1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446147 inlägg · 7966 ämnen
« · 2604945 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Makita: Det handlar inte om antalet matcher utan att Brynäs ger toppspelarna extremt mycket istid. Det sliter mer och ökar skaderisken.

Kan ta ett exempel. När Brynäs ska stänga ner Nybro matchas en offensiv spjutspets som Kelleher stenhårt. Enligt Sasse såg Kelleher extremt sliten och trött ut i tredje perioden. Kelleher går sönder relativt sent i matchen. Det var otur, men om man är helt slut och fortsätter att matchas stenhårt så ökar skaderisken. Om han hade matchas lite mer sparsamt i det skedet av matchen så hade han antagligen inte skadat sig.

Nu ska Scott in i laget igen efter en tids frånvaro. På grund av de obefintliga bredden finns även en stor risk att han kommer att matchas för hårt och gå sönder igen.

Jag tycker att det här med bredden är ett akut problem som Alcén måste adressera. Annars kommer det få stora långsiktiga konsekvenser för lagets chanser. Alternativet är att Gällstedt börjar matcha laget annorlunda, men det är ju svårt när fjärdekedjan är omogen i spelet och tredjekedjan är mer eller mindre permanent bosatta i egen zon.

Gavve: "Men ja, stämmer bra att tyska och svenska är lättare att gå mellan än t.ex. italienska och svenska"

Lite kuriosa om språk och specifikt språken du nämner. Jag läste för ca ett halvår sedan både tyska och italienska på komvux och jag tyckte att italienskan var bra nog mycket lättare att lära sig än tyskan. Jag har dock tidigare läst spanska på gymnasiet, så det kanske underlättade lite med italienskan. Sorry för off topic.

Såg diskussionen om Oskarshamn och Karlkvist. MoDo är nog ganska sugna på att plocka "hem" Karla igen, åtminstone var det många modoiter härinne som förespråkade den idén innan säsongen drog igång. Är nog ingen omöjlighet i längden om Oskarshamn skulle dratta ur SHL.

Hur länge till blir Filander kvar? Hans förtroende måste ju vara förbrukat snart, omklädningsrummet är tappat vid det här laget.

Fröberg kan gärna ta över Brynäs till nästa säsong, eller redan nu för all del. Han har visat vad han kan tidigare och bör inte ha problem med att hitta en ny anställning.

ellis: annat hade det varit om Brynäs varit med , då jävlar

Men dryga FBK är såklart självgoda, tyvärr med visst fog

ellis: Tror att det beror på att övriga lag (utöver IKO) är väldigt jämna och alla slår alla. Bara FBK som sticker ut, svårt att se något lag slå dom över 7 matcher. Dom pissar ju på six fingers borta idag.

Gavve: SHL är på det stora hela ett "skämt"/en "tragedi" den här hösten. Vad fan håller alla lag utom ett på med egentligen? Finns ju ingen stabilitet alls bakom de serieledare man minst av allt vill se totaldominera på detta vis. Självgoda FBK. ..

Jugge: behöver inte gå djupare in i detta. Tycker bara timingen är jättekonstig. Och att ja, man kommer behöva jobba för att få Lindbäck relevant. Kritiken blir inte nådig om man än en gång låter Lindbäck gå före en bättre målvakt när någon kommer behöva lämna

{10375}: Nu får du väl ändå ta av dig foliehatten?.. Dina konspirationsteorier är ju skrattretande och patetiska… Tror du tränartrion och Alcén på fullt allvar sitter på kansliet och säger något i stil med: ”Vi måste göra något för att rättfärdiga Limpans plats i truppen i fansens ögon.. Jag vet, vi gör en YT video där Clara hyllar samarbetet med Limpan”… Case closed…

Jag tycker också man bör försöka hitta en ny målvakt och bryta med Limpan men att hålla på som du är ju bara trams och ett lågvattenmärke för någon som utger sig att vara Brynäs supporter

Huge: upplevt det stelt efter matcherna. Men framförallt så är det med förra säsongen i närminnet. Rätt eller fel, det är bara min upplevelse.
Mest irriterad att frågan kommer, för att höja Lindbäck och göra honom relevant i valet bland målvakter. Helt övertygad om att man vill lyfta andra egenskaper för att ta fokus från det som syns på isen.

Gavve: senaste åtta matcherna 0p och -33… 46 insläppta! fritt fall. Tror Fröberg skulle signat en deal i en annan klubb inför denna säsongen, hans värde bör ha devalverats lite nu trots fina säsonger innan.

Någon som tittar på Oskarshamnsmatchen? Herrejösses vad usla Oskarshamn är i år.
13 poäng på 21 matcher. Strax över 0.6p/match vilket nästan är på samma nivå som Karlskrona 15/16 (de slutade på 31 poäng).

43:88 i GF:GA. 2 mål framåt per match men också mer än 4 insläppta per match.
Målvakterna har 3.34 & 4.10 i GAA (dagens match ej medräknad i GAA än) vilket kanske låter konstigt då de släpper in fler mål än så per match tänker ni... Och det är för att målvakterna överlappat varandra i i några matcher 14 GPI respektive 10 GPI på 20 matcher (alltså innan dagens match där de släppte in 8 mål och hade 77%).

Fortsätter de i samma snitt kommer de alltså landa på 106:217 i GF:GA vilket kan jämföras med KHKs 120:184 15/16.

Ska inte säga att jag lider med dem men är på något sätt glad att vi inte är i samma sits själva denna säsong. Saknar verkligen inte att ligga i botten och förlora match efter match även om SHL anses vara finrummet.

mattias - 74: jag är faktiskt inte så övertygad att Karlkvist passar in i något annat lag 🥶

I ett annat lag än IKO så skulle han vara som Forsberg i Hv71 i år. Gör lite mål men bedrövlig i 5 mot 5 spel över lag. Eller som Olle Liss i Djurgården. Sniper ja, men kass i 5 mot 5.

Och jag tyckte Langhammer var kass på att täcka stolparna. Men såklart inte hans fel nej när varje spelare suger :/

{10375}: Kompisklubben . Rest my case ..

Peja: Jag tror överhuvudtaget inte att det missgynnar oss med denna matchning under den här perioden av säsongen.De spelar två kanske tre matcher i veckan det skall spelarna med lätthet klara av.
Senare när det börjar närma sig slutspel är det viktigare att hålla spelarna fräscha och exempelvis vila nyckelspelare som har skadekänningar.

Sedan tycker jag det är en avvägning vill man låta juniorer få chansen till speltid eller exempelvis satsa på spelare ifrån SHLs överskottslager.
De spelarna som i detta läge av säsongen skulle bredda laget på ett bra sätt är förmodligen mycket dyrare.
Sedan är frågan om vi hade varit nöjda med att ha de spelarna i ett ev slutspel, jag tror inte det.
Nu ligger vi i topp på serien trots skador på Scott och Ölund och förhoppningsvis har Alcen på detta vis skappat utrymme för att förstärka truppen där det behövs senare under säsongen.

Farsang:

Jag är övertygad om att Karlkvist spelar i ett etablerat SHL lag kommande säsong, finns klubbar om kan ta över det där kontraktet.

Kan va det sämsta lag jag sett i SHL

man tappar Juel, Smejkal och Suomela och faller som ett korthus

Målvakten i IKO skall inte lastas för många mål, det är ett lag i spillror, dåliga överlag och bedrövligt försvarsspel, då sjunker självförtroendet

Gavve: de torskade mot Hedemora med 54 - 0. Jag har för mig att Hedemora sköt 172! Skott på mål... ? ?

Tror ni Oskarshamns sportchef ångrar Karlkvist 5 års kontrakt på 18 miljoner?

Och tänk om Langhammer hade spelat i Brynäs🥶

Tigerhjärta: Vesslan=Bulten olika nick men samma tjat,

{10375}: ”Syftade inte alls på intervjun utan hur jag upplever den efter matcher.”

Du länkade ju intervjun från Brynäs youtubekanal i samma inlägg som du skrev att det var propaganda från Brynäs sida.
Lägg ner med denna låga nivå nu, det är bara pinsamt!

{10375}: Du får tro på din egen konspirationsteori om du nu vill det.
Hur yttrar sig då den ”kyliga relationen” mellan våra målvakter, som du tycker dig uppleva efter matcherna?

Huge: ” Ahaaaa..
Imponerande. Tänk att utifrån den YT-intervjun dra en sån slutsats om vilken relation Clara har med Lindbäck. Sannerligan imponerande.”

Syftade inte alls på intervjun utan hur jag upplever den efter matcher. Sen även hur bra Lindbäck varit på att acceptera de senaste åren när andra målvakter varit bättre och han tjurat ihop. Måste vara knäckande att vara omsprungen av 18 åring. Jag tror inte detta är Lindbäcks verk utan ett sätt för Brynäs att göra honom relevant i truppen så att man kan skicka hem Clara istället.

Som sagt, hur ofta får vi höra hur viktig Blomman varit för Noel Nordh? För att ta ett exempel

Silfverkroken: Nja det tror jag verkligen inte, men tar upp frågan och då är det självklart att en ödmjuk 18-åring kommer lyfta det. Kritiken är inte riktad mot Lindbäck utan mot klubben. Att Lindbäck tar hand om Clara ser jag som en självklarhet. Allt annat vore omoget och egoistiskt….

Peja: Som yrkesverksam radiotelegrafist till sjöss märkte jag att speciellt holländska kollegor också behärskade svenskan väldigt bra.

dada dididida didididitt
dada dida dadaditt diditt dididitt da ditt didaditt
didididitt didida dadaditt ditt

😉

Peja: han verkar (mer eller mindre) kunna 4 språk flytande. Engelska, svenska, tyska och italienska. Men ja, stämmer bra att tyska och svenska är lättare att gå mellan än t.ex. italienska och svenska eller för den skullen engelska och svenska för våra amerikaner!

SuneMangs: Det är mycket imponerande av Clara, men jag har sett detta förut just med personer som har tyska som modersmål. Har haft tyska kollegor som flyttat till Sverige och lärt sig svenska förbluffande snabbt. Tysktalande kan lära sig svenska på ett bra sätt oerhört snabbt, även om Clara är imponerande även inom den imponerande kategorin. Skulle gissa på att han är en social person utanför isen, de brukar bli bra på att snacka snabbare än andra.

Silfverkroken: Brynäs brukar ofta se till att spelarintervjuer betonar vikten av kamratskap i laget och att medspelare är goda lagkamrater. Tror det är en del av en röd tråd som man försöker skapa med "En Bra Start" och goda värderingar. Knappast någon "Lindbäck"-propaganda.

Tigerhjärta:

Kom tillbaks till SHL Brynäs,

Oskarshamn är så jävla kassa, vi vill ha motstånd på och utanför isen.

{10375}: " Men tycker mig se en ganska kylig relation"

Ahaaaa..
Imponerande. Tänk att utifrån den YT-intervjun dra en sån slutsats om vilken relation Clara har med Lindbäck. Sannerligan imponerande.

När du ändå är igång med dina soffanalyser: vilken relation har den som håller i mikrofonen med sin pappa och mamma?
Vore kul att få höra en expert som du uttala sig om den saken...

Svensson_62: Jag ser en stor risk att Brynäs kommer ha den mest skadedrabbade och slitna spetsen i slutspelet, eftersom man matchar toppspelarna hårdare än någon konkurrent under serielunken. Man får räkna med att ha några spelare skadade, det har många lag, här tycker jag att Alcén åter igen har satt Brynäs i skiten med en för dålig bredd.

Det går naturligtvis att coacha laget annorlunda, men det skulle garanterat kosta många poäng i längden. Där sitter Gällstedt i en riktig rävsax. Jag tror verkligen inte det kommer gynna lagets chanser i ett långt slutspel att man matchar toppspelarna stenhårt den här tiden på säsongen.

DoNaka: Grymt irriterande (verkligen GRYMT) att vi aldrig nån gång kan få spela med alla friska. Dock bra med Scott äntligen och det verkar som att Ölis är väldigt nära oxå.
Får se statusen med Kelleher.

SuneMangs: han var bra på det redan i maj i intervjun som Brynäs gjorde med honom då. youtu.be/i2WoTYHiJik Typ 1:25 in i klippet får han beröm för svenskan. Gillar hans svar också "Alla i Färjestad pratar svenska så jag måste ju förstå".

Vill dom vara kvar i HA visst kör lindbäck som nr 1... han blir bättre efter JUL så sa dom sist ... hehe visst vart han bättre ... kolla vart vi är nu... tror inte vi åker ut HA men vad fan man vet aldrig hur dom spelar efter jul =)

SuneMangs: Nja. Är han målvakt eller bara en puckmotare?
Släpper mycket returer.
Hade ALDRIG tillåtits i Brynäsboken🤣🤣

{10375}: Du får det att låta som att de tvingade Clara att dyrka Lindbäck i timmar. Först och främst var det ju Clara själv som tog upp det stöd han fått av Lindbäck och sedan fick han bara en följdfråga på det. Det var en ytterst liten del i intervjun. Jag har liksom de flesta härinne varit mycket kritisk till Lindbäcks målvaktsspel men ibland blir det banne mig orimliga proportioner på kritiken mot honom.

{10375}: Mycket imponerad hur pass bra Clara är på det svenska språket när han varit här i lite över ett år bara, det trodde jag banne mig inte!

Apropå målvaktssnacket här idag, jag kan inte låta bli att länka en video på världens genom tiderna bästa målvakt. Håll till godo!

Tigerhjärta: Det är en självklarhet att en äldre målvakt hjälper en ung målvakt på väg upp. Märkligt att man känner att man måste blåsa ut detta just nu. Vi har knappast sett ett inslag av Blommans betydelse för Noel Nordh? Eller kommer det i nästa veckas Youtube-klipp?
Som sagt, jag känner mitt Brynäs. Damage control on going

Gavve: Det har blivit lite av en kultgrej för dem att vara så dåliga som möjligt, typ Larsbo 2.0. Tyvärr är det bara namnet som har något med Långshyttan att göra nuförtiden eftersom alla spelare kommer från anda håll. Skillnad var det på sent 80-tal och tidigt 90-tal när man hade kompisar som spelade med Långshyttans AIK och man satt och åkte till Älvdalen en onsdagskväll, en resa på typ 50 mil, för att kolla på hockey. 😄

{10375}: Vi förstår att du ogillar Lindbäck, det framkommer tydligt och vi är många som håller med till viss del.
Men att Brynäs skulle genomföra något typ av propagandainslag genom att dela en video på Clara där hjälpen från Lindbäck påpekas, är ju minst sagt konspiratoriskt.. Lite foliehattsvarning.

Gavve: Borde vara, håller med. Men tycker mig se en ganska kylig relation. Tror inte Lindbäck är superglad att vara omsprungen av en 18-åring italienare. Tror snarare man spelar kortet att han är viktig i laget för att kunna behålla honom istället för Clara. Väljer att se det så som jag känner mitt Brynäs - Kompisar framför allt.

{10375}: jag tvivlar nog faktiskt inte alls på att Lindbäck med sin erfarenhet från NHL och massa andra ligor runt om i världen är viktig för en junior som Clara som kommer helt ny till klubben som 18-åring. Tror knappast att Brynäs medvetet går ut med någon sorts propaganda om att Lindbäck skulle vara superviktig för att man ska få sympati för honom som spelare.

Tycker snarare detta verkar vara en rätt fin sak att lägga ut ifall man vill göra sig av med Lindbäck (som målvakt menar jag nu) och ge honom en annan roll i klubben OM det är så att han är lämplig. Känner inte AL och har ingen aning om vad han gått för utbildningar eller så. Eller ens vad han vill göra om han inte ska fortsätta som målvakt.

Väljer att se det fina i det helt enkelt. :)

Lite propaganda från Brynäs om hur viktig Lindbäck varit för Clara.

Hur länge ska ni hålla på om lindbäck? Varför gå tillbaka i tiden ?? Gammalt skit ska man inte ta upp.. han blir äldre inte yngre.. han blir sämre och inte bättre... det ser ni varje match han spelar... rätt bevisat.. när dom säger i TV ( Live) den där borde lindbäck TA... bara lev med han är kompis med dom som bestämmer så han kommer att vara kvar oavsett vad vi skriver här .... han borde aldrig ha fått kontrakt igen... HA nästa år igen men hoppas på SHL såklart.... så en äldre herre sa till mig på jobbet.. brynäs största problem är att det är kompis föreningen... kompisar kommer och går ... funkar aldrig, kommer aldrig att funka i längden.....

Silfverkroken: De har svarat såhär på en kommentar på twitter:

” Tänk så här istället: Det blir tifon på fler matcher, vilket höjer stämningen också.
Vår tanke är inte att konkurrera ut Tifo39.
Men brinner man för något så ska man väl också förverkliga det!”

Hade funnits större samordningsvinster av att tifointresserade person från Sektion1912 hade varit med och hjälpt Tifo39 än att ha två olika som i praktiken kommer konkurrera mot varandra, oavsett vad dom påstår.

DoNaka: Se till att ha spetsarna med till våren så ser jag fram emot att ni möter Oskarshamn i hissen

Gavve: JAAAAAHHOPPP… När vi äntligen får tillbaka en spets så försvinner en annan. Tråkigt.

Gavve: Tifo39 var väl från början ett utskott från Sektion1912 till och med så fattar verkligen inte varför de vill skapa en till tifogrupp? Vill man ha stora, häftiga tifon i stil med det vi gjorde i premiären måste det väl vara bättre att ha en stor grupp snarare än flera små? Kvalitet före kvantitet liksom.

Jag skrev till och med ett inlägg i helgen där jag berömde den riktning vi verkade ta på läktarna under Sektion1912 och så tar de ett sånt här beslut...

Lemp: "Anar att det är konflikter som ligger bakom detta."
Garanterat. Speciellt när de själva skriver "Vår tanke är inte att konkurrera ut Tifo39.".

Normalt sett så ser jag ju ingen nackdel med att officiella supporterklubben har en officiell tifogrupp. Men här ses väl Tifo39 som den officiella tifogruppen redan (Brynäs och SLO följer dem och stöttar dem)? Det kan nog bli lite rörigt för SLO och Brynäs att retweeta saker som gäller tifon från två olika grupper.

Farsang: som jag förstår det i 2:a, Scott, Vesel, Kopacka

edit: lite för sen på pucken...

Farsang: Scott med upp och Kelleher inte med upp enligt HockeyNews.

"Kelleher ska undersökas vidare idag under dagen. Är inte med i morgon. Brynäs hoppas ha fler svar senare i veckan"

"Samtidigt testades Greg Scott med Tyler Vesel och Jack Kopacka."

Någon som vet i vilken kedja Scott kliver in i mot björklöven? Och om Kelleher blir borta?

Ny tifogrupp, känns inte särskilt effektivt med flera tifogrupper som båda kommer efterfråga bidrag för tifon.

Anar att det finns konflikter inom tifoverksamheten.

« · 2604945 · »