smyghåller lite på BIF i HA.

Tigerhjärta: Fantastiskt. Det försämrade lövens målskillnad lite grann. En poäng bakom men två matcher till godo.

Tigerhjärta: Heja Löven 😅😅😅

SaggeBoy: Lindbäck är en Brynäsare - som nästan alla härinne. Vet inte vad du hejar på för skitlag men vi andra som är Brynäsare stöttar varandra.

Hade dom lindbäck i kassen?? Fast med ett annat namn på ryggen? :p lindbäcks lillen bror

Jösses. Löven åker på en 5-0 förlust mot Västervik alltså. Hade Brynäs åkt på en sådan förlust så hade hälften i detta forum knappt överlevt.
Ganska nyttigt för många härinne att se att även andra topplag åker på rejäla plumpar i protokollet. Kom ihåg det nästa gång innan ni lägger er ner och dör vid kommande bottennapp, för de kommer att komma!
Ni vet vilka ni är..

SuneMangs: Kan inte vara ofta ett lag registreras för NOLL skott i en hel period och ändå vinna med 5-0 totalt. 8 i första, 0 i andra och 7 i tredje. Totalt 15-31 i skott men 5-0 i matchen.

SuneMangs: Voutilainen sjuk, deras andre keeper hade nåt junioruppdrag eller vad det var.

Stefan R 63: "4-0 Nu...4 insläppta på 9 skott..."

Brattström har ingen rolig kväll. Hade helt missat att dom lånat in honom från HV förresten. Någon speciell anledning, någon som vet?

lapad: Voutilainen förmodligen. Han är ju sjuk och spelar inte i dag.

4-0 till vvik mot Löven.
Vvik måste va klar för shl nu.

« · 2595425 · »